wondergirl Skrevet 7. desember 2007 #1 Skrevet 7. desember 2007 Jeg gikk akkurat gjennom barneavdelingen på Cubus, og der ser jeg at det henger topp og truse til små jenter med leopardmønster. Er ikke dette ganske usmakelig? Selve designet på tøyet var ikke noe vulgært, men likevel. Jeg er så lei av seksualiseringen av barn! Hva synes dere?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #2 Skrevet 7. desember 2007 Hva er det som er seksualisert med det egentlig? Jeg ville bare sett på det som en morsom ting, akkurat som en spiderman-underbukse. Man må ikke alltid legge vrangviljen til...
Gjest Frk Åberg Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 Leopardundertøy i seg selv har jo ikke noe med sex å gjøre, men i vår kultur syns jeg at leopardmønster, særlig på undertøy ofte knyttes opp mot sex. Derfor syns jeg det er smakløst med leopardmønstret undertøy på barn.
Harlekin Skrevet 7. desember 2007 #4 Skrevet 7. desember 2007 Alt er hva vi gjør det til. Hakekorset ble ødelagt fordi det ble brukt av Hitler og kompani. La oss ikke gjøre det samme med leopardmønsteret. En ting er at det i dag kan bli forbundet med noe seksuelt, men det trenger ikke å forbli sånn for all fremtid! Så lenge det var helt "barneaktig" i fasongen, synes jeg dette er helt ok.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #5 Skrevet 7. desember 2007 Hadde jeg sett barn i leopardmønstrede klær ville jeg ha mistenkt misbruk fra foreldrene!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #6 Skrevet 7. desember 2007 Er det galt også nå. Nei, jeg skal nå kle min datter opp i tanga, leopardklær, latexdrakt og alt annet utfordrende. Jeg lar ikke andre bestemme hvordan jeg og mine skal kle oss. Klær er klær.
la Flaca Skrevet 7. desember 2007 #7 Skrevet 7. desember 2007 Hadde jeg sett barn i leopardmønstrede klær ville jeg ha mistenkt misbruk fra foreldrene! Har du det samme forholdet til tigerstriper? Hva med sebra eller giraffmønster?
Omeg@ Skrevet 7. desember 2007 #8 Skrevet 7. desember 2007 Javel, dette foregår kanskje litt oppe i ditt hode ? Så lenge det er snakk om barneklær i barnefasong, så bør dyremønster gå helt greit uten at man skal assosiere det med sex.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #9 Skrevet 8. desember 2007 Alt er hva vi gjør det til. Hakekorset ble ødelagt fordi det ble brukt av Hitler og kompani. La oss ikke gjøre det samme med leopardmønsteret. En ting er at det i dag kan bli forbundet med noe seksuelt, men det trenger ikke å forbli sånn for all fremtid! At hakekorset er ødelagt skyldes vel først og fremst av visse grupperinger er mest opptatt av å knytte det til Hitler og kompani. Symboler er mektige. De såkalte ”anti-rasistene” er nok lite villig til å gi avkall på et så mektig symbol som hakekorset for å frigjøre hakekorsets mange tusenårige historie. Men at leopardmønster, enten det nå er på undertøy eller ei, skal være knyttet opp mot sex i vår kultur er iallfall gått meg hus forbi. Det eneste jeg har fått med meg er at leopardmønster var på moten en gang i tida. Men som med all mote slutter det å bli mote når massene begynner å bruke det. Dermed ender det som regel opp med å bli et symbol på lavstatus fordi massene bruker det. Slik at leopardmønstrete klær endte opp med å bli like sexy som grilldressen er i dag. For eksempel den norske filmen Budbringere, fra 1997, viser en kvinne utstyrt med et leopardmønstret klesplagg når de skal skildre en fest i et nitrist lavstatusmiljø.
Grissini Skrevet 8. desember 2007 #10 Skrevet 8. desember 2007 Leopardmønster på klær generelt er både tacky og usmakelig i mine øyne.
Harlekin Skrevet 8. desember 2007 #11 Skrevet 8. desember 2007 At hakekorset er ødelagt skyldes vel først og fremst av visse grupperinger er mest opptatt av å knytte det til Hitler og kompani. Symboler er mektige. De såkalte ”anti-rasistene” er nok lite villig til å gi avkall på et så mektig symbol som hakekorset for å frigjøre hakekorsets mange tusenårige historie. Ja, Hitler og kompani. Både daværende og nåværende!
sommerglede Skrevet 8. desember 2007 #12 Skrevet 8. desember 2007 (endret) HALLOOOOOOO... min sønn på 7 år synest det er drit kult... har kjøpt med zebra striper til han og han elsker den .. Endret 8. desember 2007 av NISSEKONE
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #13 Skrevet 8. desember 2007 Ja, Hitler og kompani. Både daværende og nåværende! Misforstår du med vilje? Etter min mening er det som sagt først og fremst de såkalte ”anti-rasistene” som står i veien for en frigjøring av hakekorsets mange tusenårige historie. Hakekorset er et mektig symbol på hva de ønsker å markere avstand til. Og det er et symbol de neppe er villig til å gi avkall på. Ta en tur til Blitz-huset i Oslo og observer hvordan de bruker det. Det er en ganske effektiv symbolikk. Leopardmønster på klær generelt er både tacky og usmakelig i mine øyne. Ja, jeg skjønner ikke hvorfor noen forbinder leopardmønster med seksualitet. Mer enn noe annet er det et symbol på lavstatus. Og lavstatus har vel aldri vært spesielt sexy? Iallfall ikke kvinners øyne vil jeg anta.
