Gjest araber? Skrevet 23. desember 2007 #1 Skrevet 23. desember 2007 Har lyst på en liten hest som jeg kan starte små, lokale konkuranser hovedsaklig i sprang og feltritt. Konkurerte en god del som ponnirytter også da innen sprang og feltritt. Har alltid ridd lette og heite ponni raser, kunne derfor selvsagt også tenke meg en lett og heiterer hest. Har ridd noe på fullblods og araberer men har ikke kommet i gang som rytter på hester før nå på grunn av studier. Er det noen av dere som har arabere og kan fortelle litt om hva dere bruker dem til og hvilket nivå de ligger på? Har lagt merke til at arabere er relativt billige ridehester sammenlignet med andre lettere raser. Men det har kanskje en sammenheng med at de ikke når like langt som andre ridehester innen konkuranser? Takk for alle svar
Gjest meg... Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Hei! Arabere er rase som er avlet for utholdenhet. De kan brukes til det meste, men konkurransemessig gjør de det nok best i distanseritt og galoppløp (galopp er ikke så utbredt i Norge, men i Sverige arrangeres det flere løp spesielt for arabere). Foruten litt håndtering av unghester har jeg liten erfaring om denne hesterasen, og skal være forsiktig med hva jeg skriver, men som aktiv konkurranserytter gjennom mange år må jeg si at det er sjelden jeg ser en araber utmerke seg i "klassisk" ridning (sprang, feltritt, dressur). Allikevel er det jo store forskjeller på individene, og man kan jo finne hester av denne rasen som har like mye kapasitet innenfor disse grenene som en "vanlig" varmblods ridehest. Et lite tips til deg tror jeg vil være å tenke gjennom hva du vil bruke hesten til før du begynner å lete etter en bestemt rase. Ofte har ikke rase så mye å si heller. Hva hesten er brukt til før, hvordan gemytt den har og hva den selv liker har like mye å si som hva den er avlet til. Selv tror jeg nok en araber kan være en fin allround-/hobbyhest dersom den er godt skolert! Hilsen meg...
Gjest ts Skrevet 11. januar 2008 #4 Skrevet 11. januar 2008 Takk for svar. Som jeg skriver så har jeg lyst til å konkurere litt innen sprang og feltritt (LB-nivå). Liker best baneridning men blir sikkert en del turer også. Elsker å konkurere men tiden hvor godt som hver helg om sommeren gikk med til sprangkonkunranser er nok forbi. Men siden jeg er så glad i å konkurere så har jeg lyst på en hest som kan ha et potensiale i allefall til LB/LA om jeg finner ut at jeg har tid. Vurderer araberen fordi jeg har lyst på en liten, lett, utholden og kvikk hest. Har også vurdert fullblods, men de er ikke så ofte brukt som ridehester i Norge og jeg vil ikke ha en avdanket veddeløpshest. Rir ganske sporadisk om dagen siden jeg er student, men når jeg rir så rir jeg på min pensjonerte sprangponni. Liker hester som det er litt fart i. Kommer til å ta opp igjen ridingen når jeg er ferdig som student. Skal bruke nettverket mitt for å se om jeg ikke kan spore opp en araber som trenger forrytter i første omgang. Hører gjerne om andres erfaringer både med arabere og andre lette hester.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #5 Skrevet 11. januar 2008 Vurderer araberen fordi jeg har lyst på en liten, lett, utholden og kvikk hest. Har også vurdert fullblods, men de er ikke så ofte brukt som ridehester i Norge og jeg vil ikke ha en avdanket veddeløpshest. Hvorfor vil du ikke ha en avdanket veddeløpshest? Jeg har en engelsk fullblod som tidligere gikk løp på øvrevoll. Idag er den en SUPER spranghest, med talent innen dressur også. Den er skikkelig allroundhest, men pga min interesse blir den brukt mest til sprang. Må ikke være så forhåndsdømmende frøken..
Gjest Phytia Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Til ditt bruk holder det i massevis med en araber. Noen av dem har imidlertid en prislapp som gjenspeiler det faktum at det drives mye kvalitetsavl rettet mot utstillinger. Til sammenligning er det lettere å få tak i en rimelig og frisk fullblodshest som er kassert som løpshest. Min fullblods kom fra Øvrevoll som fireåring, og hadde kun gått prøveløp. Hun var rett og slett for dårlig. Det finnes faktisk flere fullblods enn arabere som ridehester her til lands, men mange fullbloder er vanskelige å skille fra mengden av ridehester på grunn av at ridehestavlen nå avler mot en lettere ridehesttype med fullblod som foredlerblod. Fullblodshestens bygning medvirker til at den egner seg bedre som ridehest, og det er helt vanlig at fullblodshester konkurrerer internasjonalt i flere grener og utmerker seg i feltritt. Men siden spørsmålet var om en araber passer til lette klasser, så vil jeg si "ja, absolutt". Den vil kanskje ikke bli verdens beste spranghest, men i dressur burde du (avhengig av hestens gemytt, bygning, og dine ferdigheter) kunne ri LA-MB med den. Det viktigste er at du får en hest du trives med. Om du googler "Chocco" får du opp den svenske araberen som gjør det kanonbra i dressur på araberstevner, han går MA/Prix st.Georg. Han starter også nasjonalt hjemme i Sverige mot "store brune", hvor han ikke hevder seg i toppen, men går til godkjent.
