Gå til innhold

Om å jobbe seg oppover!


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg er som vanlig litt nyskjerrig jeg.

Det jeg lurer fælt på nå er om noen har erfaring med å jobbe seg oppover.. altså å erstatte utdanning med arbeidserfaring.

Selv har jeg videregående skole og et par yrkesrettede kurs, men jobber nå med noe heeelt annet. Man kan vel si at jeg har jobbet meg oppover og har lært mye.

Er det noen av dere som har gjort det samme? Og hva er deres erfaringer og meninger om dette? Kan erfaring erstatte utdannelse eller er det best å bli sittende på skolebenken i mange år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dagens arbeidsmarked tror jeg utdannelse lønner seg. Arbeidsstaben er ikke lenger så stabil og det er færre muligheter til å jobbe seg oppover.

Jeg har selv jobbet meg oppover i det offentlige og det tar lang tid. Jeg begynte for mange år siden.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går an, men det koster, og du skal ha en god porsjon flaks. Fikk nettopp selv en god jobb, som jeg ikke, på papiret har de rette kvalifikasjonene til (er livredd at jeg ikke har dem i praksis heller). Denne jobben, fikk jeg på knallgode referanser. Du kan si jeg i de siste fire åra har vært på rett sted til rett tid, og jobbet meg oppover. Jeg har kun videregående skole, men jeg må innrømme at jeg hadde følt meg litt bedre med en solid utdannelse bak meg. Så det er nok det lureste12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet meg oppover. Som en sa, du må være på rett sted til rett tid og ha litt flaks.

Jeg har bare videregående skole, og skulle mange ganger ønsket jeg hadde mer - om ikke annet så ville jeg mistet snevet av dårlig selvtillitt som av og til kommer krypende og sier: Du har jo ingen utdannelse.....

Men - jeg tror ikke vi er noe dårligere ledere.

Jeg tror også at det vil bli vanskeligere etterhvert fordi en stadig større masse tar høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar!

Har hatt flaks selv og arbeidsgiveren(e) mine har hatt tro på meg!

Jeg hadde ikke orket et år til på skolebenken etter videregående og hoppet ut i arbeidslivet. Har ikke hatt problmer med å få jobb og hadde faktisk flere gode jobbetilbud på hånden. Det var takket være gode referanser og glimrende attester fra tidligere arbeidsgivere.

Mitt "triks" har vært å stille opp og være venner med ALLE på jobben. Det har vel gått mest utover han der hjemme som fikk all aggresjonen etter arbeidstid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man ihvertfall må gjøre for å jobbe seg oppover - uansett utdanning eller ikke er:

- Vise engasjement

- Ta initiativ, ikke bare gjøre det man må

- Lære seg mer enn akkurat det som er sine arbeidsoppgaver, være potet

- Ta imot utfordringer

- Ikke skrike etter kompensasjon hver gang en gjør litt ekstra

- Sette deg inn i bedriften, vite hva som foregår i alle ledd

sikkert mye mer, men disse tingene er viktige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...