Gå til innhold

bortauing av avskiltet bil


ceca

Anbefalte innlegg

Skal holde dere oppdatert.

Med tanke på det andre Blondie -

Vet f.eks. at husverten er forbannet fordi en felles bod som er ment for å sette vekk møbler fra leilighetene som leieboerne ikke bruker mens de bor der nå er full av skrot fordi tidligere og nåværende (?) leieboere har brukt denne boden som container for eget skrot de ikke vil ha mer.

Ting fra tidligere leieboere er man pliktig til å ta vare på i 30 dager, så kan det hives/gis bort. Ivertfall den beskjeden jeg har fått.

det bør skrives i kontrakten hva utleier har planlagt med denne boden, som er felles. Og så er det dette med at noe ser ut som skrot for noen og ikke er det for eierne.

En måte å løse "problemet" på er:

Om det er så at det er skrot der, bør utleier si ifra til leieboerne sine. Om det ikke reageres da så ville jeg ha gitt skriftlig beskjed til leieboerne om at boden skal ryddes/tømmes for ødelagte ting/søppel/skrot og evt. det som ikke tilhører leiligheten(forstod at det var møbler som ble brukt hvis det skulle leies ut møblert) og at en henger står til disposisjon for søppel/ting som skal kastes. Og gitt dem en dato / frist på 14 dager.

men utleier har ikke lov å kaste noe ut av boden som er leietagers sitt, med mindere det er skrevet i kontrakten spesifikt hva den felles boden skal inneholde, og det ikke er overholdt ev leietager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
Skal holde dere oppdatert.

Med tanke på det andre Blondie -

Ting fra tidligere leieboere er man pliktig til å ta vare på i 30 dager, så kan det hives/gis bort. Ivertfall den beskjeden jeg har fått.

det bør skrives i kontrakten hva utleier har planlagt med denne boden, som er felles. Og så er det dette med at noe ser ut som skrot for noen og ikke er det for eierne.

En måte å løse "problemet" på er:

Om det er så at det er skrot der, bør utleier si ifra til leieboerne sine. Om det ikke reageres da så ville jeg ha gitt skriftlig beskjed til leieboerne om at boden skal ryddes/tømmes for ødelagte ting/søppel/skrot og evt. det som ikke tilhører leiligheten(forstod at det var møbler som ble brukt hvis det skulle leies ut møblert) og at en henger står til disposisjon for søppel/ting som skal kastes. Og gitt dem en dato / frist på 14 dager.

men utleier har ikke lov å kaste noe ut av boden som er leietagers sitt, med mindere det er skrevet i kontrakten spesifikt hva den felles boden skal inneholde, og det ikke er overholdt ev leietager.

Så da mener du at fordi leieboerne - tidligere borte vekk for alltid og nåværende - bare kan fortsette som før å samle søppelet sitt i boden i god forvisning om at husverten når h*n blir lei leier container for egen regning for å kaste skrotet? Er vi riktig heldige så slipper husverten å gjøre dette så ofte at h*n blir nødt å øke husleien pga det.

Ja det er opplyst - både i kontrakt, ved oppslag og ved innflytning hva den boden er til. Det er også opplyst at den kommer til å bli tømt og ryddet uten nærmere forvarsel. Det har likevel ikke skjedd noe annet enn at den er blitt enda fullere. Det er forøvrig ingen læringskurve her heller, for de som forsøpler på denne måten er jo borte vekk når dette blir ryddet så de "mister" jo ikke noe av verdi.

Det eneste jeg håper er at husverten til slutt rydder kjelleren og at noen ved et "uhell" har satt den dyre sykkelen der den ikke skulle stå og at den går i søppelet.

Og ... det er ødelagte støvsugere, umoderne cd stativ, nedstøvete tv'er av gammel type, etc som står der. Så det er mulig det har verdi for noen, men det har null verdi for de som har satt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, den er fortsatt noens eiendom, selv om personen har valgt å avskilte den.

Men man kan fortsatt skrote den. Da vi kjøpte delebil ble den aldri registrert på oss, og vi dro bare og skrotet den etter at vi hadde plukket av alle delene vi skulle ha.

Den enkleste måten å bli kvitt bilen på vil vel være å skaffe en bil med hengrefeste og leie en bilhenger til rundt 400-500 kroner, og selv kjøre den på dynga. Så trekker man pengene for hengeren av de 1500 man får i vrakpant, og beholder resten for å dekke opp for tiden man har brukt på det.

Skal holde dere oppdatert.

