Gå til innhold

Bør single flytte seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste som reiser alene har sikkert opplevd å få spørsmål om å bytte flysete fordi noen vil sitte sammen. Men er det slik at det blir sett på som ufint hvis man takker nei til å flytte? Tenker da feks på hvis man har bestilt vindusplass, og blir bedt om å flytte til midtgang, eller omvendt. Jeg får i hvert fall inntrykk av at man blir sett litt surt på hvis man sier nei, spesielt hvis det er barnefamilier som spør. Og selv om man kanskje har betalt ekstra for setereservasjonen. Jeg mener heller at det er de som ber andre flytte (fordi de ikke sjekket inn tidlig nok eller gadd å bestille), som er litt frekke. Går jo an å spørre, men man har da ikke rett til å bli sur om man får nei.

Den frekkeste opplevde jeg likevel i teater nylig:

Hadde billett i en slags balkonglosje med to seter. På det andre setet satt en dame.

Damen: Det kan hende det kommer en som skal sitte der (peker på min plass).

Jeg: Vel, jeg har billett her :-)

Damen: Jamen vi er sammen vi, skjønner du.

Jeg: Ja, men jeg har billett her :-)

Jeg setter meg, etter en stund kommer en annen dame.

Dame 2: Tror du vi to kan få sitte sammen? Jeg har egentlig plass der (peker lengre bakover i salen).

Jeg: Jeg tror jeg foretrekker å sitte her :-)

Damene diskuterte litt, og tok til og med en prat med en vakt der for å høre om de ikke kunne be meg flytte. (Jamen, hun er jo alene). Det endte med at dame 2 fikk beskjed om at hun nok måtte sitte der hun hadde billett, men først etter en lengre diskusjon bak min rygg (vakt: du kan jo høre om hun har lyst til å bytte. Dame 2: jamen hun sier nei). Det ble nesten så pinlig at jeg var på nippet til å be om å få pengene tilbake og samme plass til en annen dag. Men endte da med at jeg ble sittende å se forestillingen sammen med en en sur og snurt dame 1.

Hvorfor MÅ folk sitte sammen på teater, egentlig? Man skal da ikke prate under forestillingen uansett, eller?

(ser nå at dette ble litt langt, måtte bare få ut et hjertesukk :-) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så utrolig frekt! Syns du gjorde helt riktig i å ikke flytte deg, det er tross alt forskjell på plassene når man er i teateret.

Også i forhold til fly syns jeg det må være greit å si høflig nei til å flytte seg dersom man faktisk ikke vil. Mange har en god grunn for å ha booket seg inn på en viss plass. Men det må være lov å spørre om å bytte sete da, hvis man gjør det på en pen måte og ikke blir sur hvis man får nei.

Skrevet

Jeg flytter meg ikke, nei. Med mindre plassen de tilbyr er bedre (midtgangsplass i stedet for midsete på fly, f.eks. :fnise: )

Skrevet

Noen folke er frekke - uansett.

(og jeg syntes du gjorde helt rett ved å si nei - det skulle da bare mangle om du skulle byttet vekk plassen din mot en dårligere.

Spurte de de som hadde plassene ved siden av "venninnen" som satt bak - om de kunne tenke seg å flytte fremover?

Synes likevel det er greit å spørre på en hyggelig måte om det er mulig å bytte plass - det være seg på fly el. men da bør også et enkelt og greit Nei - uten begrunnelse være nok.

(Jeg er av dem som "må" sitte ved midtgang - og bytter ikke vekk den plassen - så sant det ikke er snakk om et annet sete ved midtgang - men det har hendt at vi - om vi har vært to - og fått vindu og midtgang - har spurt det stakkars mennesket som ble sittende mellom oss - om vedkommende heller vil sitte ved vindu.)

Skrevet

Jeg har sittet på et annet sted i salen enn min mann ved flere anledninger. Det har ikke falt oss inn å be andre flytte seg fordi vi ikke har klart å skaffe billetter sammen.

Synes du gjordet rett, men forstår godt at du syntes situasjonen var ubehagelig.

Skrevet

Jeg er enig i at det du gjorde var rett... Men jeg er veldig "svak" sånnsett, så jeg hadde nok gitt meg til slutt, og sittet heller og irritert meg lengre bak i salen.

Gjest lillebøll
Skrevet

Noen er så frekke at de burde fått ris!

Jeg kan finne på å spørre på fly, men blir ikke sur av et nei, bare veldig glad for et ja.

Å spørre på teater ville ikke falt meg inn.

Skrevet

Det får være måte på frekkhet. Du gjorde helt riktig, selv hadde jeg nok kanskje tuslet bak. Men spørs litt på dagsformen da, hehe.

Noen ganger kan begge parter bli fornøyd, feks på fly.- Jeg foretrekker også midtgangen, mye enklere når man skal på do, finne ting i bagasjehyllen og så videre.

En gang byttet jeg med to barn som reiste alene, de fikk midterste og vindusplass, og jeg midtgangen, og alle var kjempefornøyde. :tommelopp:

Skrevet

Ja, selvsagt gjorde du rett i å ikke flytte deg. Det er jo damenes problem at de ikke hadde sørget for billetter ved siden av hverandre. Men dessverre, så opplever man sånn behandling innimellom. Da er det bra at man er tøff nok til ikke å la seg bølle med :)

På fly og tog tilbyr jeg meg ofte å flytte meg, dersom jeg ser at noen blir delt.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Enig med de andre her, det er helt greit å spørre, spesielt hvis plassen man tilbyr er bedre enn den plassen man vil bytte til, men man bør ikke bli sur av å få et nei. Du gjorde helt riktig TS, jeg hadde heller aldri gitt bort en bra plass for en dårligere en bare fordi de ikke hadde greid å bestille sammen.

Skrevet

Eneklte mennesker er velsignet frie for skamfølelse...

På fly, tog o.l. kan jeg som regel flytte på meg ved behov (men jeg sitter ikke flere timer i et midtsete når jeg har vært ute i god tid for å få vindusplass...). på teater er det fullstendig uaktuelt. Er man så avhening av å sitte sammen (og voksne mennesker døtr ikke av å sitte fra hverandre), må man passe på å bestille i tide.

Skrevet

Enig med alle!

Jeg har også blitt spurt om å bytte sete, på fly. Jeg satt ved midtgangen, er ute i god tid før avgang og bruker maskina selv ved innsjekking for å velge meg ut et fint sete ved midtgangen. Liker ikke å være murt inne av andre mennesker på et fly.

Så kom det et par hesblesende inn i siste liten, og ville sitte sammen. Jeg sa nei. Følte meg litt frekk, men for meg er det faktisk viktig hvor jeg sitter i et fly, for trivsel og komfort på hele reisen.

-he he, for oss single som ikke har de store gleder i livet i form av en partner som elsker deg, så blir det desto viktigere med de små tingene, som å få beholde det setet man har valgt seg ;-)

Skrevet

Når det gjelder fly - kan jeg faktisk forstå at man spør.

Har selv bestilt i god tid - vært av de første som sjekket inn (charter) - og blitt plassert langt fra reisefølget. Det er jo relativt greit når man er voksen - selv om 4-5 timers flytur ofte blir hyggeligere sammen med eget reisefølge enn med en fremmed skrikerunge.

Innimellom virker det som om flyseskapene bare tar alle passasjerene og "kaster dem i været - og ser hvor de lander" - for familier med små barn blir splittet .. en to/treåring - kan ikke sitte alene til Kanariøyene Det bør være opplagt.

Lurer innimellom på om de prøver å splitte mest mulig - for en av de siste gangene jeg reiste - var vi to reisefølger på 6 - som ikke kjente hverandre - og vi satt omtrent annenhver - og ingen av oss satt sammen med de vi hadde bestilt sammen med.

Skrevet

Jeg bytter hvis ikke jeg har betalt ekstra for en fin plass. :)

Gjest Gjest Julie
Skrevet

Av og til flytter jeg meg dersom det er det samme for meg hvor jeg sitter der og da. Det hender jo av og til at det ikke spiller noen rolle.

Har jeg billett til spesifikk selvvalgt plass i et fly eller på noe annet flytter jeg meg ikke. Da får andre bli sure om de ønsker det.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Husker en gang vi var tre venninner som skulle ut å fly, vi var tidlig ute å fikk plasser ved siden av hverandre. Så kommer det et middelaldrende par inn og spør om ikke en av oss kan flytte seg så de fikk sitte ved siden av hverandre siden de reiste sammen. Vi sa som sant var at vi også reiste sammen, og at vi ikke hadde lyst til å bytte plass. I det de snur seg for å finne to seter sammen hører vi noe som hørstes mistenkelig ut som "ungdommen nå til dags". :ler:

Noen folk er rett og slett bare frekke, da er det bare å stå på krava ;)

Skrevet
Innimellom virker det som om flyseskapene bare tar alle passasjerene og "kaster dem i været - og ser hvor de lander" - for familier med små barn blir splittet .. en to/treåring - kan ikke sitte alene til Kanariøyene Det bør være opplagt.

Den tanken slo meg spesielt da vi dro hjem fra ferie i sommer. Jeg og mannen min hadde ikke fått plass ved siden av hverandre. Ved siden av meg satt det et lite barn som hadde blitt plassert langt fra sine foreldre + søsken. Det viste seg å være veldig enkelt å gjøre noe med, for mannen min satt nemlig ved siden av barnets familie og som trengte å gjøres var for mannen min og barnet ved siden av meg å bytte plass og dermed fikk både jeg og mannen min og hele familien deres sitte sammen. Og dette klarte altså ikke flyselskapet å tenke på selv når vi sjekket inn?

Skrevet
Og dette klarte altså ikke flyselskapet å tenke på selv når vi sjekket inn?

Flyselskapene regner sikkert med at folk klarer å ordne opp i slikt selv.

Skrevet
Flyselskapene regner sikkert med at folk klarer å ordne opp i slikt selv.

Det har ingenting med saken å gjøre. De skal da vel ikke plassere passasjerer hulter til bulter og så bare overlate resten til dem? Hva slags kaos ville ikke det bli? Sjekker man inn sammen bør man få plass sammen så fremt det lar seg gjøre.

Skrevet

Jeg er også enig med alle.... Hvis det er hipp som happ hvor jeg sitter så er jeg medgjørlig og kan godt flytte meg, men hvis jeg har kapret min yndlingsplass et eller annet sted så gir jeg meg ikke så lett.

Dette gir seg av og til veldig rare utslag :ler: .

Var på kino med venninne og vi plasserte oss ca. midt i salen, men et stykke bak. Etter litt fundering fant venninne ut at hun ville sitte lenger fram. Det var jo forsåvidt grei tanke, men jeg ville ikke - for lenger fram var det bare plass helt ute på siden. Siden jeg har nakkemuskler som lett slår seg vrange så hadde jeg ikke det minste lyst til å sitte med hodet vridd til siden og opp under hele filmen, så enden på visa ble at venninne flyttet seg og jeg ble sittende. (Stabeiser begge to, ja :fnise: .) Men vi var gode venner og vel forlikte og diskuterte filmen med stor iver da den var ferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...