Gå til innhold

Bør de kristne helligdagene fjernes?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I Norge er ni av 12 helligdager knyttet til kristne tradisjoner. Stadig flere nordmenn feirer ikke disse kristne tradisjonene. Jeg synes også de andre helligdagene bør falle bort. De som feirer kan vel heller bruke ferien sin hvis de ønsker fri? Samfunnøkonomisk ville det vært svært lønnsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge er ni av 12 helligdager knyttet til kristne tradisjoner. Stadig flere nordmenn feirer ikke disse kristne tradisjonene. Jeg synes også de andre helligdagene bør falle bort. De som feirer kan vel heller bruke ferien sin hvis de ønsker fri? Samfunnøkonomisk ville det vært svært lønnsomt.

Norge har ikke så mange helligdager, og jeg syns ikke det er noen utpreget god ide å fjerne noen av dem. Selv om de ikke har noe religiøst innhold for de fleste av oss, så har de sin misjon.

Jeg mener at vi trenger litt fri innimellom, og jul og påske og pinse, etc. er for meg dager da jeg kan slappe av litt ekstra, være sammen med mine nærmeste, og hente meg litt inn. Dersom hele året utenom sommerferien skulle vært jobb 9-4, 5 dager i uka, sommer som vinter, da tror jeg at vi ville merket det i form av mer sykmeldinger og mer stressreaksjoner. Det er slett ikke sikkert at det ville lønne seg for samfunnet å ta bort helligdagene.

Jeg får f.eks lite tid sammen med familien pga jobb. Og jeg ser virkelig frem til å ha god tid sammen med dem nå i jula, og vite at jeg ikke behøver å gå tilbake på jobb på en drøy uke, når jeg først tar fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vi bør skille stat og kirke og fjerne de kristne høytidsdagene. I stedet burde alle fått samme mengde fridager som de kunne dele ut i løpet av året etter visse reguleringer (slik at det ikke ble helt kaos i arbeidslivet ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Vanskelig spørsmål. Litt av tingen med de faste helligdagene er jo at de fleste har fri samtidig. Jeg kan tenke meg at løsningen til Tabris der man skal få ekstra fridager etter visse reguleringer kan føre til at f.eks. en familie ikke har fri samtidig. Da blir jo litt av poenget (i mine øyne) med å ha fri borte.

Og hvordan skulle dette gjøres med f.eks. skole? Nå har jo lærerne og elevene fri samtidig, da må elevene ta fri etter når foreldrene får fri da!?

Jeg er egentlig enig i at vi ikke trenger de kristne høytidene, men jeg ser altså en del praktiske problemer med gjennomførbarheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vi bør skille stat og kirke og fjerne de kristne høytidsdagene. I stedet burde alle fått samme mengde fridager som de kunne dele ut i løpet av året etter visse reguleringer (slik at det ikke ble helt kaos i arbeidslivet ;))

Det er jo på en måte logisk og fornuftig. Men det systemet vi har nå, fungerer jo faktisk ganske bra. De religiøse får fri i høytiden og kan feire. Vi andre får bruke tiden til å være sammen med våre nærmeste, og barna får fri fra skolen slik at de aller fleste kan samle sin familie rundt seg.

Spiller det da noen rolle hvorfor høytiden først ble innstiftet, eller hva slags innhold den har eller ikke har for folk flest? Jeg mener at det ikke betyr noe som helst.

Så lenge det fungerer, er det ikke noe behov for å fikse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det heller burde vært mulig å få permisjon uten lønn inntil 2 uker pr. år. Hvis man ønsker og trenger fri. Man kan også be om 2 ukers permisjon for skolebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at det ikke betyr noe som helst.

Jeg mener det betyr en del. :)

Sommerferien kan vi selvsagt ha som vi har den, det er jo ingen religiøs høytid. Jeg tenker på jul, påske, pinse og Kr. Himmelfartsdag m.m.

Da dreier det seg som regel om 1-4 dager, og det kan ikke være så vanskelig å få til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det betyr en del. :)

Sommerferien kan vi selvsagt ha som vi har den, det er jo ingen religiøs høytid. Jeg tenker på jul, påske, pinse og Kr. Himmelfartsdag m.m.

Da dreier det seg som regel om 1-4 dager, og det kan ikke være så vanskelig å få til?

Hva er poenget, da? Disse fridagene er jo allerede innarbeidet i fht jobb, skolefri, m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det heller burde vært mulig å få permisjon uten lønn inntil 2 uker pr. år. Hvis man ønsker og trenger fri. Man kan også be om 2 ukers permisjon for skolebarn.

Men da taper man jo stort på det! Regn med at den går glatt gjennom i neste tarifforhandling.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg mener vi bør skille stat og kirke og fjerne de kristne høytidsdagene. I stedet burde alle fått samme mengde fridager som de kunne dele ut i løpet av året etter visse reguleringer (slik at det ikke ble helt kaos i arbeidslivet ;))

Enig. Man kunne f.eks. fått vinterferie og høstferie ut av disse helligdagene og dermed kunne foreldre fått mer tid sammen med sine barn i disse periodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jo vi ikke hatt jul, hvor nitrist hadde ikke det blitt :gråte:

Det hadde blitt til hva vi gjorde det til, og vi kunne fått et større skille mellom de ulike typer feiringer. Jeg tror vi kunne fått et mer spennede samfunn med mer nyanser og ulikheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet til dere ikke kristne egentlig? Jeg er ikke en kristen som flyr i kirken til alle tider. Men jeg har en tro, og høytidene betyr faktisk noe for meg.

Jeg kjenner jeg blir mektig provosert av dere som vil fjerne alt som har med kristendom å gjøre.

Det er vel for pokker bare å nyte fridagene og gjøre det som betyr noe for dere de dagene, og la oss ha høytidene i fred.

Absolutt alt som har med kristendom å gjøre skal fjernes nå for tiden. Verdier som faktisk betyr noe går tapt.

Fremtiden generasjoner får faktisk ikke et valg hvis dere får det som dere vil. Om en generasjon vil ikke ungene vite om Kristendom i det hele tatt.

Men vær du sikker på at de vet alt om Islam.

Jeg er ingen moralist og svartsynt kristen. Jeg går ikke i kirken bortsett fra i spesielle andledninger. Og jeg lever et liv som svartsynte kristne helt sikkert ville dømt nedenom og hjem.

Men jeg har min tro, og vil få lov til det. Og jeg vil ha høytidene i min tro i fred.

Hvorfor er det så viktig for de som ikke tror å fjerne kristendommen?

Skal ikke fremtidens generasjoner ha et valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er problemet til dere ikke kristne egentlig? Jeg er ikke en kristen som flyr i kirken til alle tider. Men jeg har en tro, og høytidene betyr faktisk noe for meg.

Jeg kjenner jeg blir mektig provosert av dere som vil fjerne alt som har med kristendom å gjøre.

Det er vel for pokker bare å nyte fridagene og gjøre det som betyr noe for dere de dagene, og la oss ha høytidene i fred.

Absolutt alt som har med kristendom å gjøre skal fjernes nå for tiden. Verdier som faktisk betyr noe går tapt.

Fremtiden generasjoner får faktisk ikke et valg hvis dere får det som dere vil. Om en generasjon vil ikke ungene vite om Kristendom i det hele tatt.

Men vær du sikker på at de vet alt om Islam.

Jeg er ingen moralist og svartsynt kristen. Jeg går ikke i kirken bortsett fra i spesielle andledninger. Og jeg lever et liv som svartsynte kristne helt sikkert ville dømt nedenom og hjem.

Men jeg har min tro, og vil få lov til det. Og jeg vil ha høytidene i min tro i fred.

Hvorfor er det så viktig for de som ikke tror å fjerne kristendommen?

Skal ikke fremtidens generasjoner ha et valg?

Godt sagt :klappe: Norge er vel et av de landene i Europa med minst offentlige fridager, la oss ha de vi har i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er problemet til dere ikke kristne egentlig? Jeg er ikke en kristen som flyr i kirken til alle tider. Men jeg har en tro, og høytidene betyr faktisk noe for meg.

Jeg kjenner jeg blir mektig provosert av dere som vil fjerne alt som har med kristendom å gjøre.

Det er vel for pokker bare å nyte fridagene og gjøre det som betyr noe for dere de dagene, og la oss ha høytidene i fred.

Absolutt alt som har med kristendom å gjøre skal fjernes nå for tiden. Verdier som faktisk betyr noe går tapt.

Fremtiden generasjoner får faktisk ikke et valg hvis dere får det som dere vil. Om en generasjon vil ikke ungene vite om Kristendom i det hele tatt.

Men vær du sikker på at de vet alt om Islam.

Jeg er ingen moralist og svartsynt kristen. Jeg går ikke i kirken bortsett fra i spesielle andledninger. Og jeg lever et liv som svartsynte kristne helt sikkert ville dømt nedenom og hjem.

Men jeg har min tro, og vil få lov til det. Og jeg vil ha høytidene i min tro i fred.

Hvorfor er det så viktig for de som ikke tror å fjerne kristendommen?

Skal ikke fremtidens generasjoner ha et valg?

Litt av problemet er at en god del av befolkningen har andre helligdager enn de kristne. De blir tvunget til å ha fri på de kristne helligdagene, men må gjerne jobbe på -sine- helligdager. Kristendommen blir på denne måten gitt særfordeler framfor de andre religionene, noe som man kanskje kan si er naturlig så lenge vi har en statskirke.

Jeg er ateist, og har ikke noe imot å ha fri en dag her og en dag der, men jeg ser at det kan være plagsomt for dem som har -andre- helligdager de vil feire. (og innimellom kan de påtvungne fridagene være ubeleilige, jeg ville helst hatt fri andre dager..)

Så å fjerne de kristne helligdagene er ikke fordi man hater kristendommen, men fordi man vil likestille alle religionene.

Amalie_85:

Du kunne jo tatt fri i julen, og feiret den? Selv om ikke -alle- velger å ha fri i julen betyr jo ikke det at du ikke kan feire jul?

Men det blir selvsagt vanskelig å gjennomføre i praksis. Hvis alle unntatt én vil ha fri i en viss dag, så blir det jo noget vanskelig å få hjulene til å gå rundt når det bare er en ensom sjel på jobb. Da må man enten lukke sjappen eller tvinge noen til å jobbe på en av sine helligdager (men det blir jo allerede mange muslimer/hinduister/osv tvunget til allerede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest:

Ja vi har statskirkerelgion i Norge, og derfor bør det være de helligdagene vi bevarer.

Hvis jeg flyttet til et annet land med en annen relgion ville det være en selvfølge for meg å respektere dette landets tro og relgion.

Min helligdager måtte jeg bare feire med mine på best mulig måte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet til dere ikke kristne egentlig? Jeg er ikke en kristen som flyr i kirken til alle tider. Men jeg har en tro, og høytidene betyr faktisk noe for meg.

Jeg kjenner jeg blir mektig provosert av dere som vil fjerne alt som har med kristendom å gjøre.

Det er vel for pokker bare å nyte fridagene og gjøre det som betyr noe for dere de dagene, og la oss ha høytidene i fred.

Absolutt alt som har med kristendom å gjøre skal fjernes nå for tiden. Verdier som faktisk betyr noe går tapt.

Fremtiden generasjoner får faktisk ikke et valg hvis dere får det som dere vil. Om en generasjon vil ikke ungene vite om Kristendom i det hele tatt.

Men vær du sikker på at de vet alt om Islam.

Jeg er ingen moralist og svartsynt kristen. Jeg går ikke i kirken bortsett fra i spesielle andledninger. Og jeg lever et liv som svartsynte kristne helt sikkert ville dømt nedenom og hjem.

Men jeg har min tro, og vil få lov til det. Og jeg vil ha høytidene i min tro i fred.

Hvorfor er det så viktig for de som ikke tror å fjerne kristendommen?

Skal ikke fremtidens generasjoner ha et valg?

Jeg er helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...