Gjest vil gi blod Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Hørte akkurat på radioen at det er kritisk mangel på blod i Oslo. Har lenge tenkt på å gi blod, men er altfor lett i forhold til vektkravet i Norge. Lurer derfor på om noen vet om det egentlig spiller noen rolle dette med vekt i forhold til min egen helse dersom man gir blod. Vet jo selvsagt at på grunn av min vekt så tappes det en større % av mitt blod volum enn hos en tyngre person. Men f.eks. i Australia så tappes samme volum som i Norge men der er grensen 45 kg og ikke 50 kg! Noen som vet hvor stor sikkerhets marginen er? Vil det få andre konsekvenser for meg enn litt slapphet om jeg sier at jeg er tung nok og gir blod? Til slutt en oppfordring til alle dere som kan gi....GI BLOD!
Rembo Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 Hvis du ikke har noen medisinske problemer og har tid til å være litt slapp, så hadde jeg ikke nevnt at vekten min var under 50. De bruker en ganske stor sikkerhets margin.
Bokormen Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Jeg mener at jeg ble veid når jeg meldte meg som blodgiver... de har iallefall vekter på alle kontorene i Ullevål.... Er kjempeflott at du vil gi blod da
Redlady Skrevet 3. januar 2008 #4 Skrevet 3. januar 2008 Hørte akkurat på radioen at det er kritisk mangel på blod i Oslo. Har lenge tenkt på å gi blod, men er altfor lett i forhold til vektkravet i Norge. Lurer derfor på om noen vet om det egentlig spiller noen rolle dette med vekt i forhold til min egen helse dersom man gir blod. Vet jo selvsagt at på grunn av min vekt så tappes det en større % av mitt blod volum enn hos en tyngre person. Men f.eks. i Australia så tappes samme volum som i Norge men der er grensen 45 kg og ikke 50 kg! Noen som vet hvor stor sikkerhets marginen er? Vil det få andre konsekvenser for meg enn litt slapphet om jeg sier at jeg er tung nok og gir blod? Til slutt en oppfordring til alle dere som kan gi....GI BLOD! Jeg tenker at det faktisk er en grunn til at de har satt en minimumsvekt for å kunne gi blod. Det blir dumt å sette deg selv i fare for å hjelpe andre. En dø helt er en dum helt... Jeg vet selv hvordan det er å ikke kunne gi blod. Jeg er i god fysisk form, riktig vekt, fint blod, men blodårene mine trekker seg sammen og de får ikke så mye som de ønsker. Av 450 ml som de pleier å tappe, kunne jeg gi 45 ml. Om du ønsker å være til hjelp, hva med å melde deg inn i beinmargsregisteret, eller ta stilling til organdonasjon? Selv ble jeg med i et vaksinsprosjekt for livmorhalskreft. Men det burde vært flere som deg som ønsker å gi blod!
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #6 Skrevet 3. januar 2008 Jeg tenker at det faktisk er en grunn til at de har satt en minimumsvekt for å kunne gi blod. Klart det. Men jeg synes det er rart at det er hele 5 kg forskjell mellom hva som er OK i Norge og Australia? Går med organdonasjonskort i lommeboken. Fikk ikke lov til å være i beinmargsregistret fordi at man måtte være blodgiver for dette.
Gjest Bond Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 (endret) Kanskje litt OT, men noe jeg har lurt på angående å gi blod. Er det lov å gi blod hvis en ikke er norsk statsborger? Jeg vet det er visse land/regioner som ikke får lov, men finnes det regioner som er ok? Fra det såkalte vestlige verden da Endret 4. januar 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Kanskje litt OT, men noe jeg har lurt på angående å gi blod. Er det lov å gi blod hvis en ikke er norsk statsborger? Jeg vet det er visse land/regioner som ikke får lov, men finnes det regioner som er ok? Fra det såkalte vestlige verden da https://www.giblod.no/ her står det om hvem som kan gi og hvem som ikke kan gi blod. Ja, man kan gi blod om man ikke er norsk statsborger. Begrensningene ligger i hvor man har oppholdt seg.
Gjest Blodgiver Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Kanskje litt OT, men noe jeg har lurt på angående å gi blod. Er det lov å gi blod hvis en ikke er norsk statsborger? Jeg vet det er visse land/regioner som ikke får lov, men finnes det regioner som er ok? Fra det såkalte vestlige verden da Sjekk selv på https://www.giblod.no/
Miel Skrevet 4. januar 2008 #10 Skrevet 4. januar 2008 Hvor mye under 50 kg veier du, da? Det hender de tøyer litt på grensene - jeg får f.eks. lov til å være aferesegiver enda jeg veier under 60 kg, som er nedre grense der.
wondergirl Skrevet 4. januar 2008 #11 Skrevet 4. januar 2008 Vekt har aldri vært noe tema når jeg har vært i Blodbanken i Oslo i hvertfall. De spør ikke om det på det skjemaet som man skal fylle ut på forhånd. Men det kan jo hende at sykepleierne som intervjuer deg etterpå spør deg hva du veier dersom du ser veldig mager ut, det vet jeg ikke. Bra at du vil gi blod!
Merneith Skrevet 4. januar 2008 #13 Skrevet 4. januar 2008 (endret) Jeg tror ikke det er uvanlig at de veier folk som er i grenseland for vektgrensen. Sist ble jeg veid og akkurat ikke funnet for lett. Ellers så er det nok individuelt om en blir slapp eller ikke. Jeg er både lav og lett, men merker knapt at jeg har gitt blod. Edit: Jeg kan aldri tenke meg at du får gi blod om du veier 42 kilo. For ditt eget beste. Endret 4. januar 2008 av Merneith
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #14 Skrevet 5. januar 2008 Men hvordan i hele verden kan det ha seg at det er 5kg mellom "sikkerhets" vekten i Norge og Australia??
Redlady Skrevet 5. januar 2008 #15 Skrevet 5. januar 2008 Forskjellig forskning. Ta for eksempel livreddende førstehjelp. Det er ikke så veldig lenge siden Europa fikk standariserte retningslinjer for hva som var "riktig" førstehjelp. Og en skulle ikke lenger vekk enn til Danmark før de var andre retningslinjer som gjaldt. Det er vel det samme innen blodgiving. Men ikke lur andre til å tro at du er tyngre enn du er for å kunne gi blod, du er den eneste som taper på det.
Gjest blodgiver Skrevet 5. januar 2008 #16 Skrevet 5. januar 2008 Vekt har aldri vært noe tema når jeg har vært i Blodbanken i Oslo i hvertfall. De spør ikke om det på det skjemaet som man skal fylle ut på forhånd. Men det kan jo hende at sykepleierne som intervjuer deg etterpå spør deg hva du veier dersom du ser veldig mager ut, det vet jeg ikke. Bra at du vil gi blod! Jeg gir også blod i blodbanken i oslo, var der sist noen dager før jul. Og på skjemaet står det med vekt. Har du vært gravid? Har du bytta partner? Veier du over 50 kg? Så det er med. Jeg har forøvrig en bitteliten tante som fikk lov å gi blod selv om hun er under vektgrensa, pga svært sjelden blodtype. Hun fikk ofte komplikasjoner, besvimte på t-banen osv. Men dette er lenge siden da.
Miel Skrevet 5. januar 2008 #17 Skrevet 5. januar 2008 42 kg Det er nok i minste laget, ja. Det kan godt hende at du hadde kunnet gi blod uten å merke noe særlig til det, men de ansatte i blodbanken er nesten nødt til å følge sine egne retningslinjer, og når du veier såpass mye under 50 tviler jeg på om de vil la deg få lov. Jeg er ganske lav, og selv om jeg ikke er spesielt tynn har det hendt flere ganger at jeg har blitt "tvangsveid" før tapping, så du vil neppe kunne juge på deg noen kilo heller (noe du selvsagt ikke bør vurdere å gjøre engang ), de vil avsløre deg. Norge har verdens strengeste krav til blodgivere, det er vel også noe av årsaken til at vi har høyere vektgrense enn f.eks. Australia. Men så forekommer det omtrent ikke uhell/skader/smitte ved transfusjoner her i landet heller - bedre med litt for strenge regler enn litt for slappe, eller hva? :icon_smile:
Gjest Gjest_janne_* Skrevet 8. januar 2008 #18 Skrevet 8. januar 2008 Forskjellig forskning. Ta for eksempel livreddende førstehjelp. Det er ikke så veldig lenge siden Europa fikk standariserte retningslinjer for hva som var "riktig" førstehjelp. Det finnes en internasjonal standar for førstehjelp og denne er 30:2. Vet ikke helt hva du mener? Norge har verdens strengeste krav til blodgivere, det er vel også noe av årsaken til at vi har høyere vektgrense enn f.eks. Australia. Men så forekommer det omtrent ikke uhell/skader/smitte ved transfusjoner her i landet heller - bedre med litt for strenge regler enn litt for slappe, eller hva? :icon_smile: Skulle gjerne sett hvor du hentet slike fakta fra? Hvor fant du statestikken som sier at Norge nesten ikke har uheldige episoder og at Norge har verdens strengeste krav?? Til TS - tviler på at du får gi med din vekt. Men du kan jo dra å snakke med din nærmeste blodbank.
Gjest TS Skrevet 8. januar 2008 #19 Skrevet 8. januar 2008 Jeg fikk ikke gi blod. Men fikk i allefall dratt med samboeren på turen og han fikk gi blod. Så da hjalp jeg kanskje litt til.
Miel Skrevet 8. januar 2008 #20 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Skulle gjerne sett hvor du hentet slike fakta fra? Hvor fant du statestikken som sier at Norge nesten ikke har uheldige episoder og at Norge har verdens strengeste krav?? Har jobbet i blodbank. Folkehelseinstituttet burde ha statistikk på dette, men jeg har ikke tid til å lete så veldig akkurat nå, så det nærmeste jeg kom var denne MSIS-rapporten fra oktober hvor det står at kun én pasient er smittet med hepatitt B etter blodtransfusjon i Norge siden 1992. (Fire andre er smittet etter transfusjon på sykehus i utlandet.) Hvis du er ekstremt nysgjerrig kan du sikkert kontakte FHI, så kan de hjelpe deg med å finne noen tall... :icon_smile: Endret 8. januar 2008 av Miel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå