Gå til innhold

Banning i barnebøker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tydelig at ingen her har lest boka dere diskuterer.

Det er ikke Terje som sier dette, heller ingen andre av bokas personer. Det er derimot den ordrette teksten i et trusselbrev en barneverskurator mottar etter at navnet og adressen hennes blir lagt ut på "Folkeaksjonen mot barnevernet"'s hjemmesider. Det er ikke skrevet av verken Terje, hovedpersonen Jim eller noen de kjenner; derimot synes de det er temmelig ille og Jim prøver å ordne opp.

Vet ikke om

"Dumme barnevernsku!

I kveld må du legge deg uten kveldsmat!"

ville vært en spesielt troverdig ordlyd i et trusselbrev skrevet av en voksen, bitter stalker... Men det er kanskje andre her som synes det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann, se der ja. Plutselig var konteksten en helt annen.

Nå er jeg ennå mer overbevist om at enkelt er for hårsåre og lite realitetsorienterte.

Men det er jo noe med hvordan ting blir fremsatt i media også da.

Skrevet
Det er faktisk fremdeles ganske stor sperre mot slik språkbruk her til lands....

-hvis du kommer på skolen og serverer sånne gloser får du neppe pluss i boka.

-Kommer du og søker jobb med et språkbruk på denne måten stiller du neppe først i køen.

Hvis man søker jobb og sier "så stygg du ser ut" til sjefen stiller man neppe først i køen heller. Synes du vi skal hindre barna våre i å lære ordet "stygg" av den grunn? Nei, for det finnes mange legitime situasjoner der man kan bruke det.

Det samme gjelder banneord. Det at man sier "faen" når man har falt og slått seg betyr ikke at man sier det samme til læreren i dagligtale.

Men du er vel for opptatt med å håpe at andre mennesker ikke har barn til å tenke på sånne trivialiteter.

Skrevet
Eeeh, her må jeg bare komme med min egen, lille mening. "Uff" gir definitivt IKKE uttrykk for de følelsene jeg har når jeg f.eks slår tåa i bordbeinet. Uff er et ord jeg bruker når noe trist har skjedd, men når jeg slår tåa mi og smerten bare raser oppover kroppen og til hodet er det ikke mye tristhet jeg føler. Da blir jeg sint og irritabel noen sekunder.

Det samme når jeg bruker mange timer på å sy en vinterkåpe, for å oppdage at jeg har brukt et stoff som rakner helt utrolig raskt, og dermed må bruke timesvis på krisehjelp - uff er liksom ikke heeelt representativt for følelsene mine da..;)

Ord er geniale å bruke for å uttrykke følelser, og for noen av oss er banneord de beste. Vi er alle forskjellige i vår språkkultur. jeg er ellers enig i at banneord blir helt patetisk når de blir brukt i hver setning - banneord skal uttrykke kraftige følelser, gjerne når fornuften tar seg en liten pause - de er ikke hverdagsord man bruker til middag liksom...

Det finnes jo mange andre ord enn "uff" da. Selv har jeg aldri problemer med å finne ord som ikke er banneord, jeg banner faktisk aldri. Det har alltid vært unaturlig for meg å bruke banneord, jeg ble oppdratt til å ikke banne, og det gjør jeg heller ikke i voksen alder.

Datteren min på 15 banner av og til, men ikke mye, og aldri så jeg hører det.

Det gjør ikke meg noe at andre banner av og til, som du sier har en forskjellig språkkultur. Men for meg er det ikke nødvendig, og jeg synes ikke at barn bør lære at det er ok. Det er stygt å høre barn banne, og jeg synes ikke det bør tilhøre språket de lærer tidlig. Lærer de tidlig å banne, vil de nok også banne mer i ung/voksen alder.

Skrevet

De lærer ikke å banne av at de leser denne spesifikke boken. Boken er tydeligvis heller ikke beregnet på små barn, så her må jo foreldrene selv ta ansvar for hvem som leser den.

Ellers banner gjerne barn i en periode, og det har også mer å gjøre med hvem de er sammen med enn hva de har lest i en bok.

Ellers tror jeg nok det er forholdsvis vanlig å legge den verste banningen fra seg igjen når man kommer i en viss alder. Det har noe med å bli voksen å gjøre.

Selv bannet jeg (ikke mye) i tenårene, men jobbet bevisst med å legge det av meg da jeg rundet 18. Jeg fant ut helt av meg selv at det ikke var særlig heldig å gå kledd som en motedukke og samtidig høres ut som bryggesjauer.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Kristin_*
Skrevet

Jeg er selv 12 år, og jeg leste Pitbull-Terje-boken i Reserleser, om noen vet hva det er. Jeg synes ordene de bruker realiserer boken, jeg..

Har absolutt ikke noe problem med det. :)

Skrevet

De ordene der er ikke pene, men at en på 10 år hører lignende ord rundt omkring er vel ingen overraskelse for noen!

Det jeg reagerer på er at ordene blir trykt inn i en barnebok!Det må jeg si er litt vel "hårereisende"

At unger kan ordene er en ting, men når de voksne forhåpentligvis prøver å fortelle at disse ordene ikke er greie, så blir alt dem prøver å lære unga rast sammen, når dem samme ordene blir trykt i en barnebok!

Skrevet
Jeg er selv 12 år, og jeg leste Pitbull-Terje-boken i Reserleser, om noen vet hva det er. Jeg synes ordene de bruker realiserer boken, jeg..

Har absolutt ikke noe problem med det. :)

Sikkert ikke. Jeg har heller ikke problemer med språkbruken i boka, men derimot store problemer med å tro at du er 12 år...

Skrevet
Det er faktisk fremdeles ganske stor sperre mot slik språkbruk her til lands....

-hvis du kommer på skolen og serverer sånne gloser får du neppe pluss i boka.

-Kommer du og søker jobb med et språkbruk på denne måten stiller du neppe først i køen.

Det kommer sikkert litt an på hvor man bor, men min erfaring er at det er veldig få som reagerer på at man banner, og at de fleste gjør det selv, i en del situasjoner. Det eneste folk reagerer på er overdreven banning, i annenhver setning, uten grunn osv.

Skrevet
Det kommer ann på barneboken. I PittbullTerje er jo det ikke små barn det handler om. Det handler om 12-13 år gamle gutter. Omsorgssvikt. Mor med depresjon. Far med alkoholproblemer. Det hadde ikke passet med "dumma" da liksom... Men hadde Karius og Baktus sagt faen i helvete Baktusbror, den jævla kødden Jens sin fittemamma..... DA hadde jeg reagert... ;)

Så jeg reagegerer ikke på at sterke ord blir brukt i en sterk setting for store barn. Det er jo ofte et sterk språk blandt 12-13 år gamle gutter også. Iallefall når de ikke tror noen voksne (de kjenner...) hører på dem. Men selvfølgelig bruker ikke mitt barn slike ord for han er jo skikkelig oppdradd av meg den perfekte mor... :ironi::skratte:

:ler::hoho:

ha,ha,ha,ha.....

For ikke å snakke om Ole Brum.......fnis....nei, skal ikke begynne engang...

noen som vil?.......ha,ha,ha

Skrevet
De ordene der er ikke pene, men at en på 10 år hører lignende ord rundt omkring er vel ingen overraskelse for noen!

Det jeg reagerer på er at ordene blir trykt inn i en barnebok!Det må jeg si er litt vel "hårereisende"

At unger kan ordene er en ting, men når de voksne forhåpentligvis prøver å fortelle at disse ordene ikke er greie, så blir alt dem prøver å lære unga rast sammen, når dem samme ordene blir trykt i en barnebok!

Ordene blir jo brukt i en kontekst (sammenheng) hvor det er ganske naturlig å bruke sterke uttrykk. Det blir jo ikke ellers i boka idealisert eller "oppfordret til" at det er kult og tøft og bra å banne. Jeg tror barn i den aldersgruppen som leser bøker som Pitbullterje klarer å skille mellom hva en karakter, som kanskje er veldig annerledes enn dem selv, i en bok gjør, og hvordan de selv er forventet å oppføre seg i samfunnet. Etter min oppfatning ville det vært synd om man vingestekket og amputerte bøker ved å nøytralisere språket og droppe handling hvor noen bannet eller oppførte seg unormalt. Det er vel ikke akkurat gjennom litteraturen barna lærer å banne eller være frekke - det ansvaret tror jeg ligger hos foreldrene. Banning bare for at noe skal framstå som "tøft" eller bare som setningsfyll, i bøker, film eller som en måte å snakke på, har jeg derimot ikke sans for. Språk skal ha en hensikt, og signaliserer jo alltid noe.

(en sidesiskusjon jeg ikke klarte å dy meg for å nevne er hva uhemmet bruk av bestemt flertallsartikkel signaliserer :fnise: )

Skrevet

jeg er overrasket av hvordan folk ser ut til å undervurdere intelligensen til barna sine.. barn begynner ikke å banne fordi de tilfeldigvis leste noen stygge gloser i en bok (gloser som atpåtil er ytret av historiens 'bad guy').. dessuten kan det være en fin anledning til å ta opp temaet med hva som er passende språkbruk.

Skrevet
jeg er overrasket av hvordan folk ser ut til å undervurdere intelligensen til barna sine.. barn begynner ikke å banne fordi de tilfeldigvis leste noen stygge gloser i en bok (gloser som atpåtil er ytret av historiens 'bad guy').. dessuten kan det være en fin anledning til å ta opp temaet med hva som er passende språkbruk.

Jeg er helt enig i det du skriver. Barn kan faktisk tenke.

Men hva er greia med at disse "glosene" er ytret av bokas "bad guy"...? Kan ikke si jeg oppfattet at denne brevskriveren figurerte noe som helst sted i boka?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...