Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Min neste hund tilhører en rase det er vanlig å ørekupere, og siden jeg selv synes de ser best ut med kuperte ører vil jeg importere en kupert valp. I hvilke land er det fortsatt lov å ørekupere? Og hvor mye koster det å importere hund fra disse/dette landene?
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Det finner du vel ut hvis du kontakter raseforbundet til den rasen du ønsker å importere.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 Husk at du må betale karantene, frakt osv. Men det er til pass for deg dersom du støtter den dyre mishandlingen som kupering faktisk er!
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 Haha, det er ikke noe mer dyremishandling å kupere enn det er å gjøre andre enkle rutineinngrep (som kastrering f.eks). Det foregår i full narkose og det er kun snakk om et lite sår som gror raskt. Og man velger selvsagt et land der man ikke må ha hunden i karantene først.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Vel, det er nettopp fordi det er vurdert som dyreplageri at kupering er FORBUDT i Norge og en rekke andre land. Men det er kanskje ikke så viktig for deg som at hunden ser ut som du vil? Hvis du har blitt operert selv så vet du at det er mye smerter etterpå. Men dette er ok for at den skal få det perfekte utseende? En operasjon medfører også for dyr som mennesker faren for en rekke farlige og mindre farlige komplikasjoner. Narkosen i seg selv er heller ikke fare fri.
wind-up bird Skrevet 8. desember 2007 #6 Skrevet 8. desember 2007 Haha, det er ikke noe mer dyremishandling å kupere enn det er å gjøre andre enkle rutineinngrep (som kastrering f.eks). Det foregår i full narkose og det er kun snakk om et lite sår som gror raskt. Og man velger selvsagt et land der man ikke må ha hunden i karantene først. Jo, for kupering av ører har ingen funksjon utover det kosmetiske, det har kastrering.
onyx Skrevet 8. desember 2007 #7 Skrevet 8. desember 2007 I mange land der dette er forbudt er det også forbudt å importere valper som dette er utført på. Man kan søke om å få importere en hund man f.eks. har eid lenge i utlandet mens man selv har bodd utenlands. Vet ikke hvordan det er i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #8 Skrevet 8. desember 2007 I mange land der dette er forbudt er det også forbudt å importere valper som dette er utført på. BRA!
Frey Skrevet 8. desember 2007 #9 Skrevet 8. desember 2007 (endret) I Norge er det jo fortsatt lov å importere kuperte hunder, men man kan aldri stille de på utstilling. Ei heller delta i noen form for offisielle konkurranser. Ved å importere kuperte hunder støtter man denne formen for dyremishandling. Forbud mot kupering generelt er heldivis i rask utbredelse på verdensbasis. Forøvrig mener jeg at hvis ørenes estetikk er det viktigste så bør man finne seg en annen hobby enn hund.. Endret 8. desember 2007 av Frey
Trillrund Skrevet 8. desember 2007 #10 Skrevet 8. desember 2007 Forøvrig mener jeg at hvis ørenes estetikk er det viktigste så bør man finne seg en annen hobby enn hund..
Gjest Moonshadow Skrevet 8. desember 2007 #11 Skrevet 8. desember 2007 Forøvrig mener jeg at hvis ørenes estetikk er det viktigste så bør man finne seg en annen hobby enn hund.. :bukke:
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #12 Skrevet 8. desember 2007 Haha, det er ikke noe mer dyremishandling å kupere enn det er å gjøre andre enkle rutineinngrep (som kastrering f.eks). Og det er nettopp derfor kastrering er forbudt med mindre det er til helsemessige grunner..
Gjest TS Skrevet 9. desember 2007 #13 Skrevet 9. desember 2007 Ja, kastrering er også forbudt. Av en eller annen syk grunn... Så regelverket vet tydeligvis ikke alltid best! Det er jo en kjent sak at reglene når det gjelder dyrehold i Norge er helt tragiske. Men ja.. selvsagt er det kun på grunn av estetikk at man punger ut flere tusen kroner, strever med importtillatelse og papirer, tar seg bryet med å finne seriøse oppdrettere og ikke minst aktiviserer, trener og tar hånd om et dyr i 10, kanskje 15, år. Selvsagt.
Gjest Skrevet 9. desember 2007 #14 Skrevet 9. desember 2007 Hvis det er så forbanna viktig for deg å ha en hund som ikke er naturlig så syntes jeg det er dust ja.
Frey Skrevet 9. desember 2007 #15 Skrevet 9. desember 2007 Men ja.. selvsagt er det kun på grunn av estetikk at man punger ut flere tusen kroner, strever med importtillatelse og papirer, tar seg bryet med å finne seriøse oppdrettere og ikke minst aktiviserer, trener og tar hånd om et dyr i 10, kanskje 15, år. Selvsagt. siden jeg selv synes de ser best ut med kuperte ører vil jeg importere en kupert valp. Lukter det ikke vondt når man basjer seg selv på leggen? Ja, siden du velger å importere en ørekupert hund fremfor å kjøpe en som ikke er det pga utseende handler det om estetikk ja. Hvis det ikke hadde handlet om det hadde du vel kjøpt hund i Norge og samtidig unnlatt å bidra til dyremishandling..
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #16 Skrevet 9. desember 2007 Det finnes svært få hunderaser i dag som kan kalles "naturlige". Lukter det ikke vondt når man basjer seg selv på leggen? Ja, siden du velger å importere en ørekupert hund fremfor å kjøpe en som ikke er det pga utseende handler det om estetikk ja. Hvis det ikke hadde handlet om det hadde du vel kjøpt hund i Norge og samtidig unnlatt å bidra til dyremishandling.. Selvsagt kjøper jeg ikke en hund jeg synes er stygg. Men GRUNNEN til at jeg kjøper hund i utgangspunktet er ikke at jeg vil ha noe vakkert å viste frem.
Frey Skrevet 9. desember 2007 #17 Skrevet 9. desember 2007 Nårman velger rase bør man først og fremst velge ut i fra rasens indre kriterier og bruksområder. Hvis man da står igjen med flere alternativer velger man naturlig nok den som tiltaler en mest estetisk ja. Men det er milevidt derfra til å søke etter individer som er utsatt for unødvendig kosmetisk kirugi - som kupering faktisk er. Det blir litt det samme som om kjæresten din ville ha deg bare om du opererte nesa.
Kalorina Skrevet 9. desember 2007 #18 Skrevet 9. desember 2007 Hva i all verden betyr ørekupering? *lurer*
Vilya Skrevet 9. desember 2007 #19 Skrevet 9. desember 2007 Hva i all verden betyr ørekupering? *lurer* Ørekupering er å skjære av (deler av) ørene. I tillegg til å gi hunden narkose, sår som må gro og evt smerter, fratas hunden muligheten til å kommunisere skikkelig med omgivelsene for resten av livet fordi den ikke lenger kan bruke ørene som del av kroppsspråket.
Tabris Skrevet 9. desember 2007 #20 Skrevet 9. desember 2007 Det er å kutte bort en del av øret fra hunder som naturlig har ører med brett i, slik at ørene heller står rett opp. Det ble gjort tidligere med bl.a. doberman og boxer. Her er et eksempel med en doberman med kupert øre: http://www1.istockphoto.com/file_thumbview...ul_doberman.jpg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå