Gå til innhold

Økt valgfrihet øker klasseforskjellene og skaper eliteskoler


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/04...04/726138.shtml

Er det dette vi ønsker? Hvorfor er det ingen som protesterer mot clemet? Er det fordi vi ikke har kunnskap om konsekvensene som en økt privatisering vil medføre? Neppe. Men er det fordi vi ønsker valgfrihet på bekostning av "de svake" i samfunnet? Eller er det fordi vi rett og slett ikke gidder å bry oss? Er vi en gjeng med etterdiltere? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mere Te

Tja, hvis vi først skal "snakke om" Clemet, så kan jeg holde på uendelig. Først og fremst syns ejg det er direkte frekt og skremmende at hun overfører næringslivsholdninger/virkemidler/etc til skolen. Skole er skole er skole. Det er også så typisk høyre (for ikke å si unge høyre..) tankegang: Det er vel fint med fritt skolevalg, vel? Da kan jo alle velge den skolen de helst vil gå på?..

Jeg har et meget godt, og hittil uprøvd råd ang hvordan få en bedre skole: hva med å bevilge tilstrekkelige ressurser? Både til lærere, utstyr, skolelunsj (svenske barn gjør det bedre på skolen - de får varm mat hver dag.. En norsk skole hadde frokost forsøk. Resultat: økte prestasjoner over hele linja..) og ikke minst lokaler/arbeidsmiljø. Clemet renner over av gode ideer og nytenkning. Hvorfor ikke dekke opp basal behovene først??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

I stedet for å få privatskoler, burde det være karakterbasert inntak på samtlige av landets videregående skoler. Slikt fungerer som en gulrot på ungdomsskoleelever, og skaper litt konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er en vanskelig problemstilling jeg. For jeg syns ikke at det er bare negativt med privatskoler. For det første har vi allerede rivatskoler - mest religiøse privatskoler. For det andre har likhetsprinsippet gått så langt nå at alle skal være like. Uansett hvordan vi snur og vender på det vil dette gi for lite stimulering til de beste elevene.

Jeg syns det er fint at de beste elevene får den stimulering de trenger til å utvikle evnene sine maksimalt. På den annen side syns jeg det blir trist når man skal velge skole ut fra nivå - på grunn av at man da blir sittende med gode og dårlige skoler.

Noen er flinkere enn andre. Og slik det er nå syns jeg ærlig talt at samfunnet er flinkere til å ta vare på de svake enn de sterke. Så jeg mener det er viktig at det snur litt - men om privatskoler er riktig løsning blir en annen sak. For privatskoler vil stort sett være avhengig av foreldrenes økonomi mer enn elevens evner. Selv om nok evner vil bli et kriterie for å komme inn så vil de med dårligere økonomi og mye evner ikke få muligheten til å bruke de beste skolene.

vanskelig - men jeg syns ikke det er bare negativt. Kanskje det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette er en vanskelig problemstilling jeg. For jeg syns ikke at det er bare negativt med privatskoler. For det første har vi allerede rivatskoler - mest religiøse privatskoler. For det andre har likhetsprinsippet gått så langt nå at alle skal være like. Uansett hvordan vi snur og vender på det vil dette gi for lite stimulering til de beste elevene.

Hva mener du er positivt med privatskoler da? Du sier videre at alle skal være lik. Det stemmer ikke. Den norske skole priser ulikeheter, men understreker at alle skal ha like muligheter. Det er her jeg tror dere mikser sammen begreper.

Jeg syns det er fint at de beste elevene får den stimulering de trenger til å utvikle evnene sine maksimalt. På den annen side syns jeg det blir trist når man skal velge skole ut fra nivå - på grunn av at man da blir sittende med gode og dårlige skoler.

Vel, de som er "dårlige" må også få den stimuleringen de trenger. Hvis man satset på skolen slik denne regjeringen lovet, så ble det mere penger til den off. skole slik at man hadde bedre tid til tilpasset undervisning.

Noen er flinkere enn andre. Og slik det er nå syns jeg ærlig talt at samfunnet er flinkere til å ta vare på de svake enn de sterke. Så jeg mener det er viktig at det snur litt - men om privatskoler er riktig løsning blir en annen sak. For privatskoler vil stort sett være avhengig av foreldrenes økonomi mer enn elevens evner. Selv om nok evner vil bli et kriterie for å komme inn så vil de med dårligere økonomi og mye evner ikke få muligheten til å bruke de beste skolene.

Ja, hva mener du er løsningen da, for at man skal ivareta alle elever, både de som er skoleflinke og de som ikke er så skoleflinke. Jeg mener at vi må satse 100 % på den skolen vi har.

vanskelig - men jeg syns ikke det er bare negativt. Kanskje det er verdt et forsøk.

Hva er positivt da? Vi vet hva som skjer hvis vi begynner å privatisere for fullt. Vi vet hvilke konsekvenser dette får. I sverge er det alt påvist. Skrekk og gru, sier nå bare jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corinne

Nei til private skoler, skaper enda større klasseforskjell og A og B skoler. Noe må gjøres med skolen vi har.

Økte bevilgninger, mer datautstyr, bedre lærebøker, kursing av lærere osv. Og økt lønn til lærerene. En annen ting er at det er store klasser, læreren kan ikke følge opp alle, og mange har sosiale problemer. Hva med å ansette sosialkuratorer som jobber med elevene (alle) på et annet plan - diskuterer normer, etikk osv. Skoledagen ble litt lengre men hva så.

Lunsjen er jo også blitt en saga blott. Mat er viktig, for å ta inn lærdom. Varm lunsj, evt. frokost før første time burde innføres. Her kunne foreldrene bidra og betale hva det koster, de som ikke har råd kan fritas eller betale en symbolsk sum. Men man sparer jo inn for mat må jo elevene har uansett.

Er jo helt på trynet når de som søker og kommer inn på lærerskolen har 2 fra videregående. Da burde de jo ikke søkt i det hele tatt!!! Hva skal de vel kunne bidra med som lærer??

Læreryrket er i ferd med å bli et lavstatus-yrke, og nå er noen misunnelig på de lange feriene deres også. Man kan gjerne ansette folk uten lærerhøyskole, gi dem høy lønn - for å følge opp flinke elever. Kunnskap er viktig for landet og ikke noe man bør ta lett på.

De svake elevene må få oppfølging, men også de gode. Selv ble jeg sittende og løse ekstraoppgaver i matte på samme nivå uke etter uke, år etter år. I stedet kunne jeg gått videre og lært mer. På den måten gir jo elevene opp - jeg mistet til sist mye av interessen for matte, det ble en evig rutine.

De svake må som sagt få oppfølging, men også de skoleflinke. Kanskje jeg skal bli lærer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei til private skoler' date=' skaper enda større klasseforskjell og A og B skoler. [/quote']

Noe enig i det du sier, men jeg savner argumenten for at "nei til private skole skaper enda større klasseforskjeller."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Pr. i dag skaper våre private skoler ingen spesielle klasseforskjeller. Selvfølgelig har vi de internasjonale skolene, men det er også for barn/ungdom med internasjonal bakgrunn og gjerne (rike) utenlandske foreldre. Det er svært få jeg kjenner som kunne tenkt seg å gå på en slik skole, da alle er født med sølvskjeen langt ned i tarmsystemet, og er bortskjemte umodne kids som lever i sin egen lille boble. Slik er det i alle fall i Oljebyen, hvor vi har en del rike franskmenn, briter og amerikanere som får høye stillinger i internasjonale oljeselskap.

Så har vi jo Steinerskolen og de kristne privatskolene, hver med sine formålsparagrafer. Steinerskolen er vel kanskje mest beregnet på barn av frisinnede foreldre, og jeg ser egentlig ikke hva som er så ille med selve skolen, bortsett fra at det er litt mye gulle gull og dikke dikk. Hvis noen har noen innvendinger mot dette, er det bare å si i fra, det meste av mine synspunkter går kun på rent personlige erfaringer med ulike mennesker. De kristne privatskolene er nok de jeg frykter mest, fordi de lager et mer intellektuelt skille enn et direkte klasseskille. En kjapp gjennomgang av læreverkene som blir tatt i bruk, kan få hvem som helst til å grøsse. Skolen skal være en opplysningsinstitusjon, og jeg synes på mange måter at dette "ødelegges" ved innføringen av en kristen formålsparagraf. Vi har jo alle sett hvilket hinder kristendommen har vært for forskning oppover årene. Med det sagt, vil jeg legge til at jeg ikke har fordommer overfor kristne som sådan, men de mer ekstreme miljøene. Og jeg tror de fleste husker reportasjen fra en kristen privatskole, hvis lærebøker likestilte kvinner med katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Clemet sin politikk, er jo at hun vil ha slutt på enhetsskolen. Enhetsskolen er noe vi har tradisjon for i landet vårt, og som etter hvert har blitt noe særegent for oss. Grunnideen i enhetsskolen er at man skal få et likt grunnlag uavhengig av bosted etc. Konsekvensen av å gå bort ifra dette er klasseskille.

Jeg er helt enig med Care, og ser ingen fordeler i å danne grunnlag for klasseskille i fremtiden til barna våre.

Hvorfor går det gjennom? Jo, fordi de rike og velykkede ønsker fordeler, og det er de som roper høyest i denne sammenhengen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan vel ikke mene at det er de skoleflinke elevenes oppgave å stimulere elever som ikke er fullt så flinke ?

Så lenge man i dagens skole ikke kan ivareta og videreutvikle flinke elever, så er jeg helt for eliteskoler. Det holder ikke å dele ut ekstrabøker til elever som ligger foran skjema - de må stimuleres like mye som de svakere elevene.

Dagens skole holder så absolutt ikke mål når det gjelder undervisning til elever som strever med å lære seg pensum heller - det er noe fundamentalt galt i måten den norske skolen har blitt drevet på de siste ti-årene. Idag brukes store deler av skoletimene på å få ro i klassene - det skulle vært helt unødvendig. Men slik er det blitt når man lar barneombudet og andre "likesinnede" få spille en så stor rolle i skoledebatten.

Når skal man innse at man må få disiplin inn i den norske skolen igjen ?

Først da vil man kunne oppnå resultater, både hos de flinke, de svake og de som ligger midt på treet. I mellomtiden så forstår jeg godt at foreldre ønsker alternativer til dagens skole - jeg vurderer selv privatundervisning til min yngste sønn da han ikke får den hjelp han trenger på skolen.

Og ikke skyld på Clemet - skaden er skjedd for mange år siden !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke skyld på Clemet - skaden er skjedd for mange år siden Dere kan vel ikke mene at det er de skoleflinke elevenes oppgave å stimulere elever som ikke er fullt så flinke ?!!

For det 1. så er det ingen som skylder på Clemet. Vi snakker om hennes utdanninspolitikk og konsekvensene av denne. Ingen er ute etter å fordele skyld her, ser ikke helt hensikten med det heller.

For det 2. så vet jeg ikke hvem som mener at Skoleflinke elevers oppgaven er å stimulere de som ikke er fullt så flinke. Dette er selvsagt sprøyt. De er foreldrene som primært har denne oppgaven. Man kan se tydelig forskjeller på de barn som har foreldre som har stimulert barna sine og de som ikke har gjort det.

Og

Så lenge man i dagens skole ikke kan ivareta og videreutvikle flinke elever, så er jeg helt for eliteskoler. Det holder ikke å dele ut ekstrabøker til elever som ligger foran skjema - de må stimuleres like mye som de svakere elevene.!

Den nåværende regjering gikk på valg med slagord om å styrke skoelen våre. Og hva har de gjort. Fjernet ressurser til skolene. Skal vi ivareta barna må det tildeles mer penger. Å opprette private skoler fordi de off. ikke holder mål, blir bare en unnskyldning. Vi har mange flotte lærere i skolen, men de får ikke nok ressurser til å ta seg av hver og enkelt slik vi ønsker det.

Dagens skole holder så absolutt ikke mål når det gjelder undervisning til elever som strever med å lære seg pensum heller - det er noe fundamentalt galt i måten den norske skolen har blitt drevet på de siste ti-årene.

Fint om du sier litt i hva dette "fundamentale" består i?

Når skal man innse at man må få disiplin inn i den norske skolen igjen ?

Først da vil man kunne oppnå resultater, både hos de flinke, de svake og de som ligger midt på treet. I mellomtiden så forstår jeg godt at foreldre ønsker alternativer til dagens skole - jeg vurderer selv privatundervisning til min yngste sønn da han ikke får den hjelp han trenger på skolen.

Disiplin tilbake til skolene? Nå blir jeg forvirra! Hva legger du i begrepet disiplin? Er det pisken du vil ha frem? Nå må jeg bare minne på at et godt klima i klasserommet er den beste forutsetning for læring. Barn klarer ikke å lære når de er redd eller når de føler at de må prestere noe de ikke klarere. Du sier at du vurdere selv privatundervisning. HVa kommer det av? Sliter han med å henge med eller sliter han med lese - og skrive vansker. Kanskje han har hull i kunnskapen som du kan dekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Care - det går an å få disiplin inn i skolen uten å buke pisken !!! De fleste som har barn på skolen idag vet hvor håpløst det er - lærerne får knapt lov til å åpne munn mot elever lenger. Problembarn tas på med silkehansker - man har ikke lov til å ta dem utav klassen for å få ro til undervisningen. Man får heller ikke ekstra lærere uten at disse problembarna har en diagnose - hva hjelper de når det er 4 stk. i en klasse som ligger på grensen til en slik diagnose ? Dette har læreren selv uttalt i vårt tilfelle.

Ja, min yngste sønn sliter med å lære seg deler av matematikken i barneskolen og jeg er skikkelig engstelig med tanke på at ungdomsskolen kun er ett år unna. Jeg er ingen pedagog - gud skal vite at jeg har gjort alt det jeg kan for å oppmuntre ham - jeg har også hatt utallige samtaler med læreren uten at det hjelper. Derfor kommer jeg til å ansette en privatlærer før det er for sent ... !

Jeg har også en sønn som nettopp er ferdig med ungdomsskolen - han har alltid vært skoleflink, så jeg har ikke bekymret meg for ham. Men hans klasse oppstod det store disiplinær-problemer med noen enkelt-elever da de kom over i ungdomsskolen. Det hele endte med at læreren ble sykemeldt da de gikk i 9. klasse - han kom ikke tilbake før de sluttet på ungdomsskolen. Vi hadde utallige møter med lærer, rektor og foreldrekontakter, men de kunne ikke gjøre noe. Disse elevene ble heldigvis utvist fra skolen i midten av 10. klasse, men da er det for sent for de som henger etter pga en skolesituasjon som har vært under enhver kritikk i nesten 3 år.

Dette er et alvorlig problem i dagens skole - men etter å ha sett barneombudet i en debatt på TV om temaet, så er jeg absolutt ikke sjokkert. Det er bare så tragisk at så mange av våre barn skal få sine viktige skoleår ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Care skrev:

Disiplin tilbake til skolene? Nå blir jeg forvirra! Hva legger du i begrepet disiplin? Er det pisken du vil ha frem? Nå må jeg bare minne på at et godt klima i klasserommet er den beste forutsetning for læring. Barn klarer ikke å lære når de er redd eller når de føler at de må prestere noe de ikke klarere. Du sier at du vurdere selv privatundervisning. HVa kommer det av? Sliter han med å henge med eller sliter han med lese - og skrive vansker. Kanskje han har hull i kunnskapen som du kan dekke?

Dette er rett og slett patetisk å lese, Care - mener du virkelig at det er bedre å ødelegge en hel klasse enn at de som gjør galne ting skal være redde for å bli irettesatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig mener jeg ikke det, Hilde. Men disiplin er et begrep som vekker negative assosiasjoner opp i meg. Du mener sikkert at du vil ha flere strenge lærere tilbake i skolen!!

Egentlig er vi over i en annen debatt en den jeg starte, men mange vil nok mene at dette problemet med "uro" i klassen har sammenheng med at mange vil ha private skoler. Ok, den er jeg med på. Men nå bare få si en ting; og det er at Clemet og Høyres skolepolitikk har ingen ting med bråkete klasser å gjøre. De bygger sin ide om privatisering på at alle skal få muligheten til å velge den skolen som er best for barna sine. Dette synet bygger videre på at det er økonomiske ressurser som videre skal stå for hvor man vil ha barna sine. Dette systemet kjenner vi fra England og Usa. Det er et forferdelig system som ragerer mennesker etter hvor mange penger de har. Klasseskiller blir på denne måten reprodusert. Og nå er dette fenomenet kommet til Sverige.

Men tilbake til Hilde. Du sier at problembarn ikke får lov å tas ut av klasserommet og du sier at de blir behandlet med silkehansker. Vel, hva er et problembarn i dine øyne? Mange blir problembarn uten selv å ville det. Mange ganger er årsaken det at de ikke mesterer fagpensumet. Det det de da gjør er vri oppmerksomheten bort fra sine problemer til å bli et problembarn. Dette "problembarnet" som du ville kalt det, hadde ikke trengt å bli et problembarn hvis det var ressurser i skolen slik at man kunne fange opp hva dette barnet trengte. Vi har kunnskapen der, men vi har ikke pengenen. En annen ting er at i minst mulig grad skal "ta ut " barn fra klasserommet, da dette i seg selv vil stigmatisere barnet. For mange barn er dette en nedverdigende situasjon. (Vi har mye forskning på dette.) Tilpasset læring skal skje innnfor klasserommets 4 vegger, og mans skal mest mulig prøve å skape et fellesskap for alle. ----------> dette er noe av verdien til enhetsskolen. En privatskole,. vil selvsagt ikke ha noe problemer med å gripe til differensiert undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Care: hvorfor er du så redd for at mennesker selv skal få velge hva som er best for dem ? Mener du virkelig at vi er så stakkarslige at vi må ha noen til å bestemme alt for oss ? At alle for enhver pris skal være like ?

Jeg har to sønner på 12 og 17 år - i alle disse årene har vi slitt i deres klasser - JEG vet hva slags undervisning mine sønner har fått og hvilken undervisning de KUNNE ha fått dersom man ikke skulle vært så fordømt forsiktige med såkalte problembarn. Og kom ikke til meg å si at Kristin Clemet ligger bak - min eldste sønn begynte på skolen i 1992, altså lenge før hennes tid. Dessuten har jeg lest et sted at Clemet selv har valgt offentlig skole for sine barn - pga at barn har godt av å gå på skole med barna i nærmiljøet sitt. Det samme har jeg alltid ment - men ikke nå lenger, hadde jeg hatt barn som skulle begynne på skolen nå til høsten så hadde jeg valgt det beste alternativet for barnet - og det er etter mine begreper ikke den norske offentlige skolen.

For her er det nemlig som du sier - man må for all del ikke gjøre noe drastisk i forhold til barn som lager uro og bråk for en hel skoleklasse - de kan jo risikere å føle seg utenfor ... !?! Nei, da er det mye bedre at det ødelegger de viktigste årene for andre barn i skolen - for det er nemlig et faktum at endel lærere bruker 3/4 av sin tid på å få ro i klassen.

Det trenger ikke koste en formue å ha barna på privatskoler - jeg kjenner helt vanlige mennesker som har valgt å ha sine barn på f.eks. den britiske skolen pga bl.a. bedre forhold for læring, og at det stilles større krav til elevene selv. Vi her til lands er i ferd med å utdanne en gjeng med sinker på skolen - nettopp pga at Care og mange andre er så livredd for å få tilbake strengere lærere og mer disiplin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse: du er så redd for å ikke ha enhetsskolen lenger. Men for hvem er det en enhetsskole vi har idag ? Hvem er tjent med denne skoleformen ?

Etter mine begreper: INGEN er tjent med det - for hva er positivt med en skole hvor læreren må bruke mesteparten av tiden sin på å få såpass ro at det går an å undervise ? Lærere jeg har snakket med er selv engstelige for utviklingen - flere av dem blir langtidssykemeldte. Min yngste sønn som går i 6. klasse har skiftet klasseforstander 5 ganger på disse årene !!!

Du kan umulig ha opplevd å ha barn i sånne klasser selv - da skal jeg garantere at du hadde hatt en annen mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Care: hvorfor er du så redd for at mennesker selv skal få velge hva som er best for dem ? Mener du virkelig at vi er så stakkarslige at vi må ha noen til å bestemme alt for oss ? At alle for enhver pris skal være like ? .

Dette argumentet er et typisk Frp- argument. Og som vanlig har det ingen rot i virkeligheten. Hvis du har fulgt med på hva jeg skriver, så snakker jeg om konsekvensene av en privatskole og deretter hvilket samfunne dette igjen skaper. Jeg har ikke sagt noe om at jeg er redd for at folk selv skal bestemme. Ta for deg litt faglitteratur på dette området, så kan jeg love deg at du blir skremt. En slik skole REPRODUSERERE klasseskiller mellom mennesker. Og klasseskiller mellom mennesker er svært unaturlig. Jeg vil faktisk gå så langt å si at det strider mot fornuften. Men jeg har inntrykk av at vi snakker om to forskjellig ting her. Jeg snakker om verdisynet og hvilket samfunn vi ønsker oss, mens du snakker om metoder og disiplin i klassen. Vi kan godt snakke om det også, men det er jo en helt annen debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan jo jeg komme med min erfaring med privatskole i usa. Vi har et valg mellom privat eller offentlig skole. Vi har valg privat nettopp p.g.a. kvaliteten på den. Når det gjelder selve undervisningen og skoleopplegget ser jeg ingen ulemper med privatskolen for oss som en familie.

Jeg synes faktisk det er deilig å se at barna har respekt for de voksne på skolen. Det går fint an å ha respet for lærerene selv om lærerene ikke kan "røre" sine elever. Min datter "elsker" sin lærer, men hun har også respekt for henne når det er nødvendig.

Jeg er glad for at det ikke er "problembarn" i klassen som krever mer oppmerksomet. Vi betaler for en tjeneste som vi er veldig fornøyd med.

Eneste negative jeg kan se ved en privatskole er at det er så dyrt at ikke alle har råd til å ha barna der. På vår skole er det kun 5 plasser av 600 som blir tildelt flinke barn med foreldre som ikke har råd til å betale skolepenger. Vi kan også søke om en gratis år dersom begge foreldrene plutselig mister jobbene sine, eller blir syke slik at økonomien endrer seg eller andre årsaker som gjør at de trenger hjelp med skolepengene.

Hadde den offentlig skolen vært like god som den private hadde vi selvfølgelig valgt offentlig. Vi hadde da spart 9.000 USD i året som vi kunne reist på ferie for, kjøpt ny bil litt oftere eller kjøpt et større hus...eller spart dem til andre formål.

Men hva er galt med at vi bruker dem på vår datter. Hun er det beste vi har, vi ønsker selvfølgelig det beste for henne. Dette var noe vi også tenkte på før vi valgte å få barn, vi visste at vi var i stand til å gi henne alt hun trenger av både ting, tjenester og det viktigste av alt kjærlighet.

Jeg håper faktisk at det kommer mer privatskoler i Norge før vi flytter hjem. Min datter skal ihvertfall ikke gå på en skole slik som Hilde beskriver.

Men jeg sier det igjen: Privatskoler er det som er best for MIN famile. Jeg må innrømme at MIN familie er viktigst for meg, jeg bryr meg veldig lite om hva naboen gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...