-Fisken- Skrevet 18. april 2003 #1 Del Skrevet 18. april 2003 Jeg har en venninne (ja, det er faktisk en venninnne, jeg skriver ikke om meg selv i 3. person:p ) som har vært sammen med typen sin i 7 måneder, og de har sex jevnlig. Venninnen min kom til meg å lurte på om jeg visste hvordan hun fikk tak i p-piller, hun tørte ikke forhøre seg selv. Etter mye frem og tilbake snakket jeg med en av lærerne på skolen, som undersøkte for meg, og fant ut at hun kan få tok i det hos en helsesøster i nærheten av der vi bor. Det jeg lurer på er om det er farlig å tilføre kroppen et slikt hormon når kroppen ikke er ferdig utvokst? HUn har fått mensen, men allikevel, det er jo et hormon.. Kan noen hjelpe? Hilsen bekymret venninne 15... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 18. april 2003 #2 Del Skrevet 18. april 2003 Dette kan dere jo snakke med helsesøster på skolen eller helsestasjonen om. Eller legen hennes..... Jeg har selv brukt p-piller siden jeg var 14 år og har iallefall ikke tatt skade av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 19. april 2003 #3 Del Skrevet 19. april 2003 Ser at du bor i Oslo, hva med å høre på Det gule huset? De er jo her for ungdommen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 19. april 2003 #4 Del Skrevet 19. april 2003 Det er ikke farlig å begynne på p-piller når man er 14, mange blir satt på p-piller i den alderen for at det skal hjelpe mot smertefull mens og kviser. Synes det er rart at 14 åringer som bor i Oslo fortsatt er så lite opplyste om hvor man skal henvende seg for å få tak i hva. Men venninnen din er for ung til å ha sex, hun er bare 14 og det at hun har fast kjæreste er revnende likegyldig. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 19. april 2003 #5 Del Skrevet 19. april 2003 Jeg synes også at 14-åringer er for unge til å ha sex. Og siden hun ikke vet hvor hun skal få tak i prevensjon og slikt.......... så tyder vel også det på at hun ikke er voksen nok for dette :-? Hva med partneren hennes da?? Er han like gammel - eller skal jeg si ung........ Er han "voksen nok" han da?? Det er vel hans ansvar - like mye som hennes når det gjelder prevensjon?? Jeg mener at er man voksen nok for å ha sex - så er man også voksen nok til å skaffe seg prevensjon - og voksen nok til å ta konsekvensene av sex'en! Konsekvenser kan være graviditet, sykdommer, skader m.m. Voksen nok til å "sette grenser" er også viktig! Sex har vel heller ikke noe med alder å gjøre, men med personen. Man kan da være for umoden når man er 25 også........hvis vi bare ser på alderen! :-? Selv om en 14-åring føler seg "voksen nok" for å ha sex - så tror jeg ikke - UANSETT - hun er voksen nok for å få barn/oppdra barn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 19. april 2003 #6 Del Skrevet 19. april 2003 Jeg ville begynne med p piller når jeg var 14 det var fordi jeg drev og rota med en fyr, men mamma og helsesøster synes da ikke at jeg skulle ha sex så de ville ikke, fikk beskjed om og bruke kondomer istede eller vente. men har aldri hørt at det er skadelig for ei på 14. noen må jo bruke p piller fordi de blir veldig syke av mens, og derfor hjelper p pillene. er hun aktiv så er hun det, og det er jo deres valg, og da er det jo posetivt at de vil beskytte seg mot svangerskap, tror det finnes en del fjortenåringer som har sex. var ikke eldre da jeg debuterte selv, og jeg går ikke rundt og angrer og ikke ødla det livet mitt, men det hadde nok vært anderledes hvis jeg ble gravid da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. april 2003 #7 Del Skrevet 19. april 2003 Jeg har også reagert litt på at leger skriver ut p-piller til 14-åringer, og da gjerne mot menssmerter - dette er i hvert fall hva jentene sier til legen at de skal ha dem for. Min datter har fått piller hos legen mot menssmerter, så nå gjenstår bare å se om det virker da. Ellers har hun hatt kjæreste i over ett år, og han er like gammel som henne. Jeg tror faktisk ikke at de har sex ennå, fordi det er datteren min som er sjefen i det forholdet, og jeg tror ikke hun er klar for å kle av seg foran ham rett og slett. Men uansett - om de nå skulle velge å ha sex i løpet av kort tid, så vil ikke jeg lage noe pes om det, så lenge de passer på å unngå graviditet. Hadde hun derimot ikke hatt fast følge, og hatt sex rundt omkring på bygda så skulle jeg ha pest henne noe jæ****. Jeg har forresten snakket med min egen gynekolog om det med p-piller og så unge jenter, og hun mener at det ikke er noen fare i det hele tatt. På den andre siden leste jeg nettopp at langvarig bruk av pillen, mer enn ti år, øker faren for brystkreft. Så - det får være opp til en hver, men jeg tror jeg ville sett på andre alternativer..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 19. april 2003 #8 Del Skrevet 19. april 2003 jeg har også hørt at langvarig bruk av p piller kan få konsekvenser. men jeg synes det er bedre at 14 åring bruker det enn og blir gravid, eller at de skal kløne med kondomer. For meg ble mens smertene fra moderate til helt jævlig etter p pille bruk, så jeg sluttet, men det pleier hvist ikke og være tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 19. april 2003 #9 Del Skrevet 19. april 2003 Ellers så synes jeg det er synd jenta ikke kan snakke med foreldrene sine om det. for hun må vel ha gu undersøkelse og sånn, og det kan jo være greit at foreldrene vet om det. Er kanskje litt hysterisk siden fastlegen min er blitt anklaget for tukling med pasientene sine. tenker bare at en 14 åring kanskje ikke tørr si i fra hvis det skulle dukke opp noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 19. april 2003 #10 Del Skrevet 19. april 2003 Det er også en ting - de trenger ingen undersøkelse for å få dem - jeg tror han kun måler blodtrykket. Min datter har erklært at hun aaaaaldri skal ta noen gynekologisk undersøkelse - aaaaaaaaldri.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linemor Skrevet 19. april 2003 #11 Del Skrevet 19. april 2003 jeg måtte ogå bare ta blodtrykk, men så gikk jeg til en lege og da måtte jeg ha gu. han som skrev ut p piller første gangen hviste seg og ikke ha noen utdannelse i det hele tatt. når jeg dro til legen hviste han meg felleskatalogen og der sto det at man måtte ta bl.a gu før man begynte og bruke. men dette gjør de sikkert ulikt. men jeg mener jenta burde være så voksen at hun står for at hun vil ha sex. 0g hu er jo fornuftignok til og sikre seg mot graviditet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 19. april 2003 Forfatter #12 Del Skrevet 19. april 2003 Vel, om hun er for ung eller ikke, så er det for sent. De har hatt sex gjevnlig lenge, og har alltif brukt kondom, men synes det blir litt kjipt å finne frem det var gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå