Scheherazade Skrevet 21. oktober 2008 #881 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hva i alle dager er lamazekurs? Ser for meg noe asiatisk kampsport med lange, tynne sverd, men regner med at det ikke er noe i den dur? :klø: Også lurer jeg på de bringebærgreiene dine, er det et kjerringråd det også, eller har det en påvist effekt? Jepp, jeg er litt nysgjerrig i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #882 Del Skrevet 21. oktober 2008 Fødselsforberedende akupunktur...? :klø: Er det for å føde tidligere eller...? Nei, det er en ganske vanlig myte Det er for å forberede kroppen til fødselen, det kan gi en kortere åpningsfase (modningen kan ta kortere tid) og kroppen blir bedre rustet til å takle fødselen (øker blodgjennomstrømningen gjennom slimhinnene og i livmorhalsen slik at den blir smidigere). Jeg har tatt akupunktur for flere andre ting med god erfaring, slik at det å sette nåler for modning og fødselsforeberedning føles naturlig for meg. Ønsker også å føde med akupunktur som smertelindring dersom jeg kan (kommer an på om det er noen jordmødre som er på vakt som kan sette nåler). Trening i vann er deiligere enn i sal, men man har vistnok bedre effekt om man trener på begge måter Har du tid til en kaffe i morgen eller? Jeg jobber til 13:00, også skal jeg i et kort møte med sjefen etter det... Bra jeg skal trene både i basseng og i sal da Sees i morgen da Kaffe høres ut som en veldig god ide ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aimee Skrevet 21. oktober 2008 #883 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hvalsafari - et herlig bilde Det er akkurat sånn det ser ut i det bassenget jeg trener i og. Spennende med akupunktur, jeg gleder meg til å sette fødselsforberedende nålene selv. Og det er nok en myte at man skal føde før tiden ja, min venninne som fikk sist, gikk 15 dager over termin! Håper du (og jeg) slipper å gå så lenge over. Det virker vanvittig slitsomt både fysisk og psykisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #884 Del Skrevet 21. oktober 2008 Hvalsafari - et herlig bilde Det er akkurat sånn det ser ut i det bassenget jeg trener i og. Spennende med akupunktur, jeg gleder meg til å sette fødselsforberedende nålene selv. Og det er nok en myte at man skal føde før tiden ja, min venninne som fikk sist, gikk 15 dager over termin! Håper du (og jeg) slipper å gå så lenge over. Det virker vanvittig slitsomt både fysisk og psykisk. Hvis bassengtrening er hvalsafari så må jo saltrening være elefantsafari Man føder jo ikke før man er moden, og man blir ikke moden før kroppen og babyen er klar uansett hvor mange nåler man setter Men dersom man setter nåler så kan man jo forberede kroppen til fødselen og modningsfasen kan ta kortere tid, og det er jo verdt et forsøk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aimee Skrevet 21. oktober 2008 #885 Del Skrevet 21. oktober 2008 Men dersom man setter nåler så kan man jo forberede kroppen til fødselen og modningsfasen kan ta kortere tid, og det er jo verdt et forsøk Jeg er mer enn villig til å teste det ut jeg! Guri meg, du nærmer deg den store dagen med stormskritt. Skikkelig gøy å følge deg. I dag skal jeg lese ut kapittelet om andre trimester i Gro Nylander-boka, tiden flyr. På mandag er det bare 100 dager igjen - JIPPI!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 21. oktober 2008 #886 Del Skrevet 21. oktober 2008 Høres ut som det er verdt et forsøk med den akupunkturen! Jeg kan også godt tenke meg akupunktur som smertelindring under fødselen, men for min del kommer det også an på hvem JM som er på vakt. Er bare to av jordmødrene som kan å sette akupunktur... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aimee Skrevet 22. oktober 2008 #887 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg kan også godt tenke meg akupunktur som smertelindring under fødselen, men for min del kommer det også an på hvem JM som er på vakt. Er bare to av jordmødrene som kan å sette akupunktur... Åja, det kunne jeg og tenke meg! Skal du det og, Concertina? I så fall vil jeg ha referat etter fødselen om hvordan det gikk. For dere begge! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #888 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hva i alle dager er lamazekurs? Ser for meg noe asiatisk kampsport med lange, tynne sverd, men regner med at det ikke er noe i den dur? :klø: Også lurer jeg på de bringebærgreiene dine, er det et kjerringråd det også, eller har det en påvist effekt? Jepp, jeg er litt nysgjerrig i dag. Lamazekurs er sånn som du ser på amerikanske filmer - sånn pusteogpesekurs Rett og slett hvordan man kan bruke pust, avspenning og gode stillinger til å få en lettere fødsel... Bygger litt videre på det jeg har lært på yogatimene egentlig Bringebærbladkapsler er vel mest et kjerringråd, men det er foretatt vitenskapelige studier som viser at ved bruk før fødsel så forkortes det andre fødselsstadiet med rundt 10 min (som ikke er allverdens...), og det er visst mindre sjanse for klipping, keisersnitt, vakuum eller tangforløsning... Det styrker livmormunnen og hjelper også på å trekke livmoren tilbake etter fødselen. Ikke vet jeg, men det er verdt et forsøk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #889 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg er mer enn villig til å teste det ut jeg! Guri meg, du nærmer deg den store dagen med stormskritt. Skikkelig gøy å følge deg. I dag skal jeg lese ut kapittelet om andre trimester i Gro Nylander-boka, tiden flyr. På mandag er det bare 100 dager igjen - JIPPI!! Det går veldig kjapt her nå ja... er ikke veldig lenge igjen nå... Jeg drømte i natt at babyen "kom" - den bare dukka opp (igjen!)... Og jeg var så stressa fordi jeg ikke hadde vasket klær eller bleier eller noe Jeg tror jeg bør få kjøpt inn slikt parfymefrittvaskemiddel og få satt på etpar maskiner først som sist, om ikke annet så kan det få meg til å slappe av! Oh! Husker da det var 100 dager igjen...det var utrolig spennende, endelig nesten nede på tosifret antall dager Høres ut som det er verdt et forsøk med den akupunkturen! Jeg kan også godt tenke meg akupunktur som smertelindring under fødselen, men for min del kommer det også an på hvem JM som er på vakt. Er bare to av jordmødrene som kan å sette akupunktur... Jeg storkoser meg når nålene jobber så for meg så er akupunkturtimene luksus... i tillegg til at de har hjulpet meg mye både tidligere og nå. Jeg har blitt mye bedre i forbindelse med bekkenløsningen etter akupunkturtimene Åja, det kunne jeg og tenke meg! Skal du det og, Concertina? I så fall vil jeg ha referat etter fødselen om hvordan det gikk. For dere begge! Jeg har lyst ja, men det kommer an på om det er noen jordmødre på vakt som kan sette nåler... Det er jo ikke alle som kan det. Jeg har veldigveldig lyst til å klare meg uten medisinsk smertestillende, jeg vet jo at det kan hende at jeg *må*, det vet man jo aldri, men i hovedsak så kunne jeg tenkt meg å klare meg uten. Varmt bad, fokus på pust og avspenningsøvelser (som jeg har lært masse av i høst) og akupunktur høres ut som nok for min del. Vi får se Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aimee Skrevet 22. oktober 2008 #890 Del Skrevet 22. oktober 2008 tror jeg bør få kjøpt inn slikt parfymefrittvaskemiddel og få satt på etpar maskiner først som sist, om ikke annet så kan det få meg til å slappe av! Jeg har lyst ja, men det kommer an på om det er noen jordmødre på vakt som kan sette nåler... Det er jo ikke alle som kan det. Jeg har veldigveldig lyst til å klare meg uten medisinsk smertestillende, jeg vet jo at det kan hende at jeg *må*, det vet man jo aldri, men i hovedsak så kunne jeg tenkt meg å klare meg uten. Varmt bad, fokus på pust og avspenningsøvelser (som jeg har lært masse av i høst) og akupunktur høres ut som nok for min del. Vi får se Det er vel like greit å bare sette på noen maskiner ja, så er du ferdig med det! Det må jo gjøres uansett en gang Jeg håper også at jeg slipper smertestillende. Spørs om jeg kommer til å ombestemme meg når jeg ligger der på senge etter 20 timer med rier Mamma holdt på over 30 timer med både meg og lillesøsteren min! Blir spennende å lese hvordan det gikk med deg under fødselen, når det tid kommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #891 Del Skrevet 22. oktober 2008 Da har jeg vært på kafé med bella, veldig koselig som alltid! Hun har fått en så søt mage allerede jo! Skulle vel strengt tatt ikke spise lunsj siden vi møttes så sent, men ingen av oss hadde spist, så da ble det både lunsj og te/kaffe og kake og... Jeg er *så* mett! Nå blir det skraping av litt tapet langs gulvet på soverommet for min del, og sambo skal vaske og skrape av all lim på alle veggene... Så i morgen er det klart for sparkling, så må det pusses litt på fredag, og sparkles litt til. Hvis vi er heldig slipper vi unna med å sparkle bare to ganger, så da er det klart for pussing og et strøk maling på lørdag/søndag (har endel planer for lørdagen...). Da øyner jeg sjangsen for at vi faktisk kan bli ferdig med rommet i løpet av neste helg, må nok ha 3 strøk på veggene, 1 strøk i taket (+ "flekkmaling" over der vi må sparkle på nytt... taket ble nemlig malt i fjor, men har sprukket opp endel steder, dårlig grunnarbeid kalles det!), legge tapet på den ene veggen, male vinduskarmer og dørlister, legge gulv og legge lister... Mye arbeid, men det hadde vært herlig å være ferdig innen jeg offisielt går ut i permisjon ja Tenker jeg skal kjøpe noe nøytralt vaskemiddel og vaske småttenklær, sengesett og bleier i dag/morgen. Så har jeg i hvertfall ikke det hengende over meg! Må nok begynne å pakke den derre bagen snart og, litt etter litt med pakking høres greit ut. Men nå skal jeg gjøre noe fornuftig. Ha en fin dag jenter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coxy Skrevet 22. oktober 2008 #892 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det er veldig godt å få unna klesvasken!! Utrolig nok så blir det en del...!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #893 Del Skrevet 23. oktober 2008 36 uker!!! Da er det bare 4 uker og 2 dager igjen til termin - altså 30 dager igjen!! Og jeg kommer til å være gravid for første gang i max 44 dager til... Rart det der Var hos jordmor i dag, skulle ha "fødselsforberedende samtale", så jeg hadde spurt sambo om han ville være med. Han har kun vært med på de to UL-ene før, og jeg har egentlig ikke savnet å ha han der heller... Legetimene er jo så kjappe, og hos jordmor har det hittil vært veldig mammatema som ikke er så interessant for han. Og når han i tillegg jobber et stykke unna så passer det ikke alltid så bra. Men i dag ble han med, hadde time 9.15, så da slumra vi i senga til klokka var 8, dusja og ordnet oss og spiste en lang og god frokost sammen før vi kjørte opp på helsestasjonen. Selve timen var ikke så spennende som jeg hadde håpet, siden vi skal gå på lamazekurs så ønsket ikke hun å si så mye om selve fødselsforløpet, men vi fikk litt info om tegn på at fødselen var i gang etc. Ingenting jeg ikke visste fra før, men greit nok å få det bekreftet uansett. Og sambo syntes det var greit å vite det hele (og han får jo fri fra jobb for å være med så det var veldig koselig å ha han der). Det jeg så mest fram til var å få SF-mål fra henne - har gruet meg litt, har vært litt engstelig for at det skulle være noe galt... Men hun målte meg til å følge samme kurve som tidligere, over den rød linja, men innenfor det grønne. Hadde 34 cm i dag - legen målte meg først til 29 cm og deretter 30 cm for en uke siden... gjett at de måler forskjellig! Så absolutt ingenting å bekymre seg over der Og en herlig ting - hodet er festet!!! Så da er småtten klar for å komme ut etterhvert, godt det! Tror jamen meg det kan ha skjedd noe i morges, for jeg våkna av at småtten gjorde et eller annet uvant uten at jeg helt klarte å forstå hva det var. Ellers så så ting greit ut, dvs blodtrykket mitt har steget litt så jeg må stresse litt ned fikk jeg formaning om, jeg har gått opp 6,7 kg, urinprøven var negativ og jeg har masse ødem (2). Pølsefingere, legger rett ned i skoene og oppblåst fjes, vakkert Også kjente hun veldig etter på babyen og størrelsen etc, hun mente h*n kommer til å være rundt 3 kg når h*n kommer ut... Jeg tar det hele med en klype salt siden et slikt estimat er enda mindre sikkert enn UL-estimat, og UL-estimater stemmer jo overhode ikke til tider... Men en liten smått til rundt 3 kg høres ut som en grei deal altså Nå skal jeg sette på en maskin med småttenklær eller sengetøy eller bleier, det vil i hvertfall stresse meg litt ned å få det unna Det er veldig godt å få unna klesvasken!! Utrolig nok så blir det en del...!! Takk, jeg fant ut det da jeg samlet sammen alle sengeklærne, håndklærne etc... det blir hvertfall etpartre maskiner til sammen! Må jo vaske ullbodyene for seg (Nøstebarnklærne trenger ikke vask, men jeg har jo noe fra Janus som bør vaskes så...), også har jeg kjøpt endel bleier brukt som jeg skal hive på kokvask (sammen med vanlige håndklær). Må nesten sette i gang skal jeg bli ferdig anytime soon Ha en fin torsdag jenter, i morgen er det helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤bella¤ Skrevet 23. oktober 2008 #894 Del Skrevet 23. oktober 2008 Godt å lese at sf-målet var bra Vet jo at du tenkte en del på det. Også så deilig at hodet er festet. Med max 44 dager igjen er jo fødselen rett rundt hjørnet Og det vil si at jeg er over halvveis snart også.. Kos deg med ordning av småttens ting Grattis med 36 uker vennen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 23. oktober 2008 #895 Del Skrevet 23. oktober 2008 Må bare si det igjen jeg.. Sykt hvor fort tiden går. Tenk at du snart har en liten (gutt) i armene dine.. Har du laget tippeliste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 23. oktober 2008 #896 Del Skrevet 23. oktober 2008 3 kg høres ut som perfekt størrelse. Siden mitt lille knøtt er 2,6 kg allerede er det vel ikke sjanse i havet for en 3 kg's baby til termin. Jeg er spent på om hodet har festet seg her på kontroll neste uke også. Kjente nemlig noe rart en natt for noen dager siden. Skikkelig vondt et øyeblikk, og etter det har halsbrannen blitt mye mer håndterlig (kanskje nettopp fordi han har sunket ned litt?). Selvsagt meget mulig jeg tar fullstendig feil, men hvis hodet er festet på kontrollen tror jeg nok jeg ville anta at det var da det skjedde. Hvordan vet du forresten hvilken helsestasjon du skal til? Jeg går jo til kontroll bare på Riksen, men straks ungen er ute blir det jo helsestasjon med ham i allefall. Velger man bare en selv, eller hører man automatisk til den nærmeste? Jeg vet bare om en her i nærheten, det er den like ved hotellet på toppen av bakken her (du vet kanskje hvilken det er?), så jeg kan kanskje bare gå ut fra at det er den jeg hører til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #897 Del Skrevet 23. oktober 2008 Arkana: 3 kilos høres bra ut for min del og ja Men det er vel spørs hvor mye hold det er i at jordmor kjenner på yttersiden...du har i hvertfall UL-målinger å forholde deg til Jeg kjente et eller annet som var vondt et øyeblikk i morges, så jeg inbiller meg at det var småtten som la seg litt lengere ned i bekkenet... Jeg aner ikke, men det føltes i hvertfall som om h*n gjorde noe h*n ikke har gjort før. Blir spennende å høre om din lille har festet seg neste gang da Hvis du bor så nært meg som det høres ut til, så hører du til helsestasjonen på toppen av bakken ja. Da er det vel en viss mulighet for at man faktisk havner på samme barselsgruppe Det står på websidene til kommunen hvilke helsestasjoner man hører til hvis du vil sjekke etter, jeg ble bare fortalt av legen at jeg måtte bestille time hos jordmor der utifra hvor jeg bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 23. oktober 2008 #898 Del Skrevet 23. oktober 2008 Da er det den jeg hører til siden den er nærmest. Så det stod på kommunens sider at helsestasjonen tar kontakt når man har fått barn, så da regner jeg med det ordner seg selv. Det er vel ikke utenkelig at vi havner i samme barselgruppe da hvis det er der du også går/skal gå. Jeg får jo UL-målinger ja, men jeg synes jeg hører så mye om babyer som endte opp med å bli langt tyngre/lettere enn estimert, så jeg vet ikke lenger hva jeg skal tro. Det er vel uansett det nærmeste de kommer et korrekt estimat og det er disse målingene de legger til grunn for evt igangsetting før termin, så selv om det sikkert er en viss feilmargin kan jeg jo regne med det stemmer. Det hadde ikke gjort meg noe om hun hadde bommet litt sist i allefall. Håper det er en annen gynekolog neste gang, så blir det på en måte en "second opinion". Hvis to forskjellige måler ham til å være like stor stemmer det jo sannsynligvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤bella¤ Skrevet 23. oktober 2008 #899 Del Skrevet 23. oktober 2008 Da er det den jeg hører til siden den er nærmest. Så det stod på kommunens sider at helsestasjonen tar kontakt når man har fått barn, så da regner jeg med det ordner seg selv. På mitt sykehus (ahus) pleier vi å anbefalle de nybakte foreldrene å kontakte helsestasjonen når de kommer hjem fra sykehuset. Helsestasjoenen vil få beskjed om at dere har født fra oss også, men det skal gjennom den eviglange papirmæøllen først så da tar det mye lengre tid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 23. oktober 2008 #900 Del Skrevet 23. oktober 2008 Skal snart ha bebis du! Tror du får jente :jentebaby: Har du tippeliste ang dato også eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå