Gå til innhold

Banning i barnebøker

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Jævla Bernevernsfitte! Du skal dø!"

Sitatet er hentet fra boka "Pitbull-Terje og kampen mot barnevernet", som kan lånes på biblioteket i Vågsbygd barneskole i Kristiansand.

Nå reagerer en gruppe foreldre på språkbruken i boka, og vil ha slutt på all banning i barnebøker. Kommunens pedagogiske senter anbefaler derimot boka for 10-åringer.

http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article539924.ece

http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/article540166.ece

Har banning og andre kraftuttrykk noe i barnebøker å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri sett problemet med banning. Å si faen for eksempel. Det er bare et ord. Det er ikke et utsagn som sårer noen, rakker ned på noen, eller på noe vis er til skade for noen som helst. Jeg ser virkelig ikke hva som er galt med å si det. Hvis jeg har dårlig tid og er på vei til bussen, og så oppdager at jeg har glemt noe viktig hjemme og må snu, så sier jeg gjerne "S-a-t-a-n", men skikkelig innlevelse. Hva er galt med dette? Hva gjør dette verre enn å si "uffda", eller "isj, nå må jeg snu, det var jammen dumt"? Det er en kort og konsis måte å gi uttrykk for at man ikke er helt fornøyet med tingenes tilstand.

Så jeg ser ikke problemet med banning i barnebøker, nei.

Skrevet
"Jævla Bernevernsfitte! Du skal dø!"

Så du ser ikke noe problem i at 10 åringer leser sånt språk og tar det tilseg??

Jeg synes slik språkbruk er uhørt!

Skrevet
Så du ser ikke noe problem i at 10 åringer leser sånt språk og tar det tilseg??

Jeg synes slik språkbruk er uhørt!

Jeg synes ikke jævla er noe problem. Å kalle noen for en fitte, og si at de skal dø, det synes jeg ikke noe om, for det er ting som faktisk sies til er person. Å si jævla drittbil er helt ok, men å si jævla drittkjerring er det ikke. Å lære barn å snakke dritt til andre så de kan bli lei seg er ikke ok, men å komme med et kraftuttrykk som ikke er ment til en person ser jeg ikke helt det gale med.

Skrevet

Det kommer ann på barneboken. I PittbullTerje er jo det ikke små barn det handler om. Det handler om 12-13 år gamle gutter. Omsorgssvikt. Mor med depresjon. Far med alkoholproblemer. Det hadde ikke passet med "dumma" da liksom... Men hadde Karius og Baktus sagt faen i helvete Baktusbror, den jævla kødden Jens sin fittemamma..... DA hadde jeg reagert... ;)

Så jeg reagegerer ikke på at sterke ord blir brukt i en sterk setting for store barn. Det er jo ofte et sterk språk blandt 12-13 år gamle gutter også. Iallefall når de ikke tror noen voksne (de kjenner...) hører på dem. Men selvfølgelig bruker ikke mitt barn slike ord for han er jo skikkelig oppdradd av meg den perfekte mor... :ironi::skratte:

Skrevet

Syns det er dårlig/lavmåls. La ungane sleppe søppelspråket!

Skrevet

Så lenge det passer inn i sammenhengen og ikke bare er med for å sjokkere synes jeg det er helt greit.

Skrevet
Haha, "faen i helvete Baktusbror"! :hoho:

:hoho: skulle tatt seg ut..

Skrevet

Rett og slett usmakelig og forkastelig. Vi vil da vel ikke at barna våre skal lære slikt?

Skrevet
Rett og slett usmakelig og forkastelig. Vi vil da vel ikke at barna våre skal lære slikt?

Jeg vil absolutt at barna mine skal lære å banne. Man skal ikke banne i tide og utide, men når øyeblikket krever det er det godt å ha en kraftsalve i ermet. Hvis barnet mitt banker inn en spiker og ved et uhell treffer fingeren, synes jeg ikke det er noe galt i at det kommer en ed. Det er derfor banneord eksisterer, og det skal man ikke skjemmes over.

Men så er jeg ikke religiøs og tror ikke ordene har noen betydning utover sin umiddelbare effekt.

