Gå til innhold

"eksem" rundt øyet


flickan

Anbefalte innlegg

Jeg har i ca 2-3 uker hatt små røde prikker rundt det ene øyet, nå har jeg begynt å få det på det andre øyet også.. Det ser ut som en form for eksem, og er på et område på 2-3 cm2 på siden av øyet(mot tinningen)

Tenkte først at jeg reagerte på noe sminke, men har ikke brukt noe ny sminke i det siste, og jeg har kuttet ut sminke helt i denne perioden for å se om det ble bedre. Det blir det ikke..

Så tenkte jeg det var pgs tørr vinterhud og har smurt på fet krem.

Så tenkte jeg det var pga lite søvn (eksamenstid), og har prøvd å sove mer..

Har prøvd å bare la det være, og kun skylle med vann.

Noen som vet hva det kan være, og noe som hjelper..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Følger med på denne*

Jeg har hatt noe annet lett eksem spes i pannen tidligere, som jeg har greid å holde helt nede med regelmessig bruk av Decleor-produkter etter tips fra hudpleier. Men jeg har også samme prikker som deg, men ikke like mye ennå. Jeg tror det har dukket opp siste 1-2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker det ikke er allergisk reaksjon mot noe?

Venninne av meg fikk sånn eksem-aktig greie på øyene av noe helt annet allergi (husker ikke akkurat hva det var), dvs det var ikke kontakt-allergi der du får allergi i samme sted hvor de oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sliter jeg med i perioder også, siden for to-tre år tilbake. Jeg har prøvd omtrent alt, både kutte ut sminke, bytte hudpleieprodukter (parfymefrie, og la være å bruke), kutte ut ulike matvarer (riktignok ikke noen gjennomført diett - men det hjelper litt å kutte ut melk), ta omega-3-tilskudd, smøre på soppmiddel osv... Ingenting hjelper, men hydrokortisonkrem er faktisk det som har vært til mest hjelp. Om jeg har vært flink og smurt ofte nok i en uke eller to har det hendt at eksemet har blitt helt borte. Men man skal helst være forsiktig med hydrokortison rundt øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting hjelper, men hydrokortisonkrem er faktisk det som har vært til mest hjelp. Om jeg har vært flink og smurt ofte nok i en uke eller to har det hendt at eksemet har blitt helt borte.

Altså det har blitt borte lenge etterpå, flere måneder. Ellers virker det som eksemet pleier å dukke opp på høsten, så å ta litt sol en gang i blant kan kanskje hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuldeeksem?

Jeg har noe som heter perioral dermatitt, det er eksem rundt munn og øyne (og gjerne nese). Midt i trynet, altså ;)

Det skal ikke smøres med NOE, ihvertfall ikke kortison. Det trodde jeg nemlig, første gangen jeg fikk det. Og det gikk jo bort! Bare at det kom igjen, og ble verre... (kortison kan utløse perioral dermatitt).

Det trenger man en 3 måneders kur med tetracycliner for å bli kvitt...

Så er det ikke noe som hjelper (slutte med sminke en stund, fete kremer, osv) hadde jeg gått til hudlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takker for svar. Var innom apoteket i dag for å høre om de hadde noen forslag. Hun sa det kunne være kuldeeksem og jeg fikk en prøve på en krem jeg kunne prøve. Siden det ikke har blitt hverken bedre eller verre uansett hva jeg har gjort, så skal jeg gi det et forsøk.

Ellers er det ikke så sjenerende at det plager meg veldig, så jeg får kanskje bare håpe at det forsvinner a seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rikkerikke

Jeg hadde eksem rundt øynene. Prøvde hjemmebehandling, også med hydrokortison uten hell. Til slutt gikk jeg til legen, og det skulle jeg gjort mye før. Fikk resept på en (dyr) krem som fungerer veldig bra. Alt var borte i løpet av 14 dager og utrolig mye bedre bare etter en natt.

Husk at man like godt kan reagere på gammel sminke som på ny, de kan jo bli rene bakteriebomber med litt uflaks.

Endret av rikkerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dimepiece
Jeg hadde eksem rundt øynene. Prøvde hjemmebehandling, også med hydrokortison uten hell. Til slutt gikk jeg til legen, og det skulle jeg gjort mye før. Fikk resept på en (dyr) krem som fungerer veldig bra. Alt var borte i løpet av 14 dager og utrolig mye bedre bare etter en natt.

Husk at man like godt kan reagere på gammel sminke som på ny, de kan jo bli rene bakteriebomber med litt uflaks.

Jeg har det samme problemet. Hva er navnet på den 'dyre' kremen legen gav deg resept på?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde eksem rundt øynene. Prøvde hjemmebehandling, også med hydrokortison uten hell. Til slutt gikk jeg til legen, og det skulle jeg gjort mye før. Fikk resept på en (dyr) krem som fungerer veldig bra. Alt var borte i løpet av 14 dager og utrolig mye bedre bare etter en natt.

Husk at man like godt kan reagere på gammel sminke som på ny, de kan jo bli rene bakteriebomber med litt uflaks.

Tror jeg skal ta meg en tur til legen snart dersom det ikke går bort. Kremen jeg fikk på apoteket har ikke gjort det hverken bedre eller verre.. Det er blitt litt tørrere så det svir litt mer når jeg får vann eller noe på det.. det har dessuten spredt seg, men det gjorde det allerede før kremen, så jeg tror ikke det har noen sammenheng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk eksem rundt øynene hver vinter før jeg fant Tyroler Natursalve på naturkosten. Funker kjempebra på meg, og har ikke hatt skikkelig utbrudd siden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde eksem rundt det ene øyet en gang. For meg hjalp det å kutte ned på brus/sukker og ikke sitte så lenge foran skjermen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Alle mine tendenser til eksem rundt øynene forsvant da jeg sluttet å bruke øyensminkefjerner. Jeg brukte ulike tofase-fjernere, også Bare Escentuals sin fra hudpleier, men alle tørket ut og gjorde at jeg fikk eksem. Nå fjerner jeg sminken med renseoljen fra MAC, og det fungerer aldeles utmerket, og tørrheten/eksemet er helt borte.

Renseoljer kan ha en tendens til å legge igjen en hinne på øynene, så det er ikke så egnet for dem som bruker linser de ikke tar ut om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hatt samme problemet i perioder i høst, og for meg er det kun hydrokortison som har hjulpet. Men jeg har brukt en reseptbelagt hydrokortison som jeg har fått utskrevet til eksem andre steder på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått utbrudd av atopisk eksem igjen denne vinteren, for første gang på 10 år. Fikk litt rundt øynene, og har brukt A-derma's Exomega. Funker kjempebra, men jeg husker ikke alltid å smøre siden det forsvinner etter en påføring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rikkerikke
Jeg har det samme problemet. Hva er navnet på den 'dyre' kremen legen gav deg resept på?!

Den heter Elidel 1%. Tuben innegolder 30 g salve, og er holdbar et år etter åpning. Tror den kostet ca 300,- kr, men det var det verdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også hatt samme problemet i perioder i høst, og for meg er det kun hydrokortison som har hjulpet. Men jeg har brukt en reseptbelagt hydrokortison som jeg har fått utskrevet til eksem andre steder på kroppen.

Oh, IKKE gjør det! Huden rundt øynene er veldig tynn, og du skal ikke bruke kortisonkremeer beregnet til andre steder, det kan gjøre det verre! Muligens derfor det kommer tilbake også! (det er forresten sånn jeg fikk perioral dermatitt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig plaget av eksem ryndt øynene da jeg var yngre. Jeg fikk resept på hydrokortison spesielt beregnet for øyet. Jeg ville vært veldig forsiktig med å teste ut ting, bedre å komme seg til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den mildeste kortisonkremen som finnes (fikk mildison denne gangen, ikke en liten som er beregnet på øynene, fordi jeg var hos en annen lege enn min egen, og han insisterte på tyyyynt lag mildison..) og allergitabletter. Smører kjempetyne morgen og kveld, har gjort det hver dag nå i snart en uke og er helt bra. Skal ta det ut uken likevel for å fullføre behandlingen. Fantastisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig plaget av eksem ryndt øynene da jeg var yngre. Jeg fikk resept på hydrokortison spesielt beregnet for øyet. Jeg ville vært veldig forsiktig med å teste ut ting, bedre å komme seg til legen.

Det er sant, samtidig har mange leger en tendens til å skrive ut 1. hydrokortison (jada, til øynene også) eller 2. canesten, før andre ting vurderes, også må man gjerne vente en måneds tid mellom legetimene og på henvisning videre, så det kan være lurt å høre om andres erfaringer eller ha prøvd i hvert fall _noe_, så man kan foreslå noe annet for legen.

Forresten, i forhold til det å prøve ut ting - jeg vet det høres dumt ut, det er jo ikke noe man anbefaler folk å gjøre i ytt og pine. Bruk evt MILD hydrokortison en eller to uker, ikke lengre, om utslettet kommer tilbake må du gå til legen, ikke fortsette å smøre, for da ødelegger du huden. For min del er det i hvert fall ikke hydrokortison som utløste eksemet, da jeg ikke hadde brukt noe slikt på ti år :) Tvert i mot holdt eksemet seg borte i nesten et år etter sist jeg smurte. Men hydrokortison kan som andre nevner virke utløsende på noen plager, samt bidra til å spre f eks soppinfeksjon. Et problem er gjerne at legen ikke tar dyrkningsprøve av eksemet før h*n anbefaler deg å bruke sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...