Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #21 Skrevet 13. desember 2007 Det er nærliggende å TRO at Gud var/er en mann, siden h*n blir omtalt som far. Så du tror at jordkloden er en kvinne fordi "hun" blir omtalt som "moder jord"?? Jeg synes det er rimelig på jordet å klassifiserer ukjønnnede og gjerne abstrakte ting i kjønn. Og tilbake til det med Lucia, så synes jeg det er helt ok å la en gutt gå først med lys selv om Lucia var en dame. Den som går fremst er jo ikke Lucia, den er jo bare lysbærer.
Annie Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #22 Skrevet 13. desember 2007 hvorfor lager du en tråd om dette da... en trekkning er rettferdig Jeg spurte ikke om det var urettferdig. Greia var at det var en gutt som var Lucia. Og om flere enn meg syntes at det var rart.
sommerglede Skrevet 13. desember 2007 #24 Skrevet 13. desember 2007 Klassen til datteren min hadde luciaoppdrag i dag. Kjempehyggelig det, men det var en gutt i klassen som gikk foran og var Lucia. Mulig det er jeg som er gammeldags, men det blir helt feil for meg at en gutt er Lucia. Det skal være likestilling, men det blir jo det samme som å si at nissen er en dame og det samme med Gud. Bare sånn for å ta et par eksempler. Er jeg helt på jordet? jepp.. jeg synest du er helt på jordet... hva er galt med at en gutt er lucia? hvorfor må det alltid være en jente?
lolita90 Skrevet 13. desember 2007 #25 Skrevet 13. desember 2007 hun svarte meg på det lenger opp i tråden
Wildy Skrevet 13. desember 2007 #26 Skrevet 13. desember 2007 På skolen har det flere ganger vært en gutt som er Lucia, synes det er helt greit, jeg. * Ops, må sette deig til lussekatter.......*
Gjenglemt sykkellås Skrevet 13. desember 2007 #27 Skrevet 13. desember 2007 Jeg synes det er kjempefint at det ble en rettferdig trekning mellom de som ville være Lucia, uavhengig av hvilket kjønn de hadde. Da jeg var liten husker jeg at det kun var jentene som hadde lyst hår som fikk lov til å være Lucia. DET er tullete, det. Dessuten pleier ofte jenter å spille manns- eller gutteskikkelser i typiske skuespill etc på barneskolen uten at folk reagerer.
Gjest Emera Skrevet 13. desember 2007 #28 Skrevet 13. desember 2007 De fleste jentene hadde lyst, og en gutt. Det var trekning og han vant trekningen. Sånn var det hos oss også.
lolita90 Skrevet 13. desember 2007 #29 Skrevet 13. desember 2007 jeg måtte det en gang... husker ikke helt i hva jeg spilte eller hvem jeg spilte, men det var en gammel mann
Gjest Helen Parr Skrevet 13. desember 2007 #30 Skrevet 13. desember 2007 Da jeg var liten husker jeg at det kun var jentene som hadde lyst hår som fikk lov til å være Lucia. DET er tullete, det. Jo takk. Det husker jeg godt. Jeg bærer fremdeles nag til mine naturlig blonde klassevenninner med langt hår. Hilsen en som aldri fikk oppfyllt drømmen om å være Lucia.
Femiline Skrevet 13. desember 2007 #31 Skrevet 13. desember 2007 Da jeg var liten husker jeg at det kun var jentene som hadde lyst hår som fikk lov til å være Lucia. DET er tullete, det. Det husker jeg også, og ikke bare at de hadde lyst hår, men det var alltid de søteste jentene. Men når det er sagt, så syns jeg en trekning var rettferdig, siden det var en gutt som hadde meldt seg på. De kunne jo ikke si til gutten at han ikke fikk være med i trekningen fordi han var gutt. Det ville i allefall vært diskriminering.
Gjest imli Skrevet 13. desember 2007 #32 Skrevet 13. desember 2007 (endret) Siden Lucia var en dame, synes jeg Lucia bør være en jente. Akkurat som jeg synes Julenissen bør være en mann. Jeg har aldri opplevd at en gutt har vært Lucia. En ting hadde vært hvis ingen jenter ville. Det er jo ofte sånn i skuespill o.l, hvis noe spiller et annet kjønn enn det de egentlig er, så er det fordi man ikke har nok gutter/jenter til at alle kan få spille "riktig" kjønn. At Lucia må være en jente med langt lyst hår, er bare tull, men jeg synes det bør være en jente jeg da. Synes egentlig ikke det har noe med "likestilling" å gjøre i det hele tatt - med mindre man synes det er "urettferdig" at folk har det kjønnet de har. Endret 13. desember 2007 av imli
Gjest Reka Skrevet 13. desember 2007 #33 Skrevet 13. desember 2007 Mulig jeg er mer hengiven i Lucia tradisjonen pga svenske foreldre, men synes det var litt rart, Lucia er jo en jente..
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #34 Skrevet 13. desember 2007 At Lucia må være en jente med langt lyst hår, er bare tull, men jeg synes det bør være en jente jeg da. Hvorfor det? Hun hadde jo langt, lyst hår. Akkurat som hun faktisk var jente. La gutten få lov sier nå jeg.
Gjest imli Skrevet 13. desember 2007 #35 Skrevet 13. desember 2007 Hvorfor det? Hun hadde jo langt, lyst hår. Akkurat som hun faktisk var jente. La gutten få lov sier nå jeg. Hvordan vet du at hun hadde langt lyst hår? Jeg har ikke sett noe bilde av henne i alle fall
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #36 Skrevet 13. desember 2007 Det er jo bare et skuespill. I et skuespill så er man ikke seg selv.
Betsy Skrevet 13. desember 2007 #37 Skrevet 13. desember 2007 Da jeg var liten, gikk vi alltid to i bredden i Lucia-tog, og det var alltid en gutt og en jente som gikk sammen forrerst. Ellers synes jeg også det er litt merkelig at en gutt skal være Lucia...
tuji Skrevet 13. desember 2007 #38 Skrevet 13. desember 2007 Jeg synes ikke det gjør noe. Jeg var også Josef under flere julespill som barn, selv om alle vet at Josef var mann. Da var jeg bare en jente som spilte mann, akkurat som denne gutten er en gutt som spiller Lucia. Gud har forresten ikke noe kjønn. At han omtales som far, er bare en sammenligning. Gud sammenlignes også med en mor i Bibelen.
Harlekin Skrevet 13. desember 2007 #39 Skrevet 13. desember 2007 Hvorfor det? Hun hadde jo langt, lyst hår. Akkurat som hun faktisk var jente. La gutten få lov sier nå jeg. Jeg tror ikke Lucia hadde lyst hår. Hun var fra Sicilia, og der har vel de fleste mørkt hår. Men helt enig med at en gutt kan får lov til å være Lucia hvis han har lyst til deg, og det trekkes om det på en rettferdig måte.
Gjest Wolfmoon Skrevet 13. desember 2007 #40 Skrevet 13. desember 2007 Jo takk. Det husker jeg godt. Jeg bærer fremdeles nag til mine naturlig blonde klassevenninner med langt hår. Hilsen en som aldri fikk oppfyllt drømmen om å være Lucia. Må bare få lov til å si at jeg alltid ble plukket ut til å være det, og jeg syntes absolutt ikke det var noe stas. Sånn er det, det man har vil man ikke ha, mens det man ikke har vil man gjerne ha
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå