Gå til innhold

Bør single flytte seg?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
-he he, for oss single som ikke har de store gleder i livet i form av en partner som elsker deg, så blir det desto viktigere med de små tingene, som å få beholde det setet man har valgt seg ;-)

Hehe, kanskje det er det man burde si til disse frekkingene som absolutt skal ha setet ditt. Unnskyld, men jeg mangler både kjærlighet og barn i mitt liv, kan jeg ikke vær så snill beholde dette gode setet i det minste? ;)

Har jeg vindusplass eller midtgangsplass så bytter jeg IKKE.

Angående bytting av plass. Jeg tok toget fra Oslo til Trondheim nylig. Jeg hadde passet på å få en vindusplass "riktig" vei. Ved siden av meg sitter verdens ekleste mann. Han hadde lange diskusjoner med seksuelt innhold med seg selv samt at han smattet hele tiden. Det ble så ubehagelig at jeg måtte spørre konduktøren om jeg kunne skifte plass. Men så torde jeg ikke å si hvorfor jeg ville bytte plass, så jeg sa at jeg foretrakk å sitte med ryggen til kjøreretningen. Og en slik plass fikk jeg. Faen! ;)

Endret av Merneith
Videoannonse
Annonse
Gjest Godt gift
Skrevet

Selvfølgelig bør de single reise seg for gifte hvis det ikke er flere ledige sitteplasser på bussen!

Skrevet
Selvfølgelig bør de single reise seg for gifte hvis det ikke er flere ledige sitteplasser på bussen!

Og damer bør reise seg for menn, siden menn er mer utviklet enn oss.

Skrevet

Samboere også ! Og skilte, enkemenn/enker, barn, dyr, evenukker, homser/lesbikse, og jomfruer.. !

Ok, gifte jomfruer kan få sitte, men de er det veldig få av !

Skrevet
Ved siden av meg sitter verdens ekleste mann.

Apropos å bytte plass;

Angrer enda at jeg ikke ba om et annet sete på flyet til Køben for en tid tilbake- hvis det var noe ledig da- ble sittende klemt inne på vindusplass med en tjukk mann som snakket hele tiden, også mens han spiste, sånn at små matbiter fra munnen hans havnet over hele meg og mitt frokostbrett :spy:

Og jeg som hadde gledet meg til turen og deilig frokost. Noen er bare en pest og en plage for sine omgivelser.

Skrevet

Jeg flytter meg ikke med mindre setet jeg kan bytte til er enten bedre eller like bra som det jeg sitter på. Det er greit å spørre, hvis det blir gjort i et hyggelig tonefall og man tar et nei med et smil.

Det jeg synes er irriterende er hvis jeg kommer frem til setet mitt, og så sitter det en der allerede. Når jeg så påpeker at vedkommende sitter i mitt sete, så sier de "Jammen vi har lyst til å sitte sammen". Og så blir de dritsure når jeg sier at jeg vil ha det setet, og så gjør de et stort poeng av å sukke og stønne og flytte all bagasjen sin og klage høylydt over hvordan hele turen blir ødelagt siden de ikke får sitte sammen...

Men å sitte midt mellom to stk som reiser sammen er heller ikke så kjekt... En gang satt jeg midt mellom et par, og de snakket sammen -hele- turen.. I tillegg til at de sendte ting frem og tilbake mellom seg, og da bevegete hendene sine mellom øynene mine og boken min, slik at jeg ble avbrudt hele tiden. Jeg spurte høflig om de kunne tenke seg å bytte sete, men nei, det ville de ikke.

Skrevet
Hehe, kanskje det er det man burde si til disse frekkingene som absolutt skal ha setet ditt. Unnskyld, men jeg mangler både kjærlighet og barn i mitt liv, kan jeg ikke vær så snill beholde dette gode setet i det minste? ;)

Haha! :fnise:

Tenk å svare det en gang! Hadde vært hysterisk morsomt!

Skrevet
Det jeg synes er irriterende er hvis jeg kommer frem til setet mitt, og så sitter det en der allerede. Når jeg så påpeker at vedkommende sitter i mitt sete, så sier de "Jammen vi har lyst til å sitte sammen". Og så blir de dritsure når jeg sier at jeg vil ha det setet, og så gjør de et stort poeng av å sukke og stønne og flytte all bagasjen sin og klage høylydt over hvordan hele turen blir ødelagt siden de ikke får sitte sammen...

Det der har jeg ikke opplevd på fly, men derimot ofte på tog, der det ser ut til å være en kultur for at man kan sette seg i andres seter. Opplevd flere ganger å komme tilbake fra restaurantvogna, så er plassen tatt. Det er tydeligvis en del folk på disse langdistansetogene som ikke kjøper sete, men som går rundt og ser etter noe ledig. Har også opplevd at en eldre mann satt og sov i mitt sete, da syntes jeg det ble for pinlig å skulle vekke han, så jeg fant meg en annen plass. Men da måtte jo jeg være forberedt på at noen andre skulle ha den plassen igjen. Og en gang satt det en hel småbarnsfamilie i gruppe der jeg skulle sitte (en av mødrene på min plass med spedbarn). Da blir det jo litt pinlig å spørre. Men folkens, skaff dere plass, og sett dere der dere har bestilt! Har også lurt på hvorfor det er så mange som bytter plass på kino. Gjerne etter filmen har startet, da skal de inn på en annen rad så folk må reise seg. Bestiller ikke de fleste billett på nettet nå om dagen, det skulle være en enkel sak å bestille plass der man faktisk vil sitte!

Skrevet
Haha! :fnise:

Tenk å svare det en gang! Hadde vært hysterisk morsomt!

Ja, eller "Nei, jeg er singel og har bare meg selv å tenke på. Så da gjør jeg det!" :fnise:

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg flytter meg hvis alternativt sete ikke er vesentlig dårligere, og tilbyr meg å flytte hvis jeg sitter på et dobbeltsete og forelder med barn kommer inn og det ikke er ledige seter ved siden av hverandre. Hvis folk vil sitte sammen for å preike, er det ofte hyggeligere for meg når jeg reiser alene at de ikke får sitte sammen, så blir det fred og ro :fnise:

Skrevet

De gangene jeg har reist med baby og småbarn på flyet har det ikke vært mulig å betale for mer gunstige seter. Vi har fått beskjed om at eneste mulighet er at andre er villig til å bytte plass. Tror det er veldig vanlig at det fungerer på den måten. Sist var 6,5 times reise til Gran Canari. Tror jeg hadde blitt veldig skuffet hvis vedkommende som satt ved nødutgangen ikke var villig til å bytte sete da. Jeg har ihvertfall gjort det uten å blunke.

Skrevet
De gangene jeg har reist med baby og småbarn på flyet har det ikke vært mulig å betale for mer gunstige seter. Vi har fått beskjed om at eneste mulighet er at andre er villig til å bytte plass. Tror det er veldig vanlig at det fungerer på den måten. Sist var 6,5 times reise til Gran Canari. Tror jeg hadde blitt veldig skuffet hvis vedkommende som satt ved nødutgangen ikke var villig til å bytte sete da. Jeg har ihvertfall gjort det uten å blunke.

Har jeg først fått sete ved nødutgangen skal det mye til for at jeg vil flytte meg. Jeg ser ikke helt hvorfor en med barn skal ha større rett til/behov for dette setet enn meg.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Får man faktisk sitte ved nødutgangen hvis man har med seg barn/baby? Mener de ofte sier fra at de som sitter der skal være voksne med normal fysikk jeg, for at de skal kunne hjelpe til ved en evt. evakuering.

Eller er det jeg som husker totalt feil?

Skrevet
Får man faktisk sitte ved nødutgangen hvis man har med seg barn/baby? Mener de ofte sier fra at de som sitter der skal være voksne med normal fysikk jeg, for at de skal kunne hjelpe til ved en evt. evakuering.

Eller er det jeg som husker totalt feil?

Niks, du husker rett. Mener til og med det er merket med at barn ikke skal sitte på akkurat de setene.

Skrevet

Ja, nødutgangplassene er jo ikke til for passasjerenes ekstra komfort, men for deres sikkerhet. Så der må det sitte voksne, oppegående personer som kan reagere raskt og bistå ved en eventuell nødsituasjon.

I de tilfellene der det ikke går an å be om spesielle plasser må man nesten godta det man får. Jeg ville i hvert fall synes det var frekt å be noen om å bytte til en dårligere plass enn de i utgangspunktet har fått.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Tråden handler om å flytte seg for at familier og bekjente skal få sitte sammen når en selv reiser alene, ikke om å gi fra seg de beste setene til barnefamilier okke som.

En velger jo selv om en vil utsette seg og småbarn for å sitte trangt noen timer på vei til et feriested, men å sitte sammen med småbarna når man først er der er et must.

Gjest Roxie Hart
Skrevet (endret)

Jeg er enig med del fleste her: bytter helst ikke sete hvis jeg har en fin plass i utgangspunktet. Er dessverre litt dårlig på å si nei, og sitter derfor ofte og angrer..

Når jeg og kjæresten min reiser sammen, spør jeg kun om et setebytte hvis jeg har en bedre plass å tilby til vedkommende. F.eks. spør jeg ikke en som har vindusplass i en buss om å flytte seg - vet da med meg selv at det er den beste plassen!

Veldig få tar skade av ikke å sitte sammen med hverandre noen timer, selv om det selvsagt er mest koselig. Eksempelet til TS syns jeg rett og slett var frekt og uhøflig!

(Må legge til at i fly spør jeg om å bytte plass hvis jeg sitter ved vinduet - har tendenser til flyskrekk. Heldigvis er de fleste glade for å få en vindusplass!)

Edit: Hehe, ser at jeg egentlig ikke svarer på problemstillingen - beklager. Det jeg mener: Stå på krava, single og ensomme reisere! En reise skal ikke kun være behagelig for par, men også for single! :)

Endret av Roxie Hart
  • 2 uker senere...
Skrevet

Synes det er bra gjort av deg å stå opp for deg selv og ikke gi etter for presset! Jeg ville nok ha gitt meg, men er enig i at man ikke må sitte sammen under en forestilling.

På kollektiv trafikk gir jeg alltid plassen fra meg til små barn eller eldre mennesker. Opplevde en gang å komme med krykker på trikken hvor alle plassene var opptatte, og alle satt bare og stirret på meg og ventet på at noen andre ville gi opp plassen sin. Jeg tror jeg var den som skammet meg mest over oppførselen deres. Men det er frustrerende når man skal reise langt og har reservert sete eller kommet ekstra tidlig for et komfortabelt sete, og par kommer heseblesende rett for avreise og forventer at du skal gi dem setet.

Skrevet

Der det er mulig å reservere sete, ser jeg ingen grunn til å bytte plass. Klarer man ikke å organisere seg, skal ikke jeg straffes for det. Men det har hendt jeg har frivillig gitt opp plassen min for å la et barn (nei ikke småbarn) få sete sammen med en av forendrene. For meg spiller det skjelden noen rolle hvor jeg sitter sånn sett, men prinsippet...

Skrevet

1. Som flere over her sier; Du har ikke lov til å sitte ved nødutgang når du reiser med barn.

2. Har jeg først fått et nødutgangsete, så hadde det ikke falt meg inn å gi det bort. Til noen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...