Gå til innhold

vil ha vaskehjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av lissi32
Videoannonse
Annonse
Skrevet

du skal jobbe i en 100% stilling og en 50% stilling? Isåfall, kjøp vaskefille og bøtte til jul. (til hanh altså!!) :fnise:

Skrevet

Jeg ville heller ikke likt å ha et fremmed menneske som vasket i huset, så på den måten forstår jeg ham. Men jeg synes også han skal ta halvparten av husvasken. Hvis dere er enige om at du skal jobbe så mye, så bør han ihvertfall ta minst halve vasken.

Gjest Blondie65
Skrevet
du skal jobbe i en 100% stilling og en 50% stilling? Isåfall, kjøp vaskefille og bøtte til jul. (til hanh altså!!) :fnise:

Helt enig.

Gjør hans valg til HANS VALG. Enten vasker han eller så får han noen til å gjøre det. Burde være enkelt.

Skrevet (endret)

.

Endret av lissi32
Skrevet

Drar på butikken og handler til helga, så jeg kan lage middag :kjefte:

Håper jeg får mange gode råd den lille tiden jeg blir borte nå!!

Jeg trenger det....

kjerringemne mæ i r... :kjefte::fnise:

Skrevet

Men herrefred. Dersom man har holdningen at den ene parten i et samboerforhold hjelper til med vask og matlaging, vil naturligvis hovedansvaret falle på den andre.

Sett dere ned, lag en liste over hva som må gjøres i det daglige, fordel slik at dere har hver deres ansvarssoner. Og jeg lover deg - rundvasken er ikke den store jobben, det er det den daglige ryddingen, klesvasken, matlagingen etc. som er.

Skrevet

Hvis han ikke ser hva som skal gjøres og du ikke orker å mase (forståelig nok) så kan du jo prøve å lage en liste over hva som må gjøres hver uke og så sier du at du forventer at dere begge gjør ca 50%. Lag listen grei og enkel, f.eks. Baderom: vask servant, toalett, dusjvegg, speil og gulv. Lag et skjema som dere kan krysse av på.

En annen metode du kan bruke er FlyLady, som det er en egen tråd om her inne.

Skrevet

Det høres ut som om kommunikasjonen ikke funker spesielt bra.

Hvis du skal jobbe ca 150% og han skal gjøre omtrent det samme, så er det jo logisk at det må gå ut over noe. Forstår han ikke logikk da?

Hadde jeg vært deg, hadde jeg synliggjort konsekvensene av beslutningen om ikke å leie inn hjelp. Vær tydelig på at dette og dette og dette er noe du ikke får gjort. Da er valget hans. Enten får han gjøre det, eller så leier dere inn varkehjelp.

Skrevet

Hvis det er han som ikke vil ha vaskehjelp så får han bare væresågod og ta store deler av vasken selv ;)

Skrevet

Hadde det vært meg, så hadde jeg bare bestilt en vaskehjelp uten å diskutere mer med han for det er jo helt umulig å ha en 150%stilling og samtidig måtte ta alt husarbeidet, du er jo et menneske! Hvis ikke får han bare vaske selv hvis han er så gnien.

Skrevet
Men herrefred. Dersom man har holdningen at den ene parten i et samboerforhold hjelper til med vask og matlaging, vil naturligvis hovedansvaret falle på den andre.

Sett dere ned, lag en liste over hva som må gjøres i det daglige, fordel slik at dere har hver deres ansvarssoner. Og jeg lover deg - rundvasken er ikke den store jobben, det er det den daglige ryddingen, klesvasken, matlagingen etc. som er.

Ja jeg vet men det ser han ikke fordi han vasker opp etter middag, og støvsuger 3-4 ganger pr mnd.

Han er begynte å hjelpe til som dere så fint sier det, men likevel jeg som gjør størsteparten av jobben. Men vi er kommet langt i forhold til hvor vi var. Det går seg til for å si det sånn.

Jeg jobber på hotell så det må da være enkelt å finne noen trivelige, ærlige mennesker der som søker vaskejobb.

Å bruke 800 kr på dette pr mnd er jo gull verdt i et forhold. Hvis slipper å krangle om vasken og kan bare ta helg å kose oss. Vi krangler neten hver gang vi vasker, han syns ikke det er særlig lystbetont :ler:

Skrevet

Bestill vaskehjelp og ikke fortell det. Bare la henne være der når dere er på jobb. Så ser du om han merker det når han kommer hjem ;)

Makan til mann da!!!

Mannen min har tilbudt meg vaskehjelp han, når vi kommer inn i nytt hus :) Han er vel lei av gnaginga mi om at han må gjøre noe sikkert :)

Skrevet
Ja jeg vet men det ser han ikke fordi han vasker opp etter middag, og støvsuger 3-4 ganger pr mnd.

Han er begynte å hjelpe til som dere så fint sier det, men likevel jeg som gjør størsteparten av jobben. Men vi er kommet langt i forhold til hvor vi var. Det går seg til for å si det sånn.

Jeg jobber på hotell så det må da være enkelt å finne noen trivelige, ærlige mennesker der som søker vaskejobb.

Å bruke 800 kr på dette pr mnd er jo gull verdt i et forhold. Hvis slipper å krangle om vasken og kan bare ta helg å kose oss. Vi krangler neten hver gang vi vasker, han syns ikke det er særlig lystbetont :ler:

Men hvor mye jobb er det egentlig når det kun er to voksne mennesker i huset?

Jeg forstår deg i mye annet, men ikke akkurat dette, lissi32 :).

Vi er vel i noenlunde samme situasjon, dvs begge har full jobb med mye ansvar, jobber endel mer enn 37,5 timers uke begge to.

Vi vasker en gang i uka, det tar kanskje en times tid. Vi har heller ikke småunger, men ei jente på 15 som både genererer mer rot osv, men som også hjelper til.

Poenget er; hvor mye rengjøring trengs egentlig? Når begge er borte på dagtid blir det mindre rot/skitt enn når man er hjemme.

Og så kommer det an på hvilket nivå man har i forhold til hvor rent og ryddig det skal være.

Hos oss er det rimelig rent og ryddig til enhver tid, jeg opplever at den daglige ryddingen er mer belastende enn den knappe timen vi bruker til husvask.

800 kr pr mnd er ikke så mye, men sånn som det er hos oss, med et lite behov, er det likevel mye annet jeg heller vil bruke penger på. Ser an det over et år, blir det f.eks en ekstra reise til varmere strøk.

Jeg ser også poenget hans med å ikke ha fremmede i huset, som har tilgang til det meste. Liker ikke tanken på det.

Skrevet
Jeg er helt enig med den biten at fremmede skal rote rundt, vil da finne noen "kjente".

Vel, blir kanskje ikke så mye rot med bare to mennesker, men det må jo gjøre. Vi bor på 140m2, og det er jo egentlig fort gjort å moppe gulvene. Men det er alt det andre som hadde vært deilig å bruke mye tid på, dette vil jo hope seg litt opp i løpet av uka. Men han sier han skal bidra sin del så da er det vel greit. Da skal han få bevise det :fnise:

Vi bruker ikke penger på å ha det hyggelig :fnise: så da skulle det bare mangle at man slipper å vaske? hihi..

Vel, vi skal se det ann. Sklir det så ut at det er jeg som gjør alt, da blir det vaskekjerring:O)

Er ikke opptatt av å ha det strøken til enhver tid. Litt rot og noen kaniner tåler jeg. Har ikke støv på hjernen.

Men renholderen tar ikke alt det andre. Det er det daglige rotet som tar tid å rydde opp - det må være ryddig når renholderen kommer til dere, ellers vil det ikke bli vasket skikkelig.

For øvrig brukte jeg og samboer ca 2 timer på å rydde og julerundvaske leiligheten forrige helg (3-roms). Da hadde vi nesten ikke vært hjemme i helgene på en måned, og det var skitmøkkete og veldig rotete.

Til vanlig bruker jeg ca 45 minutter på å rydde og vaske alt utenom badet i helga. Da tar samboer det grøvste på kjøkkenet hver dag ifm. at han lager mat, og jeg smårydder stua før jeg legger meg hver kveld.

Skrevet
Men hvor mye jobb er det egentlig når det kun er to voksne mennesker i huset?

ja, det lurer jeg også på. selv bor jeg med to små unger, og det er rot nesten hele tida, og smuler og søling - you name it.

når jeg er hjemme alene over lengre tid så blir det jo ikke rotete og skittent i samme grad.

men, var jeg deg ville jeg hatt vaskehjelp siden vaskingen og ryddingen er så problematisk for dere. så kan dere heller avvikle det etterhvert om nødvendig. du er jo voksen og kan bestemme over livet ditt.

Skrevet
Jeg er helt enig med den biten at fremmede skal rote rundt, vil da finne noen "kjente".

Vel, blir kanskje ikke så mye rot med bare to mennesker, men det må jo gjøre. Vi bor på 140m2, og det er jo egentlig fort gjort å moppe gulvene. Men det er alt det andre som hadde vært deilig å bruke mye tid på, dette vil jo hope seg litt opp i løpet av uka. Men han sier han skal bidra sin del så da er det vel greit. Da skal han få bevise det :fnise:

Vi bruker ikke penger på å ha det hyggelig :fnise: så da skulle det bare mangle at man slipper å vaske? hihi..

Vel, vi skal se det ann. Sklir det så ut at det er jeg som gjør alt, da blir det vaskekjerring:O)

Er ikke opptatt av å ha det strøken til enhver tid. Litt rot og noen kaniner tåler jeg. Har ikke støv på hjernen.

Klart du skal få tak i vaskekjerring hvis det blir du som gjør alt! Det ville jeg også gjort, garantert!

Men her bidrar alle tre, både i det daglige og med helgevasken, da blir det bare 1/3 på meg;)

Forresten, dere burde bruke mer penger på å ha det hyggelig, det er ihvertfall godt anvendte penger. Investering i forholdet!

Skrevet

Vi hadde i sin tid samme diskusjon. Jeg ville ha - han ville ikke.

Mannen min sa at han heller ville vaske alt selv enn at andre skulle gjøre det.

Det var 2 veldig lange og skittene måneder - før han innså at det var myyye mer jobb enn han trodde - og han innså at han aldri ville rekke det.

(Men du verden hvor vanskelig det var å sitte på hendene - uten å gjøre noe som helst ... smugvasket litt innimellom på badet og sånt - men det tror jeg ikke han så)

Og etter at vi fikk en som kom noen timer hver 14 dag - skjønte han ikke hvorfor i all verden han hadde protestert.

Vaskehjelp er vel anvendte penger - det gjør hverdagen så utrolig mye lettere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...