Med tanke på det andre Blondie -

Ting fra tidligere leieboere er man pliktig til å ta vare på i 30 dager, så kan det hives/gis bort. Ivertfall den beskjeden jeg har fått.

I tillegg er man også pliktig å sende ett visst antall skriftlige purringer med varsel om at tingene blir kastet, før man har lov til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
I tillegg er man også pliktig å sende ett visst antall skriftlige purringer med varsel om at tingene blir kastet, før man har lov til å gjøre det.

Det burde være totalt unødvendig når det er opplyst at boden - som er gjennomgang fra kjelleren og ut på gaten forøvrig (dvs. at av Branntekniske årsaker burde den i alle fall hatt fri ferdsel) - er husverten sin og at all hensetting der uten avtale er ulovlig.

Ingen - bortsett fra den ene som stadig setter sykkelen der - setter noe inn der av verdi. Det er nå bokstavelig talt en HAUG av skrot hvor det stadig raser ned ting fra. Setter man noe dit er det fordi man ikke vil ha det lenger. Det er ikke fordi man mangler bod. Spesielt i forbindelse med at folk flytter ut blir denne boden stadig fullere.

Men men, jeg skjønner jo ut fra det dere skriver at husverten egentlig er forpliktet til for hver gang h*n ser at noe nytt er kommet inn dit å skrive brev generelt til alle nåtidige og fortidige beboere der h*n ber om at gjenstand x blir fjernet ellers gjør h*n det. Og på den måten blir det jo aldri ryddet for det er jo nok for hvem som helst av oss å sette ned en pose med skrot eller et møbel som har gått i stykker så er det ny varslingsfrist.

Noe som altså ikke kan stemme, siden det allerede ved oppslag og i leiekontrakt og ved hver eneste kontakt vi har med husverten (vi får oppdatering på hva som skjer og slikt på e-post) så blir boden og rotet der nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke vrakpant på avskiltede biler Eir?

Jo. Det eneste du trenger for å vrake en bil og få vrakpant er ramma, med rammenummeret på. Skiltene leveres for seg, til nærmeste biltilsyn eller lensmannskontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det burde være totalt unødvendig når det er opplyst at boden - som er gjennomgang fra kjelleren og ut på gaten forøvrig (dvs. at av Branntekniske årsaker burde den i alle fall hatt fri ferdsel) - er husverten sin og at all hensetting der uten avtale er ulovlig.

Dersom det åpenbart er søpppel ville jeg nok tatt sjansen på å kaste det, siden det er liten mulighet for at noen vil etterlyse det. Og dersom det står ett oppslag på boden om at det er forbudt å slenge fra seg søppel der, har man egentlig gardert seg. Også bør det kanskje defineres bedre hva denne boden skal brukes til. Å ha en felles bod er egentlig å be om bråk, så det letteste hadde kanskje vært å låse av hele greia, og gi ut nøkkel til de som feks trenger å sette sykkel der, og da spesifisere at det kun er sykkel som skal stå der.

At utleier må betale for å fjerne tingene er selvsagt urettferdig, men lite å gjøre med. Det blir det samme som om noen kommer og slenger fra seg søppel på eiendommen din, og da må du fjerne det selv for å bli kvitt det, selv om det ikke er riktig. Utleier kan forsøke å sende regning til de det gjelder, men siden alt dette er vanskelig å dokumentere har man i realiteten ikke noe å komme med. Beste måten å få igjen pengene på er å bake det inn i husleia, men det vil jo gå utover de som ikke gjør noe galt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da alt kommet med forslag til TS, og ja jeg kjeder meg. Men er ikke her for å skape forvirring for TS, men jeg spørr fordi jeg blir nyskjerrig over dette selv! Fordi hvis jeg finner en bil som står på ett jorde kan jeg bare ta med meg bilen og si at jeg bare fant den??? Er det jeg syns er litt merkelig, for noen kan jo bare si at de fant bilen min ett annet sted enn den sto. Er det jeg mener.

Selvfølgelig kan du ikke gå inn på annen manns eiendom og forsyne deg med ting som måtte befinne seg der, om det så er avskiltede biler eller andre ting.

Synes du det fremstår som veldig seriøst å kverulere inn så lite gjennomtenkte spørsmål i en tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Man kan ikke låse av et fellesrom som er en rømningsvei. Rommet er et stort åpent rom som er ene enden av fellesgangen i kjelleren og altså har utgang til gaten.

Mitt poeng er at enkelte leieboere er så utrolig og ufattelig frekke at de tror at de ikke blir sett eller at det ikke går utover noen når de tar seg til rette. Jeg kunne holdt et langt foredrag om trappevask f.eks.

