Gjest Villivalla Skrevet 5. januar 2008 #41 Skrevet 5. januar 2008 Jeg hadde blitt svært glad for å SLIPPE å sitte ved en nødutgang, det går da ikke an å legge seteryggen noe bakover..
La Luna Skrevet 5. januar 2008 #42 Skrevet 5. januar 2008 1. Som flere over her sier; Du har ikke lov til å sitte ved nødutgang når du reiser med barn. 2. Har jeg først fått et nødutgangsete, så hadde det ikke falt meg inn å gi det bort. Til noen! Signerer denne.
Leo Skrevet 5. januar 2008 #43 Skrevet 5. januar 2008 Jeg gidder ikke å bytte hvis folk selv ikke har hat vett på å bestille seter sammen eller sjekket inn for sent. Verken flyturer eller teater-/kinoforestillinger blir dårligere av at man ikke kan sitte sammen. Flyr jeg alene og langt, bestiller jeg alltid vindusplass og den gir jeg ikke fra meg bare fordi det passer noen andre bedre å sitte tre eller fire i bredden! Derimot har jeg ganske mange ganger tilbudt meg å bytte sete. Bl.a. den gangen jeg så en svært ung dame som så lettere vettskremt ut og som ammet et forholdvis nyfødt barn bli plasert mellom to digre mannfolk på en lengre innenlandsflyvning i USA. Et av disse mannfolkene var min samboer, så jeg byttet gladelig min vindusplass med hans mer ukomfortable og sa klart i fra at noen spark fra en baby og synet av en pupp ikke plaget meg. Jeg har sjelden sett noen bli så glad! Jeg holdt selvfølgelig også barnet mens hun gikk på toalettet etc. Jeg følte også at jeg var til nytte den gangen jeg byttet med en dame som ble trillet ombord og jeg satt i fire timer med det gipsede benet hennes i fanget ... Generelt synes jeg altså ikke at single reisende bør flytte seg. De sitter der de sitter og at jeg f.eks. ikke får sitte ved siden av min samboer har jeg bare meg selv å takke for når jeg bestiller/sjekker inn sent. For øvrig ser jeg ikke nødvendigheten av at jeg skal sitte ved siden av ham heller. Når jeg ser film, er på teater, hører på musikk, leser etc. snakker jeg uansett ikke med noen!
Varsia Skrevet 5. januar 2008 #44 Skrevet 5. januar 2008 Men folkens, skaff dere plass, og sett dere der dere har bestilt! Husk at langdistansetog ikke bare går lange distanser... Tar selv regiontoget når jeg skal besøke typen 2 timer unna, og jeg bruker månedskort (ala lokaltog), og får dermed ikke plass. Da tar man bare det som er ledig. Så blir man gjerne kastet vekk fra setet "sitt" 2-3 ganger i løpet av turen, fordi andre skal sitte der. Så vær så snill, ikke hat oss "sete-stjelere" av den grunn, det er bare litt vanskelig å vite hvor det er ledig! Konduktøren er sjelden til noen brukbar hjelp... En gang måtte jeg til og med sitte på gulvet de to timene, utenfor den stinkende dassen. Alt man gjør for kjærligheten... Jeg syns det er helt greit av folk å spørre om de får plassen ens, og å si nei. På et fly ville jeg sikkert vært villig til å flytte, jeg er ikke så nøye på plassen min der (med mindre flyturen varer 6 timer), men jeg har nå aldri blitt spurt heller...
RedFox81 Skrevet 5. januar 2008 #45 Skrevet 5. januar 2008 (endret) Det der har jeg ikke opplevd på fly, men derimot ofte på tog, der det ser ut til å være en kultur for at man kan sette seg i andres seter. Opplevd flere ganger å komme tilbake fra restaurantvogna, så er plassen tatt. Det er tydeligvis en del folk på disse langdistansetogene som ikke kjøper sete, men som går rundt og ser etter noe ledig. Det er lenge siden du skrev det, men jeg tenkte å svare. Hvis du mente tog i Norge, så problemet er ikke bare folk som kjøper billetter uten setter, men NSB som klarer å selge billettene dobbelt! (dvs, selger fortsatt billettene etter toget er fult?) Nå sist rett før jul, tok vi toget fra Oslo til Stavanger, og da ble det visst solgt utrolig mange med sånne billetter. Mange mennesker satt ute i gangene eller i kafé-vognen, og vi måtte forsvare våres plasser og de til naboene, for at det var noen som stadig prøvde seg. Men det er jo egentlig mest synd i de som måtte stå eller sitte på gulvet for 4 timer!! Går det an? Endret 5. januar 2008 av RedFox81
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2008 #46 Skrevet 12. januar 2008 Jeg hadde blitt svært glad for å SLIPPE å sitte ved en nødutgang, det går da ikke an å legge seteryggen noe bakover.. Stemmer ikke, det er seteraden foran nødutgangen som ikke kan legges ned. Eventuelt den fremste av nødutgangradene også dersom det er to etter hverandre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå