Gå til innhold

Jane Austen-aktige filmer/serier?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg pleide å hete Gjest_Gunnhild,

men fant ut jeg burde registrere meg, siden jeg likte så godt denne tråden.

Det er første gang jeg er med i et forum, so bear with me :)

Jeg har bestilt omtrent 20 DVDer etter den dagen jeg googlet "jane austen aktige" og ble sendt til denne herlige tråden.

Mine favoritter så langt er:

North&South

Wives and daughters

Cranford

Forsyte sagaen

Jeg venter fremdeles på en god del dvder bla

sense & sensebility 2008

northanger abbey 2007

rebecca

pride &predjudce 1995 (?)

emma

vanity fair (bbc)

wings of the dove

portrait of a woman

age of innocence

far from the madding crowd

Hilsen Gunnhild

Endret av Gunnhild83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er kanskje litt på siden, men sender PLAY dvdene enkelthvis selv om man har kjøpt 5-6 dvder til en sum av ca 500 kr? Slik at man unngår tollavgift/moms??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje litt på siden, men sender PLAY dvdene enkelthvis selv om man har kjøpt 5-6 dvder til en sum av ca 500 kr? Slik at man unngår tollavgift/moms??

Yvonne, du sier dette stemmer.

Men jeg har alltid trodd at jeg måtte bestille for under 200 slik at det ikke ble noe toll??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yvonne, du sier dette stemmer.

Men jeg har alltid trodd at jeg måtte bestille for under 200 slik at det ikke ble noe toll??????

Ja, det stemmer. Man må betale avgift av det pakken (med dvder) koster til sammen. Dette er forskjellen mellom f. eks amazon.co.uk og play.com - og grunnen til at jeg velger play.com i de fleste tilfeller (i tillegg til at play.com som oftest er billigst). Play sender alle sine varer enkeltvis, amazon felles i én pakke. Dette kan bli veldig dyrt og noe man må være obs på. Hvis pakken/varene som sendes sammen overstiger 200 kr må man betale avgift.

Kjøper man med andre ord mange varer vil det lønne seg å bruke play.com, for de sender alle sine varer enkeltvis. Ergo: en dvd må derfor overstige 200 kr i seg selv for at man skal måtte betale noe ved kjøpt fra play.com. Men når det gjelder amazon.co.uk, som sender alle sine varer gjerne i en stor pakke, betaler man toll for hele pakka. Altså, én dvd i pakka trenger ikke koste 200 kr, men har man kjøpt mange dvder som til sammen koster over 200 kr, må man punge ut.

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan ikke svare på om man ser noe i Haworth i filmen, for den har jeg ikke sett. Men ville bare si at jeg er enig i at det er et fantastisk sted :) Alle Bronte-fan burde dra dit. Syntes egentlig ikke Bronte-museet i seg selv var så fantastisk, men landsbyen var skikkelig sjarmerende, og man følte virkelig at man reiste tilbake i tid.

Hvor er Haworth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvor er Haworth?

Liten landsby i Yorkshire i England. Bronte-søstrene skrev mange av romanene sine her. Ligger også i nærheten av en gammel damp-lokomotivbane som ofte blir brukt i TV-serier, blant annet Med hjarte på rette staden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten landsby i Yorkshire i England. Bronte-søstrene skrev mange av romanene sine her. Ligger også i nærheten av en gammel damp-lokomotivbane som ofte blir brukt i TV-serier, blant annet Med hjarte på rette staden.
Nesten riktig, det er ikke samme jernbanen som brukes i Med Hjarte... - den ligger litt lengre nord i Yorkshire. Men den som går forbi Haworth har også vært med i en del filmer og serier. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør virkelig susen med et kostymedrama på en sen ettermiddag (etter jobb) :) Virkelig en glede i hverdagen!

Jeg har nå sett Northanger abbey og Mansfield Park, such a joy :)

Venter spent på Cranford, sense and sensibility, Tess of the übervilles og far from the madding crowd. (Noen som har gått nuts i "godtebutikkene play og amazon)

Jane Eyre mini serie fra 2006 er nå kommet ut på dvd på norsk, kjøpte den på Platekompaniet i sist uke.

Endret av mocci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så også at Mansfield Park, Northanger Abbey og Persuasion fra 2007 nettopp har kommet ut på norsk også. Så dem på Platekompaniet. ;)

Mvh Yvonne :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe så fint da, rett etter at jeg har skaffet meg både Mansfield park, Northanger abbey og Persuasion på engelsk :) Nevermind I dont really care :) engelska funker utmerket :)

Jeg så Tess of D'ubervilles igår, makan til film!!! Tårene spratt opptil flere ganger... :gråte:

Tror det er den beste filmen jeg har sett til nå :hjerter_rundt:

milevis fra kostymedrama med fine fruer og gents.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har bestilt meg Forsyte sagaen i dag, fulgte med på den serien da den gikk på nrk for noen år siden, men usikker på om jeg fikk sett alle episodene.

Gleder meg til den kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt meg Forsyte sagaen i dag, fulgte med på den serien da den gikk på nrk for noen år siden, men usikker på om jeg fikk sett alle episodene.

Gleder meg til den kommer :)

Ja, den er kjempefin! Liker du den, kommer du garantert til å like bøkene også. :)

Mvh Yvonne :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så forresten Far from the Madding Crowd her om dagen - en veldig fin serie! :) Og morsomt å se Nathaniel Parker i en litt annen rolle en Inspector Lynley. ;)

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hvorfor i alle dager har jeg ikke sett denne tråden før? Eeelsker jo sånne serier/filmer. Har akkurat bestilt Far From the Madding Crowd, Cranford og North and South. Gleder meg! :)

250,- til sammen. Ikke så verst!

Endret av Bloodless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mulig jeg har oversett noe, men har ingen nevnt "The Tudors"?? Fantastisk kostymedrama!! Kjøpte sesong 1 fra play.com, og sesong 2 kommer på dvd i løpet av høsten, tror jeg :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har oversett noe, men har ingen nevnt "The Tudors"?? Fantastisk kostymedrama!! Kjøpte sesong 1 fra play.com, og sesong 2 kommer på dvd i løpet av høsten, tror jeg :danse:

Åh, jeg gleder meg stort til neste sesong av Tudors!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler forresten "Miss Austen Regrets", for de av dere som enda ikke har sett den. ;)

Mvh Yvonne :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...