Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi planlegger å få barn nå, men jeg er så redd for hvordan kroppen blir etter fødsel. Jeg er så opptatt av å være slank og vil ikke være noen tykk/rund mamma... Huff, det er en bremser for meg...

Hva synes mannen din om din kropp etter fødselen? Mannen min elsker kroppen min sånn som den er i dag, men tror dere at det vil forandre seg? Han sier at han ikke vil forandre sitt syn, men jeg er litt usikker fordet... :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, det er jo vanskelig å si hvordan akkurat din kropp blir etter. Jeg fikk null stoffskifte i slutten av svangerskapet og noen mnd etter. Det betød at jeg la på meg 12 kg da jeg gikk gravid, gikk ned 8 dagen etter fødsel og opp 20 de neste mnd. Jeg gikk så ned masse igjen, men var likevel 8 kg tyngre da jeg ble gravid denne gangen.

Mannen min har hele tiden holdt fast på at han elsker meg like mye uansett.

Skrevet

Jeg har foreløpig ingen unger selv, men moren min har født fire barn i løpet av få år, og hun var faktisk tynnere etter å ha fått oss fire barna enn før hun ble gravid med førstemann. :) Men magen hennes ble visst litt slappere....;)

Skrevet

Gikk opp nesten 20 kg i svangerskapet. Fødte for 7 uker siden, og ser omtrent ut som før jeg ble gravid. Man trenger mao ikke å bli tjukk selv om man blir mamma :)

Skrevet

Jeg er like tynn som jeg alltid har vært og kroppen min har ikke forandret seg merkbart selv etter 8 barn så for meg er dette ikke noen aktuell problemstilling.

Skrevet

Tror han vil elske deg like mye! Da jeg traff kjæresten min var jeg kjempe tynn egentlig. Men nå ser jeg hvertfall sunn ut, og han "ser" ikke forskjell på meg nå og da. Han husker jo at jeg var tynnere, men han er like taffsete og gla i kroppen min forde. Nå som jeg og begynner å få mage går han å strykker og er så fornøyd med å se forandringen og liker det kjempe godt. Så jeg kan ikke akkurat si at jeg bekymrer meg. Det går nok så fint skal du se, han elsker deg for deg og ikke bare for kroppen din. Og det er hva du gjør det til selv etter fødsel ;)

Skrevet

Si nå at kroppen din forandrer seg helt etter graviditeten, for det kan den gjøre, vil du da bebreide barnet for at kroppen din ikke er som den en gang var?

Er du usikker på det, vil jeg si at du ikke er klar for å få barn i det hele tatt.

Kroppen vår forandrer seg også med årene, og du må nesten finne ut hva som er viktigst for deg. Mannen din vil nok elske deg uansett, for jeg regner med at det er deg som person han elsker selv om han også elsker kroppen din.

Uansett så syns jeg du bør tenke deg godt om, for det er et stort skritt man tar når man velger å få barn. Noen mennesker går igjennom graviditeter uten at man kan se at de har fått barn, mens andre sliter med å få en kropp de klarer å være fornøyd med. Vi er alle ulike, og det er ingen her inne som kan si hvordan det vil være for deg. Men liker du å trene er det ingen som sier at du ikke kan gjøre det når barnet er kommet, og med god trening får man som regel en fin kropp.

Men det viktigste er at du ikke vil bebreide barnet, om kroppen din skulle forandre seg mye under graviditeten.

Skrevet

Jeg syns det er skikkelig teit å fraråde folk fra å få barn bare fordi de er bekymret for kroppens forfall. Typisk norsk Gro Harlem og Gro Nylander-stolthet der "budeia skal fram koste hva det koste vil".

Franske kvinner kan tillate seg å være bekymret for, og opptatt av, sin kropps utseende før, under og etter graviditeten - men norske kvinner "får ikke lov"?

Så tøysete. Det er helt legitimt å stille seg slike spørsmål før man velger å få barn! Og det har selvsagt ikke noe med hvorvidt man burde få barn eller ikke. ærlig talt, for noe vrøvl.

Moralsk fordømmelse av andre som stilelr andre spørsmål enn en selv...det får meg til å lure på om slike burde ha satt barn til verden.

Skrevet

Hvordan kroppen vil forandre seg er veldig individuelt. Min beste venninne har fått to barn og har aldri sett så bra ut som nå. Hun trener mye og tenker over hva hun spiser.

Hvordan mannen min vil reagerere på kroppsforandringene mine vet jeg ikke enda. Foreløpig er han veldig opptatt av kulen jeg har fått på magen. Han har også opplevd at jeg har gått opp og ned i vekt før, og selv om han synes jeg er finest når jeg er tynnere er han like glad i meg uansett...

Gjest Tulipa
Skrevet

Kroppen forandrer seg når man får barn uansett hva enkelte her påstår, spesielt pupper og underliv endrer seg .. Selvsagt kan man gjøre noe for å minske endringene - men endringer vil det være - det er helt normalt.

Og en mann som ikke ønsker barn med en kvinne pga kroppens endringer er ihvertfall ikke en mann jeg kunne tenke meg ..

Skrevet

Altså - at kroppen forandrer seg når man er gravid og etterpå er nok naturlig, men det betyr ikke at man trenger å bli feit. Jeg fødte for 6 uker siden, gikk opp ti kilo i svangerskapet og nå har jeg gått ned 13. Magen er litt slappere enn før(men det skal trenes etterhvert) , og puppa er mye større (noe sambo synes er heelt greit :sjarmor: ) Ellers ser jeg ut som før jeg. Og jeg hadde iallefall ikke valgt bort barn fordi kroppen min kom til å forandre seg, det gjør den jo uansett jo eldre man blir.

Skrevet (endret)

Jeg kjenner omtrent like mange som en ikke ser på at en har fått barn eller har fått bedre kropp etter barn, som de som har blitt større og "slappere". Jeg skjønner at du er bekymret, det jeg ser er at de fleste som er aktive og holder en noenlunde sunn linje holder seg best. Selvsagt kan en være uheldige med å få endring i stoffskiftet som gjør at en blir større, men jeg kjenner faktisk flere som også nå er tynnere enn før de fikk barn. I forhold til menn så elsker de damer i alle fasonger, og dersom puppene og magen henger så er det jo bare å bruke fantasien i klesveien (og bruke korsett og stayups til sex så er det ingenting som henger og slenger, og de fleste menn vil syns det er dritbra hehe).

Jeg merker selv at jeg har på en måte blitt mer kroppsfiksert etter å ha blitt gravid, men jeg har automatisk blitt litt mer fokusert på sunn mat og er forholdsvis aktiv og har tenkt til å fortsette med det. Dersom noe begynner å henge og slenge så fins det kremer og hold-in og push-in etc, så det er jeg ikke så bekymret for.

Dessuten får mange menn sympatimage så de har ingenting å klage på :)

Endret av LilleMy28
Skrevet

Kroppen kan forandre seg på så mange måter, men at man automatisk blir "tykk mamma" etter å ha fått barn er jo slett ingen sannhet. Jeg kjenner mange som har blitt direkte skrantne og magre etter ammeperioden- flere av den typen enn de som har lagt voldsomt på seg. Når så er sagt, er det jo individuelt, og det finnes mange som sliter med vekta også.

Tulipa har rett i at noen endringer kommer man trolig ikke unna. Unntak finnes sikkert, men jeg tør tippe at i det minste 90% av alle kvinner har annerledes pupper etter å ha gått gravide/ammet. Magemusklene kan trenes opp, men om mageskinnet har fått seg noen trøkker i form av strekkmerker o.l., hjelper det ikke med situps. Men disse endringene er jo relativt små og usynlige. I hvert fall om man tenker "klær på".

Selv har jeg ikke tatt større skade av å få tre (snart fire) barn. Er omtrent som før, og hvis det har sneket seg på en kilo eller to ekstra siden før jeg fikk mitt første barn, er det ikke graviditetene som har skylda ;) OK, puppene er ikke hva de var, jeg har noen lyse strekkmerker på magen, og har revnet og sydd en viss plass- men synes ikke det er noe å ta på vei for. Hva mannen synes? Han synes det er en helt naturlig følge av å få barn, og mer er det ikke å si om den saken. Fornuftig mann jeg har!

Gjest En gjest som er innom
Skrevet
Jeg syns det er skikkelig teit å fraråde folk fra å få barn bare fordi de er bekymret for kroppens forfall. Typisk norsk Gro Harlem og Gro Nylander-stolthet der "budeia skal fram koste hva det koste vil".

Franske kvinner kan tillate seg å være bekymret for, og opptatt av, sin kropps utseende før, under og etter graviditeten - men norske kvinner "får ikke lov"?

Så tøysete. Det er helt legitimt å stille seg slike spørsmål før man velger å få barn! Og det har selvsagt ikke noe med hvorvidt man burde få barn eller ikke. ærlig talt, for noe vrøvl.

Moralsk fordømmelse av andre som stilelr andre spørsmål enn en selv...det får meg til å lure på om slike burde ha satt barn til verden.