Gjest ts Skrevet 11. januar 2008 #7 Skrevet 11. januar 2008 Hvorfor vil du ikke ha en avdanket veddeløpshest? Fordi de 3-4 jeg har ridd har vært knall harde i munnen og helt idioter når de først løper ut.
Gjest Phytia Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Vurderer araberen fordi jeg har lyst på en liten, lett, utholden og kvikk hest. Liker hester som det er litt fart i. Måtte bare legge til at de to kvikkeste hestene jeg har ridd har vært av ridehestrase. Min nåværende omtaler jeg som "ponnien", hun er som en liten gymkhanaponni til tider. Stalleiers roligste hest (hun har 3 av ridehestrase og 1 fullblod) er fullbloden. Han er iskald. Min egen fullblod var også fullstendig laidback og håpløs til moro og fart, men topp til lange, rolige skritteturer...
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. januar 2008 #9 Skrevet 11. januar 2008 (endret) Kjenner ikke til så mange fullblodsarabere, men kjenner et par shagya arabere som gjør det bra både innenfor sprang og dressur. De ligger rundt LA i dressur, noe bedre i sprang (grunnet eierenes interesser). Endret 11. januar 2008 av Wolfmoon
MorHubro Skrevet 11. januar 2008 #10 Skrevet 11. januar 2008 Fordi de 3-4 jeg har ridd har vært knall harde i munnen og helt idioter når de først løper ut. Da tror jeg du har vært maks uheldig med de fullblodshestene du har prøvd! Selv har jeg opplevd det motsatte. Men om man er litt hard på handen så kan det oppleves som at hesten er hard i munnen. Har kjøpt inn hester til rideskolen i mange år - og opplever arabere som fine allround hester. Til LB/LA burde du klare å finne en brukbar araber - men anbefaler det ikke om du velger araber kun fordi du vil ha en hest med futt i. Det fins mange fine kryssninger som både er lette i typen og har temprament.
mamut75 Skrevet 11. januar 2008 #11 Skrevet 11. januar 2008 Hadde en venninne som hadde en araber og kjente kanskje 3 stk som hadde avdankede fullblods veddeløpshester . Hun som hadde araberen brukte den mest som hobby hest , tror den gikk LC (kanskje LB sprang ) . Siden det nesten ikke var dressurmiljø så drev hun ikke noe med dressur . Alle de 3 fullblodsene jeg vet om bar preg av at de hadde gått løp ; den ene likte ikke å gå igjennom stativ støtter og alle 3 måtte være først i flokken hvis vi red på tur . Til TS : hvorfor vil du egentlig ha en bestemt rase ? Er det ikke lettere å bare finne seg en hest som feks går LB-LA sprang , så kan du prøve ri den i forhold til om du liker temperamentet eller ikke . Jeg kjenner masse folk som har drevet med sprang og nesten ingen har noen bestemt rase , så innenfor dette feltet er det ikke vanlig iallefall .
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #12 Skrevet 11. januar 2008 Til TS : hvorfor vil du egentlig ha en bestemt rase ? Av samme grunn som folk vil ha hunder av en bestemt rase. Jeg har masse positive erfaringer med arabere og liker både temperamentet og utseende til hestene.
mamut75 Skrevet 11. januar 2008 #13 Skrevet 11. januar 2008 Av samme grunn som folk vil ha hunder av en bestemt rase. Jeg har masse positive erfaringer med arabere og liker både temperamentet og utseende til hestene. Det bare virker som om de færreste i Norge , altså minus de som driver med trav og gallopp , har en bestemt rase . På den rideskolen jeg red på var det nesten ikke rase hester bortsett fra et par shetlandsponnier og 2 fallabellaer .
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #14 Skrevet 11. januar 2008 Det bare virker som om de færreste i Norge , altså minus de som driver med trav og gallopp , har en bestemt rase . På den rideskolen jeg red på var det nesten ikke rase hester bortsett fra et par shetlandsponnier og 2 fallabellaer . Vel jeg har tidligere tilhørt et rasemiljø når jeg konkurerte innen sprang og har ikke samme formening som deg. Og jeg må vel uansett få lov til å ha mine ønsker.
mamut75 Skrevet 12. januar 2008 #15 Skrevet 12. januar 2008 (endret) Vel jeg har tidligere tilhørt et rasemiljø når jeg konkurerte innen sprang og har ikke samme formening som deg. Og jeg må vel uansett få lov til å ha mine ønsker. Ok , bare ut av nysgjerrighet , hvilken rase er det som har et eget sprangmiljø i Norge og hvor mange hester og ryttere har dette miljøet ? Jeg spør bare ut av nysgjerrighet , selvsagt kan du ønske hva du vil . Endret 12. januar 2008 av mamut75
Gjest Phytia Skrevet 12. januar 2008 #16 Skrevet 12. januar 2008 I rasehestmiljøer (tinker, frieser, araber, welsh osv.) er det fascinasjonen for en spesiell rase og dens egenskaper som er viktigst. De arrangerer utstillinger og stevner for hester av den spesifikke rasen, men det er sjelden stevner og ganske små miljøer. I ridehestmiljø ligger hovedfokus på egenskaper, man velger ikke hester ut fra spesiell rase. "Rasehest" blir i denne sammenhengen et litt foreldet begrep, før var det "fint" å kunne snakke om at man hadde "rasehest". (Fjordingen er forresten også per def.en rasehest, en aldeles utmerket en sådan.) De aller ridehester i dag har stamtavle og er tilknyttet en stambok og en rase. Selv om det er snakk om en halvblodsblanding er det like fullt en rase. Jeg er i utgangspunktet enig i at man ikke bør begrense seg til en rase fordi man da går glipp av en masse (rimeligere) gode hester. Men nå er det jo sånn at hundeeiere velger hunder etter rase, se bare på veskehunden chihuahua... Så hvis en araber gjør deg happy, så go for it.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #17 Skrevet 12. januar 2008 Kommer selvsagt til å kikke på både arabere, fullblods og evnt andre små, lette og fyrige hester før jeg bestemmer meg. Men liker arbere veldig godt og heller derfor litt mot dem. Selvom jeg tilhørte et rasemiljø så konkurerte vi selvsagt på helt vanlige stevner. Jeg satte stor pris på de vennene og bekjentskapene jeg fikk på grunn av at vi hadde samme rase. En og annen utstilling er også gøy, men blir nok ikke det på meg nå for jeg er ferdig med hopper. Det er uansett gøy å ha tilhørighet til et annet og litt større miljø enn den lokale rideklubben.
mamut75 Skrevet 12. januar 2008 #18 Skrevet 12. januar 2008 I rasehestmiljøer (tinker, frieser, araber, welsh osv.) er det fascinasjonen for en spesiell rase og dens egenskaper som er viktigst. De arrangerer utstillinger og stevner for hester av den spesifikke rasen, men det er sjelden stevner og ganske små miljøer. I ridehestmiljø ligger hovedfokus på egenskaper, man velger ikke hester ut fra spesiell rase. "Rasehest" blir i denne sammenhengen et litt foreldet begrep, før var det "fint" å kunne snakke om at man hadde "rasehest". (Fjordingen er forresten også per def.en rasehest, en aldeles utmerket en sådan.) De aller ridehester i dag har stamtavle og er tilknyttet en stambok og en rase. Selv om det er snakk om en halvblodsblanding er det like fullt en rase. Jeg er i utgangspunktet enig i at man ikke bør begrense seg til en rase fordi man da går glipp av en masse (rimeligere) gode hester. Men nå er det jo sånn at hundeeiere velger hunder etter rase, se bare på veskehunden chihuahua... Så hvis en araber gjør deg happy, så go for it. Dette høres mye mere kjent ut for meg .
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #19 Skrevet 12. januar 2008 Og hvilket rasemiljø har dere tilhørt da siden dere vet at disse hestene ikke går annet enn små klasser? Og hvilket sprangmiljø har dere tilhørt når dere vet at det ikke er noen der som har rasehester? Innen ponni sprang så har de fleste på LA-MB nivå rase ponnier, finnes selvsagt noen som har blandinger men de fleste har renraset og veldig mange av disse tilhører også et rasemiljø.
Gjest Phytia Skrevet 12. januar 2008 #20 Skrevet 12. januar 2008 Kommer selvsagt til å kikke på både arabere, fullblods og evnt andre små, lette og fyrige hester før jeg bestemmer meg. Men liker arbere veldig godt og heller derfor litt mot dem. Selvom jeg tilhørte et rasemiljø så konkurerte vi selvsagt på helt vanlige stevner. Jeg satte stor pris på de vennene og bekjentskapene jeg fikk på grunn av at vi hadde samme rase. En og annen utstilling er også gøy, men blir nok ikke det på meg nå for jeg er ferdig med hopper. Det er uansett gøy å ha tilhørighet til et annet og litt større miljø enn den lokale rideklubben. Da skjønner jeg. Jeg har vært medlem av større, landsdekkende miljøer, så jeg vet hva du snakker om. Det kan være veldig hyggelig å møte folk man deler en såpass oppslukende interesse med. Og skulle jeg valgt en annen retning enn konkurranseridning for ridningens skyld, hadde jeg tittet på Welsh Cob. Men de rekker ikke til mitt bruk per idag, kanskje når jeg trapper ned.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå