Gå til innhold

Slanke-dietter for vegetarianere

Fremhevede innlegg

Gjest Golden Girl
Skrevet (endret)

Nå er jeg innmari lei av dietter/kurer som jeg ikke kan følge som vegetarianer.

Da mener jeg ikke pulver-kurer, men mer "fornuftige" som legger opp til at man skal kunne spise seg mett.

Fedon-dietten, null-karbohydrater dietter osv. osv. SÅ mange ber en om å spise kun fisk og kjøtt og kutte ut brød, ost, pasta og ris. Det er umulig som vegetarianer. (Og tro meg, man kan helt fint være overvektig selv om man er vegetarianer.) Karbohydrater er en viktig del av kostholdet, hvis man ikke KUN skal spise frukt og grønt, og det er jo heller ikke bra.

Finnes dette???

Endret av Golden Girl
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da mener jeg ikke pulver-kurer, men mer "fornuftige" som legger opp til at man skal kunne spise seg mett.

Fedon-dietten, null-karbohydrater dietter osv. osv. SÅ mange ber en om å spise kun fisk og kjøtt og kutte ut brød, ost, pasta og ris. Det er umulig som vegetarianer. (Og tro meg, man kan helt fint være overvektig selv om man er vegetarianer.) Karbohydrater er en viktig del av kostholdet, hvis man ikke KUN skal spise frukt og grønt, og det er jo heller ikke bra.

Finnes dette???

Skrevet

Beklager, trykket enter litt for tidlig der!

Jeg tror du gjør det mye mer umulig enn det er.

Hvis du lar bønner, linser, soyaprodukter og grønnsaker utgjøre størstedel av kostholdet ditt så kommer du langt på vei. Jeg er vegetarianer (ikke på slankekur) og spiser nesten aldri brød/ris/pasta.

Gjest Catwoman
Skrevet

Si hva du spiser en vanlig dag - da er det lettere å se hva som enkelt kan endres på.

SÅ mange ber en om å spise kun fisk og kjøtt og kutte ut brød, ost, pasta og ris. Det er umulig som vegetarianer.

neida, det er det ikke. Jeg er veganer - spiser da selvfølgelig aldri ost. Pasta og ris spiser jeg svært sjelden. Spiser jeg pasta er det kun grov speltpasta.

Og av brød spiser jeg stort sett bare grovt rugbrød (uten hvete i - det er fordi jeg har en mistanke om at jeg reagerer litt på hvete, ikke fordi jeg slanker meg)

Gjest Golden Girl
Skrevet
Si hva du spiser en vanlig dag - da er det lettere å se hva som enkelt kan endres på.

neida, det er det ikke. Jeg er veganer - spiser da selvfølgelig aldri ost. Pasta og ris spiser jeg svært sjelden. Spiser jeg pasta er det kun grov speltpasta.

Og av brød spiser jeg stort sett bare grovt rugbrød (uten hvete i - det er fordi jeg har en mistanke om at jeg reagerer litt på hvete, ikke fordi jeg slanker meg)

For meg går det mye i nettopp karbohydrater. Jeg liker ikke å stå på kjøkkenet lenge, og da blir det lett å smøre seg en skive brød med ost, eller sette på litt pasta. Det er enkelt og raskt. Ok, kanskje problemet er at jeg er lat, rett og slett?

Men hva spiser du en vanlig dag, da?

Gjest Golden Girl
Skrevet
Beklager, trykket enter litt for tidlig der!

Jeg tror du gjør det mye mer umulig enn det er.

Hvis du lar bønner, linser, soyaprodukter og grønnsaker utgjøre størstedel av kostholdet ditt så kommer du langt på vei. Jeg er vegetarianer (ikke på slankekur) og spiser nesten aldri brød/ris/pasta.

Skulle ønske jeg var like flink til å legge opp kostholdet mitt som deg. Jeg synes det virker som om både bønner og linser krever timer med bløtlegging, koking osv? Eller??? Pluss at soyaprodukter jo ER dyrere enn pasta og brød.

:tristbla:

Skrevet

Dette med bløtlegging blir fort en vane. Men i en overgangsfase kan du kjøpe hermetiske bønner og skylle den kraftige laken bort i en sil, f.eks.

Skrevet

Jeg pleier ikke å bløtlegge linser jeg, bare skyller og koker. Billig og godt.

Skrevet

Linser er like enkelt å tilberede som ris og pasta, de smaker dessuten ikke så veldig mye i seg selv, så du kan variere mye med krydder, tilbehør og væskemengde :) Bønner og erter må ofte bløtlegges om du ikke kjøper hermetiske eller frosne varianter (om du finner). Men det er nok i hvert fall lurt å kutte ned på brødmengdene, og spise grovere brød.

