Gå til innhold

Katter - dårlig ånde


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Kattepusen har dårlig ånde, og hun spiser kun tørrfor, og drikker vann.

Noen tips om hva jeg kan gjøre med det ? En spesiell type för eller noe som kan friske opp pusten ?

Har en "katte-manual" som sier at har katten dårlig ånde, så kan den være syk. Pus har nettopp kommet seg over magetrøbbel som følge av et förmerke som ikke funket særlig bra på henne. Hun hadde diare og kastet opp, men hun er bedre nå og vi var hos veterinær for et par uker siden. Ble behandlet med Zoo-lac og hun er frisk og rask ellers.

Men denne ånden er ikke god :(

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert foret!

Hunden vår har hatt en fryktelig ånde etter at vi byttet for. Er helt sikker på at det nye foret er grunnen.

Prøv å bytte merke og se om det går bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig den dårlige ånden skyldes at katten din nettopp har vært syk.

Du kan også sjekke om katten har friske tenner ved å løfte overleppen.

Det skal ikke være noen brukne tenner, og tannkjøttet skal være rosa, (med mindre katten har svarte pigmentflekker uten hevelse munnen; noe som er helt normalt) glatt og fritt for betennelser. Tennene skal være hvite (se spesielt på jekslene!), hvis de er dekket med tannstein, bør du få fjernet denne hos veterinæren. Røde og hovne gommer er tegn på tannkjøttbetennelse. Dårlig ånde kan være et tegn på tannstein, annen sykdom i munnen (se etter sår (sjekk også på/under tungen), betennelser/byller, brukne tenner), eller nyreproblemer. Ved nyreproblemer lukter pusten gjerne som ammoniakk og/eller du finner sår i munnen.

Du kan pusse kattens tenner med en Q-tip/fingeren/en liten tannbørste (spørs hva den finner seg i og blir vant til) og tannkrem beregnet på dyr. Du kan også få kjøpt "Oral gel"; et produkt som gir frisk ånde, kan brukes som tannkrem og dessuten inneholder c-vitamin for friskere tannkjøtt, hos veterinæren eller i en dyrebutikk med godt utvalg.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan umulig være tannfelling, den er sikkert kommet over det stadiet. Men det kan også være alderen ... Pusen min hadde tannsten, og det luktet py av munnen hennes!

Og som de andre sier her, kan det også være fôret - prøv å bytt det til et annet merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff,- nå har vi byttet tilbake fra det gamle fôret, som katten slett ikke tålte, til det vi først brukte. Så jeg tror heller vi venter med å bytte fôr igjen og ser det litt an.

Må ta fôrskifing gradvis slik at katten ikke får mageproblemer - igjen. Det er såå styr :(

Tusen takk for alle tips, jeg skal sjekke tenner og tannkjøtt grundig.

Dere har vært til super hjelp : - )

Klem, Diva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...