Gjest TS Skrevet 9. desember 2007 #21 Skrevet 9. desember 2007 Hihi, ja seeeelvsagt går jeg igjennom alt slitet og utgiftene for å importere en rase jeg egentlig ikke vil ha. *Ironi* Tingen er at for meg holder det ikke med godt gemytt og god helse. Jeg vil at hunden skal se PEN ut og. Og hittill har jeg ikke funnet noen raser der alle tre kriterier er på plass. Til du som spurte: Ørekupering betyr å kutte av deler av ørene så de blir stående, isteden for hengende.
Frey Skrevet 9. desember 2007 #22 Skrevet 9. desember 2007 Hva i all verden betyr ørekupering? *lurer* Ørekupering er en kosmetisk operasjon hvor man fjerner deler av hengende ører og deretter manipulerer dem med bandasjer og tape for å få dem til å stå rett opp etterpå. Slik foregår ørekupering, og resultatet ser slik ut
Gjest gjest _M Skrevet 9. desember 2007 #23 Skrevet 9. desember 2007 Min neste hund tilhører en rase det er vanlig å ørekupere, og siden jeg selv synes de ser best ut med kuperte ører vil jeg importere en kupert valp. I hvilke land er det fortsatt lov å ørekupere? Og hvor mye koster det å importere hund fra disse/dette landene? Kuperte Dobermanns kan importeres fra øst europa.det må være fra et rabiesfritt eu land som ungarn. husk at noen andre enn deg må oppdra valpen det første leveåret. valpen vil tidligst kunne komme til Norge når den er 10 mndr , når den er ferdig med rabiesvaksine og har tatt de nødvendige bp og fått internasjonalt pass. du kan ringe mattilsynet der du bor på 06040 for mer info eller besøke hjemmesidne deres på dett under import/eksport .... så kommentar til ditt ønske om en kupert hund; Hvis dette er det eneste kriteriet du setter for hundens kvaliteter , fortjener du å bli lurt. hvis det er en dobermann du tenker å kjøpe, er det langt mer alvorlige ting du birde ha fokus på . er det friske linjer? finnes dilatasjonskardiomyopati i linjene, hva med wobbler og rygglidelser, er det blødersykdom som von willebrants i linjene.... +++ det er endel kriterier som vil være mer viktig enn det estetiske. og kommentar til at ørekupering " bare er et sår" som ble sagt tidligere. jeg har selv kupert masse ører i den tid jeg jobbet som vet utenfor Norge, og det er noe forbanna dritt. du kutter jo tross alt hele ørebrusken. får et sår som blør forferdelig med en enorm infeksjonsrisiko og i f. eks østeuropa brukes det IKKE full narkose, men lokalbedøvelse ( som ikke alltid sitter) og ved kupering av hale brukes ingenting. som regel brukes ikke smertestillende etter inngrepet og ørenee sys med billigste form for bomullstråd. alt for å spare penger. ...... jeg regner med du vet at hunden ikke kan stilles, avles på her i Norge hvis den er kupert.
Frey Skrevet 9. desember 2007 #24 Skrevet 9. desember 2007 Hihi, ja seeeelvsagt går jeg igjennom alt slitet og utgiftene for å importere en rase jeg egentlig ikke vil ha. *Ironi* Tingen er at for meg holder det ikke med godt gemytt og god helse. Jeg vil at hunden skal se PEN ut og. Og hittill har jeg ikke funnet noen raser der alle tre kriterier er på plass. Hvis du ikke finner noen raser som er pene nok for deg i naturlig tilstand fastholder jeg det jeg skrev tidligere: finn deg en annen hobby enn hund.. At noen kan få seg til å bidra til dyremishandling bare fordi den skal se riktig ut gjør meg kvalm.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #25 Skrevet 9. desember 2007 Hvis du ikke finner noen raser som er pene nok for deg i naturlig tilstand fastholder jeg det jeg skrev tidligere: finn deg en annen hobby enn hund.. At noen kan få seg til å bidra til dyremishandling bare fordi den skal se riktig ut gjør meg kvalm. Sukk. Noen må vist ha det inn med teskje. Det holder ikke at rasen er pen. Eller sunn. Den skal være både pen, sunn og ha et godt gemytt. Det skader ikke å være kresen når man velger hunderase, snarere tvert i mot. Jeg er ikke intressert i avl eller utstilling så at den ikke kan stilles ut plager meg ikke, vil bare ha en sunn og flott hobbyhund jeg. Det er forøvrig ikke dobber jeg skal ha, og jeg kommer ikke til å importere fra et land der det er påkrevd med karantene.
Frey Skrevet 9. desember 2007 #26 Skrevet 9. desember 2007 Sukk. Noen må vist ha det inn med teskje. Det holder ikke at rasen er pen. Eller sunn. Den skal være både pen, sunn og ha et godt gemytt. Det skader ikke å være kresen når man velger hunderase, snarere tvert i mot. Jeg er ikke intressert i avl eller utstilling så at den ikke kan stilles ut plager meg ikke, vil bare ha en sunn og flott hobbyhund jeg. Det er forøvrig ikke dobber jeg skal ha, og jeg kommer ikke til å importere fra et land der det er påkrevd med karantene. Hehe tror du skal slite veldig med å finne et land hvor ørekupering er tillatt hvor hunden ikke må i karantene for innførsel.
Trillrund Skrevet 9. desember 2007 #27 Skrevet 9. desember 2007 Det holder ikke at rasen er pen. Eller sunn. Den skal være både pen, sunn og ha et godt gemytt. Det skader ikke å være kresen når man velger hunderase, snarere tvert i mot. Ja, og det er jo bare kuperte hunder som er både pene, sunne og har godt gemytt.. Ærlig talt, skjerp deg!
Gjest TS Skrevet 9. desember 2007 #28 Skrevet 9. desember 2007 Ja, og det er jo bare kuperte hunder som er både pene, sunne og har godt gemytt.. Ærlig talt, skjerp deg! Du vet, "godt gemytt" er ikke én ting. Det er mange. Det gemyttet jeg ønsker finnes hos rasen jeg har falt for, og rasen jeg har falt for er penest med kuperte ører. Whats the big deal? Jeg har da sett massevis av kuperte valper her til lands, så et eller annet sted må det gå ann å importere fra. Kanskje Spania?
Gjest Skrevet 9. desember 2007 #29 Skrevet 9. desember 2007 (endret) Hunder, katter og ildrer som innføres til Norge, enten direkte eller etter transitt gjennom et EU-land, fra ikke listeførte tredjeland skal de påfølgende fire måneder etter ankomst stå i karantene godkjent av Mattilsynet. Mattilsynet kan om nødvendig forlenge karantenetiden. Dyr som skal i karantene må være eldre enn 6 måneder og de skal ikke være drektige. De skal heller ikke være vaksinert mot rabies med levende vaksine i løpet av de siste 24 måneder eller med inaktivert vaksine i løpet av de siste 30 dager. De påfølgende to måneder etter at dyrene er frigitt fra karantenen, skal de ikke komme i kontakt med andre dyr, plasseres i dyrepensjonat, delta på utstilling, overdras til andre eller gå løse ute. Er hvertfall dette som står på mattilsynets side.. Ser ikke ut til at jeg finner den listen over land, men skal lete litt.. Fant listen her.. http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/mult...elan_23046a.pdf Og her har du en artikkel om det, litt lengre ned på siden står et hvilken land som tilatter det og ikke. http://en.wikipedia.org/wiki/Docking_(dog) Endret 9. desember 2007 av Gjest
Trillrund Skrevet 9. desember 2007 #30 Skrevet 9. desember 2007 Du vet, "godt gemytt" er ikke én ting. Det er mange. Det gemyttet jeg ønsker finnes hos rasen jeg har falt for, og rasen jeg har falt for er penest med kuperte ører. Whats the big deal? Jeg har da sett massevis av kuperte valper her til lands, så et eller annet sted må det gå ann å importere fra. Kanskje Spania? Joda, jeg vet en del om gemytt.... Og derfor mener jeg at gemytt er viktigere enn kuperte ører, hvis det er gemyttet som erså vikitg for deg. Og hvor mye tror du du får vite om gemyttet på linjene dersom du kjøper hund fra utlandet...?? Uansett får du aldri min forståelse for å støtte den heldigvis utdøende praksisen med å kupere hunder. Det blir forbudt i stadig flere land. Skal lure på hvorfor...??? Å gå rundt med en kupert hund signaliserer at du har gjort noen ganske bevisste valg ift hvordan du vil at hunden skal se ut, og at utseende er av avgjørende betydnign for deg. Og for meg blir dette helt feil vilkår å velge hund på.
Leo Skrevet 9. desember 2007 #31 Skrevet 9. desember 2007 Dette høres ut for meg som ren, skjær idioti! Importerer du en kupert hund kommer du dessuten til å ha et synlig bevis på dumheten din gående ved siden av deg på gaten i hele hundens levetid og du skal ikke se bort fra at du kommer til å få ganske mye negativ oppmerksomhet. Til pass for deg og synd for hunden!
Kalorina Skrevet 9. desember 2007 #32 Skrevet 9. desember 2007 Ørekupering er å skjære av (deler av) ørene. I tillegg til å gi hunden narkose, sår som må gro og evt smerter, fratas hunden muligheten til å kommunisere skikkelig med omgivelsene for resten av livet fordi den ikke lenger kan bruke ørene som del av kroppsspråket. Det er å kutte bort en del av øret fra hunder som naturlig har ører med brett i, slik at ørene heller står rett opp. Det ble gjort tidligere med bl.a. doberman og boxer. Her er et eksempel med en doberman med kupert øre: http://www1.istockphoto.com/file_thumbview...ul_doberman.jpg er det muuulig??? Herregud, unger sulter ihjel i verden, og så bruker man penger på plastiske operasjoner på DYR.... *sjokkert*
Tabris Skrevet 9. desember 2007 #33 Skrevet 9. desember 2007 er det muuulig??? Herregud, unger sulter ihjel i verden, og så bruker man penger på plastiske operasjoner på DYR.... *sjokkert* Jeg er ikke overbegeistret for kupering selv, men med den logikken så er det ikke mye man kan bruke penger på.
Gjest Skrevet 9. desember 2007 #34 Skrevet 9. desember 2007 (endret) Jeg er ikke overbegeistret for kupering selv, men med den logikken så er det ikke mye man kan bruke penger på. Bedre å bruke penger på de ungene da en mishandling av dyr.. Eller bare bruke de på andre dyr Endret 9. desember 2007 av Gjest
Gjest TS Skrevet 9. desember 2007 #35 Skrevet 9. desember 2007 Tror man at noen er dumme fordi de går rundt med en kupert hund... vel, da er man kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen selv. Og jeg vet det finnes karantenefrie land der man kan kupere, for jeg har sett kuperte valper i Norge.
onyx Skrevet 9. desember 2007 #36 Skrevet 9. desember 2007 Og jeg vet det finnes karantenefrie land der man kan kupere, for jeg har sett kuperte valper i Norge. Hvordan vet du at det ikke er ulovelig innførte valper? altså smuglerhunder?
Leo Skrevet 9. desember 2007 #37 Skrevet 9. desember 2007 Tror man at noen er dumme fordi de går rundt med en kupert hund... vel, da er man kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen selv. Jeg tror ikke, jeg vet at man må mangle ett eller annet vesentlig når man vil hunden sin så vondt og fremdeles ønsker å ha hund. Ørekupering er dyremishandling av verst sort!
Frey Skrevet 9. desember 2007 #38 Skrevet 9. desember 2007 Jeg tror ikke, jeg vet at man må mangle ett eller annet vesentlig når man vil hunden sin så vondt og fremdeles ønsker å ha hund. Ørekupering er dyremishandling av verst sort! TS er desverre blottet for empati for hunder så dette går nok desverre ikke inn uansett Leo..
rangi Skrevet 9. desember 2007 #39 Skrevet 9. desember 2007 Jeg håper TS bare er ute etter å provosere, dette blir bare for dumt. Jeg vet at det ble importert ørekuperte valper av noen schnauserraser fra Spania til Danmark da jeg bodde der, men jeg vet ikke om det er lov å importere slike valper til Norge. Håper ikke det! Ørekupering er tull, at noen kan ønske seg en slik hund er for meg helt uforståelig. TS: Hvorfor vil du ikke si hvilken rase du er ute etter?
*Pepperkake* Skrevet 9. desember 2007 #40 Skrevet 9. desember 2007 Jeg blir helt matt av slike mennesker. Det blir det samme som å operere en baby fordi man synes nesen er for stor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå