Gå til innhold

Pøbelstreker, englestøv og champagne på fredager.

pøbelsara

Anbefalte innlegg

Gjest Deception
Hos oss er det meldt skikkelig sommer til uken :) (Det gjennstår jo å se om det faktisk blir det, eller om værvarslet som vanlig tar feil).

Jeg er som vanlig avventende, og mistror alle varsler om godt vær, men har klokkertro på meldinger om drittvær. Dessverre slår sistnevnte som oftest til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er jo blant dem som faktisk liker høsten, men mer av den typen vi hadde i nabolandet forrige uke, og ikke den sileregnetypen som vi har hatt i dag. :snurt:

Jeg også liker høsten - dvs. den type høst hvor himmelen er høy og blå, og luften er frisk og skarp. Ikke øspøs i ukesvis. (Men en dag eller to med styrtregn innimellom er bare kos...)

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Her har det faktisk vært sommerstemning i dag. Varmt og sol. Egentlig er det litt for tidlig å rydde inn hagestashet, men jeg vet at høsten blir veldig travel.

Startskuddet for jakta går onsdag, og mannen skal være vekke nesten hele uka. :trampe:

Endret av Elastica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høsten er fin da ja... Blå himmel, friske farger og helst en tur på fjellet :hjerte:

Dessverre har det en tendens til å være mest av det andre da... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har det faktisk vært sommerstemning i dag. Varmt og sol. Egentlig er det litt for tidlig å rydde inn hagestashet, men jeg vet at høsten blir veldig travel.

Vi får etter sigende temperaturer på over 20 grader i neste uke. Vi får se om det stemmer. :) Helgen har dog også vært fin . 16-17 grader og sol, med et umiskjennelig høstlig drag i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde du alltid hadde et lager champagne i reserve, sånn bare i tilfelle :ler:.

Vanligvis har vi det, da... :fnise: Hjemme er det et lager i kjelleren - og i hele sommer har vi hatt lager i kjelleren i sommerhuset, også. Men det ryddet jeg ut og gransporterte hjem sist gang vi var der - fordi vi skulle isolere under stuegulvet denne helgen - og fordi vinlageret i sommerhuset var i veien for arbeidet.

Vi overlevde heldigvis, selv om mannen fikk litt pes. Han mener nemlig at champagneskaffing er hans jobb...og at jeg ikke skal bry meg med slikt. Vel. det var første gang på 8 år at han glemte det, da, så han ble sporenstreks tilgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: God elggryteoppskrift å dele? Jeg skal lage i morgen.

Hm. Meg og oppskrifter....det blir ofte etter "man tager hva man haver"-metoden... Men det jeg oftest gjør, er å dele kjøttet (ca. 1 kg.) i ganske store biter (3x3 cm), tar en pose med mel, salt og pepper, og rister kjøtt-terningene i denne, før jeg bruner alt kjøttet raskt, og legger det på kjøkkenpapir.Jeg koker ut pannen mellom hver runde med bruning av kjøtt. Så surrer jeg et par finhakkede sjalottløk og et par like finhakkede hvitløksfedd i pannen, legger i kjøttet igjen, og fyller opp med kraft og avkok fra pannen(men hvor mye?), og lar det surre i et par timer. (Jeg elsker supermørt kjøtt...) Noen ganger tilsetter jeg litt rødvin i, noen ganger en fløteskvett eller creme fraiche... Jeg synes det er vanvittig godt med mandelpotetmos til, og tyttebær, selvsagt.

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Høres godt ut. Jeg må bestandig tilbake til oppskriftsboka jeg og finne utgangspunktet for gryta jeg pleier å lage. Jeg lager den ikke ETTER oppskriften, men inspirert av den.

Inneholder en god del rotfrukter, mener jeg å huske. Og grønn pepper. Det husker jeg fordi jeg aldri husker om jeg har, men alltid husker å kjøpe for sikkerhets skyld. Denne gangen husker jeg at jeg har, vi tok nemlig ned krydderhyllene fra veggen her forleden for å få på listene rundt kjøkkenvinduene. Nå er krydderhyllene noen cm for lange så hva vi gjør nå vites ikke og enn så lenge står alt krydderet på kjøkkenbenken. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres godt ut. Jeg må bestandig tilbake til oppskriftsboka jeg og finne utgangspunktet for gryta jeg pleier å lage. Jeg lager den ikke ETTER oppskriften, men inspirert av den.

Inneholder en god del rotfrukter, mener jeg å huske. Og grønn pepper. Det husker jeg fordi jeg aldri husker om jeg har, men alltid husker å kjøpe for sikkerhets skyld. Denne gangen husker jeg at jeg har, vi tok nemlig ned krydderhyllene fra veggen her forleden for å få på listene rundt kjøkkenvinduene. Nå er krydderhyllene noen cm for lange så hva vi gjør nå vites ikke og enn så lenge står alt krydderet på kjøkkenbenken. :ler:

Å, ja! Grønn pepper pleier jeg å ha i. Og einerbær, hvis jeg har. Det hender jeg lager elggryte med masse rotfrukter, men da pleier jeg å kalle det elglapskaus - med løk, gulrot, poteter, persille- eller sellerirot. Det er også namnam!

*må ringe mamma og tigge litt elgkjøtt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen og god arbeidsuke pøbelsara!

Dette passet da utrolig bra. Jeg sto nemlig med en "klump" elgkjøtt i hånda da jeg ryddet fryseren fredag, og fant ut at nå var det på tide å bruke den opp så pass vi kunne få ny forsyning senere i høst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dallandra

Vi har altfor mye grytekjøtt igjen (elg såklart) og denne mnd starter elgjakta. Hjelp. I tillegg har vi endel "opparbeidingskjøtt" nede i fryseren... Levere og få morrpølse tilbake kanskje. :idesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har altfor mye grytekjøtt igjen (elg såklart) og denne mnd starter elgjakta. Hjelp. I tillegg har vi endel "opparbeidingskjøtt" nede i fryseren... Levere og få morrpølse tilbake kanskje. :idesmil:

Kjøp deg kjøttkvern og lag kjøttdeig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dallandra

Har kjøttkvern (sånn gammel uten strøm). Har kjøttdeig også som må spises opp før vi får ny forsyning. :ler: *vanskelig*

Ungene elsker morrpølse så det blir nok til det. Vi må bare få det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Elastica

Her er hva jeg pleier å gjøre med elgkjøtt:

Det beste er selvsagt å lage egen kraft. Da bruner jeg bena i panne på sterk varme eller i ovnen. Koker med litt salt, pepper, einerbær, gulrøtter, løk og hvitløk, evnt. andre rotgrønnsaker som skal brukes, men ikke er så fine at de skal i selve elggryta. Kokes lenge og reduseres etter at jeg har tatt vekk ben og grønnsaker.

Jeg steker elgbiter (litt mindre enn Pøbelsaras) i varm panne i godt smør, har dette i kraften, sammen med stekesjyen, og lar det koke lenge. Tilsetter tilslutt

stekt løk, eventuelt sopp, og gulrøtter. I sausen har jeg i fløte, creme fraice, rømme, brunost etter man-tar-hva-man-har-prinsippet. Jevner, hvis det er nødvendig. Litt tyttebær i gryta ser fint ut og smaker godt.

Dessuten lager vi masse kjøttdeig, som igjen antar form av kaker etter tilsetting av litt medisterfarse for fettets skyld.

Jeg fant forresten en enorm elgflatbiff forleden dag i fryseboksen. :lur: Det blir nok litt elg på oss fremover også. Prosjekt Tømme fryseren, osv.

God formiddag, forresten!

Endret av Elastica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God formiddag!

Her er jeg lei av å prokrastinere, fordi jeg blir så sliten av det.

Så i dag har jeg faktisk jobbet litt. :overrasket: Håper det vedvarer i ca. 8 mndr. til - da blir det vei i vellinga! :lur:

*jobber videre*

Og angående elg: Jeg liker også å lage egen kraft. Nå ser det ut som om pappa ikke kommer til å jakte på elg i år, fordi han hadde en stor kneoperasjon i sommer, og ikke føler at han er klar for gange i ulendt terreng enda. Det betyr ingen elgben på meg. :trist: Og ingen elgkraft, heller.

Men når jeg lager elgkraft, gjør jeg ca. slik som Elastica - bruner ben (helst i ovnen), koker ut panne, tilsetter diverse grønnsaker - gulrot, selleri, løk, hvitløk, etc. og koker. Lenge. Jeg pleier å koke inn kraften til den blir veldig konsentrert, og fryse den ned. (Den tar mindre plass i fryseren på den måten.)

NÅ skal jeg jobbe videre.... Lese-smiley'en er borte! :blink:

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Flinke pøbelsara som leser :kose:

Jeg må ellers si at jeg er svært misunnlig på tilgangen deres på viltkjøtt. Ingen i min krets jakter, og slike ting må dermed kjøpes på butikken, til stive priser og variabel kvalitet.

Siden selvfisket fisk ikke er noe alternativ sier det seg selv at det er smått med selvbergingskjøkken her i huset :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...