ToveM Skrevet 8. desember 2007 #14 Skrevet 8. desember 2007 Ser ikke noe galt i det, så lenge fasongen ikke er tanga og lign. Det jeg har problemer med er å finne skikkelig tøft undertøy til 9 åringen, hun vil gjerne har undertøy med barbie og slike ting på, men det går stort sett bare opp til 7-8 år. Kommer en opp i litt større størrelser ser mye av det altfor voksent ut for en unge på 9 år.
Gjest æsj Skrevet 8. desember 2007 #15 Skrevet 8. desember 2007 Leopardundertøy i seg selv har jo ikke noe med sex å gjøre, men i vår kultur syns jeg at leopardmønster, særlig på undertøy ofte knyttes opp mot sex. Derfor syns jeg det er smakløst med leopardmønstret undertøy på barn. Helt enig. Leopardmønstret undertøy har i lang tid vært sexy undertøy (i alle fall fra slutten av 60-tallet og frem til i dag). Blonder og silke har jo heller ingenting med sex å gjøre, men er helt klart seksuell mening/intensjon med dette når det kommer til undertøy. Det er absolutt ikke bare snitt i klær som skal fremheve om det er sexy klær eller ikke. Sexy undertøy til barn er helt unødvendig, totalt smaksløst og kvalmende. Er helt enig med ts. Er lei av seksualisering av barn, men er enda mer lei av folk som mener det ikke gjør noe.
brannfarlig Skrevet 8. desember 2007 #16 Skrevet 8. desember 2007 (endret) Er det galt også nå. Nei, jeg skal nå kle min datter opp i tanga, leopardklær, latexdrakt og alt annet utfordrende. Jeg lar ikke andre bestemme hvordan jeg og mine skal kle oss. Klær er klær. Og du måtte jo være anonym...Hvis du kler barna i leopardmønstra undertøy og tangatruser, så lar du faktisk andre bestemme hva barna dine skal gå i....Nemlig butikkjedene. Tenkte du på det?? Nei, syns rene farger passer best på barn. Spiderman truser kan ikke akkurat måles opp med leopardmønstra truser. Kanskje Prinsessemotiv vil være mer sammenlignbart. Endret 8. desember 2007 av brannfarlig
Gjest Emera Skrevet 8. desember 2007 #17 Skrevet 8. desember 2007 Ser ikke noe galt i det, så lenge fasongen ikke er tanga og lign. Det jeg har problemer med er å finne skikkelig tøft undertøy til 9 åringen, hun vil gjerne har undertøy med barbie og slike ting på, men det går stort sett bare opp til 7-8 år. Kommer en opp i litt større størrelser ser mye av det altfor voksent ut for en unge på 9 år. Dette har jeg og lagt merke til. Når man kommer over 7 år er man i en annen størrelsesgruppe, den fra 7-16 år. Og der er klærne helt like, det er kun størrelsene som er ulike. Nå er det en viss forskjell på en jente på sju og en på seksten, men det ser ikke kleskjedene ut til å forstå. Det finnes noen spesialbutikker i barneklær, og der er det litt annerledes. Selv handlet jeg en del hos Linus&Lotta i den tiden det var så populært med bar navle. Der gjorde de et poeng ut av at de ikke hadde slike klær. For å svare på trådens tema , jeg synes ikke om leopardmønstret undertøy til barn. Nå har jeg ikke sett akkurat det undertøyet trådstarter refererer til, så jeg svarer generelt.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #18 Skrevet 8. desember 2007 Helt enig. Leopardmønstret undertøy har i lang tid vært sexy undertøy (i alle fall fra slutten av 60-tallet og frem til i dag). Blonder og silke har jo heller ingenting med sex å gjøre, men er helt klart seksuell mening/intensjon med dette når det kommer til undertøy. Det er absolutt ikke bare snitt i klær som skal fremheve om det er sexy klær eller ikke. Sexy undertøy til barn er helt unødvendig, totalt smaksløst og kvalmende. Er helt enig med ts. Er lei av seksualisering av barn, men er enda mer lei av folk som mener det ikke gjør noe. Dette hysteriet finner jeg direkte skremmende. Her er det jo du som seksualiserer barna når du maner fram spøklelser på høylys dag.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #19 Skrevet 8. desember 2007 Hvis du kler barna i leopardmønstra undertøy og tangatruser, så lar du faktisk andre bestemme hva barna dine skal gå i....Nemlig butikkjedene. Tenkte du på det?? Tenkte du på at det du kler dine barn opp i også er bestemt av butikkjedene?
ToveM Skrevet 8. desember 2007 #20 Skrevet 8. desember 2007 Dette har jeg og lagt merke til. Når man kommer over 7 år er man i en annen størrelsesgruppe, den fra 7-16 år. Og der er klærne helt like, det er kun størrelsene som er ulike. Nå er det en viss forskjell på en jente på sju og en på seksten, men det ser ikke kleskjedene ut til å forstå. Det finnes noen spesialbutikker i barneklær, og der er det litt annerledes. Selv handlet jeg en del hos Linus&Lotta i den tiden det var så populært med bar navle. Der gjorde de et poeng ut av at de ikke hadde slike klær. For å svare på trådens tema , jeg synes ikke om leopardmønstret undertøy til barn. Nå har jeg ikke sett akkurat det undertøyet trådstarter refererer til, så jeg svarer generelt. Har og handlet mye på Linus og Lotta de har virkelig klær for barn og ikke korte topper og lave bukser, det er næmlig noe jeg ikke kler 9 åringen min i enda, og heldigvis er hun ikke opptatt av mote..enda..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå