Gå til innhold

Kviser!


Gjest lillagubban

Anbefalte innlegg

Gjest lillagubban

Jeg er 21 og har noen kviser på sidene av haka som jeg har hatt av og på siden jeg begynte med regulering som 14åring. Jeg vet det er vanlig å få kviser rundt og etter munnoperasjoner (hadde et par tre i forbindelse med regulering), men det er over 5år siden siste og jeg begynner å bli drittlei av å ha kviser på samme plassen i all evighet. Altså så snart en kvise går vekk, kommer en ny. De er ofte vonde og når de verker begynner de ofte å blø bare jeg tørker meg med et håndkle eller kommer borti noe. Tror de derfor blir infiserte og jeg får arr, selv om jeg alltid prøver å rense med pyrisept eller ligende hvis jeg blør, samt bruker plaster hvis jeg er hjemme. Så det blir bare styggere og styggere!

Jeg har brukt basiron en god del, samt prøvd aloe vera, tatt sol, diverse kremer og "antikvise"skifter ol. Noen ting hjelper litt av og til, men ingenting funker permanent. Ser heller ingen sammenheng med hva jeg spiser.

Jeg vet det er lite å skrike opp om at jeg har 5-6kviser, men det er veldig irriterende å ha dem der alltid, spesielt når jeg er ferdig med tenårene. Jeg har ikke spesielt uren hud egentlig, har store porer, ingen såkalte "sorte prikker" (forstår ikke hva det er en gang) og blir veldig tørr i huden til tider. Vet ikke helt hva jeg skal bruke av produkter som også kan hjelpe på kvisene.

Hvor kan jeg henvende meg for å få hjelp med dette? Noen som har noe lignende og har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gått til hudlege...Tror du da må få time til din vanlige lege og få henvisning til hudlege fra han/hun. Absolutt verdt og prøve, siden du har hatt det på samme plass så lenge også.

Lykke til!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban
Jeg ville gått til hudlege...Tror du da må få time til din vanlige lege og få henvisning til hudlege fra han/hun. Absolutt verdt og prøve, siden du har hatt det på samme plass så lenge også.

Lykke til!!:)

Takk for svar:) Men det virker litt som en "filleting" å gå til lege med, selv om det plager meg. Føler jeg er til legen hele tiden for tiden med alt mulig rart! Heldigvis har jeg en lege det er veldig lett å få time til ihvertfall (får som regel time dagen etter). Men hvordan er det videre, lett å få time hos hudlege? Kan fastlege gjøre noe? Hva kan en hudlege gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamhudpleier

Kviser rundt munnen er tilknyttet til eggstokkene, og er man plaget av kviser i det området er det som oftest hormonellt. Men siden du har hatt de så lenge- er det kanskje greit å oppsøke en hudlege? For du tar deg ikke mye rundt munnen? Støtter haken med hendene feks? Da kan jo kvisene lett bli irritert og det blir mye bakterier der. Så vær flink å rens huden din, og bare la de være... Ikke ta på de, og ikke klem. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban
Kviser rundt munnen er tilknyttet til eggstokkene, og er man plaget av kviser i det området er det som oftest hormonellt. Men siden du har hatt de så lenge- er det kanskje greit å oppsøke en hudlege? For du tar deg ikke mye rundt munnen? Støtter haken med hendene feks? Da kan jo kvisene lett bli irritert og det blir mye bakterier der. Så vær flink å rens huden din, og bare la de være... Ikke ta på de, og ikke klem. Lykke til :)

Jeg renser huden min ofte og tar meg ikke unormalt mye rundt munnen. Jeg har hatt perioder jeg renser området hele tiden flere ganger daglig uten at det hjelper, og perioder hvor jeg prøver å begrense meg litt uten at det hjelper. Finner liksom ingen sammenheng, de bare lever sitt eget liv.

Men at det er hormonelt..:klø: De endrer seg ikke i takt med mensen/eggløsning..Første 4-5årene jeg hadde dem gikk jeg ikke på p-piller, så har jeg gått litt av og på trionetta og loette. Nå går jeg på loette. Ville ikke jeg sett en sammenheng mellom syklus/p-pillebruk og kviser hvis det var hormonelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamhudpleier

Jo hvis det var hormonellt ville du nok sett det i sammenheng med mens, men tror nok ikke det du har er det siden du har hatt det så lenge..

Mitt råd til deg er følgende:

-Rens morgen og kveld- noe utover det er ikke nødvendig. Ikke overstimuler huden din

-Unngå fuktighetskrem på de stedene hvor du har kviser, evnt kun bruk en oljefri som er desinfiserende, feks Anti Blemish fra Clinique

-Vent 1 mnds tid, se om det blir noen forandringer og hvis ikke kontakter du en hudlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm.. Dette høres kjent ut... Jeg gikk på Trionetta i mange år, og hadde alltid to-tre kviser på kinnene. Så byttet jeg til Yasmin (og var skikkelig gææærn i tre måneder - humørsvingninger ut av helvete) og voilà, nå får jeg komplimenter for huden min!

Spør legen din, og se om du kan bytte p-pillemerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...