Gå til innhold

Åndsverksloven

Gjest Gjest_Lisa_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lisa_*

Har hatt en hjemmesiden i mange år. Der har jeg bl.a. lagt ut en tekst som har betydd mye for meg. Forfatterens navn sto under teksten. Nå er jeg blitt beskyldt for å gjøre noe ulovlig og blitt bedt om å betale en sum som kompensasjon.

Jeg har ikke vært klar over at dette er ulovlig og har handlet i god tro. Jeg skal nå få slettet hele hjemmesiden og har beklaget overfor vedkommende.

Kan denne personen kreve en kompensasjon fra meg sånn juridisk sett uten at det har vært en rettsak? Summen det kreves medfører økonomiske problemer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, den andre parten kan komme med et økonomisk ersatningskrav overfor deg, dersom det er påvist brudd på åndsverksloven.

Det er opp til deg å betale. Du får vurdere konsekvensene det vil medføre dersom du ikke betaler. Er det en reell trussel om forliksråd/rettsak dersom du ikke betaler kravet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lisa_*
Ja, den andre parten kan komme med et økonomisk ersatningskrav overfor deg, dersom det er påvist brudd på åndsverksloven.

Det er opp til deg å betale. Du får vurdere konsekvensene det vil medføre dersom du ikke betaler. Er det en reell trussel om forliksråd/rettsak dersom du ikke betaler kravet?

Det har foreløpig ikke kommet en reell trussel om forliksråd/rettsak. Tror vel heller ikke at det blir aktuelt. Summen det dreier seg er 500 kr, men siden jeg er uføretrygdet med en så lav inntekt at jeg knapt klarer meg så får dette konsekvenser for meg.

Tenker litt på alle de som har tekst liggende ute på nettsider/nettsamfunn som egentlig "tilhører" noen. Ikke alltid man vet hvem som har skrevet det heller. Kan jo bli mange erstatningskrav rundt omkring til helt vanlige folk som har handlet i god tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har foreløpig ikke kommet en reell trussel om forliksråd/rettsak. Tror vel heller ikke at det blir aktuelt. Summen det dreier seg er 500 kr, men siden jeg er uføretrygdet med en så lav inntekt at jeg knapt klarer meg så får dette konsekvenser for meg.

Tenker litt på alle de som har tekst liggende ute på nettsider/nettsamfunn som egentlig "tilhører" noen. Ikke alltid man vet hvem som har skrevet det heller. Kan jo bli mange erstatningskrav rundt omkring til helt vanlige folk som har handlet i god tro.

Kanskje forfatteren kan tenkes å se gjennom fingrene med det dersom du forklarer det for ham? For ham vil det vel antakelig ikke gjøre så veldig stor forskjell økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lisa_*

Hun som har skrevet teksten er overhode ikke interessert i å komme noen i møte. Hun sier selv at hun er uføretrygdet, men vil allikevel ha pengene. Fant ut at hun tydligvis har gått på flere. Dette er et "populært" dikt for mennesker som sliter med noe. Det er de som tar det til seg.

Siden hun går på alle? som har dette diktet på nettet så kan det tyde på en inntekt for henne som kan bli en del kroner. Dette må det vel skattes av? Synes det hele er litt rart når diktet har stått på min hjemmeside i iallfall 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som har skrevet teksten er overhode ikke interessert i å komme noen i møte. Hun sier selv at hun er uføretrygdet, men vil allikevel ha pengene. Fant ut at hun tydligvis har gått på flere. Dette er et "populært" dikt for mennesker som sliter med noe. Det er de som tar det til seg.

Siden hun går på alle? som har dette diktet på nettet så kan det tyde på en inntekt for henne som kan bli en del kroner. Dette må det vel skattes av? Synes det hele er litt rart når diktet har stått på min hjemmeside i iallfall 5 år.

Hvis hun selv er uføretrygdet så betyr vel 500 kr for henne det samme som det betyr for deg? Hun trenger pengene like mye som du gjør.

Hvis du har gjengitt en hel tekst er det klart hun ikke liker det. Hvis det f.eks. er et dikt, så taper hun jo penger på at folk leser diktet på nettet i stedet for å kjøpe diktsamlingen hennes. Det er jo på samme måte som med musikkfiler. Å legge dem ut på nettet kan føre til at folk ikke kjøper singelen.

Du har jo klart brutt åndsverkloven, da er det bedre for deg å betale nå enn å risikere en rettsak som du kommer til å tape. Da må du betale saksomkostninger i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åndsverkloven sier:

"§ 2. Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.

Som fremstilling av eksemplar regnes også overføring til innretning som kan gjengi verket.

Verket gjøres tilgjengelig for allmennheten når

a) eksemplar av verket frembys til salg, utleie eller utlån eller på annen måte spres til allmennheten,

b) eksemplar av verket vises offentlig uten bruk av tekniske hjelpemidler, eller

c) verket fremføres offentlig.

Som offentlig fremføring regnes også kringkasting eller annen overføring i tråd eller trådløst til allmennheten, herunder når verket stilles til rådighet på en slik måte at den enkelte selv kan velge tid og sted for tilgang til verket. "

Dette er jo et klart brudd - du har ikke rett til å tilgjengeliggjøre det for allmennheten med mindre det allerede er frigitt, og det er nok lurt å betale. Hun kan kreve pengene, og betaler du ikke kan det bli trussel om rettslig sanksjon. Det kan bli langt dyrere enn 500,-

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er du helt sikker på at det er hun som har skrevet diktet? Det finnes også folk som later som, kun for å plage andre eller ha penger av dem.

Forresten, må henne ikke kunne bevise det? Hvis ikke så blir det jo bare ord mot ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...