Gjest Helen Parr Skrevet 9. desember 2007 #41 Skrevet 9. desember 2007 Jeg kan ikke annet enn å signere samtlige innlegg her. Jeg håper det er en tulletråd. Dessuten stusser jeg også litt over at ts ikke vil ut med hva slags rase det er snakk om.
Kalorina Skrevet 9. desember 2007 #42 Skrevet 9. desember 2007 Jeg blir helt matt av slike mennesker. Det blir det samme som å operere en baby fordi man synes nesen er for stor. Det finnes jo faktisk foreldre med Downs-barn som opererer dem for å gi dem et mer "normalt" utseende................
Medulla Skrevet 9. desember 2007 #43 Skrevet 9. desember 2007 Jeg tror ikke, jeg vet at man må mangle ett eller annet vesentlig når man vil hunden sin så vondt og fremdeles ønsker å ha hund. Ørekupering er dyremishandling av verst sort! helt enig med deg Leo. men jeg er ikke like begeistret for fjerning av forbenede ulveklør på nyfødte valper heller jeg da. og det er det ingen som reagerer på. hva syns dere om det her inne? skal det være lov for oppdrettere å bare klippe de av?
*Pepperkake* Skrevet 9. desember 2007 #44 Skrevet 9. desember 2007 Det finnes jo faktisk foreldre med Downs-barn som opererer dem for å gi dem et mer "normalt" utseende................ Og det sier mer enn nok om foreldrene... Det finnes dumme foreldre, og dumme dyreeiere.
Frey Skrevet 9. desember 2007 #45 Skrevet 9. desember 2007 helt enig med deg Leo. men jeg er ikke like begeistret for fjerning av forbenede ulveklør på nyfødte valper heller jeg da. og det er det ingen som reagerer på. hva syns dere om det her inne? skal det være lov for oppdrettere å bare klippe de av? Nå er det bare ulveklørne på bakbeina som fjernes (ikke alle raser har ulveklørpå bakbeina heller), og da fordi erfarisng tilsier at hundene har lett for å rive de av under aktivitet - noe som er langt mer smertefullt for hunden. Så i slike tilfeller er det vel snakk om å velge mellom noe som er litt smertefullt og veldig smertefullt, og dermed ikke sammenlignbart med kupering av kosmetiske årsaker.
Trillrund Skrevet 9. desember 2007 #46 Skrevet 9. desember 2007 Nå er det bare ulveklørne på bakbeina som fjernes (ikke alle raser har ulveklørpå bakbeina heller), og da fordi erfarisng tilsier at hundene har lett for å rive de av under aktivitet - noe som er langt mer smertefullt for hunden. Så i slike tilfeller er det vel snakk om å velge mellom noe som er litt smertefullt og veldig smertefullt, og dermed ikke sammenlignbart med kupering av kosmetiske årsaker. Det er jo også en stor forskjell på å gjøre et drastisk inngrep av kosmetiske grunner, og et lite inngrep av rent praktiske grunner. Har sett hunder som har revet ulveklør på bakbeina, og det var ikke pent. Har til dags dato ikke sett en hund skade ørene på grunn av at ørene ER der... Likevel håper jeg at fjerning av ulveklør foregår av kyndige personer! Og, ja, jeg synes det sier ganske mye at en person som går rundt med en kupert hund. Og enda har jeg tilgode å møte en eier av en kupert hund som har motbevist mine fordommer....
Ancalime Skrevet 9. desember 2007 #47 Skrevet 9. desember 2007 Men er det ikke bare fra Sverige man kan få hund uten karantene event uten rabis vaksine? Og om den må vaksineres mot rabis så er jo den en prosess som tar 4-5 mnd.. og da er jo valpen rundt 7 mnd allt.... (ikke det at jeg støtter Ts på det å kjøpe kupert hund!)
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #48 Skrevet 10. desember 2007 Men er det ikke bare fra Sverige man kan få hund uten karantene event uten rabis vaksine? Og om den må vaksineres mot rabis så er jo den en prosess som tar 4-5 mnd.. og da er jo valpen rundt 7 mnd allt.... (ikke det at jeg støtter Ts på det å kjøpe kupert hund!) Men det er ikke lov å kupere i Sverige!
rangi Skrevet 10. desember 2007 #49 Skrevet 10. desember 2007 Men er det ikke bare fra Sverige man kan få hund uten karantene event uten rabis vaksine? Og om den må vaksineres mot rabis så er jo den en prosess som tar 4-5 mnd.. og da er jo valpen rundt 7 mnd allt.... (ikke det at jeg støtter Ts på det å kjøpe kupert hund!) Nei, det er ikke kun fra Sverige man kan importere uten karantene. Så vidt jeg vet kan man importere hund fra alle EU/EØS land uten at hunden må i karantene, men det skal rabiesvaksineres først (unntatt fra England). Hunden kan ikke få vaksinen før den er 3 mnd, og det anbefales å gi den to injeksjoner med 3-4 ukers mellomrom. Deretter skal det tas blodprøve av hunden minst 120 dager etter den siste vaksinen. Så, det blir nok litt vanskelig å importere en valp, kupert eller ikke.
la Flaca Skrevet 10. desember 2007 #50 Skrevet 10. desember 2007 Nei, det er ikke kun fra Sverige man kan importere uten karantene. Så vidt jeg vet kan man importere hund fra alle EU/EØS land uten at hunden må i karantene, men det skal rabiesvaksineres først (unntatt fra England). Hunden kan ikke få vaksinen før den er 3 mnd, og det anbefales å gi den to injeksjoner med 3-4 ukers mellomrom. Deretter skal det tas blodprøve av hunden minst 120 dager etter den siste vaksinen. Så, det blir nok litt vanskelig å importere en valp, kupert eller ikke. Nå er det noen år siden den regelen der ble endret da. Man kan fint importere en 8 uker gammel valp fra de fleste EU-land, uten karantene og vaksine. Bare å sende en søknad med chipnr. og personalia til oppdretter, og ordne et pass. Landene som er oppført som ok å innvilge søknad fra er Australia, Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Kypros, Liechtenstein, Luxembourg, Nederland, New Zealand, Malta, Mauritius, Portugal, Spania, Sveits, Tsjekkia og USAs delstat Hawaii. + Sverige, Irland og UK. De tre siste trenger man ikke pass for, og heller ikke klarsignal fra mattilsynet. http://www.mattilsynet.no/import_eksport/i...e_m_neder_16591
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #51 Skrevet 10. desember 2007 Nå er det noen år siden den regelen der ble endret da. Man kan fint importere en 8 uker gammel valp fra de fleste EU-land, uten karantene og vaksine. Bare å sende en søknad med chipnr. og personalia til oppdretter, og ordne et pass. Landene som er oppført som ok å innvilge søknad fra er Australia, Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Kypros, Liechtenstein, Luxembourg, Nederland, New Zealand, Malta, Mauritius, Portugal, Spania, Sveits, Tsjekkia og USAs delstat Hawaii. + Sverige, Irland og UK. De tre siste trenger man ikke pass for, og heller ikke klarsignal fra mattilsynet. http://www.mattilsynet.no/import_eksport/i...e_m_neder_16591 Synes jeg er rart. Har en vennine som skal ta med hunden hjem etter endt utdannelse i Australia. Hun har fått beskjed om at den må stå i karantene i Norge og at den må ha alle vaksiner, inkludert rabis. Videre så er flyfrakten inkludert div ekstra service hunden må ha, estimert til mellom 10 000 og 15 000 NOK. Ingen av de landene du nevner er så vidt jeg kjenner til land som tillater kupering (men kjenner ikke til alle.)
Leo Skrevet 10. desember 2007 #52 Skrevet 10. desember 2007 (endret) Synes jeg er rart. Har en vennine som skal ta med hunden hjem etter endt utdannelse i Australia. Hun har fått beskjed om at den må stå i karantene i Norge og at den må ha alle vaksiner, inkludert rabis. Regelen la Flaca linker til gjelder dyr som er under tre måneder gamle. Ingen av de landene du nevner er så vidt jeg kjenner til land som tillater kupering (men kjenner ikke til alle.) Noen av disse landene tillater kupering, men siden jeg ikke har det minste lyst til å indirekte svare på trådstarters spørsmål, har jeg ikke tenkt å skrive hvilke! (Har man planer om å være så jævlig dum, så får man i det minste finne ut hvordan selv...). Endret 10. desember 2007 av Leo
Ancalime Skrevet 10. desember 2007 #53 Skrevet 10. desember 2007 Men det er ikke lov å kupere i Sverige! Nei, det er ikke det. Er det ikke flott
Gjest TS Skrevet 10. desember 2007 #54 Skrevet 10. desember 2007 Det er snakk om cane corso og nei dette er selvsagt ikke en tulletråd. Jeg har forøvrig funnet ut at Spania er blant de landene som både kuperer og ikke krever karantene så jeg er fornøyd.
Gjest Bolledeig Skrevet 10. desember 2007 #55 Skrevet 10. desember 2007 Kupering av hundeører er unødvendig, smertefullt, og kan hindre at hunden kan kommunisere like godt med sine artsfrender som før. Hos vakthunder kuperte de ørene og halen for at man ikke skulle se om hunden var glad eller aggressiv. Dette vil også gjøre at andre hunder vil kunne ha problemer med å "lese" din hund, og det er større sjanse for at den kan havne i slosskamper etc. Til etterretning. Kupering av haler kan til dels forsvares under at brukshunder med lange tynne haler av og til knakk halen sin etc, men når det gjelder ørene er det først og fremst estetikk, i den forstand at de skal se skumlere ut. Når det gjelder ørebetennelser og liknende er det andre hunder en Cane Corso som er hardest rammet.
Trillrund Skrevet 10. desember 2007 #56 Skrevet 10. desember 2007 Ja, ja. Kupert cane corso... I say no more....
Gjest Bolledeig Skrevet 10. desember 2007 #57 Skrevet 10. desember 2007 For all del, jeg synes det er flotte hunder, men jeg får en følelse av at denne hunden skal kjøpes inn fordi den ser tøff og farlig ut. Spm. til trådstarter: har du hatt hund før?
Leo Skrevet 10. desember 2007 #58 Skrevet 10. desember 2007 Ja, ja. Kupert cane corso... I say no more.... Nei, det er ikke nødvendig... I rest my case...
FantasDick Skrevet 10. desember 2007 #59 Skrevet 10. desember 2007 For all del, jeg synes det er flotte hunder, men jeg får en følelse av at denne hunden skal kjøpes inn fordi den ser tøff og farlig ut. Spm. til trådstarter: har du hatt hund før? Hvorfor det? Jeg synes absolutt f.eks Grand Danois er penest med kuperte ører - og jeg er ikke ute etter en "tøff og farlig" hund. Det har jeg rottisen til.
Gjest Skrevet 11. desember 2007 #60 Skrevet 11. desember 2007 Haha.. Ikke vondt men, men dette er en av de hundene som får det lille batman utseende med kuperte ører. Ligner mer på flaggermus enn hund. Selv om det er dyremishandling så finnes det hunder som faktisk ser like bra ut med kuperte ører som uten, men denne så latterlig ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå