Gå til innhold

Bør de kristne helligdagene fjernes?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Å gjøre de andre helligdagene fleksible derimot har en funksjon, siden det per i dag er slik at de kristne har betalt fri på sine hellige dager, og ikke de som tilhører andre religioner.

Jeg skiter i religion. Særlig andre religioner. Det som er viktig for meg er at dette er norske tradisjoner som er forenende og homogeniserende. Jeg liker ikke ulikheter og forskjeller. Innvandere som ikke har lyst til å bli norske kan bare reise sin egen sjø. De har ingen krav i forhold til Norge og nordmenn, og Norge og nordmenn har ingen forpliktelser overfor for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skiter i religion. Særlig andre religioner. Det som er viktig for meg er at dette er norske tradisjoner som er forenende og homogeniserende. Jeg liker ikke ulikheter og forskjeller. Innvandere som ikke har lyst til å bli norske kan bare reise sin egen sjø. De har ingen krav i forhold til Norge og nordmenn, og Norge og nordmenn har ingen forpliktelser overfor for dem.

Men dette dreier seg ikke om innvandrere. Og siden du skiter i religion, så trenger vi innspill fra de som ikke skiter i religion - for religionens del. På samme måte som man trenger innspill fra andre i de temaene som jeg skiter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiter i religion. Særlig andre religioner. Det som er viktig for meg er at dette er norske tradisjoner som er forenende og homogeniserende. Jeg liker ikke ulikheter og forskjeller. Innvandere som ikke har lyst til å bli norske kan bare reise sin egen sjø. De har ingen krav i forhold til Norge og nordmenn, og Norge og nordmenn har ingen forpliktelser overfor for dem.

Våre tradisjonelle fridager/helligdager skaper ikke forskjeller. Det er jo ikke slik at man må være kristen for å få fri f.eks. i julen? Dessuten kan du ikke ta en flere hundre år gammel tradisjon og ønske at den skal være "homogeniserende". Det norske samfunnet er et svært egalitært samfunn - det er veldig lite klasseforskjeller sammenlignet med andre land. Jeg sier ikke at det er ting man kan ta tak i, men det er en annen debatt. Helligdagene våre har i hvert fall ikke noe med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen her som ønsker å fjerne kristendommen? Jeg ønsker bare ikke at den skal ha noen statlige fortrinn, i form av statskirke, helligdager, krl-fag osv.

KRL heter vel noe annet nå tror jeg.. Men uansett så er det jo ikke bare kristendom de prater om, men alt de andre og..

La oss kutte ut søndagsfri mens vi er i gang, da.

Såklart.. La den bli fridag på lik linje med lørdag, men da må søndag også ha samme rettigheter som lørdag, altså butikkene åpne fra 10-18 og samme med ølsalget o.s.v

Mener at 1. mai som offesiell fridag også må fjernes. Svært få har et forhold til denne dagen.

Egentlig litt enig med deg.. Jeg og mest trolig de som er mindre enn meg og får lite informasjon om hva denne dagen egentlig var. Bortsett fra noe som skjedde en gang for lenge, lenge siden. Eneste denne dagen blir brukt til nå er jo å drikke som bare pokker dagen før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Egentlig litt enig med deg.. Jeg og mest trolig de som er mindre enn meg og får lite informasjon om hva denne dagen egentlig var. Bortsett fra noe som skjedde en gang for lenge, lenge siden. Eneste denne dagen blir brukt til nå er jo å drikke som bare pokker dagen før.

Kunnskap om hva første mai er kan enhver som er medlem av en fagforening gi deg. Hvis du synes de er teite og dumme så kan du lese avisen dagen før og etter og se nyheter selve dagen så er jeg sikker på at du får med deg hva det handler om.

1. mai handler IKKE om noe som hendte for lenge siden. Skal du bruke det som argument får man i alle fall fjerne jul og 17. mai også ... duh.

1. mai har de siste par årene blitt viktigere enn noen sinne fordi rettigheter som bl.a. fagforeningen har kjempet og opparbeidet gjennom lang tid (som 37,5 dagers uke, sykelønn, AFP, etc) står i fare for å bli fjernet av politiske krefter som foretrekker at arbeidere får sin lønn og ellers holder kjeft og gjør som arbeidsgiver sier. Denne dagen bruker fagbevegelsen til å markere at vi fortsatt kjemper for disse rettighetene.

Hvis du hadde sagt det samme om 17. mai (ja for det er jo også en dag der man bare går ut og drikker seg møkkings dagen før for veldig mange) at det er noe vi ikke en gang vet hva er til og kan bare fjernes så hadde du blitt kalt historieløs.

Det får bli opp til deg om du har lyst å være like historieløs i fremtiden om 1. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg synes som Blondie over her at 1. mai er en viktig dag. Nå er jeg vokst opp med familie som har vært sterkt engasjert i fagbevegelsen da, så jeg har helt sikkert blitt flasket opp på informasjon om hva denne dagen har betydd og bør fortsette å bety i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes som Blondie over her at 1. mai er en viktig dag. Nå er jeg vokst opp med familie som har vært sterkt engasjert i fagbevegelsen da, så jeg har helt sikkert blitt flasket opp på informasjon om hva denne dagen har betydd og bør fortsette å bety i fremtiden.

Akkurat som andre har vokst opp med at julaften er en viktig dag. Ingen jeg kjenner markerer 1. mai. Nesten alle jeg kjenner feirer julaften.

For min del kan gjerne alle helligdaer og offentlige fridager fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...