Gå til innhold

Sendte sms til intervjueren men han svarte ikke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var til intervju og skulle få svar før jul på hvem de har bestemt seg for til utlyste stillinger.

Jeg sendte en sms til han ene som intervjuet meg, takket for sist og spurte om de hadde tatt en avgjørelse. Han har ikke svart!

Det betyr at de har bestemt seg for en annen og at personalansvarlig sender ut en e-post til alle søkerne om at avgjørelsen er fattet...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg var til intervju og skulle få svar før jul på hvem de har bestemt seg for til utlyste stillinger.

Jeg sendte en sms til han ene som intervjuet meg, takket for sist og spurte om de hadde tatt en avgjørelse. Han har ikke svart!

Det betyr at de har bestemt seg for en annen og at personalansvarlig sender ut en e-post til alle søkerne om at avgjørelsen er fattet...?

Det kan bety at det er skikkelig uproft å sende sms istedet for å vise såpass mye interesse at du ringer personlig. Hadde jeg tenkt å ansette deg, kunne nok dette ha vært årsaken til at du IKKE fikk jobben. Sms er noe drit, kan fort misforstås og feiltolkes, og man står nemlig fritt til å svare på sms. Jeg syns det var dumt og håper du ikke gjør dette igjen.

Skrevet

jeg ville også reagert på å få en sms ang slike ting, du burde absolutt ringt for å høre.

hva det betyr, er jo umulig for oss å si, det er faktisk umulig å få svar på så lenge du ikke ringer dem om spør hvordan det går i prosessen og om de har tatt en avgjørelse.

ikke alle sender ut avslag til alle som har søkt, men de burde sende avslag til de som har vært på intervju, noe annet er uprofft, så så lenge du ikke har fått det, så er det umulig å si om noe er fastsatt eller ei.

Skrevet

SMS til en intervjuer? Nei huff, det er ingen god idé, veldig uprofesjonelt av deg, med mindre du kjenner intervjueren godt. Men som de andre sier: Så lenge du har vært på intervju burde du uansett få et svar.

Skrevet

Hva er så galt med en sms? Det blir vel som en epost det.

Hvorfor må man kjenne hverandre godt for å sende en sms? Jeg sender sms hele tiden i jobben min.

Skrevet

Jeg reagerte også på at du sendte sms. Jeg mener at det ikke er det samme som e-post, det er mye mer uformelt. Jeg ville ikke sendt e-post heller, i denne sammenhengen.

Skrevet

Hvorfor må man kjenne hverandre godt for å sende en sms? Jeg sender sms hele tiden i jobben min.

Sms er IKKE som epost! Man vet ikke om mottakeren har mottatt meldingen.

Det er heller ikke forpliktende å svare på smsèr.

Epost er et brev, sms er ikke det. Ikke alle som kan skrive sms engang, men bare bruker tlf til å ringe og motta tlfsamtaler.

Å sitte å knotte på smser hele dagen hadde jeg ikke orket i en lederstilling. Jeg kjenner også mange menn som får angst av å motta skrive en masse sms.

Jeg hadde valgt å ringe i noe så viktig som en jobb jeg ønsket meg.

Å feks sende melding til sjefen din at du er syk, kan være nok til å gi deg sparken, hvertfall skriflig advarsel.

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

For meg er sms noe uformelt som jeg kun bruker til personer jeg faktisk kjenner. Til en intervjuer ville jeg helt klart sendt e-post eller ringt.

Gjest glamhudpleier
Skrevet

Sender mye sms i jobben min også, men jeg ville aldri ha sendt en sms til intervjuer hvis jeg hadde søkt på jobb. Hvis jeg hadde hatt noen til intervju hos meg som senere hadde sendt sms hadde jeg sett på det som mangel på engasjement og ønske om jobben og gått videre til neste på listen.

Skrevet

Himmel og hav, det var da svært til reaksjoner på bruk av sms.

Er en leder må en klare å bruke sms. Det er da ikke mitt problem om denne intervjueren ikke klarer å sende sms...jeg tviler på om en mann i hans stilling ikke klarer det.

