Gå til innhold

Automatisk innkalling til mammografi

Fremhevede innlegg

Gjest Filisophia
Skrevet

Lurer på om det er tilfelle om man blir innkalt ved fylte 50.

Hørte i dag en som ikke har hørt noe....ventet 1.5 år.

Mulig det er flere som ikke blir innkalt?

noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke ringe f.eks kreftforeningen og høre med dem - de vet det sikkert!

Skrevet

Jeg var nylig til mammografi, legen der sa at man bør ta det jevnlig etter fylte 40 år - så jeg blir tilsendt innkalling om det hvert år. Det var bedriftslegen min som henviste meg. Så du bør vel ta tak i det og få til en ordning med innkalling til årlige undersøkelser.

Skrevet
Lurer på om det er tilfelle om man blir innkalt ved fylte 50.

Hørte i dag en som ikke har hørt noe....ventet 1.5 år.

Mulig det er flere som ikke blir innkalt?

noen som vet noe om dette?

man blir innkalt når man fyller 25.

også hvert 5 år deretter.

hvis det har vært mye kreft i slekta kan man bli innkalt før.

man kan også be om å bli innkalt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hæ?

Jeg har aldri vært. Vi har kreft i familien men det er ikke brystkreft da. Har vært på mye andre undersøkelser men ikke dette. Sukk ... kanskje det er på tide ...? Forøvrig har jeg sånn lapp fra Brystkreftforeningen som henger i dusjen om selvundersøkelse som jeg gjør en gang pr mnd ca.

Skrevet

Nei, dette er feil. Noen ville at man skulle begynne å innkalle ved fylte 40, men Norge ser ikke nødvendigheten. Si det på en annen måte: de tar seg ikke råd til det!!! sverige har hatt ved 40 i mange år.

Skrevet

Jeg er 48, og har ikke vært innkalt i alle fall

Skrevet (endret)

Dette er bare sludder.

Endret av lillebøll
Skrevet
Hæ?

Jeg har aldri vært. Vi har kreft i familien men det er ikke brystkreft da. Har vært på mye andre undersøkelser men ikke dette. Sukk ... kanskje det er på tide ...? Forøvrig har jeg sånn lapp fra Brystkreftforeningen som henger i dusjen om selvundersøkelse som jeg gjør en gang pr mnd ca.

det er det legen min fortalte meg når jeg spurte :)

Skrevet
Nei, dette er feil. Noen ville at man skulle begynne å innkalle ved fylte 40, men Norge ser ikke nødvendigheten. Si det på en annen måte: de tar seg ikke råd til det!!! sverige har hatt ved 40 i mange år.

som sagt, dette er det en lege, som er spesialist på kreft, har sagt til meg.

Skrevet (endret)
Dette er bare sludder.

dette er info jeg har fått ifra en spesialist.

Endret av lillebøll
Gjest lillebøll
Skrevet

Tråden er ryddet.

Lillebøll-mod

Gjest Blondie65
Skrevet
det er det legen min fortalte meg når jeg spurte :)

Men da har jeg enten falt mellom alle de stoler som finnes i verden, og flere med meg i denne tråden eller så er legen din feilinformert. For jeg er 42 og har aldri vært inkalt til dette.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Dette er ikke riktig.

Når man fyller 25, blir man påminnet om kreftprøver fra livmorhalsen hvert 3. år dersom man ikke tar på eget initiativ utenom programmet.

Mammografiprogrammet gjelder fra 50 til 70 år.

Med mye eller tidlig brystkreft i familien kan man få anbefalt et kontrollopplegg som er tilpasset ens beregnete risiko, noen ganger også gentesting. Det er ikke noe Kreftregisteret gjør automatisk, men en del av oppfølgingen av pasienter med brystkreft får som tilbud til kvinner i familien.

Gjest =tentacle=
Skrevet
dette er info jeg har fått ifra en spesialist.

Da bør du bytte spesialist, for h*n har ikke peiling på hvordan systemet fungerer. Evt er det du som blander med programmet for celleprøver fra livmorhalsen.

Skrevet
Dette er ikke riktig.

Når man fyller 25, blir man påminnet om kreftprøver fra livmorhalsen hvert 3. år dersom man ikke tar på eget initiativ utenom programmet.

Mammografiprogrammet gjelder fra 50 til 70 år.

Med mye eller tidlig brystkreft i familien kan man få anbefalt et kontrollopplegg som er tilpasset ens beregnete risiko, noen ganger også gentesting. Det er ikke noe Kreftregisteret gjør automatisk, men en del av oppfølgingen av pasienter med brystkreft får som tilbud til kvinner i familien.

for dere som er litt gamle (over 30), er ikke endel av de som vil bli automatisk innkalt ved fyllte 25. dette er fordi det ikke er så lenge siden denne reformen kom.

dere som fyller 25 fra nå, og noen år tilbake, blir aut. innkalt ved fyllte 25.

noen ganger må man bare godta at de som er utdannet innen dette har rett, og du feil.

Gjest =tentacle=
Skrevet
for dere som er litt gamle (over 30), er ikke endel av de som vil bli automatisk innkalt ved fyllte 25. dette er fordi det ikke er så lenge siden denne reformen kom.

noen ganger må man bare godta at de som er utdannet innen dette har rett, og du feil.

Utvilsomt. Men tar Kreftregisteret feil?

Mammografiprogrammet

Nytten av mammografiprogrammet for kvinner i en aldersgruppe hvor brystkreft forekommer i mye høyere grad enn for unge kvinner, er såpass omdiskutert at jeg vil gjerne se en link til ditt program. Dette ikke minst fordi unge kvinner har så tett brystvev at mammografi blir veldig vanskelig å tolke, med mange falskt positive funn.

Skrevet (endret)

Jeg har heller ikke blitt inkalt, og jeg er 28. Er denne reformen nyere enn 3 år?

Tentacle: Bra link. Den er vel lite diskutabel ;)

Endret av Harlekin
Gjest Blondie65
Skrevet

Her i Hordaland er det i alle fall innkalling for alle de som er mellom 50 og 69 år (mammografiscreening) og frivillig undersøkelse for de som kjenner eller tror de kjenner kuler selv (klinisk mammografi) på eget initiativ.

Helse Bergen HF, hjemmeside om tema

Hvis det hadde vært automatisk innkalling av alle fra 25 år hadde det stått her - og hadde det vært slik at det ikke gjelder folk som er eldre enn 25 år når dette starter så hadde det fremdeles stått her. Siden verken Kreftregisteret eller Helse Bergen har informasjon om slik automatisk screening av folk fra fylte 25 år antar jeg at dette i alle fall ikke er en automatisk landsdekkende prosedyre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...