Gå til innhold

Korrekt utregning av ansennitet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan regner man ut ansennitet?

Det er en ledig fast stilling på jobben, står mellom meg og en annen. Vi er begge vikarar på denne arbeidsplassen. Jeg ble ansatt desember 01, hun august 03. Etter den tid har jeg hatt et (ufrivillig) opphold på endel måneder,på grunn av at hun jeg var vikar for, midlertidig kom tilbake. Hun andre har jobbet sammenhengende siden hun ble ansatt. Til sammen har nok jeg jobbet noen flere måneder der hvis man regner i antall måneder, men hun har altså jobbet lengre sammenhengende enn meg nå. I antall arbeidstimer har jeg et stort forsprang på henne, da hun hele tiden har hatt mye lavere stillingsprosent enn meg.

Arbeidsgiver sier at hun har førsteretten, siden hun har lengst sammenhengende arbeidstid på det nåværende tidspunktet. Er det riktig?

(Jobben skal formelt lyses ut, slik at vi begge kan søke, men jeg har fått beskjed om at de ikke klarer å skille oss noe særlig på arbeidsevne/innsats/kunnskaper, og at de dermed må gå på det rent formelle).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest Libit
Skrevet

Det vil kome an på kvar du er tilsett. Er det i kommune til dømes, er ikkje ansiennitet åleine avgjerande men bruk av kvalifikasjonsprinsippet. Det kan vere andre tariffavtalar som har andre avgjerande punkt.

Skrevet

Hun går dessverre foran deg pga regelen i Arbeidsmiljøloven § 14-9 punkt 5:

For arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn fire år kommer reglene om oppsigelse av arbeidsforhold til anvendelse

Dette betyr at hun allerede i august 2007 var å anse som fast ansatt. Hvis hun nå skal sies opp, må det være saklig grunn til det, f.eks. at det ikke er arbeid til henne lenger (nedskjæring). Arbeidsgiver behøver derfor egentlig ikke lyse ut stillingen i det hele tatt.

Denne regelen er ganske ny og derfor ikke så godt kjent, så siden din arbeidsgiver argumenterer som han gjør, kjenner han ikke (godt nok) til denne regelen.

Skrevet
Hun går dessverre foran deg pga regelen i Arbeidsmiljøloven § 14-9 punkt 5:

For arbeidstaker som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn fire år kommer reglene om oppsigelse av arbeidsforhold til anvendelse

Oi, nei denne regelen tror jeg ikke arbeidsgiver (kommune) er klar over. Selv trodde jeg regelen om slik fast ansettelse kun gjaldt når arbeidstaker har vært ansatt i tidsubestemt vikariat. (Vi har begge hele tiden gått på relativt korte kontrakter som stadig har blitt fornyet). Men da har nok jeg tatt feil her.

Skrevet

Ja, du har tatt feil.

Kontraktens lengde og om den er tidsubestemt eller ikke, har ingen betydning. Det som har betydning, er om dere har vært hos samme arbeidsgiver i fire år eller mer uten å få fast ansettelse. Hvis hun (dere) har vært det, er man på lik linje med de fast ansatte og kan ikke sies opp uten saklig grunn, mao. man er fast ansatt.

Veldig betenkelig hvis en kommune ikke har fått med seg denne regelen, for selv om den er relativt ny (vedtatt i 2006), så har den vært mye omtalt i media

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...