Jeg ringte firmaet for å få hans mobilnummer (mobilnummer i den konteksten betyr jobbmobilen). Jeg fikk det og hadde ikke tid til å ringe mellom møtene på min egen arbeidsplass, så derfor sendte jeg en sms til hans jobbmobil i arbeidstiden. Jeg presenterte meg kort og høflig, sa takk for sist i intervjuet, at jeg regnet med at de varslet alle før jul uansett, men at det likevel kunne være spennende å høre om de hadde fattet en avgjørelse.

Hvis en person ikke takler å få en sms til sin jobbmobil i arbeidstiden må jeg si jeg er svært overrasket. Selv mottar jeg sms'er fra folk jeg har vært i møter med eller har på en eller annen måte hatt noe å gjøre med, stadig vekk. Sms er kjapt og praktisk.

Selvsagt behøver man ikke svare på sms. Men da har egentlig svart allerede: ved å signalisere at man ikke er interessert i personen som sendte en sms.

Sms til jobbmobil er forbeholdt nære venner og familie? :mobil:

Skrevet
Hvis jeg hadde hatt noen til intervju hos meg som senere hadde sendt sms hadde jeg sett på det som mangel på engasjement og ønske om jobben og gått videre til neste på listen.

Det sier vel mest om deg, synes jeg.

Hva om personen ikke hatt sendt sms (eller ringt)? Ville du ikke ha vurdert den kandidaten da?

Dette blir for dumt...hvis det er slike ting som bestemmer om man vil ha en kandidat eller ikke er vi på lavmålsnivå.

Gjest glamhudpleier
Skrevet
Det sier vel mest om deg, synes jeg.

Hva om personen ikke hatt sendt sms (eller ringt)? Ville du ikke ha vurdert den kandidaten da?

Dette blir for dumt...hvis det er slike ting som bestemmer om man vil ha en kandidat eller ikke er vi på lavmålsnivå.

Hvis det hadde vært to kandidater med lik bakgrunn/erfaring, kunne en sms i forhold til feks en telefonsamtale vært avgjørende, ja. Hvis personen IKKE hadde sendt sms eller ringt er på en måte ikke tema her

Skrevet
Er en leder må en klare å bruke sms. Det er da ikke mitt problem om denne intervjueren ikke klarer å sende sms...

Hva er grunnen til at en leder må klare å bruke sms?

Står vel neppe i noen stillingsbeskrivelse det...

Jeg kjenner folk (også en i lederstilling) som ikke bruker sms på jobb-telefonen.

De har enkelt og greit ikke lagt inn sms-sentral-nr, eller hva det nå enn heter.

Hvorfor - for at tiden skal kunne brukes til noe annet enn å taste på mobilen...

Jeg synes sms er en veldig lettvindt løsning, som ikke bør brukes på noe så viktig som en ny jobb.

Synes det gir et noe "uprofft" inntrykk. Og jeg spør meg da om denne personen sender mange sms i arbeidstiden, osv...

Skrevet

Eg ville heller aldri sendt sms i jobbsamanheng, utanom til kollegaer som eg kjenner godt, og når det ikkje er praktisk å ringe, og ingen er i nærleiken av datamaskin/e-post.

Sjølv synest eg òg det er mykje meir tungvint å sende sms enn å skrive ein mail, og vanskeleg å skrive det språket ein bør ha i jobbsøknad-samanheng utan å gå over mange sider i sms-en. At sjefer må svare på meldingar og kommunisere på den måten er ikkje så praktisk.

Men kanskje i yngre bedrifter, trendy klesbutikker og så vidare, at det er meir normalt å bruke sms i slik "offisiell" kommunikasjon. Kven veit.

Skrevet
Hva er grunnen til at en leder må klare å bruke sms?

Står vel neppe i noen stillingsbeskrivelse det...

Jeg kjenner folk (også en i lederstilling) som ikke bruker sms på jobb-telefonen.

De har enkelt og greit ikke lagt inn sms-sentral-nr, eller hva det nå enn heter.

Hvorfor - for at tiden skal kunne brukes til noe annet enn å taste på mobilen...

Jeg synes sms er en veldig lettvindt løsning, som ikke bør brukes på noe så viktig som en ny jobb.

Synes det gir et noe "uprofft" inntrykk. Og jeg spør meg da om denne personen sender mange sms i arbeidstiden, osv...

Jeg blir helt matt av å lese enkelte svar her og lurer veldig på hva dere jobber med...

Folk sender sms fra sin jobbmobil til andres jobbmobil i arbeidstiden sin: det er arbeidsrelatert. Sms er kommunikasjon og går kjapt og effektivt.

Dersom jeg får en sms i arbeidstiden til min jobbmpbil lurer jeg hvertfall ikke på om personen "bruker arbeidstiden sin til å sende sms". Men folk er jo forskjellige...

Når folk er oppført med jobbmobiler så ligger det vel i kortene at de skal bruke den. Enkelt og greit.

Men forstår nå at sms er hellig og kun skal brukes til folk man kjenner godt - ifølge dere på KG! Wow...formelt.

Skrevet

Jeg ville heller ALDRI sendt sms for å be om svar på noe slikt. For øvrig ville jeg ventet til de tok kontakt med meg. Det har skjedd en eneste gang at jeg måtte ringe opp etter et intervju, og da viste det seg at det var skjedd noe kluss fordi intervjueren sluttet på dagen i selskapet det var snakk om. Å ringe viser iallfall at du har litt mer guts og engasjement enn om du bare sender sms eller e-post... sms brukes som regel til mer uformelle ting... med mindre du kjenner intervjueren meget godt da...

Skrevet

Synes som mange andre at SMS er en uproff kommunikasjonsform ved jobbsøk.

Bedriften har sagt at de skal avklare hvem som blir tilbudt jobben før jul. Da er det utidig å mase så tidlig i uken. Torsdag eller fredag; ja, men ikke nå! Gi dem nå litt tid til å bestemme seg! Å mase før "deadline" har kommet, gir et dårlig inntrykk av deg.

Skrevet

I og med at alle er enige i at dette var fryktelig uprofesjonelt og veldig dumt så spiller det jo egentlig ingen rolle. Gjort er gjort.

Jeg sendte forresten en e-post også, som takket for sist (intervjumøtet) og som gjorde dem oppmerksom på at jeg vet at de vil bestemme seg innen jul, men at jeg likevel drister meg til å spørre hvordan det ligger an.

(I e-posten sto det også at jeg hadde forsøkt å ringe jobbmobilen uten å ha nådd frem. ) Omgangstonen i gjeldende firma er uformell. Dog kan jo enkelte (?) se på dette som svært formelt, slik KG-folket later til å gjøre.

Får jeg ikke jobben så får jeg den ikke. Men da blir det nok ikke på bakgrunn av at jeg har sendt en sms. Det blir for dumt.

Takk for innspill, nyttig var det å høre KG'kvinners syn på sms og hvor godt man må kjenne folk for slikt! :)

Skrevet

Lykke til uansett!!

Enig med deg; selvsagt lar de ikke være å ansette deg pga en sms!!

Skrevet (endret)

Jeg hadde irritert meg over maset uansett om det var sms eller telefon jeg. Hvis de har sagt at de skal ta en avgjørelse før jul, hadde jeg sett på dete som utidig mas. De kontakter deg når de har tatt en avgjørelse! Hvis du ikke har noen nye opplysninger å komme med skjønner jeg ikke hvorfor du skal kontakte dem i mellomtiden, og det sender i verste fall signal om at du ikke tror de skjøtter jobben sin.

Hvorfor sendte du sms? Hva tenker du å oppnå med det? Tror du de har glemt deg og at en sms vil få dem til å huske deg og ansette deg? Tror du det på noen som helst måte styrker ditt kandidatur? Spør ikke for å være ekkel, men lurer bare litt på hva du ville oppnå med denne sms'en.

Skal dog legges til; Mulig noen vil se slik iver som en positiv ting, og tolke det som tegn på at du virkelig brenner for denne jobben. Muligens. ?

Og: Jeg hadde ikke avskrevet deg pga en sms. Men det ville så absolutt heller ikke talt til din fordel...

Endret av Kosemose

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...