Gå til innhold

Importere kupert hund


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Du kan ikke deltai offisielle agilitystevner, blir agchampion osv med en kupert hund nei. Du kan selvfølgelig trene, det kan man men blandingser også - men aldri få et offisiellt resultat.

Og det skal ikek være noe problem å finne en oppdretter som vil la valpen deres være ukupert. Det eksporteres stadig vekk hunder til oppdrettere som skal bruke hunder fra nye blodslinjer i utlandet, og disse får dem inn hit ukupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke deltai offisielle agilitystevner, blir agchampion osv med en kupert hund nei. Du kan selvfølgelig trene, det kan man men blandingser også - men aldri få et offisiellt resultat.

Og det skal ikek være noe problem å finne en oppdretter som vil la valpen deres være ukupert. Det eksporteres stadig vekk hunder til oppdrettere som skal bruke hunder fra nye blodslinjer i utlandet, og disse får dem inn hit ukupert.

Men da må man velge valp fra kullet før de er 3 dager gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i utlandet
Men da må man velge valp fra kullet før de er 3 dager gamle.

Det er nettopp det, og det er jo ingen som kan gjette seg frem til om temperamentet på valpen som ikke kuperes er slik at det vil være den beste matchen for oss.

Ikke lett dette, en mulighet er jo kanskje å ekportere fra et land hvor man ikke kuperer.

Men det vil gi store ekstra kostnader, være ekstra stress for den stakkars valpen som må sendes langt med fly + at vi ikke har mulighet til å møte oppdretter/foreldre hundene før vi tar valget.

Er også litt skeptisk til å stole blindt på oppdretters valg av valp.

Kan jo hende at det beste er å utsette det hele, men har ikke lyst til å vente i mange år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_liten_*
Du kan ikke deltai offisielle agilitystevner, blir agchampion osv med en kupert hund nei. Du kan selvfølgelig trene, det kan man men blandingser også - men aldri få et offisiellt resultat.

Mener du at man ikke kan delta i offisiellet agilitystevner med en blandingshund?

Det er feil. Jeg deltar i offesiell stevner med min men kan selvfølgelig aldri få agchampionat. Vi har vunnet noen konkuranser og i fjor kom han ganske høyt opp på lista for årets nybgeynnere!

Nå kan jeg ingenting om utstilling men tror at man må ha blå sløyfe for å bli agchampion.

Jeg synes å huske fra vm i ag på Hamar nå i høst at noen utøvere fra utlandet ikke fikk være med pga. at de hadde hale- og ørekupperte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å huske fra vm i ag på Hamar nå i høst at noen utøvere fra utlandet ikke fikk være med pga. at de hadde hale- og ørekupperte hunder.

Det stemmer det. De fikk ikke lov til å delta med kuperte hunder fordi det ikke er lov til å delta på offisielle konkurranser med kupert hund i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gjest_Jente20_*
Det er å kutte bort en del av øret fra hunder som naturlig har ører med brett i, slik at ørene heller står rett opp. Det ble gjort tidligere med bl.a. doberman og boxer.

Her er et eksempel med en doberman med kupert øre:

http://www1.istockphoto.com/file_thumbview...ul_doberman.jpg

skjønner ikke dere som bitcher om kupering. om man vil ha importere en dobberman som er kupert blir den kupert uansett hvor den havner. Kuperingen av ørene gjøres når de er valp og alle som har sett valpeører vet at det der tynne hudflak uten serlig brusk i det hele tatt. Synes heller ikke det egoistisk og ønske en kupert hund foran ukupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener at valper da altså ikke har følelser i huden ytterst på øret? Siden det ikke er "særlig brusk" der, så spiller det ingen rolle om man skjærer av huden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke dere som bitcher om kupering. om man vil ha importere en dobberman som er kupert blir den kupert uansett hvor den havner. Kuperingen av ørene gjøres når de er valp og alle som har sett valpeører vet at det der tynne hudflak uten serlig brusk i det hele tatt. Synes heller ikke det egoistisk og ønske en kupert hund foran ukupert.

Så siden det bedrives dyremishandling likevel så kan du like gjerne støtte det mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Gjest_gjest_*

Hei, jeg lurer på om noen vet hvordan lov verket er rundt dette med importering av kupert hund? Må man ha papirer på at hunden er kupert i et land det er lov? Eller kan man bare si at den er kupert i et land det er lov? i så fall er jo dette veldig dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Bare sørg for at du finner en oppdretter som kuperer ørene fint!

Har sett en del cane c med stygg kupering, hvor det er kupert veldig skjevt og stygt, og de har tatt bort enten for mye av ørene eller forlite.

Jeg kunne selv fått en cane som allerede var importert, men det er ikke noen rase for meg, ikke vil jeg ha en vakthund, og ikke en så sterk rase som cane.

Synes også at folk tar litt vel av her inne. Man må få mene det man vil, uten at andre skal trø meningene sine over alle som mener motsatt. Det får da være grenser til mas her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke, jeg vet at man må mangle ett eller annet vesentlig når man vil hunden sin så vondt og fremdeles ønsker å ha hund. Ørekupering er dyremishandling av verst sort!

skriver under på denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Er det noen her med erfaring som vetriner eller som har jobbet med lov verket som kan svare på hvordan lov verket er rundt dette med importering av kupert hund? Må man ha papirer på at hunden er kupert i et land det er lov? Eller kan man bare si at den er kupert i et land det er lov? i så fall er jo dette veldig dumt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Dyre elsker

Hvorfor mener dere det er så ille og kastrere hund?Det er da ikke noe verre enn kastrasjon av katt og hest for eksempel?Dette er som oftest det beste for dyret...Har en venninde som har en dobermann hun har importert fra Gamle Jugoslavia.Han har kuperte ører og hale.Nydelig hund som overhode ikke har noen problemer med og vise kroppspråk.Han logrer og spisser ører like mye som andre hunder.Selv har jeg en Grand danois som jeg skulle ønske hadde vært kupert-han er en selvskader på dørkarmer og vegger.Mange av disse hundene ender med og brekke halene sine fordi de logrer med så stor kraft.Sårene de får kan det sette seg koldbrann i-og det er da mye mer smertefullt enn et så enkelt inngrep som kupering er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvorfor mener dere det er så ille og kastrere hund?Det er da ikke noe verre enn kastrasjon av katt og hest for eksempel?Dette er som oftest det beste for dyret...Har en venninde som har en dobermann hun har importert fra Gamle Jugoslavia.Han har kuperte ører og hale.Nydelig hund som overhode ikke har noen problemer med og vise kroppspråk.Han logrer og spisser ører like mye som andre hunder.Selv har jeg en Grand danois som jeg skulle ønske hadde vært kupert-han er en selvskader på dørkarmer og vegger.Mange av disse hundene ender med og brekke halene sine fordi de logrer med så stor kraft.Sårene de får kan det sette seg koldbrann i-og det er da mye mer smertefullt enn et så enkelt inngrep som kupering er..

Hva har kastrering med kupering å gjøre? Hvis hunden din er selvskader, eller får sår på halen så er det en medisinsk lidelse som selvfølgelig skal behandles. Veterinæren vil da amputere f eks en del av halen.

Grunnen til at dette er forbudt i Norge, er at man ikke ønsker at hunder skal gjennomgå unødvendige, kosmetiske kirurgiske inngrep. Dette er også grunnen til at det er forbudt å fjerne stemmebånd på hund i Norge. I USA gjøres dette i stor stil, pga støyplager... Tro det eller ei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...