Gå til innhold

Jane Austen-aktige filmer/serier?

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Nå har jeg endelig sett Cranford, og når jeg først begynte var jeg hekta. For en nydelig serie! :rødme: BBC er dyktige!

Så også Lost in Austen og Tess of the D'urbervilles for noen uker siden. Sistnevnte likte jeg godt, men Lost in Austen ble litt tåpelig. Likte deler av den veldig godt, men alt i alt ikke noen favoritt.

Endret av Bloodless
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Squill
noen som vet om denne selges med norsk tekst, og isåfall hvor?

De selger North and South fra 2004 på posten nå, i en pakke som heter "klassiske novellefilmer". Du får også Jane Eyre fra 1983, The Mayor of Casterbridge fra 2003, The Sally Lockhart Mysteries fra 2006 og Jessica fra 2004.

Yvonne, har du sett noen av disse? :)

Annonse

Gjest Gjest
Neida. Jeg skjønner godt betegnelsen Jane Austen-aktige, da den refererer til kostymedramaer som handler om 1800-tallet og kjærlighetsforviklinger.

Nei faktsik så omhandler hennes bøker perioden mellom 1800 og 1817. Et sammfunn som var helt annereldes en f.eks under de bøker som ble skrevet av Bronte søstrene på 1840 tallet og Dickens mellom 1840 og 1868.

Om det er noen bøker som man kan si kanskje kan sammenlighes med Jane Austen eller filmer som er basert på den tid hun levde og skrev bøkene. Så er det bare tidlig 1800 tallet.

Men det er store forskjeller på kostyedramaer også blant de filmer som er basert på den tid da Jane Austen levde. F,eks Cranfoard som fåregår I 1842\43 og er et helt annerleds sammfunn en det Jane Austen beskrev i sine bøker.

Selvfølgelig kan man finne noen trekk i likheter. Men sammfunnet som Jane Austen beskriver fra det tidlige 1800 tall. Er svært forskjellig fra mange kostymedramaer som blir beskrevet som foregår hovedsakelig under Viktoria tidens England.

så bare fordi det er et kostymedrama så er det ikke nødvendigvis slik at det kan sies og sammenlignes med Jane Austen

Men hva vet vel jeg

Gjest Gjest
Joda, gjest, jeg skjønner poenget ditt:) Men det har ikke så mye med denne saken å gjøre, synes jeg:) Dette er først og fremst en tråd om underholdning, og en betegnelse ble brukt for å forklare hva slags undeholdning det er snakk om...

ok vel da burde man heller spør om kostymedrama generelt sett

Men jeg forstår

• 3 uker senere...
De selger North and South fra 2004 på posten nå, i en pakke som heter "klassiske novellefilmer". Du får også Jane Eyre fra 1983, The Mayor of Casterbridge fra 2003, The Sally Lockhart Mysteries fra 2006 og Jessica fra 2004.

Yvonne, har du sett noen av disse? :)

Jeg har sett Jane Eyre fra 1983, og må ærlig innrømme at jeg ble litt skuffet over filmen, synes versjonen fra 70-tallet i såfall er mye bedre. Klarer av en eller annen grunn å relatere meg mer til skuespillerne rett og slett. Ikke at mini-serien er direkte dårlig, men skuffende, med tanke på 2006-versjonen. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

• 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

Annonse
Siden jeg har denne, er det komplett to sesonger eller bare en?

se link

Synes det virker som om serien er helt ferdig men kan jo ta feil.

Den du har lenket til er kun sesong 1.

Her er sesong 2:

http://www.play.com/DVD/DVD/4-/8700213/Lar...-2/Product.html

Serien har status TBD - to be determined.

• 1 måned senere...

BBC skal igang med en tredje sesong av "Lark Rise to Candleford". :)

"The series has been re-commissioned for a third series by Ben Stephenson, Controller of BBC Fiction, and will be filmed later this summer for transmission in 2010." (Sitat fra www.larkrisetocandleford.com)

Hurra! Dette er en fantastisk serie! Håper det blir sesong 4,5 osv... :)

BBC skal igang med en tredje sesong av "Lark Rise to Candleford". :)

"The series has been re-commissioned for a third series by Ben Stephenson, Controller of BBC Fiction, and will be filmed later this summer for transmission in 2010." (Sitat fra www.larkrisetocandleford.com)

Hurra! Dette er en fantastisk serie! Håper det blir sesong 4,5 osv... :)

Jippiiiiiii, så utrolig bra! :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...