Gå til innhold

dele soverom...

Anbefalte innlegg

Gjest gjest stine
Skrevet

lurer på om våre sønner kan dele soverom?

Di er 5 pg 3 år, og vi vurderer dette, men er veldig usikker.

Er det noen som har erfaring med søsken som deler rom, og hvordan gjør dere det med legginga?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart de kan?

Jeg delte soverom med min bror til jeg var 7 år, han er knapt to år yngre enn meg. Det er vel fåtallet av dagens voksne som har hatt eget soverom gjennom barndommen, og å dele rom er vel fortsatt ikke utenkelig eller uvanlig?

Hvordan det gjøres med leggingen praktsik vet jeg ikke, jeg kan ikke huske detaljene fra da jeg var lita, og har ikke barn selv enda.

Skrevet

Våre to sønner delte soverom fra de fra de var hhv. 1 1/2 og 4 1/2 år. I begynnelsen gikk det veldig fint. Lillebror har alltid lagt seg først, og stort sett sovnet først. Så da måtte storebror være stille i sengen etter leggetid. Det var jo ikke alltid like lett. Det hendte lillebror våknet av storebrors turning. Vi måtte også lese i sofaen i stedenfor på sengen. Hviske nattasangen. Så hendte det at lillebror ikke hadde sovnet ennå da storebror skulle legge seg, og da var det mye skravling til lenge etter leggetid. Etterhvert som lillebror ble noen måneder større, og gjorde større krav på lekene, kom også problemene, for de må jo også da dele leker. Du kan ikke si til et barn på 2 år at han ikke får leke med storebror sine klosser, når de ligger i lekekassen på deres felles rom.. Det ble mye krangling, og skriking. Så hendte det at storebror ville være for seg selv litt, og jaget lillebror ut av rommet, det var ikke populært fra lillebror sin side. Det hendte at lillebror våknet klokken 6 og dagen begynte for han, og da sto og ropte på oss, og samtidig vekket storebror.. Våre to kunne ikke dele rom. De delte rom i akkurat 9 måneder. Vi flyttet 1/12 og nå har de hvert sitt rom, det fungerer veldig bra, bortsett fra at lillebror vil gjerne inn på storebror sitt rom å leke der, fordi han ikke forstår at han kan leke alene på rommet sitt (som ikke alltid er like morsomt.)

Skrevet

Så lenge det er 2 gutter kan de sikkert dele rom i 10 år.

Også gutt/jente kan dele rom en tid fremover, så det skulle ikke være noe stort problem.

Skrevet

Her deles det rom. Nå er mine litt mindre enn dine da. Jenta er 2,5 år og gutten er 11 mnd. Han flytta inn fra vårt rom til barnerommet for kanskje 2-3 måneder siden, og det går kjempebra!! Over all forventning. Nå legger dem seg vanligvis samtidig, klokka 19, eller så blir minsten lagt litt før. Våkner den ene på natta pleier ikke den andre å våkne, og hvis den andre våkner sovner h*n fort igjen etter at det har roet seg. Nå skal det sies at storesøster ennå sover i sprinkelseng som hun ikke klarer å komme seg ut av (og jeg gruer meg litt til hun skal over i barneseng).

Det var jo veldig vanlig før i tiden at søsken delte rom, uavhengig av alder og kjønn, og det gikk vel stort sett bra det? Barna innfinner seg i situasjonen og det kommer sikkert til å gå bedre enn du tror. Ha klare regler for hva som er lov og ikke, så går det nok bra (sier jeg uten å aaaane noe som helst om barn større enn 2,5 år)

Skrevet
Det er vel fåtallet av dagens voksne som har hatt eget soverom gjennom barndommen,

Eh...dette er vel ikke helt sant.

Uansett går det sikkert fint å dele rom en stund fremover. Men jeg synes det er drøyt med de som må bo på samme rom helt opp i pubertetsalder. Det er ikke greit etter min mening.

Skrevet

Ikke? Jeg kjenner nesten ingen voksne (bortsett fra enebarn eller de som har meget yngre/eldre søsken) som hadde eget rom hele oppveksten jeg. En ting er min generasjon, men mine foreldres generasjon f.eks, de er også en del av dagens voksne, og de delte rom med både en og to av sine søsken...

Skrevet

Jeg delte rom med lillebroren min helt til jeg var rundt 11, men det var kun hos pappa, og han har/hadde oss kun 50%.. men det gikk greit! Vi var ganske gode venner når vi var yngre, men det ble en del slossing når vi var over 11 år :ler:

..så da fikk vi nye rom!

Nå dele lillebroren min på 5 og lillesøsteren min på 3 det rommet som jeg og broren min hadde før. Det er lite rom, så lekene er ikke der, men nede i kjellerstuen, så det med leker er ikke noe problem her. De deler også leker med hverandre, så det pleier å gå fint :jepp: De har delt rom hele veien, men vil nok få hver sitt rom etterhvert, siden jeg har flyttet ut osv.. :)

Skrevet
Eh...dette er vel ikke helt sant.

Uansett går det sikkert fint å dele rom en stund fremover. Men jeg synes det er drøyt med de som må bo på samme rom helt opp i pubertetsalder. Det er ikke greit etter min mening.

Hvorfor ikke? Jeg delte rom med brødrene mine (én av gangen da) til jeg var en 15-16, det gikk helt fint det. Og i andre land er det da ikke helt uvanlig at man deler rom til man flytter ut omtrent.

Skrevet

Jeg delte rom med min storebror til jeg var ca. 6-7 år (og han 9-10). Var ingen problem med det.

Skrevet

Jeg har jente (eldst) og gutt. 4 år i mellom. De delte rom fra minstemann var rundt 1,5 år. Gikk kjempefint det. De hadde køyeseng. Den yngste ble lagt først og sov som regel da eldstemann gikk å la seg. Godnattahistorie og sang foregikk på stua for eldstemann.

Den yngste var veldig mye syk og mange netter lå han og hostet ekstremt mye (astma). Jeg turde knapt å sove, mens storesøster i overkøya sov som en stein.

Ikke var det noe problemer heller med leker. Tror neppe de kranglet mer enn andre heller. De hadde ofte overnattingsgjester og det ble heller ikke problemer der. Om en ville være på rommet så kunne den andre leke på stua.

De fikk hvert sitt soverom da eldste var 12-13 år. Siden de var av ulike kjønn så syntes jeg de trengte det. Det ble både sofaen på meg og en plass i køyesenga til den yngste.

Skrevet

Jeg delte rom med en søster i alle fall. Det går vel fint det?

Som oftest legger de seg vel til omtrent samme tid når det er såpass liten aldersforskjell, så det er vel neppe noe problem.

Skrevet
Hvorfor ikke? Jeg delte rom med brødrene mine (én av gangen da) til jeg var en 15-16, det gikk helt fint det. Og i andre land er det da ikke helt uvanlig at man deler rom til man flytter ut omtrent.

Fordi når man kommer i pubertetsalder trenger de fleste å ha et sted der de kan trekke seg tilbake helt alene. Personlig er jeg for eksempel en ganske privat person som trenger alenetid, og jeg tror jeg hadde fått alvorlige problemer hvis jeg ikke hadde hatt mitt helt egne sted i den perioden.

I tillegg har man selvfølgelig ting som onani, kjærester osv.

Skrevet

I riktig gamle dager delte søsken sengen også, selv eldre barn. Bare i dag at barn har blitt kravstore.

Skrevet
I riktig gamle dager delte søsken sengen også, selv eldre barn. Bare i dag at barn har blitt kravstore.

I riktig gamle dager døde folk når de ble 30. Mennesker i dag er så kravstore.

Skrevet

Å gi ungene hver sitt rom er vel ikke kravstort...

Jeg trodde ar det vanlige var å ha eget rom jeg, men jeg skjønner problemet om man har liten leilighet og ikke råd til å flytte på seg.

Får jeg egne barn ønsker jeg å gi dem hvert sitt rom.

Selv har jeg aldri delt rom.

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke noe om at barn deler rom så lenge det ikke er nødvendig (for få rom for.eks). Har selv alltid hatt eget rom så er vel derfor.

Men hvorfor skulle ikke en gutt og en jente kunne dele rom?

Skrevet

Jeg har to barn og to soverom. Jeg har det ene soverommet til meg og mine saker, barna deler rom. Det er gutt og jente og de begynner å bli store.

Men sånn er det i dagens boligmarked. Jeg har ikke råd til en større leilighet, og de må dele uansett hva andre mener at de burde eller ei :) Nå går det veldig bra hos oss, og ingen klager.

Skrevet

Er man riktig lure så lager man et felles soverom til alle barna hvor dem sover, og så kan dem heller ha et eget "dagrom" hver.

Kjempepraktisk å slippe å lufte ut hver kveld, og deretter varme opp etter skolen, hver dag...

Så er det kjekke å sove sammen også, selv når dem blir eldre :)

Skrevet

Forutsatt at man har råd synes jeg alle barn bør ha sitt eget rom i dag, og i hvert fall hvis de er blitt tenåringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...