Skrevet
Jeg har aldri sett problemet med banning. Å si faen for eksempel. Det er bare et ord. Det er ikke et utsagn som sårer noen, rakker ned på noen, eller på noe vis er til skade for noen som helst. Jeg ser virkelig ikke hva som er galt med å si det. Hvis jeg har dårlig tid og er på vei til bussen, og så oppdager at jeg har glemt noe viktig hjemme og må snu, så sier jeg gjerne "S-a-t-a-n", men skikkelig innlevelse. Hva er galt med dette? Hva gjør dette verre enn å si "uffda", eller "isj, nå må jeg snu, det var jammen dumt"? Det er en kort og konsis måte å gi uttrykk for at man ikke er helt fornøyet med tingenes tilstand.

Banningen som du beskriver ser jeg på som veldig ufin språkbruk, og er ikke noe jeg gjerne bruker eller syns at mine barn skal bruke. Det er "påkalling av djevelens navn" slik jeg har lært det, og jeg syns det er unødvendig og stygt.

Når det gjelder det som er beskrevet i boka, syns jeg som flere andre her at det passer i den konteksten som boka beskriver, og ikke i Karius og Baktus-bøkene.. Det blir noe med å skape ei troverdig virkelighet, og det syns jeg er greit. Det er nok mer det språket som omgir ungene til daglig som påvirker deres vokabular.

Skrevet
Jeg vil absolutt at barna mine skal lære å banne. Man skal ikke banne i tide og utide, men når øyeblikket krever det er det godt å ha en kraftsalve i ermet. Hvis barnet mitt banker inn en spiker og ved et uhell treffer fingeren, synes jeg ikke det er noe galt i at det kommer en ed. Det er derfor banneord eksisterer, og det skal man ikke skjemmes over.

Men så er jeg ikke religiøs og tror ikke ordene har noen betydning utover sin umiddelbare effekt.

Man trenger slett ikke være religiøs for å mene at baning er en uting. Det går fint an å bruke andre ord selv om man enten er opprørt eller har slått seg, men det er nok en vanesak, og det må inn med morsmelken :)

Skrevet
Det kommer ann på barneboken. I PittbullTerje er jo det ikke små barn det handler om. Det handler om 12-13 år gamle gutter. Omsorgssvikt. Mor med depresjon. Far med alkoholproblemer. Det hadde ikke passet med "dumma" da liksom... Men hadde Karius og Baktus sagt faen i helvete Baktusbror, den jævla kødden Jens sin fittemamma..... DA hadde jeg reagert... ;)

Så jeg reagegerer ikke på at sterke ord blir brukt i en sterk setting for store barn. Det er jo ofte et sterk språk blandt 12-13 år gamle gutter også. Iallefall når de ikke tror noen voksne (de kjenner...) hører på dem. Men selvfølgelig bruker ikke mitt barn slike ord for han er jo skikkelig oppdradd av meg den perfekte mor... :ironi::skratte:

:skratte:

For øvrig helt enig i dette.

Skrevet
Banningen som du beskriver ser jeg på som veldig ufin språkbruk, og er ikke noe jeg gjerne bruker eller syns at mine barn skal bruke. Det er "påkalling av djevelens navn" slik jeg har lært det, og jeg syns det er unødvendig og stygt.

Når det gjelder det som er beskrevet i boka, syns jeg som flere andre her at det passer i den konteksten som boka beskriver, og ikke i Karius og Baktus-bøkene.. Det blir noe med å skape ei troverdig virkelighet, og det syns jeg er greit. Det er nok mer det språket som omgir ungene til daglig som påvirker deres vokabular.

Jeg tror ikke på djevelen, så det tar jeg ikke så tungt. Faktisk bør det være verre å si herregud i tide og utide, da bryter man jo faktisk et av de bud, nemlig det om å misbruke guds navn.

Jeg ser ikke hvorfor man heller skal si uffda en faen, f.eks. Eller søren, eller søtten ta som mine besteforeldre sier. Det er jo også et rimelig meningsløst ord for å ta ut litt frustrasjon over noe man er irritert over. Selvsagt kan man uttrykke seg som "auda, der slo jeg meg på fingeren, det var ikke bra. huff og huff". Men det er ikke like kort og konsist, er det vel.

Jeg synes det er rimelig fisefint å reagere på banneord.. det er bare et -ord-. Skjellsord mot andre er stygt, men å banne til hammeren, jævla fittehammer, helt ok.

Skrevet
Man trenger slett ikke være religiøs for å mene at baning er en uting. Det går fint an å bruke andre ord selv om man enten er opprørt eller har slått seg, men det er nok en vanesak, og det må inn med morsmelken :)

Men hvorfor skal man bruke et annet ord? Hvis du ikke er religiøs så er du vel enig i at et ord bare er et ord? "Faen" er bare et uttrykk for misnøye, og det er ikke noe bedre eller verre enn "filler'n", selv om det er litt saftigere. Jeg er enig i at man ikke skal banne i hver setning, for da mister eden sin funksjon. Men å ty til et banneord når man har slått seg er å bruke språket slik det er ment å brukes, og jeg mener det er en berikelse.

Så for å konkludere: banning i moderasjon, ja takk.

Skrevet
Men hvorfor skal man bruke et annet ord? Hvis du ikke er religiøs så er du vel enig i at et ord bare er et ord? "Faen" er bare et uttrykk for misnøye, og det er ikke noe bedre eller verre enn "filler'n", selv om det er litt saftigere. Jeg er enig i at man ikke skal banne i hver setning, for da mister eden sin funksjon. Men å ty til et banneord når man har slått seg er å bruke språket slik det er ment å brukes, og jeg mener det er en berikelse.

Så for å konkludere: banning i moderasjon, ja takk.

Det er snakk om en barnebok. Om det forekommer banning i voksenbøker bryr jeg meg da ingenting om, men grov språkbruk i barnebøker mener jeg er helt forkastelig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ergrer og irriterer meg svært lite over andres språkbruk, man blir vant med det etterhvert. Men det er en jeg av og til sitter ved siden av som prater i vei om sitt, og han krydrer hver enda setning med jævla, faens eller satans, og det blir slik at jeg dårlig får med meg innholdet i det han sier grunnet alt krydret. Det er enten han snakker om fine opplevelser i fjellet, barnas alder og interesser, eller annet løst prat. "jenta mi er faen meg blitt snart 30 år".... hva er det?? Det høres jo ut som om han er sinna på henne for dette, men det tror jeg ikke at han er. Det blir bare forurensning i kommunikasjonen syns jeg.

Skrevet

Henger meg med på denne jeg.

I tillegg så synes jeg at bøkene om Jon Demon og Otto Monster hvor det er litt liberal bruk av fy-ord er skikkelig artige og de ungene jeg har i familien synes de bøkene er råfestlige... (Det brukes riktignok ikke ord som fitte, men.)

Disse bøkene er jo beregnet på litt mindre barn, ikke tenåringer. (Selvom jeg selv har alle tre Jon Demon bøkene :fnise: )

Er vokst opp i nord-Norge med språkbruk deretter, det har da blitt folk av meg og...

Skrevet
Jeg synes ikke jævla er noe problem. Å kalle noen for en fitte, og si at de skal dø, det synes jeg ikke noe om, for det er ting som faktisk sies til er person. Å si jævla drittbil er helt ok, men å si jævla drittkjerring er det ikke. Å lære barn å snakke dritt til andre så de kan bli lei seg er ikke ok, men å komme med et kraftuttrykk som ikke er ment til en person ser jeg ikke helt det gale med.

Veldig enig i dette utsagnet.

Nå har jeg ikke lest boka, som det snakkes om i denne tråden, men så lenge det er bok fra mer eller mindre realistisk gatemiljø så synes jeg det er helt greit at det blir brukt banneord. De fleste litt større unger har jo en del "mindre pene uttrykk" på lager.

Derimot ville jeg nok sperret øynene opp ved banning i en Frk. Detektiv bok eller en Bobsey-barna bok :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...