Gå til innhold

Pøbelstreker, englestøv og champagne på fredager.

pøbelsara

Anbefalte innlegg

Gjest Dallandra

Og så må jeg skynde meg å tilføye at reisen til/fra bhg med tog, bil, buss eller hva som måtte passe er en vesentlig del av leken. Når de er nesten framme i bhg og kommer på at de har glemt å ta med leke til babyen som gråter må de ta toget hele veien tilbake igjen for å hente. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helen Parr

Hos meg svarer mellomsten nesten uten unntak når han leker sammen med lillebroren sin, at de leker "lillebror og storebror. Eg e storebror og ...e lillebror."

Ja, det er de jo i virkeligheten, tenker jeg da. Hvor morsomt er det? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn leker pokémon og trener. Akkurat nå er minstemann en beverpokemon. Vi pleide aldri å leke mor, far og barn. Istedet het detmor og unge hos oss. Faren var alltid på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrig på denne problemstillingen, så spurte jeg pøbelprinsessen om dette før hun la seg. Hun fortalte meg at de leker mamma og pappa og babyer hele tiden i barnehagen nå, fordi de akkurat har fått nytt dukkerom. Da jeg spurte henne om hvem som stelte med babyene, var svaret:" Mammaene."

Og da jeg spurte om ikke pappaene også stelte med babyene, sa hun (litt oppgitt). "Nei. Det kan de jo ikke. De har det jo så travelt hele tiden."

Hm. Og det i en barnehage hvor samtlige av foreldrene er utearbeidende på heltid. Og hvor det er ganske jevnt fordelt med mammaer og pappaer som leverer og henter hver eneste dag.

Og forøvrig så gikk Ungkarsbabyleken over til Barbie står på ski i rasende fart ned skibakken-lek....i trappen. Action-man ble henvist til et hjørne og fikk ikke være med på moroa - og der ligger han enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt fra teori til praksis tydeligvis... Rart at pappaene alltid skal ha det travelt i leken når de har veldig tilstedeværendre pappaer i virkeligheten...

Tydeligvis at leken ikke har hatt samme utvikling som mange har fått hjemme...

Rart :klø:

Ski hørtes mye bedre ut :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten litt ille at det ikke har endret seg på over 30 år.
For å være ærlig har jeg nesten inntrykk av at det har blitt verre. Nå har jeg ikke barn selv, men når jeg observerer barna til slekt og venner får jeg hakeslepp noen ganger, utsagn som at det kan ikke den leke med, for det er gutteleker/jenteleker osv. hører jeg til stadighet - fra barna selv. Da jeg var barn hadde jeg både frisørlego og romfergelego, uten at noen leet på et øyenbryn. For ikke å snakke om det å skulle kjøpe klær nåtildags; det meste til jenter er nussedillerosa. :spy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en periode i fjor høst hvor jeg så ungkaren på dagtid på TVN. Hjelpe og trøste - så flaut og ekkelt.....alle de damene som nesten sto der og ropte "velg meg"......huff. Ydmykende og ekkelt. Kanskje jeg må ta en titt igjen i kveld....:lur:

Og det jeg lurer på er:; Hvis man blir valgt til slutt, hvordan i huleste kan man få et normalt kjæresteforhold etterpå? I denne sammenheng, har jo disse jentene ikke noe makt - de må bare håpe på å bli valgt, og ta til takke med den lille oppmersomheten de får. Jeg kan liksom ikke forestille meg at man kan gå over til å ha et relativt balansert og maktlikt forhold etterpå.

Det er vel en grunn til at de fleste forholdene ryker nokså fort... Jeg er litt fascinert over hvor fort alle jentene konkluderer med at han er mannen i deres liv -gjerne allerede før de har truffet ham. Og når han dumper dem, er klagen deres "Hvis han bare hadde blitt kjent med den virkelige meg...". Hvordan være desperat og patetisk på tv i tre enkle steg...

Jeg tror ikke det blir noe særlig til forhold ut av det, men den ene gangen det var en ungkarskvinne (og ikke en ungkar) ble det kjærlighet, bryllup (spesialsending må vite) og nå er det barn på vei.

Tidenes styggeste og mest rosa bryllup... :fnise: Tror forøvrig den andre ungkarskvinnen også fikk et langt og alvorlig forhold ut av det. Hvorvidt det skyldes at kvinner velger smartere eller at menn oppfører seg mer naturlige som valgobjekter skal være usagt.

Og det er de forsåvidt, men jeg har merket meg en morsom forskjell i ordvalg i de dramatiske minuttene før roseseremonien i de to versjonene av serien: om kvinnene sier man "who will get her hart broken", mens om mennene som vil bli vraket heter det at "who will get his ego scattered". :lur:

Så for kvinner handler det om kjærlighet og evig lykke, evnt hjertesorg, mens for menn er det bare en ego-greie? Godt å vite...

Og jeg mener at så lenge det sees på som klart negativt for en gutt å være "jentete" samtidig som det er litt ekstra tøft for en jente å være "guttete" - da er vi fortsatt ikke der hvor den ene er like my verdt som den andre.

:Nikke: Bare se på fødselsannonsene -man får snille, vakre og søte jenter, og tøffe, sterke og store gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om det å skulle kjøpe klær nåtildags; det meste til jenter er nussedillerosa. :spy:

Jeg vet! Det er nesten umulig å kjøpe noe til nurket i magen min, alt er jo rååååååsa! Eller lyseblått, men jeg gidder jammen ikke kle ungen i lyseblått heller. Hvor er grønn og gul og mørkeblå og knallrød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et lite tantebarn før jul, bill.mrk kjønn ukjent. Kjønnsnøytrale babyklær er visst et ikke-eksisterende begrep. Fant en genser i mørk lilla med bamsetrykk -den kom på kvitteringen som "babyklær gutt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reproduksjon av kjønnsstereotypier kunne jeg ha sagt veldig mye om.

...Og hvis du har lyst til å si noe om det, så kan du mer enn gjerne breie der her inne i boken min. Jeg vil nemlig veldig gjerne høre....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sagt en del om det selv, men jeg tror junias betraktninger er langt mer interessante :ler:. Jeg har også registrert blant venners barn at særlig prinsessedrømmen tas helt ut til småjenter og at det er veldig mye rosa. En kan forbauses over de strenge kjønnsrollene barna insisterer på, men personlig ville jeg kanskje ha nøyd meg med å sikre at det finnes noen alternative leker for variasjonens skyld. Særlig for småjenter.

Så spørs det vel om de vil leke med dem, da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset ser vi noen morsomme utslag av akkurat det at pøbelprinsessen faktisk har litt leker å velge mellom. Hun liker å være kaptein sabeltann - og hun har sverd og pirathatt og pistol osv. (Hva vi har lagt igjen av penger i Kaptein Sabeltanns verden.....!) Men hun liker godt å ha prinsessekjole på når hun leker sabeltann.

Hun har biler og masse lego og togbane. Bilene blir stort sett brukt som rekvisitter til annen lek - men de brukes. Og hun bygger mye mer med lego enn hun leker med Barbie - heldigvis.

Da jeg fikk den eldste, var det ikke gutte- og jenteavdelinger i barneklærbutikkene. Klærne hang stort sett etter farge. Jeg var i USA for første gang i 1987, og forundret meg stort over at de hadde gutte- og jenteavdelinger i klesbutikkene sine. Men nå er det jo blitt på akkurat samme måten her. Jeg synes det er greit med rosa, men synes det blir litt vel mye glitter og stas og fjær og blingbling noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært noe fan av rosa. Kler det absolutt ikke, så det kan ha en medvirkende årsak...

Den gangen jeg ble konfimert ble jeg spurt hvilken farge jeg ønsket å ha. BLÅ!!!!!!!!!!!!!! Men neida, ei jente kunne jo ikke ha blå lys i konfirmasjonen sin. Så alt ble lyserosa...

Et par år senere gikkd et plutselig opp for min mor at burgunder også kunne brukes :sjenert:

Synes det er mye søte jenteklær. Men kan bli i overkant noen ganger...

Men prinsessekjole og sabeltann høres helt konge ut :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

*innrømmer at jeg ofte drømmer om å kjøpe rosa, blingblong-kjoler med strutteskjørt og tilhørende hårpynt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Helen Parr

Etter å ha finlest Jente79 sitt innlegg finner jeg det nødvendig å presisere at jeg ikke eier et eneste rosa klesplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*innrømmer at jeg ofte drømmer om å kjøpe rosa, blingblong-kjoler med strutteskjørt og tilhørende hårpynt*

Det skjønner jeg godt i grunnen, men du kan kanskje anskaffe deg det selv? Se junias dagbok for tips :lur:

Etter å ha finlest Jente79 sitt innlegg finner jeg det nødvendig å presisere at jeg ikke eier et eneste rosa klesplagg.

Se over :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg godt i grunnen, men du kan kanskje anskaffe deg det selv? Se junias dagbok for tips :lur:

:fnise: :fnise: :hoho: (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Jeg prøvde å komme inn på den siden på jobb, men den ble effektivt webvasket.

Så jeg tenkte mitt hva innhold angikk.

*iler inn til Junia*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...