Gjest Sitonella Skrevet 16. april 2003 #1 Del Skrevet 16. april 2003 Mannen min og jeg ønsker oss katt, dvs. jeg mest. Men da jeg har en god del mat og annen allergi, er jeg usikker om vi burde anskaffe oss en. Har testet negativt på allergitester når det gjelder dyr (hund,katt, hest mm.). Men siden andre ting ikke slår ut på tester, som jeg vet at jeg ikke tåler, er jeg litt usikker om jeg kan stole på en slik test. Er det noen som vet om raser som er bedre egnet enn andre i forhold til allerikere? Mannen min er forøvrig ikke så glad i katter pga. klørne, men jeg har klart å overtale ham. Regner ikke med at det finnes katter uten klør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 16. april 2003 #2 Del Skrevet 16. april 2003 Jeg har hørt at kort-hårede katter er bedre enn lang-hårede.... Det er vel bare å prøve, er det ikke??? Og dersom dere ikke tåler den, kan dere vel alltids omplassere den?!?!?! (å avlive den, og slike ting synes jeg ikke noe om, skjønner du) *klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. april 2003 #3 Del Skrevet 16. april 2003 Kan dere ikke "låne" en pus i noen dager da? Sikkert noen dere kjenner som skal på sommerferie og trenger en katte-passer. I løpet av noen dager eller en uke, så vil du nok merke om du tåler katten eller ei. Det er ikke lett å omplassere katter. Da tror jeg heller at jeg ville vært sikker på om jeg var allergisk FØR jeg skaffet meg en selv. Og det finnes visst medisin mot dyreallergi. De viker ikke på alle, men det er jo en mulighet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zita Skrevet 16. april 2003 #4 Del Skrevet 16. april 2003 Hva med å passe en katt for noen en stund og se om det går bra? Å få seg en katt man kanskje må gi vekk igjen, synes jeg er en uting. Det er vanskelig nok å få omplassert katter som det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 17. april 2003 #5 Del Skrevet 17. april 2003 Vil bare si at katter er et av de verste allergenene å reagere på. Det er mye lettere for en allergiker med en hund i hus, enn med katt. Allergi er også slik at den utvikles over tid. Det kan gå noen uker/måneder så slår det ut for fullt. På denne bakgrunnen vil jeg ikke anbefale katt, når allergitesten har slått ut på katter. Det hjelper fint lite å passe en katt i ferien, når allergien kan slå ut først senere. Men hvorfor ikke kontakte Foreningen for omplasseringen av dyr? De vil sikkert sette pris på at du stiller fosterhjem, blir du ikke allergisk, kan du jo beholde katten. De har kattunger også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 21. april 2003 #6 Del Skrevet 21. april 2003 Du må jo nesten bare prøve og se. Men det kan ta lang tid før allergien slår ut. Mannen min hadde katt før han traff meg, ca 6-7 år siden, og det gikk bra. Men etterhvert så begynte han å klø litt i øynene. Men det var først for 3 år siden når noen venner av oss fikk seg 2 katter at han virkelig begynte å reagere, pusteproblemer o.l. Så katt er helt uaktuelt for oss, og jeg som elsker katter...*snufs* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 22. april 2003 #7 Del Skrevet 22. april 2003 Ikke skaff deg katt før du vet sikkert, for hvor skal du gjøre av den hvis det viser seg at du erallergisk? Evt. kan du avtale med noen at de overtar pus hvis du er allergisk. Hvis du finner noen som er villig til det. KAn også nevne at min mann egentlig er allergisk mot katter, men vi har katt. Det går ganske greit, han har stort sett vent seg til det. Av og til blusser allergien opp, men det går ganske greit til vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 23. april 2003 #8 Del Skrevet 23. april 2003 Om katten er korthåret eller langhåret har ikke noe å si. Det er talg og fett i huden til kattene en er allergisk mot. Det samme fettlaget er på klørne og derfor blir man ofte litt hoven hvis man blir klort av en katt. Jeg var veldig allergisk mot katter før, men etter jeg skaffet meg katt forsvant allergien!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2003 #9 Del Skrevet 2. mai 2003 Er det noen som vet om raser som er bedre egnet enn andre i forhold til allerikere? Mannen min er forøvrig ikke så glad i katter pga. klørne, men jeg har klart å overtale ham. Regner ikke med at det finnes katter uten klør Det sies at rasene Cornish rex og Devon rex er lite allergene, men kanskje ikke spesielt yndige (?). De har veldig kort pels og mister lite hår og hudceller. Det er selvfølgelig individuelt hvor mye man reagerer og mange blir dårlige også av disse kattene. Det er også forskjell fra katt til katt. Jeg er selv allergiker og har veldig lyst på katt. Jeg har vurdert en Cornish rex, men jeg skal prøve å "hilse på" en først for å se hvordan det går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.J Skrevet 8. mai 2003 #10 Del Skrevet 8. mai 2003 Når det gjelder allergi og katter så er det ikke pelsen man reagererer på, men huden og flasset fra huden. Og man kan reagere forskjellig fra katt til katt uavhengig av rase. En venninne av meg har 3 katter, og det er kun 1 av dem jeg reagerer på. Jeg har 1 katt selv, jeg reagerte ikke på han da han var kattunge men nå som han er 1 år snart har jeg begynt å reagere litt men heldigvis ikke så mye at det er for ille. Det jeg sier er at det hjelper ikke å låne en katt, det er bedre å se om man finner noen som kan ta over katten for deg om det ikke skulle gå. Ellers er det jo forhåndsregler som å ikke la katten sove på soverommet og slikt, og børsting utendørs en gang om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 8. mai 2003 #11 Del Skrevet 8. mai 2003 Her kan du lese mer om dyreallergi: http://dyrenett.no/no/script/historier/allergi.asp Leste nylig om en dame som var så fryktelig glad i kattene sine men også fryktelig allergisk. Hun gikk til naturterapaut (tror det var det) og ble kvitt allergien. Så det finnes visst råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå