Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som vet hvor mange studiepoeng man oppnår for ulike fag (timeantall) på videregående skole?

Lurer på dette i forbindelse med lånekassen da jeg har tatt en del eksamener på videregående nivå og har visst oppnådd 80 studiepoeng, men forstår ikke utregningsmetoden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt meg bekjent får man ikke studiepoeng på videregående.

Studiepoengsystemet erstattet det gamle vekttallsystemet.

Skrevet

meg igjen....nei, er klar over at man selvføkgelig ikke oppnår studiepoeng ved vgs. men lånekassen kaller det for studiepoeng ved utregning av om man har tatt like mange fag som kreves pr år for voksne som tar vgs....

eks et 5-timers fag blir regnet som så og så mange studiepoeng...

så er vel bare de som er voksne og har tatt vgs utdanning med studielån som vet tenker jeg :)

Skrevet

Du kan jo sende e-post eller ringe laanekassen, saa er du sikker paa aa faa rett svar.

• 10 måneder senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Du kan jo sende e-post eller ringe laanekassen, saa er du sikker paa aa faa rett svar.

Noen fortalte meg at du skal ta din snitt karakter (pluss sammen alle karakterene og del på anntall fag) fra vitemålet og gang med 10.

Du får også 2 poeng for hvert år du fullfører og kan få tilleggspoeng for realfag og andre fullførte 2 års fag.

Er ikke sikker på om dette stemmer, men rådgiver fortalte meg det :)

Skrevet
Noen fortalte meg at du skal ta din snitt karakter (pluss sammen alle karakterene og del på anntall fag) fra vitemålet og gang med 10.

Du får også 2 poeng for hvert år du fullfører og kan få tilleggspoeng for realfag og andre fullførte 2 års fag.

Er ikke sikker på om dette stemmer, men rådgiver fortalte meg det :)

Det var ikke dette TS spurte om, det du snakker om er konkurransepoeng.

Har lurt på dette selv, og i min oversikt som jeg fikk fra skolen får man støtte etter dette:

15-19 timevekttall (hva det tilsvarer i timetall i offentlig skole) - 50% støtte

20-22 timevekttall - 67% støtte

23-29 timevekttall - 75% støtte

30+ - 100% støtte.

Er ikke så lett å bli klok av dette heller, men kan være en pekepinn. Så du må nesten ta kontakt med Lånekassen selv skal du ha mer konkrete svar tror jeg, men det er jo ikke alltid så enkelt å få tak i de heller... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...