De få udugelige og frekke leieboerne som tar seg til rette ødelegger for de skikkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan fortsatt skrote den. Da vi kjøpte delebil ble den aldri registrert på oss, og vi dro bare og skrotet den etter at vi hadde plukket av alle delene vi skulle ha.

Så de sjekker ikke opp hvem som eier bilen, de tar den imot og betaler ut penger?

Kan vi si til x-leieboer at vi leier henger og dekker utgiftene på den og tiden vi bruker med vrakpanten. Er dette lovlig...egentlig??

Å ha en felles bod er egentlig å be om bråk, så det letteste hadde kanskje vært å låse av hele greia, og gi ut nøkkel til de som feks trenger å sette sykkel der, og da spesifisere at det kun er sykkel som skal stå der.

Dette var et godt forslag. Kanskje også skrive at ved fraflytting skal det de oppbevarer der (som er spesifiser) fjernes. Om det ikke fjernes innen x antall dager etter fraflytting blir det fjernet av utleier og det trekkes kr X fra depositummet for at utleier må fjerne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke låse av et fellesrom som er en rømningsvei. Rommet er et stort åpent rom som er ene enden av fellesgangen i kjelleren og altså har utgang til gaten.

OK. Skjønner.

Om det skrives at det kun er lov å oppbevare sykkler og bildekk her, så vil ikke det overholdes?

Har man hver sin bod ellers så trenger man egentlig ikke denne felles boden?

Kan hende utleier gjør best i å ikke bruke navn bod på gangen og heller skrive lapp om at felles gangen som brukes til rømningsvei skal ikke inneholde noen ting.

Men så er det de frekke igjen som du nevner som ikke bryr seg. Da må faktisk utleier rydde for egen regning ja. Det er noen av bakdelene med å være utleier.

De få udugelige og frekke leieboerne som tar seg til rette ødelegger for de skikkelige.

Og det er de som igjen får meg (utleier) til å lure på om jeg i det hele tatt skal gidde å leie ut når de lemper så mye skrot/møkk over på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de sjekker ikke opp hvem som eier bilen, de tar den imot og betaler ut penger?

Kan vi si til x-leieboer at vi leier henger og dekker utgiftene på den og tiden vi bruker med vrakpanten. Er dette lovlig...egentlig??

De betaler ikke ut pengene der og da, men du oppgir kontonummer, og får pengene i løpet 14 dager, tror jeg det var. Og dersom det er noen andres bil må de evt gå på deg med anmeldelse osv for å få igjen pengene, dersom du feks hadde rappet noens bil og vraket den. Og det er det vel lite sannsynlig at denne leieboeren gjør, så jeg ville tatt sjansen.

Du kan jo evt sende ett skriftlig varsel først, dersom du ønsker å sikre deg. En annen mulighet er å møte opp der vedkommende bor, og be han/hun til å skrive under på en salgsmelding på bilen, og beholde denne i tilfelle det blir noe bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke låse av et fellesrom som er en rømningsvei. Rommet er et stort åpent rom som er ene enden av fellesgangen i kjelleren og altså har utgang til gaten.

Da kan man kanskje slutte å kalle det bod, og kreve at rommet er helt ryddet, også bare fjerne evt skrot etterhvert? Og bake kostnaden inn i husleia, og leie container alle leietagere kan bruke ca to ganger i året?

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er de som igjen får meg (utleier) til å lure på om jeg i det hele tatt skal gidde å leie ut når de lemper så mye skrot/møkk over på meg...

Jeg orket ikke å drive med utleie lenger.... Etter flere episoder med skader og rot, fant jeg ut at det var mer arbeid enn fortjeneste. Så da ble det slutt. Nå brukes leiligheten til lagring av eget utstyr... Litt mindre å rutte med, men ååååå så fredelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bilen

Sendte mail til statens veivesen, i den regionen vi bor, og fikk svar tilbake.

Vi må ta kontakt med politiet, det er de som tar seg av igjensatte biler.

Hun hadde sjekket litt rundt og dette var løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
OK. Skjønner.

Om det skrives at det kun er lov å oppbevare sykkler og bildekk her, så vil ikke det overholdes?

Har man hver sin bod ellers så trenger man egentlig ikke denne felles boden?

Kan hende utleier gjør best i å ikke bruke navn bod på gangen og heller skrive lapp om at felles gangen som brukes til rømningsvei skal ikke inneholde noen ting.

Vi har alle hver sin låsbare bod ja. Der skal også syklene våre stå, inne i de låste bodene. Husvert har sagt at den dagen det blir ryddet risikerer de som plasserer sykler og annet utenfor egen bod at alt forsvinner.

Fellesboden er for husverten - og for at leieboerne skal kunne sette fra seg komfyr eller kjøleskap som medfølger leilighetene men som de evt. ikke har bruk for. Pr dagens dato kunne du ikke fått inn en toplaters komfyr en gang.

Fellesinngangen blir misbrukt på akkurat samme måte. Sykler, barnevogner, telefonkataloger (noen tror visst at selv om de ikke har registrert seg mot å få katalog så kommer en engel og kaster det de ikke vil ha), brusflasker og pappesker står stablet, fraslengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Skeptiker
...klippe litt

Hva man gjør når man ikke vet hvem som eier bilen..? Aner ikke, men om du tar en tlf til politiet så kan de kanskje fortelle deg det..?

Rimelig frekt ivertfall å bare sette igjen bilvrak på andre sin eiendom.

og utrolig da igjen at man ikke kan bestille bort-tauing fodi man ikke er eier av bilenvraket...

Ringer du politiet og spør hvem som eier bilen, får du nok en hel haug med spørsmål tilbake om hvorfor du vil vite det, osv. Mest sannsynlig vil jeg også tro at de ikke vil oppgi eiers navn til deg. Du får mest sannsynligvis en lekse om at av sikkerhetshensyn osv, ellers kan jo hvem som helst ringe å be om opplysninger på eierskap...verning av eier....bla bla bla bla. De tar kontakt med eier, men sikkert bare hvis du leverer inn formell anmeldelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringer du politiet og spør hvem som eier bilen, får du nok en hel haug med spørsmål tilbake om hvorfor du vil vite det, osv. Mest sannsynlig vil jeg også tro at de ikke vil oppgi eiers navn til deg. Du får mest sannsynligvis en lekse om at av sikkerhetshensyn osv, ellers kan jo hvem som helst ringe å be om opplysninger på eierskap...verning av eier....bla bla bla bla. De tar kontakt med eier, men sikkert bare hvis du leverer inn formell anmeldelse.
Synser du og tror du! - Kunnskap derimot, var det forsvinnende lite av.

Må nesten holde meg fast i bordkanten, og bite i tunga, for å holde styr på hva som sies om hva i denne tråden. Håper huseier får vrakpant for boden sin, og at alt ender godt. ;)

___ _ ___

TS, du fikk svar fra leieboeren, ergo oppnås kontakt. Kan du be om i det minste få utlevert nøkkel til vraket? Eventuelt under påskudd av at det blir billigere for vedkommende at den taues privat, enn via bilberging? Er mye enklere enn å måtte dirke opp døra med spett, og knekke rattlåsen.

Får du nøkkelen, er det bare å taue den. Er det langt til knusern, parkerer dere den pent og diskrét utenfor eksleieboers nye adresse. Lurer noen på hvorfor dere setter den der, har dere jo deres på det tørre. Dere skal jo bare levere bilen til nn.

Hvis alt dette er ugjennomførbart, parker den i ei busslomme, med en straks-tilbake-lapp, hilsen eksleieboerens fornavn med mobilnummer...

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringer du politiet og spør hvem som eier bilen, får du nok en hel haug med spørsmål tilbake om hvorfor du vil vite det, osv. Mest sannsynlig vil jeg også tro at de ikke vil oppgi eiers navn til deg. Du får mest sannsynligvis en lekse om at av sikkerhetshensyn osv, ellers kan jo hvem som helst ringe å be om opplysninger på eierskap...verning av eier....bla bla bla bla. De tar kontakt med eier, men sikkert bare hvis du leverer inn formell anmeldelse.

Det er ingen problem å få opplysninger om et kjøretøy hverken fra politiet, trafikketaten eller biltilsynet.

Jeg fikk sågar tilsendt hele eierhistorikken på den forrige bilen min på faks fra biltilsynet uten spørsmål for øvrig.

__

TS, kontakt politiet. Alle avskiltede biler som står i Oslo, får en lapp på seg fra politiet antagelig med et varsel og en tidsfrist. Om bilen ikke er fjernet innen den tid, så blir de tauet. I Aften blir man oppfordret til å varsle politiet om bilvrak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, kontakt politiet. Alle avskiltede biler som står i Oslo, får en lapp på seg fra politiet antagelig med et varsel og en tidsfrist. Om bilen ikke er fjernet innen den tid, så blir de tauet. I Aften blir man oppfordret til å varsle politiet om bilvrak.

Det gjelder bare de som står parkert i offentlig vei. På sin egen parkeringsplass kan man såklart lagre sin avskiltede bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...