Gå til innhold

Importere kupert hund


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Folk har forskjellig smak vet dere. Det jeg synes er stygt synes andre er pent, og omvendt. Helt okey det. Og hva andre synes om kupering og cane corso er ikke noe jeg tar med i mine vurderinger. :)

At det ble ramaskrik da jeg nevnte hvilken rase det var snakk om hadde jeg regnet med, så mye generalisering som har dukket opp hittill i tråden. Dette er en rase som har fått mye uheldig omtale, og som i likhet med rottweiler, presa canario og andre såkalte "tøffe" molossere ufortjent har blitt stemplet som farlig. Hos rett eier er disse hundene stødige, nervesterke og herlige. Men dere går vel ut ifra at jeg ikke klarer å oppdra en slik hund siden jeg tilhører den onde gruppen mennesker som støtter kupering og slikt. :fnise:

Til du som spurte: Ja jeg har hatt flere hunder før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk har forskjellig smak vet dere. Det jeg synes er stygt synes andre er pent, og omvendt. Helt okey det.

Men man velger unasett ikke hund etter det man synes er PENT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man velger unasett ikke hund etter det man synes er PENT!

:ler: Les hele tråden du lille venn, så ser du at her i gården er det langt fra nok å ha et pent utsende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om cane corso og nei dette er selvsagt ikke en tulletråd. Jeg har forøvrig funnet ut at Spania er blant de landene som både kuperer og ikke krever karantene så jeg er fornøyd. :)

Sinnsykt, tenke seg til å kjøpe en cane corso fra en oppdretter som synes det er helt greit å selge til en kjøper som vil ha denne hunden fordi den ser tøffest ut kupert på tross av det er forbudt i hjemlandet, som kjøper uten å kjenne til foreldre og som synes det er helt ok å utsette valpen for det traume en slik lang transport etappe er.

Ja denne selgeren bryr seg nok mye om hundene sine og kan garantere godt gemytt. NOT!

Lurer på hvor lenge det er til det kommer en tråd om adferdsproblemer på denne cane corso'n som kun var kjøpt på grunn av utseende.

Seriøse hundeeiere kjøper hunder fordi rasen har egenskaper som en liker, fordi foreldrene har akkurat det gemyttet man liker og fordi man er fornøyd med den måten oppdretter håndterer sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
:ler: Les hele tråden du lille venn, så ser du at her i gården er det langt fra nok å ha et pent utsende.

Ah "lille venn" teknikken. Kreativt. Det gjør det ikke noe mindre sant at du har tenkt å utsette din nye hund for en lang transport og et unødvendig og smertefullt inngrep fordi man vil ha en hund der ørene ser tøffe ut.

Har du tenkt deg til spania for å møte foreldre, sjekke ut oppdretteren etc.? Eller har du bare tenkt å satse på at det går bra? Med en så stor slik type hund er det essensielt at den kommer fra bra linjer mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah "lille venn" teknikken. Kreativt. Det gjør det ikke noe mindre sant at du har tenkt å utsette din nye hund for en lang transport og et unødvendig og smertefullt inngrep fordi man vil ha en hund der ørene ser tøffe ut.

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om mange som har importert kuperte valper til Norge, og det er ikke noe problem å finne seriøse oppdrettere som gjør dette. Jeg vil ikke at hunden skal se tøff ut jeg. Det holder at den er PEN. :) Og det blir den når den er kupert.

En tråd om adferdsproblemer kommer det neppe, jeg har hatt mange hunder før og vet hva jeg driver med. Her inne er det uansett svært lavt nivå på hundekunnskapen har jeg funnet ut, så dersom det mot all sannsynlighet oppstår problemer kommer jeg heller til å søke meg til andre seriøse hundefolk. Har et stort kontaktnett, så dette kommer til å gå så bra atte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det ble ramaskrik da jeg nevnte hvilken rase det var snakk om hadde jeg regnet med, så mye generalisering som har dukket opp hittill i tråden. Dette er en rase som har fått mye uheldig omtale, og som i likhet med rottweiler, presa canario og andre såkalte "tøffe" molossere ufortjent har blitt stemplet som farlig.

Jeg tror du tror du er på feil forum. De fleste her inne, virker det som, syntes nok ikke sånne raser er farlige. Selv vet jeg om en av verdens beste pittbuller som bare er snill å god.

Personlige burde små hunder forbys før de "store" skumle rasene. Men ettersom de små hundene bare kan løftes bort så forbys de ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange som har importert kuperte valper til Norge, og det er ikke noe problem å finne seriøse oppdrettere som gjør dette. Jeg vil ikke at hunden skal se tøff ut jeg. Det holder at den er PEN. :) Og det blir den når den er kupert.

En tråd om adferdsproblemer kommer det neppe, jeg har hatt mange hunder før og vet hva jeg driver med. Her inne er det uansett svært lavt nivå på hundekunnskapen har jeg funnet ut, så dersom det mot all sannsynlighet oppstår problemer kommer jeg heller til å søke meg til andre seriøse hundefolk. Har et stort kontaktnett, så dette kommer til å gå så bra atte. :)

Hvis du har et så stort kontaktnett blant kyndige hundefolk, hvorfor lager du da en tråd her inne? Kunne du ikke bare spurt en av disse kyndige menneskene du kjenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlige burde små hunder forbys før de "store" skumle rasene. Men ettersom de små hundene bare kan løftes bort så forbys de ikke..

Det er ikke hundene det er noe problem med, det er eierne! En liten hun kan være like rolig og fin som en stor hund så lenge eieren vet hva han driver med. Problemet med små hunder er at mange ikke ser på oppdragelsen like viktig, for de kan som du sier bare løftes bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hundene det er noe problem med, det er eierne! En liten hun kan være like rolig og fin som en stor hund så lenge eieren vet hva han driver med. Problemet med små hunder er at mange ikke ser på oppdragelsen like viktig, for de kan som du sier bare løftes bort.

Er enig der, jeg bare svarte på den måten ettersom TS virker som om tror at vi syntes alle store "skumle" hunder burde forbys.

Kjæledyr lisens hadde vært noe tror jeg. Ta kurs for å få dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæledyr lisens hadde vært noe tror jeg. Ta kurs for å få dyr.

En eller annen form for bedre kontroll burde det i allefall vært. Liten eller ingen kontroll av kjæledyr i motsettning til den strenge kontrollen innen husdyrproduksjon.

Ille at det er tillatt å importere kupperte hunder til Norge. Dette er dyreplageri!

Synes også at det er rart og betenkelig at det er mulig å importere hunder til Norge som ikke er full vaksinert (inkl rabis).

Til TS som skriver at det er lavt kunnskapsnivå. For meg skiller dine innlegg seg mest ut som kunnskapsløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kupering er jammen et fint ord for det som egentlig blir gjort: Man skjærer ørene av en frisk hund! Legger den i en helt unødvendig, risikofull narkose, og skjærer av den delen av det ytre øret som er ment å beskytte øregangen og som har en svært viktig funksjon i hundens "språk". Inngrepet er smertefullt og har stor infeksjonsfare. Det er en egoisme som er helt ufattelig. Alle som vurderer det som greit å utsette sin hund for noe slikt, særlig av kosmetiske grunner, burde aldri få eie dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke sett en cane corso med kupperte ører, så jeg måtte søke litt på nett. Min mening er at den er mye penere uten kupperte ører.

Eneste kuppering jeg synes under tvil er ok er halekuppering på brukshunder som slår den ofte til blods utee i skog og mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_gjest1_*

For det første så virker det ikke som om noen av dere har særlig mye kunnskap om rasen cane corso.

For det andre vil jeg si dere utfører en utrolig stor grad av person angrep ved å skrive så mye negativt og referere til hvor lite smart og hvor dumt og teit osv.

Cane corso ble brukt til å vokte buskap og jakte villsvin, ulv og bjørn i sitt hjemland. I denne sammenhengen var det helsemessig nødvendig å kupere både ører og hale for å minske rissikoen for at byttedyret skulle "få tak" i noe på hunden. dette fortsatte helt frem til forbudet i italia kom 01.01.07. Det er mange land som fremdeles kuperer og i FCI sin rase standard står de oppført med kuperte ører og hale. De kan stilles i sverige hvis de er født før forbudet kom i rasens hjemmland.

det er fult lovlig å importere kuperte hunder til norge, uansett rase, så lenge rasen er lovlig i norge. import før fylte tre mnd kan gjøres fra spania. vet du kan ta inn fra polen når de er syv mnd så lenge alle prøver er i orden. er mange opdrettere som gjør dette.

Til deg som ønsker Cane corso som er kupert, kansje du burde ta en prat med forskjellige opdretter før du bestemmer deg for rasen. det er vanskelige hunder hvis ikke du får ett individ som passer akkurat for deg og ditt liv. Da med tanke på aktivitet og lydighet. Dette er ikke noe jeg sier fordi jeg prøver å få deg vekk fra rasen. Overhode ikke. dette er for å hjelpe, da jeg sitter med fire cane corso selv og har hatt mine problemer. og jeg og er en erfaren hunde eier. Er mange som har gått på en smell når det gjelder cane... de finner ut at trass og kveruleing ikke er over selv om hunden er forbi valpestadiet. med en corso aner du over hode ikke hverken lynne eller gemytt på hunden før den nærmer seg tre år. da viser den sitt sanne ansikt.

Så det er virkelig nødvendig å trene trene og atter trene en cane corso. og da begynne tidlig!!!!

oppsøk oppdrettere, reis på utstillinger og prat med andre cc eiere. finn forum for rasen http://www.makephpbb.com/phpbb/index.php?mforum=molosser og http://www.s8.createphpbb.com/canecorso/in...forum=canecorso

der kan du finne mye nyttig info, litt opdrettere, andre eiere og du kan spørre om alt du måtte føle for ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det andre vil jeg si dere utfører en utrolig stor grad av person angrep ved å skrive så mye negativt og referere til hvor lite smart og hvor dumt og teit osv.

Det er vel fordi vi synes det er lite smart, dumt og teit å utsette en hund for dyremishandling - noe kosmetisk kirugi faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i utlandet
I Norge er det jo fortsatt lov å importere kuperte hunder, men man kan aldri stille de på utstilling. Ei heller delta i noen form for offisielle konkurranser. Ved å importere kuperte hunder støtter man denne formen for dyremishandling. Forbud mot kupering generelt er heldivis i rask utbredelse på verdensbasis.

Forøvrig mener jeg at hvis ørenes estetikk er det viktigste så bør man finne seg en annen hobby enn hund..

Med offisielle konkuranser menes da også agillity osv?

Vil få presisert at jeg er mot kuppering. Men jeg bor i et land hvor kuppering av hale er fortsatt dessverre er standar for den rasen vi skal ha.

Er på utkikk etter en oppdretter som ikke kuperer, mulig vi kan finne noen som er villige til ikke å kuppere akkurat vår valp.

Men om vi ikke finner noen seriøs oppdretter som er villig til ikke å kuppere så ender vi nok opp med en som er kuppert fordi vi ikke har lyst til å vente i 5-6 år til vi er tilbake i Norge på valp.

Lurer altså på hvilken konsekvenser dette får når vi kommer hjem?

Ren utstilling er ikke aktuellt, men agillity ol hadde vært gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...