Gå til innhold

Finnes det en prevensjon for meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tåler altså ingen typer p-piller, og legen min mener at jeg ikke kommer til å tåle andre hormonbaserte prevensjonstyper. Problemet mitt er at jeg sliter med soppinfeksjoner og sår i underlivet. En hormonspiral eller p-ring som bare virker lokalt, vil likevel kunne gi meg de samme problemene ettersom det er der nede jeg reagerer. Jeg har forsøkt kobberspiral men hadde mye ubehag og 14 dager med kraftig blødninger så det ble tatt ut igjen.

Så nå står jeg her da og lurer på om det finnes noe jeg ikke har tenkt på? Kondomer hater jeg og samboeren min. Jeg var prevensjonsløs i et år og da fungerte kroppen min utmerket, men kondomene syntes vi ingenting om. Jeg har tenkt på temping, men er det sikkert nok? En graviditet er ikke ønsket så jeg ønsker et sikkert prevensjonsmiddel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd minipille? For eksempel Cerazette?

Skrevet

Nei minipiller har jeg ikke forsøkt, men jeg tror gynekologen mente at det ikke var noen hensikt :klø: Men jeg kan nevne det for henne når jeg skal dit til uka :)

Skrevet

Jeg gikk på ulike kombinasjonspiller i årevis, og til slutt prøvde jeg Cerazette. Oppdaget da at jeg på en merkelig måte "klarnet opp" psykisk, og ble glad og fornøyd på en måte jeg ikke hadde vært på lenge, lenge. Kanskje det var østrogenet i kombipillene jeg reagerte på uten å være klar over det? :klø: Så selv om jeg rett før jul hadde en mens på ca 14 dager :sur: tror jeg at jeg skal prøve litt lenger før jeg evt setter inn en spiral av et eller annet slag. På sikt er nok planen min å forsøke kobberspiral for å slippe unna hormonene.

Skrevet
Nei minipiller har jeg ikke forsøkt, men jeg tror gynekologen mente at det ikke var noen hensikt :klø: Men jeg kan nevne det for henne når jeg skal dit til uka :)

Man vet nok ikke før man har prøvd :) Har to venninner som begge har hatt bivirkninger av nesten alle slags typer p-piller, men som begge fungerer veldig godt på minipiller.

Fordelen med minipillen cerazette er jo at du har større slingringsmonn enn på vanlige minipiller med tida, minipiller må vanligvis taes på samme tid hver dag, men cerazette er som en vanlig p-pille der, du må ta den innen 36 timer etter den siste.

Skrevet

Ja det høres bra ut!

Nå har jeg forsøkt Trionetta, Yasmin, Loette og Mercilon (eh tror de heter det). Sistnevnte bruker jeg nå, men jeg har akkurat brukt opp mitt siste brett så dra tror jeg nok jeg ikke gidder å hente ut flere.

Skrevet

som med alt er det både positive og negative faktorer med prevensjon. Cerazette har ikke fungerte for et par av mine venniner.

Hva med p-stav? tror det er det det heter... Setter en stav inn i armen?

Skrevet
som med alt er det både positive og negative faktorer med prevensjon. Cerazette har ikke fungerte for et par av mine venniner.

Nei det er hormoner som er sterkere enn flere av de pillene jeg har brukt, så de vil jeg garantert ikke tåle.

Skrevet

Uff, dette styret med prevensjon altså... Det er neimen ikke lett. Og utrolig irriterende å måtte prøve ut både det ene og det andre... :forvirra:

Skrevet

Ja det har vært litt av et styr :sur:

Og det værste var at jeg gikk i 5 år uten å vite hvorfor jeg stadig hadde rifter i underlivet og soppinfeksjon. Jeg var til og med hos spesialist det første året, men hun kunne ikke fortelle meg hvorfor jeg hadde det slik. 4 år senere kom jeg over et tips her inne om at det kunne være pillene, og da jeg snakket med en ny lege bekreftet hun det som om det var verdens mest naturlige årsak :forvirret: Vanvittig irriterende at mine første seksuelle år har blitt helt ødelagt pga en uvitende spesialist :( Jeg orket ikke ha sex oftere enn en gang i uka pga det helvete.

Skrevet

Ja, apropos soppinfeksjoner... Hadde sikkert 8-9 infeksjoner årlig med kombipiller (og ørten canestenkurer!), men etter at jeg gikk over til minipiller har jeg ikke hatt noen! :) Så igjen må det være østrogenet som hadde skylda hos meg.

Skrevet

Ja det har garantert en sammenheng, for med en gang jeg slutta på p-pillene forsvant soppinfeksjonene (faktisk på et par uker) Den har holdt seg unna helt til de siste to mnd med de nye p-pillene. Jeg trodde faktisk de skulle fungere fint siden det gikk så bra de første 4 mnd, men de siste to mnd har det vært tilbake til gamle vaner igjen :forvirret:

Skrevet

Huff så slitsomt!

Jeg ville anbefalt vanlig kobberspiral igjen, gi den litt tid til å gå seg til før du eventuelt gir opp.

Skrevet

Det blir ikke aktuelt. Til og med legen min anbefalte å ta den ut pga alle plagene den gav meg. Jeg hadde den et halvt år...

Skrevet
Det blir ikke aktuelt. Til og med legen min anbefalte å ta den ut pga alle plagene den gav meg. Jeg hadde den et halvt år...

Da skjønner jeg at du har prøvd ut spiralen mer enn nok!

Hva med pessar eller p-sprøyte?

Skrevet

Nei det er hormoner som er sterkere enn flere av de pillene jeg har brukt, så de vil jeg garantert ikke tåle.

Det er samme hormoner i p-stav som i Cerazette, og i hormonspiral. Bare sånn at du er klar over det. Det er da fullt mulig å prøve cerazette en stund for å se om staven kan være et alterntiv, evt fortsette på cerazette hvis den funker.

Gjest rikkerikke
Skrevet

Ikke prevensjon akkurat, men den gir i alle fall rimelig klar melding om eggløsning og dermed dager man bør ligge unna sex (om ikke målet er barn). Heter vel ladycomp eller babycomp eller noe i den duren. Konseptet er i alle fall at man måler temperaturen hver morgen under tungen. Kan sikkert finne ut mer om den på nettet.

Skrevet

Å tempe (helst med ladycomp/babycomp, fertility friend e.el) er jo helt bivirkningsfritt. Men det er nok ikke sikkert nok ift uønsket graviditet om du har uregelmessig mens. Har du derimot regelmessig mens, kan det fungere bra. Da får du vite når du har eggeløsning. Bruke kondom eller ligge unna sex under eggeløsningsperioden.

Ellers kan pessar være et alternativ?

Skrevet (endret)

Gynekologen sa at jeg ikke kom til å tåle p-sprøyte, men det er uansett et legemiddel jeg ikke ønsker å benytte (forsåvidt også p-staven). Dette var heller ikke alternativer min gynekolog anbefalte noen av sine pasienter å bruke pga de mange bivirkningene. Det er mengden av de ulike hormonene jeg reagerer på. Derfor kan cerazette som har mindre doser enn p-stav og sprøyte være et alternativ.

Pessar og temping er to alternativer jeg vet lite om, men som jeg tror kan være aktuelt. Noen som har erfaringer med pessar?

Endret av *Pepperkake*
Skrevet

Kan desverre ikke råde deg til noe.

Jeg hadde det akkurat sånn som deg, jeg tålte ikke noe av tilførte hormoner og kondom var ikke noe godt alternativ for oss.

Nå har vi fått de barna som vi ønsket oss og mannen gikk frivillig avsted og sterilisere seg.

Nå har vi det bare fantastisk sammen, og kroppen min og sex-livet har det bedre enn den noen ganger har hatt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...