Signerer denne. Jeg tror svært mange kvinner tenker på dette før og under en graviditet. Inkludert meg selv. Jeg har nok alltid vært litt kroppsfiksert, og har vært stolt av kroppen min. Jeg har hatt lite selvtillit på andre områder, så det har vært viktig for meg at ihvertfall kroppen har sett bra ut. Som om det gjør meg mindre egnet til å være mor??! Jeg er en like bra mor som noen annen!

Men det som er litt interessant, er at kroppsfikseringen har avtatt etter at jeg ble mor. Det er liksom litt mindre viktig. Barnet mitt er det viktigste på jord, og kroppen kommer i andre rekke. Ulempen er jo at jeg kanskje spiser litt mer godteri enn jeg burde...

Kroppen forandrer seg når man får barn uansett hva enkelte her påstår, spesielt pupper og underliv endrer seg ..

Det er ikke likt for alle. Kroppen min har ikke forandret seg, som jeg kan merke. Jeg aner ikke om underlivet ser annerledes ut, jeg drev ikke og gransket meg så mye før jeg fikk barn. Sexlivet er like bra som før (selv om det tok en stund :)). Jeg skal innrømme at jeg var bittelitt tynnere (1-2 kg) og mer veltrent før, men det handler om at jeg ikke har trent på halvannet år, og spiser dårligere enn jeg burde gjøre, og er overhodet ikke svangerskapsrelatert slik jeg ser det. Eller jo - indirekte, siden jeg har trent mindre og spist dårligere etter at jeg ble mamma :)

Skrevet

Jeg ble faktisk tynnere etter fødsel enn jeg var før!Men magen er slappere da,og masse strekkmerker..."Der nede" føler jeg at jeg er littegrann slappere men det er "bare" 5 måneder siden jeg fødte.Blir sikkert bedre.Men selv om man går opp veldig mange kilo,går de som regel lett av igjen.Når vann osv.er ute av kroppen.

Skrevet

Nå har ikke jeg gått gravid selv da, men jeg har jo hatt et par gravide damer rundt meg som f.eks. søstre.

Begge mine søstre har fått barn. De har hhv. 2 og 3 barn hver. Den ene har blitt litt kraftigere nå, men ikke tykk. Hun er dessuten kraftigere bygd fra naturen side. Begge to har fått heng på brystene, men de fikk godt med melk og gikk opp en del i cupstørrelse under svangerskapene for så å miste en del volum.

Min andre søster hadde knapt antydning til hofter etter fødsel nummer to, som er hennes siste fødsel. Hun var like tynn som før. Litt løshud på magen i tillegg til de tidligere nevnte puppene.

Min svigerinne fikk barn for litt over ett år siden og sliter enda litt med kiloene etter svangerskapet. Mye av dette skyldes komplikasjoner etter et hastekeisersnitt, hvor såret grodde veldig sakte, så det er begrenset med hvor mye hun har kunnet mosjonere.

Min venninde fikk synlig bredere hofter etter sin fødsel, som forøvrig var seteleiefødsel. Hun har lagt litt på seg, men det kan også skyldes at hun er passert tenårene. Hun var 18 da hun fikk barn. Men hun er fremdeles forholdsvis slank, og puppene hennes holdt seg omtrent like. Hun hadde små pupper (70A) fra naturens side, og fikk ikke så veldig mye større under graviditeten.

Så det er veldig forskjellig hvordan det går. Kjærester og ektemenn har her ikke klagd på kroppen til jentene/kvinnene sine. De synes de er flotte som de er!

Gjest Madden
Skrevet

Vektmessig veier jeg 10 kg mindre enn jeg gjorde da jeg ble gravid, men kiloene "sitter helt annerledes på" enn de har gjort før! :ler:

Var forberedt på at kroppen ville komme til å endre seg mye, men ble positivt overrasket. Ingen strekkmerker, større bryst (iallefall fortsatt da..ikke godt å si hvordan de blir når jeg slutter å amme), mindre kilo å bære på.. men jeg kommer ikke utenom at det vil ta litt tid å venne seg til de endringene jeg fikk, da spesielt de i underlivet. Ting er forsåvidt som før der også, men jeg var ikke forberedt på at det skulle være så sårt i så lang tid!

Min mann har hele tiden gitt positive tilbakemeldinger på de endringene som har skjedd gjennom svangerskap og etter fødsel, han er akkurat like kjærlig som før..kanskje enda mere faktisk! :)

Regner med at de feilplasserte kiloene jeg fortsatt vil bli kvitt lar seg trene bort eller hjelpes av med kostholdsendringer..kan ikke skylde graviditeten for alt der heller ;)

Resultatet jeg fikk var verdt hver eneste lille forandring..og jeg hadde gladelig gjort det om igjen selv om det hadde gitt både strekkmerker og en masse kilo ekstra... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...