Gå til innhold

Hvordan raper man dem? Hvordan vet man at de er ferdige?


Klips

Anbefalte innlegg

Veldig nybakt mamma (1 uke i dag) trenger 2 råd:

1) hvordan amme får man så mange oppskrifter på at man blir blå i trynet, men ingen har egentlig fortalt oss hvordan man skal rape/gulpe dem etterpå? Annet enn at det er lurt å gjøre.

Det vanlige er vel opp på skulderen, men hvor langt opp, med armene over på baksiden? Og hvor lenge, gir man seg hvis det kommer en rap, hva hvis det ikke gjør det?

2) Hvordan vet man at de er ferdige?

småtten vår har det med å sovne midt i puppen på nattstellet, men med en gang hun legges er det sutring og late som man vil ha mer pupp enda det ofte bare er et par slurker.

Vi holder henne våken en stund ved å leke med føttene, legge henne over skulderen, skifte bleie slik at hun er våken nok til å drikke litt til, men til slutt virker det ikke lenger. Er det bare kos hun vil ha når hun ikke vil legge seg?

Av og til slipper hun puppen også våken tilstand, og det kan jo tyde på at den er tom og at hun eventuelt vil ha den andre, men hvordan vet vi at hun har fått i seg den siste fete melken? Noen ganger slipper hun jo puppen mens det fremdeles drypper av den, og da er den vel neppe tom? Dessuten hadde hun løsere mage noen ganger, og vi tenkte det var fordi hun ikke fikk den fete melken i seg.

Mye jeg lurer på, gitt, håper noen har tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Først og fremst: Gratulerer med en ny verdensborger.

1. Rape

Mitt lille barn (nå 19 mnd.) rapte veldig lite. Jeg ammet stort sett alltid liggende i senga, og jeg tror vi dermed unngikk ekstra sug av luft. Når jeg forsøkte å få noe luft ut, var det hodet på skulderen min, og så strøk jeg henne på ryggen, oppover. Trengte ikke å ta armene oppover.

Nå skal jeg si at hun sjelden rapte, så det er veldig individuelt.

Ta tiden til hjelp. Jenta er bare 1 uke, dere trenger fremdeles mye tid på å bli kjent, finne ut av ting og få rutiner.

2. Amming

Det kan virke som om det bare er kos hun trenger på kveldstid. La henne få det, men selvfølgelig ikke hele kvelden. Hun kommer til å endre rutiner selv også, så det aller beste rådet jeg har er å prøve å slappe av, nyte nærheten og bruke god tid.

Dersom hun slipper puppen før den er tom, kan du jo eventuelt begynne med den neste gang?

Vil ellers anbefale Ammeboka av Elisabeth Helsing. Mye bra info.

Har du sjekket inn på www.nybaktmamma.com? Der får du råd for det meste.

Lykke til videre.

Octavia og Kristine (sept.01)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Da sønnen min hadde ammet ferdig pleide jeg å la han ligge på brystkassen min (hodet opp, selvsagt...) eller opp mot skulderen mens jeg strøk oppover ryggen med "faste" tak. Et annet alternativ var lette dask på stumpen, sånne koseklaps.. Da rapte han som en kar, da.. :sjarmor:

Når det gjelder å være ferdig.. Vel, jeg hadde nok en tendens til å la foringen gå over til kosesutting (herlig å være levende smokk), slik at han sovnet med puppen. Kan ikke huske hvordan dette utviklet seg, egentlig (får skylde på ammetåka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med den lille :D

Hmmm, jeg ga henne aldri pupp nr to, ikke før hun var 5-6 mnd gammel. En pupp var liksom nok for henne.

Hun er nok mett når hun slipper puppen og du vet der er mer.

Løs mage har nok neppe noe med at hun ikke har fått i seg den fete melken. Avføringen variere veldig når de får morsmelk, men ALT er normalt så lenge de KUN får morsmelk.

Raping? Trenger ikke legge hele babyen over skulderen om du skjønner hva jeg mener... Du finner fort ut hvor stort behov din baby har for å få ut luft og hvor mye luft hun faktisk får i seg i løpet av et måltid. Stryk på ryggen og dask litt på stumpen, slik som de over sier. Å legge henne på magen etter måltidet kan også hjelpe til med å få ut litt luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Klips :)

Det kan hende hun bruker puppen som smokk,

når hun vil ha den i munnen når hun sovner..

Kjenner til det der og såre brystvorter...

Men det er jo så trygt og godt til henne :wink:

Det du bør gjøre med raping er å få henne

til å rape før du bytter bryst.

Det kan hende hun har behov for å rape enda tidligere

så da får du ta henne opp til skuldra og "klapp" henne forsiktig

i ryggen.. Så legger du henne til igjen etterpå..

Hvis hun ikke får rapet kan hun få skikkelig vondt i magen,

og det kan hende hun gulper alt opp igjen..

Ellers er det bare å ringe på helsestasjonen, eller å stikke innom der..

De er behjelpelige med alt :P

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Gratulerer så ufattelig mye med lille gullet :)

Du har fått fine svar ovenfor så jeg skal ikke si så veldig mye annet enn at hviss det virker som at barnet har luft i seg,det lager grimaser og smile fjes mye uten at det er som kontakt sök til deg eller andre og det ikke kommer noe serlig når du stryker på rykken slik de har nevnt ovenfor så kan du sette barnet på rompen ikke hold barnet slik at det sitter stakt men la det symke sammen slik at all vekt kommer på melomgulvet.....

Da pleier det komme en god rap om det finnes luft som skal ut da :)

Gir deg en god klem,nyt barsels tiden får för du vet ordet av det så er du mitt oppe i trass alderen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tillykke med den lille ny

jeg har altid sat mine børn over skulderen for at rape og banket dem let på ryggen eller kørt hånde op og ned af ryggen jeg har 4 børn og alle har været forskellige, de 3 første var jenter de var ikke så vanskelige som gutten jeg lige har fået han er veldig træg om at rape kan hænge op til 10 minutter over skuldere før det kommer og nogle gange falder han i søvn da må jeg bare lægge ham og så vogner han igen efter kort til og vil rape og spise mere.

2. jeg har ikke kunne amme så længe med alle sammen de 3 første på grund af brystet gik i stykker men denne gang var der ikke nærign nok så knotte hang i brystet 24/7 og da blev jeg træt så jeg gik over til flaske så jeg kunne fortage mig noget andet end madgivning hele tiden, jeg må indrømme at nu da jeg ved dette er den sidste så nyder jeg mad givningen selvom det er flaske og bruger lang tid på det dette er min og hans hygge stund selv om natte koser vi os når han skal ha flaske, men så er jeg også flink til at tage en eftermiddags lur så jeg følger hans sove rytme, jeg er priviligeret at kunne gøre det, ikke alle har mulighed for det.

ønsker dig lykke vidre som mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen og takk for svar.

Mamma husket hvordan hun rapet lillebror for 20 år siden, og nå kommer det en rap i ny og ne.

Selvfølgelig synes jeg det er kjempekos å ha babyen i armene og på puppen, problemet er bare at det er slitsomt å tro hun er ferdig og legge henne for så å måtte ta henne opp igjen flere ganger på nattstellet. Og om kvelden er det ofte mye sutring, enten puppen er i nærheten eller ikke. Finner sikkert ut av det etter hvert, men jo før jo heller, hun er jo ikke lykkelig når hun sutrer, og jenta mi skal være baaaare lykkelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...