Gjest Golden Girl
Skrevet

Ok, en annen ting... får man ikke fryktelig mye luft i magen av bønner og linser, og belgfrukt generelt??? :fise:

(Joda, jeg HAR vært veggis i ti år. Det sier vel litt om kokekunstene mine...)

:flau:

Skrevet

Etter hva jeg har lest, så får man kun luft i magen av belgfrukt hvis de er feilaktig tilberedt. Men jeg vet ikke hvor riktig det er.

Gjest Golden Girl
Skrevet
http://www.vegcooking.com/slimmingmenus-1.asp

Voila! Slankediett for veganer.

Har tatt en liten kikk på oppskriftene der nå, og en ting som alltid irriterer meg med oppskrifter fra Storbritannia og USA er at de høres deilige ut, men at de refererer til ingredienser og merker som vi ikke har i Norge... Og da er man like langt. I hvert fall siden jeg ikke er flink nok til å finne ut hva de tilsvarer av hva man kan kjøpe på Meny og Sunkost...

:vetikke:

Skrevet

Det er ikke meningen å hakke på deg og du skal selvsagt få gjøre dette akkurat som du vil, men det er faktisk mye lettere å gjøre en såpass stor endring i noe så viktig som kostholdet med en litt positiv holdning. Altså, en 'dette klarer jeg!'-innstilling, mener jeg.

Angående bønner så tilpasser kroppen seg det hvis du spiser det jevnlig. Linser krever ikke bløtlegging, bønner finnes hermetisk og hvis du bløtlegger/koker selv så lager du en stoor porsjon og fryser ned porsjonsposer. Linser og kikerter er kjempegodt i grønnssakssuppe, og begge deler er selvskrevne i indisk mat. Mange foretrekker å 'lure' belgfrukter inn i kostholdet, noe som igrunn er veldig lett siden det ikke smaker så sterkt.

Skrevet

Som noen allerede har nevnt tidligere i tråden kan man godt koke bønner og fryse ned. Når det begynner å bli tomt for bønner i fryseren legger jeg masse bønner (gjerne forskjellige typer) i bløt på lørdagskvelden, og så koker jeg dem i forskjellige kasseroller påfølgende søndag. De passer seg selv, eneste er at man må sjekke at de ikke koker tørre innimellom.

Så er det bare å fryse dem i porsjonspakker, og ta dem opp etterhvert som man trenger dem.

Skrevet
Har tatt en liten kikk på oppskriftene der nå, og en ting som alltid irriterer meg med oppskrifter fra Storbritannia og USA er at de høres deilige ut, men at de refererer til ingredienser og merker som vi ikke har i Norge... Og da er man like langt. I hvert fall siden jeg ikke er flink nok til å finne ut hva de tilsvarer av hva man kan kjøpe på Meny og Sunkost...

:vetikke:

Hvis det er noe du er usikker på hva er/kan erstattes med så kan du jo bare spørre her? Jeg har lang erfaring med å oversette/tilpasse engelske oppskrifter fra internett, og det er det sikkert mange andre her som også har.

Skrevet (endret)

Finnes dette???

Tenk at det er andre enn meg som har tenkt på dette! Jeg har "Fedon-allergi", og er kjempelei av at de vanlige spis sunt-kurene fokuserer så mye på fisk og kjøtt. Nå har jeg ikke tenkt å slanke meg, men jeg vil gjerne prøve å spise sunnere og mer variert. Jeg er dessverre veldig glad i brød og lignende (liker ikke pasta noe særlig), og spiser det ofte - jeg blir rett og slett ikke mett av bare grønnsaker. Og jeg orker ikke å spise uhorvelige mengder av det heller.

Endret av Harlekin
Gjest Golden Girl
Skrevet
Hvis det er noe du er usikker på hva er/kan erstattes med så kan du jo bare spørre her? Jeg har lang erfaring med å oversette/tilpasse engelske oppskrifter fra internett, og det er det sikkert mange andre her som også har.

Tja, jeg tenker vel først og fremst på sånne soya-produkter som ikke finnes i Norge. Bare for å ta noen eksempler fra den linken som er henvist til over:

- Veggie beef strips (Morningstar Farms Steak Strips)

- Boca Chicken Nuggets

- vegan chicken strips, chopped (try Morningstar Farms Meal Starters Chick’n Strips)

Er ikke lett å bare erstatte dette med noe annet når det er hovedingrediensen i retten, og vi ikke har noe lignende her, altså. Hvis man skal erstatte disse kylling-produktene med de soya-produktene vi får her blir jo retten en helt annen.

Skrevet

Veggie beef strips kan erstattes med Grytbitar fra Hälsans Kök. Samme merke har også to typer nuggets.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...