Gå til innhold

Å gi blod

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_janne_*
Skrevet
Har jobbet i blodbank. Folkehelseinstituttet burde ha statistikk på dette, men jeg har ikke tid til å lete så veldig akkurat nå, så det nærmeste jeg kom var denne MSIS-rapporten fra oktober hvor det står at kun én pasient er smittet med hepatitt B etter blodtransfusjon i Norge siden 1992. (Fire andre er smittet etter transfusjon på sykehus i utlandet.) Hvis du er ekstremt nysgjerrig kan du sikkert kontakte FHI, så kan de hjelpe deg med å finne noen tall... :icon_smile:

Altså kom du med en påstand som ikke kan underbygges. Hep B er kun en av komplikasjoene som finnes, det er overhode ikke relevant for TS sitt spørsmål, og det står ikke noe om andre land sine statestikker.

Du sier heller ikke hvor du har det fra at Norge har verdens strengeste krav til blodgivere.

*venter spent*

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det finnes en internasjonal standar for førstehjelp og denne er 30:2. Vet ikke helt hva du mener?

Denne standarden ble innført fra 1. februar 2006. Før denne kom var det ulikt i forskjellige land.

Skrevet
Denne standarden ble innført fra 1. februar 2006.

Og det er LENGE siden.

Skrevet
Altså kom du med en påstand som ikke kan underbygges. Hep B er kun en av komplikasjoene som finnes, det er overhode ikke relevant for TS sitt spørsmål, og det står ikke noe om andre land sine statestikker.

Du sier heller ikke hvor du har det fra at Norge har verdens strengeste krav til blodgivere.

*venter spent*

Det var nå heller ikke TS jeg svarte i forrige innlegg, men deg... Og jeg har for lengst sluttet å kverulere på KG, så jeg gjentar: Statistikkene finnes, du kan kontakte FHI hvis du er interessert, men la oss ikke ødelegge denne tråden.

Gjest Gjest_Neria_*
Skrevet
Det var nå heller ikke TS jeg svarte i forrige innlegg, men deg... Og jeg har for lengst sluttet å kverulere på KG, så jeg gjentar: Statistikkene finnes, du kan kontakte FHI hvis du er interessert, men la oss ikke ødelegge denne tråden.

Jeg ble helt matt av å lese denne tråden. Skjønner godt at du trakk deg unna.

Måtte forresten smile litt av et annet innlegg. Det er visstnok to år siden 30:2 ble innført. Og det er LENGE siden? Hehe...det er slikt som ungen min kunne sagt.

Skrevet (endret)
Skulle gjerne sett hvor du hentet slike fakta fra? Hvor fant du statestikken som sier at Norge nesten ikke har uheldige episoder og at Norge har verdens strengeste krav??

Nå har ikke jeg sagt dette, men leste GiBlod nettsiden ikke så lenge siden og de påstår at det er få uheldige episoder. Om det også betyr at Norge har verdens strengeste krav er jo da åpent for diskusjon..

siterer (GiBlod):

På grunn av de strenge reglene er Norge et av de land i verden hvor det er aller tryggest å få blodoverføring, det gjør også at vi også store problemer med å verve nok givere.
Endret av mrs_bond
Skrevet

Jeg får nok ikke gitt blod før om ca 1 år. Bruker å gi *føle seg stolt* Men fikk beskjed om å vente til 6 mnd etter graviditeten, regner med de vil ringe meg jeg da. De ringte når jeg nettopp hadde tatt tattovering og da sa de 6 mnd og ringte meg 6 mnd etterpå. Så jeg håper jeg slipper å kontakte dem, syns det er så kjekt når de ringer :)

Men nå hører jo ikke jeg til i oslo da der TS sier det er mangel. Men "deler" ikke sykehusene blod hvis det er et stort problem for noen og for andre ikke??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...