Gjest Ulva35 Skrevet 16. mars 2008 #1261 Del Skrevet 16. mars 2008 pøbelsara :-D Håper du koser deg skikkelig på hytta, og samler krefter etter eksamen og annet pes. Været er det iallefall ikke noe å si på. Iallefall ikke her, og ettersom jeg har forstått er det og fint vær i store deler av landet. Her blomstrer krokusen mer og mer, snøklokker og klosterklokker er forlengst avblomstret. I drivhuset har det så vidt begynt å spire, og på enkelte trær kan vi skimte grønt. Tidlig ja, men herlig, herlig :juhu: Ha en fortsatt god påske Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 16. mars 2008 #1262 Del Skrevet 16. mars 2008 Fine tregulv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #1263 Del Skrevet 17. mars 2008 Hei alle dere søte, morsomme kjempehyggelige KG-venninner. Tusen takk for fantastisk oppbacking og oppmuntring når det sto på som verst under eksamen. Jeg ble helt rørt! Læreren min sa forøvrig også at det jeg sa på fredag var: Very advanced for this level! Veldig bra! Og helt og holdent Junias fortjeneste, det må jeg bare si! Og veldig fint for meg at jeg gjorde litt inntrykk på den læreren, når jeg så veldig gjerne vil veiledes av henne videre. Og dessuten har hun som et uttalt mål å inspirere sine studenter til å strekke seg hele veien mot en doktorgrad. Så det er klart jeg vil henge med henne videre fremover! Men nå er eksamen over. Vi har vært barnløse på hytta/sommerhuset siden fredag kveld. Vi har revet av gammelt gulvbelegg i stuen, og der fant vi morsom, men utslitt linoleum, som mest sannsynlig er fra mellomkrigstiden. Under der igjen var det kjempefint tregulv. :juhu: Også kjøkkenet vårt, da. Det har alltid vært svikt i gulvet der inne, så jeg var sikker på at vi skulle finne fuktskadet tregulv som måtte tas opp og legges helt på nytt. Men. Vi tok av to lag vinylbelegg, og deretter fiberplater - og under der var det PERFEKT, umalt furugulv. Nydelige, brede planker, som bar tydelig preg av å ha vært skrubbet uttallige ganger, det var silkemykt og kjempefint. Ingen svikt heller, den svikten jeg har kjent, var nok i fiberplatene som var spikret oppå. Så nå slipper vi å legge nye gulv! Det skal slipes og males, og så blir det superfint. Jeg gleder meg! I tillegg har vi revet ut hele kjøkkeninnredningen, og revet av gammel tapet og gamle fiberplater fra veggene. Inder er det gammel panel, som skal males. det blir så fint, atte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 17. mars 2008 #1264 Del Skrevet 17. mars 2008 Så herlig at dere fant et flott furugulv under all "elendigheta"! Det er jo en risiko man tar når man begynner å rive opp, at det man finner ikke er noe å samle på, og at man dermed ender med å gjøre alt på nytt helt fra bunnen av. Har du nett på hytta, eller er du tilbake i sivilisasjonen igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #1265 Del Skrevet 17. mars 2008 Så herlig at dere fant et flott furugulv under all "elendigheta"! Det er jo en risiko man tar når man begynner å rive opp, at det man finner ikke er noe å samle på, og at man dermed ender med å gjøre alt på nytt helt fra bunnen av. Har du nett på hytta, eller er du tilbake i sivilisasjonen igjen? Vi har mobilnett på hytta, men dro denne gangen avgårde uten pc'er, begge to. Så nå er vi altså hjemme igjen. Hvis alt går etter planen, reiser vi ned igjen på onsdag, slik at jeg kan få malt litt og gjort klart til det nye kjøkkenet skal på plass. Jeg venter storinvasjon i pinsen, og ORKER ikke tanken på å ha barn og deres venner, kjærester og pøbelgemalens barnebarn på besøk i et sommerhus uten kjøkken. Ergo må vi få opp farten, slik at vi blir ferdige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 17. mars 2008 #1266 Del Skrevet 17. mars 2008 Grattis med gulvet! Fantastisk å finne en slik skatt gjemt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 17. mars 2008 #1267 Del Skrevet 17. mars 2008 Det er det som er spennende med gamle hus, av og til blir man overlykkelig over hva som befinner seg under tapet og belegg, andre ganger griner man over det som gjemmer seg bak plater og dører. Begge deler er sjarmerende, og om det ikke alltid blir slik man har tenkt seg, er det som regel morsomt i ettertid. Men et skikkelig tregulv er jo drømmen! Jeg legger forresten til at vi hadde tenkt å legge nytt gulv hos oss, av en eller annen merkelig grunn - for det så faktisk helt fint ut. Så nærmet vi oss termin og innflytningsdato og bråbestemte oss for å male istedet. Gulvet fikk en helt spesiell patina som vi selv var ansvarlige for - i den tro at gulvet skulle gjemmes. Håndverkere hadde tråkket inn i månedsvis, veggene malt uten tanke for å dekke til gulvet, peisovnen ble dratt inn over gulvet osv. Nå er det malt i en mørkebrungrå farge og ser egentlig veldig fint og gammelt ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 17. mars 2008 #1268 Del Skrevet 17. mars 2008 Også kjøkkenet vårt, da. Det har alltid vært svikt i gulvet der inne, så jeg var sikker på at vi skulle finne fuktskadet tregulv som måtte tas opp og legges helt på nytt. Men. Vi tok av to lag vinylbelegg, og deretter fiberplater - og under der var det PERFEKT, umalt furugulv. Nydelige, brede planker, som bar tydelig preg av å ha vært skrubbet uttallige ganger, det var silkemykt og kjempefint. Ingen svikt heller, den svikten jeg har kjent, var nok i fiberplatene som var spikret oppå. Så nå slipper vi å legge nye gulv! Det skal slipes og males, og så blir det superfint. Jeg gleder meg! Så flott! Vi skal til med samme prosess på kjøkkenet (har sagt det så lenge at ingen antakelig tror meg lenger ), og diskuterer hva vi skal gjøre hvis/dersom og så videre. I stuen er det nydelige originale gulvbord, men jeg mistenker at det samme dessverre ikke gjelder kjøkkenet. Men nå ble jeg litt inspirert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 17. mars 2008 #1269 Del Skrevet 17. mars 2008 Så moro at det var ordentlige tregulv under all den andre elendigheta Blir sikkert kjempefint når dere er ferdige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 18. mars 2008 #1270 Del Skrevet 18. mars 2008 God morgen- og runde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #1271 Del Skrevet 18. mars 2008 God morgen! I dag skal det handles inn vegg- og gulvmaling, diverse utstyr, så skal stesønnen hentes på flyplassen, også tar vi vel en ny tur nedover til sommerhuset, tenker jeg, for å fortsette arbeidene der nede. Det er så utrolig morsomt å drive på med det gamle huset! Hyttenaboen foreslo at jeg skulle åpne støvsugerposen for å sjekke hva som var inni den. For meg er det helt komplett usannsynlig og uforståelig hva innbruddstyver trenger en støvsuger til. Særlig langt oppe i bakken, langt fra nærmeste stikkontakt. STøvsugeren hadde forøvrig ligget ute så lenge at alt innvendig, både pose og innhold var blitt til en fuktig, ubestemmelig masse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 18. mars 2008 #1272 Del Skrevet 18. mars 2008 Så moro med tregulv under alt det andre Skikkelig spennende å pusse opp gamle hus. Husker vi pusset opp mine besteforeldres hus for noen år siden. For det første fant vi også tregulv under annet skrot. Og av andre ting som var litt spennende fant vi gamle aviser fra før krigen, ukeblader og kort som var eldgamle. Min fars onkel var "lokal" dikter. Han har tilogmed fått en statue av seg i hjemkommunen. Iallefall, så fant vi et kort som var underskrevet Johan Falkberget. Det var iallefall spennende og gjett hvem som puttet det diskre i sin bagasje? Ha en fin tur til sommerhuset pøbelsara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faerie Skrevet 18. mars 2008 #1273 Del Skrevet 18. mars 2008 Hurra for gamle tregolv. :juhu: Vi har gamle tregolv overalt vi da, bortsett fra ute i gangen og på bad og vaskerom, hvor vi har lagt varmekabler og flis oppå de gamle tregolvene. På kjøkkenet pusset vi ned nesten en cm på de mest slitte stedene og enda er det ruglete og fullt av sjarm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalind Skrevet 18. mars 2008 #1274 Del Skrevet 18. mars 2008 (endret) God morgen! Hyttenaboen foreslo at jeg skulle åpne støvsugerposen for å sjekke hva som var inni den. Påskekrim! La meg få høre resultatet. Og vær hilset i dagboka mi! Endret 18. mars 2008 av Rosalind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jente 79 Skrevet 18. mars 2008 #1275 Del Skrevet 18. mars 2008 Bare innom for å ønske deg god påske. kose dere med oppussing. Satser på at det blir noen fine bilder her i dagboka etter påske :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 18. mars 2008 Forfatter #1276 Del Skrevet 18. mars 2008 Nå er alt utstyret i hus. Båpde maling, slipepapir, ny støvsuger og brødrister. Ristet brød blir den eneste varme maten som tilberedes på hytta vår i påsken. Jammen bra at det finnes hyggelige restauranter i nabobyene! Vi drar avgårde i morgen tidlig. Først skal barna bades, klær (varme) pakkes, og alt skal pakkes i bilen. Vi blir borte til lørdag, tenker jeg. God påske, alle sammen! Jeg var inne hos Rosalind og delte tidligere. Men jeg må jammen dele den her inne også. Den er så utrolig vakker!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalind Skrevet 18. mars 2008 #1277 Del Skrevet 18. mars 2008 Jeg var inne hos Rosalind og delte tidligere. Men jeg må jammen dele den her inne også. Den er så utrolig vakker!! : ) God påske. Og lykke til med støvsugerposemysteriet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faerie Skrevet 18. mars 2008 #1278 Del Skrevet 18. mars 2008 Fiiin musikk ja. Dessverre noget hakkete mottak her oppe i lia for øyeblikket. Høres ut som at dere har en hektisk påskehelg foran dere. På hytta vår begrenses det til noen nye gardiner, nytt middagsservise og diverse annet småtteri; en ny generasjon er på tur inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 18. mars 2008 #1279 Del Skrevet 18. mars 2008 Hei pøbelsara Så fint med gulvene! En kan jo risikere hva som helst i gamle hus, så dere var heldige. Gleder meg til å se bilder etter oppussing! Men utrolig kjipt med innbrudd, da. Det er noe veldig ekkelt over tanken på at andre har romstert rundt, ekkelt å høre om dukken og uforståelig hva støvsuger angår. Helt merkelig. Det var godt ikke mer var forsvunnet. God tur til sommerhuset, lykke til med prosjekt oppussing og god påske Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 18. mars 2008 #1280 Del Skrevet 18. mars 2008 God tur nedover. Fryktelig ekkelt med innbruddet, da. - men håper dere vår en flott påskehelg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå