mamut75 Skrevet 12. januar 2008 #21 Skrevet 12. januar 2008 (endret) Har ikke tilhørt noe rasemiljø , men har tilhørt Norges sprangmiljø . Har nesten ikke sett rase hester der , men har ikke drevet noen rundspørring om hvilken rase hestene tilhørte heller , vet iallefall at det ikke er arabere på det nivået siden disse er ganske lette å kjenne igjen pga det karakteristiske nesebenet . Har bare sett arabere opp i kanskje 1,10 eller LB , men har aldri sett en araber gjøre det noe særlig bra innen sprang . EDIT: for detaljert informasjon . Endret 17. januar 2008 av mamut75
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #22 Skrevet 12. januar 2008 Snakket om raseponnier! Og jeg har sagt at jeg ikke lengre har muligheten til å konkurere like aktivt nå lengre med fulltidsjobb. Derfor er det heller ikke aktuellt for meg å starte noe mer enn LB-LA på LOKALE stevner. Skjønner ikke hvorfor du skal være så negativ! Om du ikke har erfaringer med arabere så ser jeg ikke helt hvorfor denne tråden interesserer deg så mye.
mamut75 Skrevet 12. januar 2008 #23 Skrevet 12. januar 2008 Negativ ? Tåler du ikke engang at jeg svarer deg på det du spør om , snakk om å være i forsvar . Trodde du spurte om hvilket sprang miljø jeg hadde tilhørt og det svarte jeg deg på og for å si det sånn , hvis du ikke engang tåler at folk svarer på det du spør om burde du ikke stille spørsmålene dine på et åpent forum . Åpningsinnlegget spurte om noen visste noe om hva arabere ble brukt til , og siden jeg visste om en araber og hva denne ble brukt til så "tillot" jeg meg å svare i tråden din , og siden jeg også vet at arabere aldri blir noe særlig bra spranghester tillot jeg meg også å skrive dette bare sånn i tilfelle andre skulle være interessert i hva Arabere ikke er gode til .
Gjest Phytia Skrevet 12. januar 2008 #24 Skrevet 12. januar 2008 Jeg synes også at du er litt vel krass, mamut75. Og jeg synes det er pussig at du sier at med din tilsynelatende lange erfaring i sporten sier at der brukes lite rasehester. Hvordan definerer du rasehest? Mener du da renraset hest, dvs ikke av blandet ridehestavl? Og ikke alle arabere har knekk på nesen, jeg red en araberhingst som ingen trodde var araber, de var skråsikker på at det var en sportsponni. Den var likefullt kåret i utlandet.
mamut75 Skrevet 12. januar 2008 #25 Skrevet 12. januar 2008 Jeg synes også at du er litt vel krass, mamut75. Og jeg synes det er pussig at du sier at med din tilsynelatende lange erfaring i sporten sier at der brukes lite rasehester. Hvordan definerer du rasehest? Mener du da renraset hest, dvs ikke av blandet ridehestavl? Og ikke alle arabere har knekk på nesen, jeg red en araberhingst som ingen trodde var araber, de var skråsikker på at det var en sportsponni. Den var likefullt kåret i utlandet. Med rasehest mener jeg sånne som står opplista i hestebøkene , dvs ala araber , shetlands , welch mountain / cob , Trakhener , engelsk fullblods , Holsteiner , Knabstruper , Appalosa , Shire , Lippizzaner etc . Er ikke så oppdatert på hesteraser som jeg var en gang . De som heter Dansk halvblods regner jeg ikke som en rase siden det bare er en samlebetegnelse på alle hester som kommer fra Danmark . Samme med de engelske og Irske hestene , det er bare en sekke betegnelse på hester med bestemt opprinnelse i et land .
mamut75 Skrevet 12. januar 2008 #26 Skrevet 12. januar 2008 har sjekket litt rundt nå og det virker som om alt av varmblods , halvblods og kaldblods har blitt egne raser med opprinnelsesland før vb , kb og hb , så hvis dette nå regnes som raser så er jeg enig i at det er mange rasehester innen sprang siden mange av hestene tross alt er importert fra et eller annet land .
Gjest Phytia Skrevet 12. januar 2008 #27 Skrevet 12. januar 2008 har sjekket litt rundt nå og det virker som om alt av varmblods , halvblods og kaldblods har blitt egne raser med opprinnelsesland før vb , kb og hb , så hvis dette nå regnes som raser så er jeg enig i at det er mange rasehester innen sprang siden mange av hestene tross alt er importert fra et eller annet land . Jeg husker selv at på åttitallet var det Pennyklubbens rasebok som bestemte hva vi så som rasehester. Selv om svensk halvblod, dansk varmblod, KWPN har drevet med målrettet avl og stambokføring lenge før den tid, var vi vel mindre bevisste på det da. Mange av tenåringene nå har jo full kontroll på diverse hingster, linjeavl osv... Så det betyr at hesten du importerer fra Danmark er ikke nødvendigvis DV, den kan være hannoveraner, trakhener, oldenburger og forskjellig annet også. Skakke værre lett...
mamut75 Skrevet 12. januar 2008 #28 Skrevet 12. januar 2008 Jeg husker selv at på åttitallet var det Pennyklubbens rasebok som bestemte hva vi så som rasehester. Selv om svensk halvblod, dansk varmblod, KWPN har drevet med målrettet avl og stambokføring lenge før den tid, var vi vel mindre bevisste på det da. Mange av tenåringene nå har jo full kontroll på diverse hingster, linjeavl osv... Så det betyr at hesten du importerer fra Danmark er ikke nødvendigvis DV, den kan være hannoveraner, trakhener, oldenburger og forskjellig annet også. Skakke værre lett... Ja , det var ikke Penny klubben sin da - ser en borti bokhylla her som heter 1001 images of horses , så hadde jeg en til norsk i samme formatet også en liten i lommeformat . Tror ikke dette var så langt tilbake som 80 tallet , snakker kanskje 10 år tilbake i tid . Tror ikke hestetypene innen sprang har forandret seg i det vesentlig fra den gangen , men det er jo mulig at rasebevistheten i forhold til hester har blitt skjerpet i perioden + at div VB , KB og HB hester fra varierende land i større grad blir betraktet som egne raser nå enn før . Ellers kan det jo også være at folk generelt fremdeles ikke er så interessert i rase innen sprang , men at noen er mere opptatte av dette enn andre og at 2 av disse er i denne tråden . Jeg fant forøvrig en annen link her hvor det da er en registrert dansk varmblods som egentlig tilhører holsteiner rasen ifølge stamtavla ., så som sagt sekkebetegnelse for opprinnelseslandet til en hest
Gjest Phytia Skrevet 12. januar 2008 #29 Skrevet 12. januar 2008 Jeg fant forøvrig en annen link her hvor det da er en registrert dansk varmblods som egentlig tilhører holsteiner rasen ifølge stamtavla ., så som sagt sekkebetegnelse for opprinnelseslandet til en hest Nå må jeg flisespikke litt, avlsinteressert som jeg er... Den holsteineren er godkjent for avl på Dansk varmblods. Det vil si at om den avles på en holsteiner med samme DV-godkjenning, vil det fremdeles bli en DV av føllet. Disse holsteinerene kan godt være importerte, så det har ingenting med opprinnelsesland å gjøre. Dette er nemlig knyttet til kvalitetsmessig avl og er derfor et stamboksspørsmål. Du vil i de forskjellige stambøkene finne både fullblod, holsteiner, trakhener osv. Dette er hester man ønsker inn i avlen basert på kvaliteter hesten har. Man har bruker gjerne fulblod på tyngre, mer "umoderne" hopper. Og Holsteinerforbundet, Trakhenerforbundet og andre mer rasespesifikke forbund har fremdeles sine egne stambøker. En holsteinerhingst kan derfor være godkjent for avl i både eget raseforbund OG ridehestavl (DV/SWB e.l.).
namdalsmamma Skrevet 14. januar 2008 #30 Skrevet 14. januar 2008 Hei. deler gjerne min erfaring med fullblodsaraberen. har ei hoppe på 13 år som jeg har hatt siden hun var 6, samt føllet hennes som blir 4 år nå og skal bli min nye ridehest. Da jeg kjøpte henne var hun ung og uerfaren. Måtte jobbe mye med henne både ved ridning og miljøtreneing for å få henne trygg. Vi ble kjent og hun har med årene blitt en kjempehest. Snill og ærlig, ikke veldig modig men gjør det jeg krever fordi hun stoler på meg. Fantastisk steg, og en dansende hest araberen. Dette har ført til en del skader, hun leker og fjonger seg i luftegården innimellom. Brodder om vinteren har ført til en del tråkkskader, så arrete er hun. Men så nydelig. Hvit (upraktisk, skitten hest bestandig). Mange arabere kan være sta (ofte billige ridehester av den grunn?). Jeg har opplevd dette en periode på sprangtrening. Nekter hun, så er det ikke mulig å få henne over uansett hvor mye erfaring du har. Men løste seg ved at jeg trente med henne alene uten noe pess fra tilskuere og trenere. Jeg bad henne på en god dag, og hun tok seg sammen og prøvde. Da var det gjort. Selvtilliten kom og nå elsker hun det. Hopper bane, og sparker bakut i fryd etter hindrene. Likevel er det tur- og dressurehest hun er. Har også trent en del med henne løs i rundpad. Unghesten er mye håndtert, bortskjemt , og ferdig innkjørt, satt på henne i sommer og skal ri mer til sommeren når det glatte føret gir seg. Kan absolutt anbefale rasen. Vakker og ærlig og robust (bare dekken når det er kaldregn/sludd),litt sta men masse personlighet. Kan rides av både små og store.
Gjest ts Skrevet 14. januar 2008 #31 Skrevet 14. januar 2008 Takker for svar namdalsmamma! Hvilket nivå konkurerte på henne i sprang?
namdalsmamma Skrevet 14. januar 2008 #32 Skrevet 14. januar 2008 Jeg deltar ikke på konkurranser, men deltar på treninger og samlinger sammen med de litt yngre og aktive. Synes det er artig å ha en hobbyhest der grunndressuren vedlikeholdes og videreutvikles. Har barn på 6, 3 og ett år, gård og 4 hester så det finnes ikke tid til et aktivt konkurannseliv. har en drøm om distanseritt da, men det kreves virkelig mange timer og mil med trening, så det får bli når barna blir større
Mozilla Skrevet 14. januar 2008 #33 Skrevet 14. januar 2008 (endret) ......... Endret 16. mai 2008 av Mozilla
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå