Gå til innhold

Kjønnsleppe reduksjon


Gjest utlogget

Anbefalte innlegg

jeg har hatt en slik operasjon i dag, kostet 2020 kr på volvat. synes det gikk greit. litt vondt å gå men.. tror resultatet bli bra:) veldig billig på volvat, er kun lokalberdøvelse men var ikke noe problem

Dere som gjør dette, er dere ikke redde for å miste følelse? Altså at dere ikke får like stor seksuell nytelse som dere hadde før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Gjest_tine_*
jeg har hatt en slik operasjon i dag, kostet 2020 kr på volvat. synes det gikk greit. litt vondt å gå men.. tror resultatet bli bra:) veldig billig på volvat, er kun lokalberdøvelse men var ikke noe problem

Jeg hadde operasjon i går, på aviva helse på økern i oslo. der betalte jeg 11600, trodde det var mindre enn vanlig pris.(eks askimklinikken) hva kommer det av at det er så forskjellig? synes det er litt lumpet gjort.. sjekket ikke volvat engang.

uansett var operasjonen vellykket, hadde bittelitt vondt i går, og i dag merker jeg omtrent ingenting. kun lokalbedøvelse der også. hvis man er plaget, er det abslutt å anbefale. slike plager og "tanker" går ikke vekk, hvis de først har satt seg. jeg var plaget med alt fra sykling til sex. selvfølgelig var det endel psykisk også, men det hjelper jo ikke akkurat å bl minnet på det hele tiden pga at de hele tiden var i veien. synes ikke andre skal ha noen mening om hva en selv har lyst til å gjøre med kjønnsleppene sine. man bestemmer over sin egen kropp, og det er et meget enkelt inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
jeg har hatt en slik operasjon i dag, kostet 2020 kr på volvat. synes det gikk greit. litt vondt å gå men.. tror resultatet bli bra:) veldig billig på volvat, er kun lokalberdøvelse men var ikke noe problem

Jeg bor i bergen hvor er volvat, vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fysiologi
Volvat i Bergen ligger ved Lagunen.

http://www.volvat.no/Bergen/

Regelen er at de som har større lepper enn to fingerbredder ca, får de redusert via helsevesenet. Da betaler man en liten egenandel.

Operasjonen er meget liten og har ingen innvirkning på følelsene man har der nede. Det er vanlig å gi pasienten avslappende og lokalbedølvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_hei_*
jeg har hatt en slik operasjon i dag, kostet 2020 kr på volvat. synes det gikk greit. litt vondt å gå men.. tror resultatet bli bra:) veldig billig på volvat, er kun lokalberdøvelse men var ikke noe problem

2020 kr?? i bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest Samme problem!

har samme problem som dere! Har hatt dager jeg har hatt så vondt( etter sex eller etter sykkeltur o.l ) at jeg har vært nødt til å være hjemme fra jobb!! De hovner skikkelig opp, og det klør og gjør vondt!!!

Har tatt opp problemet med legen min, som ville henvise meg videre! Men hun sa jeg burde vente til jeg var ferdig med å få barn!! Jeg er ikke sikker på om vi skal ha flere barn, men vil være sikker før jeg tar operasjonen!!

Håper resultatet blir bra! Er ikke redd egentlig for smerter o.l, for dette er smertelig nok !! HAr vondt og er plaget med dem på ale mulige måter, så kan ikke (?) bli værre!??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_kamilla_*

Plages ikke så mye fysisk, men skjemmes mye over kjønnsleppene mine. Jeg sliter med å kle av meg foran kjæresten min gjennom 2 år.

Når jeg er på do kommer det urin overalt, og det renner ofte nedover lårene. Dette er veldig plagsomt. Har også problemer med at kjønnsleppene blir dratt innover under samleie og blir fort sår og øm. Jeg er bare 19 år og vet ikke om kjønnsleppene er lange nok til å få økonomisk støtte fra staten e.l. Har googlet litt og jeg har lest at de ikke utfører disse operasjonene i Norge, men har tydeligvis blitt feilinformert :) Kanskje det blir en tur til legen etterhvert, har jo vært inne på tanken på å fjerne de mange ganger. Takk for all informasjon :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest AnonymBruker

Til dere som har gjort dette.

Hvordan er sexlivet i ettertid? har dere vondt, slik som denne ene brukeren skrev at legen hadde sagt til henne?

Mine er cirka 5cm hvis jeg strekker de ut, og det er både vondt og stygt.

Går man til fastlegen sin får å få dekket dette eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Elisabeth

Jeg har vært hos gynekolog i dag, og han sa at jeg skal få operasjon.

Mine indre lepper er 4,5-5 cm når jeg strekker de, og jeg har hatt de problemene som har

blitt nevnt tidligere i tråden; som at man "sitter de ihjel", vondt med truser med midtsøm,

bukser, at man er uheldig og tisser på buksa (!), gnissing osv.

Pluss at det har vært en psykisk belastning siden jeg var yngre og har fått kommentarer på det.

Syns også det er flaut i forhold til sex..

Jeg vet ikke enda hva jeg må betale i egenandel, eller om jeg i det hele tatt våger

å gjennomføre det, men om jeg gjør det skal jeg si ifra om hvordan det gikk her,

jeg vet det er mange som leser i denne tråden selv om den er gammel. :)

Jeg er ikke redd for å miste følelsen, det er klitoris som er viktig for meg, og

den skal de ihvertfall ikke få røre!

Jente 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jente 24

Hadde denne operasjonen i går, ved sykehuset i Førde.

Gikk til gynekolog etter å ha hatt fysiske og psykiske plager i mange år..

Den lengste leppa mi var på ca 7 cm, den andre 5 når man strekte den.

Fikk narkose for første gang, men det gikk kjempefint. Var veldig nervøs,

men våkna 3 kvarter etterpå som om jeg våkna etter en god drøm :)

Hadde bittelitt "knipende smerte", men fikk smertestillende for det.

I går og i dag er det eneste som er ganske vondt å tisse. Men om man sitter

på huk så hjelper det mye.

Jeg kikket på såret i dag-de har sydd med selvoppløsende sting og jeg er veldig fornøyd!

De har skåret de rett av tror jeg, og sydd veldig fine sting. Er ikke redd for å miste følelsen

der nede, for det er klitoris som er viktig for meg, og den har de latt være i fred.

Jeg betalte en egenandel på 307,-

Har vært oppe og gått i dag, og tok bussen hjem etter operasjonen.

Har heller ikke tatt noen smertestillende etter at jeg kom hjem.

Blir spennend å se om jeg får noen smerter om en uke, men foreløpig går det bra!

Dette var riktig for meg :)

Jente 24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er minst 5 cm lange, men jeg har ingen spesielle problemer av den grunn. Har aldri hatt noen av de problemene som har blitt nevnt her. De kan jo være litt i veien under sexakten, men ikke mer enn at det går bra så lenge man bretter dem til siden.

Merkelig greier ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde denne operasjonen i går, ved sykehuset i Førde.

Gikk til gynekolog etter å ha hatt fysiske og psykiske plager i mange år..

Den lengste leppa mi var på ca 7 cm, den andre 5 når man strekte den.

Fikk narkose for første gang, men det gikk kjempefint. Var veldig nervøs,

men våkna 3 kvarter etterpå som om jeg våkna etter en god drøm :)

Hadde bittelitt "knipende smerte", men fikk smertestillende for det.

I går og i dag er det eneste som er ganske vondt å tisse. Men om man sitter

på huk så hjelper det mye.

Jeg kikket på såret i dag-de har sydd med selvoppløsende sting og jeg er veldig fornøyd!

De har skåret de rett av tror jeg, og sydd veldig fine sting. Er ikke redd for å miste følelsen

der nede, for det er klitoris som er viktig for meg, og den har de latt være i fred.

Jeg betalte en egenandel på 307,-

Har vært oppe og gått i dag, og tok bussen hjem etter operasjonen.

Har heller ikke tatt noen smertestillende etter at jeg kom hjem.

Blir spennend å se om jeg får noen smerter om en uke, men foreløpig går det bra!

Dette var riktig for meg :)

Jente 24

Go girl! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine er minst 5 cm lange, men jeg har ingen spesielle problemer av den grunn. Har aldri hatt noen av de problemene som har blitt nevnt her. De kan jo være litt i veien under sexakten, men ikke mer enn at det går bra så lenge man bretter dem til siden.

Merkelig greier ...

Og mine er små, men jeg får allikevel vondt av å sitte på sykkel, opplever at kjønnsleppene følger med inn under samleie (de kommer riktignok ikke så langt inn, men det gjør uansett vondt), merker at kjønsleppen(e) bretter seg litt feil innimellom, og får ofte vondt dersom plagg (trange eller ei) krøller seg i skrittet.

Jeg forstår godt at de som har store plager som følge av lange kjønnslepper velger å operere. Men jeg vil gjerne sette ting litt i perspektiv her, for mange av disse problemene er faktisk ikke direkte relatert til lengden på kjønnsleppene.

Det å måtte skille leppene før penetrering er helt normalt. Jo våtere leppene er, enten det er naturlig glid eller glidemiddel, jo mindre sjanse for at de følger med inn. Mine lepper kan også hovne opp, siden underlivet til partner støter mot dem, selv om de er aldri så korte. Når man sitter på et sykkelsete, eller en hesterygg, er dette gjerne noe man uansett vil kjenne i skrittet, fordi man faktisk sitter på skrittet - ikke på rumpa som man gjør i sofaen. En god sal, eller bredt, geletrukket sete på sykkelen kan redusere smerten. Noen jeans oppfører seg som nysgjerrige truser, og det gjør vondt når man kjenner kanten i skrittet, enten leppene er 0,5 cm eller 5 cm lange. At jeg har små lepper forhindrer ikke at de bretter seg, slik at jeg av og til må stikke hånden ned i trusen for å rette på dem.

Jeg forsøker ikke å si at det ikke er noen forskjell, men mye av det dere nevner er altså helt likt for (mange av) oss med små lepper. Mye av det er også helt naturlige ting, som de fleste må forholde seg til, selv om det irriterer. Klart det kan være ekstra irriterende med lange lepper, som man alltid må passe på å legge i riktige folder, enten man nå skal kle på seg eller bare tisse litt. Det har jeg forståelse for. Men jeg synes det blir feil å operere seg på et såpass tynt grunnlag. Jeg opererer jo tross alt ikke rumpa mi fordi enkelte truser har en lei tendens til å gli inn i sprekken, når jeg enkelt kan kjøpe truser i en annen passform som sitter bedre på min kropp. Det er ikke rumpa det er noe feil med, men trusene. At man ønsker å reduserer leppene, kun fordi man er misfornøyd med hvordan de ser ut, synes jeg bare er trist. Vi er alle forskjellige, og lange lepper er like normalt som korte. Bollemus er like normalt som flat mus. Alle har sine preferanser, men jeg skulle ønske folk kunne lære seg å bli glad i den kroppen de har, fremfor å skjære i kroppen for å bli "fin". Så kan heller de som har reelle problemer (og det er det jo fullt mulig å ha, også med kjønnslepper) få hjelp til en lettere hverdag.

Endret av Antlers
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

JEg trodde jeg var alene om dette problemet, til jeg snublet over denne tråden her!

Dette er noe som har plaget meg i flere år, er nå 18 år. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om utseende, fordi dette området ikke er noe man går og viser frem til gud og hvermann, og jeg anser det som eventuelle partenere sitt tap hvis de skulle ha noe imot det :fnise: Men det er smertene som plager meg! Alt fra å sitte til å gå og løpe er ubehagelig/vondt. Etter å ha lest flere tråder om personer som har fått redusert kjønnsleppene er jeg bestemt på at dette er noe jeg også ønsker å gjøre. I den forbindelse har jeg maange spørsmål. Hvis noen har vært elelr venter på å gå gjennom denne operasjonen ville jeg blitt utrolig takknemlig hvis dere kunne svart på i hvertfall noen av spørsmålene mine! :) :

1. begynner med et kanskje litt dumt spørsmål, men når dere sier at kjønnsleppene er eks 5 cm når de strekkes ut; hvor er det da man måler fra? Er det fra starten, eller fra de ytre kjønnsleppene? Og vet noen hva som er "kravet" for å få operasjon dekket offentlig?

2. Jeg lider sosial angst, og bare det å bestemme meg for å skulle bestille time hos fastlegen for å snakket om dette er egentlig bra for å være meg :) Men det jeg lurer på er hva jeg skal si når jeg bestiller time? Jeg vil ha time slik at han kan se på kjønnsleppene mine? :tunge1: Og hva bør jeg si til legen for å få en henvisning til sykehus? Problemet mitt er jo, som sagt, knytett til smerte/ubehag, men vil det være "positivt" ift å få operasjon at det også plager meg psykisk? Noen vil vel reagere på at jeg er villig til å lyve for å få denne operasjonen, men dette er noe jeg virkelig ønsker, og som jeg tror vil gjøre livet mitt lettere.

3. Hvordan virker det hvis man får henvisning fra fastlegen? vil man få henvisning til en gynekolog, eller til et sykehus? Omtrent hvor lang tid vil ventetiden være fra henvising til operasjon?

4. Ved en operasjon; hvor korte blir kjønnsleppene? Kan man være sikker på at de tar så mye at det ikke fremdeles vil være smerter i etterkant (etter at det har helet, mener jeg) ?

5. Hvordan er det etter en operasjon; hvor lenge vil man ha smerter? klarer man å gå, eller vil man trenge sykemelding?

6. Hvilke komplikasjoner er vanlige/mulige etter denne typen inngrep? Noen her som har opplevd noe negativt i etterkant?

Hadde blitt utrolig takknemlig hvir noen kunne tatt seg tid til å svare på noen (aller helst aaalle :) ) av disse spørsmålene! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Huh, omskjæring altså?

Jeg kan ikke si at jeg syns det er hysterisk morsomt at du sammenlikner et inngrep som kan forbedre livet til kvinner som over mange år har slitt med helt dagligdagse aktiviteter, med et "inngrep" som lemlester unge jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg syns det er hysterisk morsomt at du sammenlikner et inngrep som kan forbedre livet til kvinner som over mange år har slitt med helt dagligdagse aktiviteter, med et "inngrep" som lemlester unge jenter.

Det var ikke et forsøk på å være morsom. Omskjæring er ikke nødvendigvis lemlestelse, og vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...