Gå til innhold

Pengene mine er unyttige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at tiden løper fra meg. Jeg er 31 år og har enda ikke kommet inn på boligmarkedet. Er enslig med et barn,så jeg må også bære utgiftene alene. Noe som gjør det ekstra vanskelig å få et lån som kan gå til kjøp av noe som er større enn 35 kvadrat. Det å ha råd til noe med to soverom kan jeg bare glemme på det dyre hjemstedet mitt...Jeg har en ganske så grei egenkapital (150 000 kr) som jeg har spart meg opp. Og det til tross for at jeg har vært student i fem år også.

Alikevel er ikke det nok. Som 20% i innskudd, så er ikke 150 000 mye. Lurer på hvordan alle andre klarer dette. Dere som eier bolig. Hvor gamle var dere når dere kjøpte første gang? Og hvor mye hadde dere spart dere opp i egenkapital? Hvis dere var to som kjøpte- hvor mye hadde dere da hver i egenkapital?

Jeg blir så frustrert og nærmest litt depp, for jeg ser helt klart at det kan være mye rimeligere å eie enn å leie. Nå sitter jeg på en måte "fast" i en leiebolig" og det er frustrerende å tenke på at man da betaler på andre sitt lån, samtidig som man ikke får kjøpt (eller spart noe ytterligere) til seg selv. Og det til tross for at man har en egenkapital. Og som sagt. Begynner å føle meg for gammel også. Har inntrykk av at folk flest på min alder har nedbetalt et huslån gjennom mange år allerede.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Førstehjemslån hos husbanken?

Gjest antigartner
Skrevet

Hvis du ikke har hatt bolig før, tilbyr bankene førstehjemslån der du får låne inntil 100% til bankens beste rente. Tror kanskje det betinger at du har BSU-konto, men det er jo kun fordeler ved å ha BSU, så hvis du ikke har det fra før er det bare å opprette.

Jeg hadde ca 100.000 i egenkapital og et studielån på ca 220.000 da jeg kom meg inn på boligmarkedet.

Saksbehandler i banken din bør jo se på hva du klarer å betale i husleie, og at du samtidig har klart å spare deg opp en del penger, når han/hun setter en max-sum for hva du kan låne.

Ta kontakt med banken din og be om en samtale med en kunderådgiver så finner dere ut hva du kan låne. Dermed vet du mer om hvilken bolig du kan se etter også.

Gjest antigartner
Skrevet
Førstehjemslån hos husbanken?

Startlån, tror jeg denne ordningen heter. Også verdt å sjekke ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde egenkapital på ca 100.000, men også et studielån på ca 300.000 da jeg kjøpte leilighet med samboer i sommer. Han hadde ingen egenkapital, og samlet lån på ca 200.000 (studie + bil).

Vi har samlet inntekt på over ca 850.000 kr/år, og pga min utdannelse og jobb fikk vi ekstra gode betingelser.

Tok opp lån på 2.500 000, og kunne fått mer om vi ville.

Skrevet

Takk for svar :) Jeg burde kanskje ha spurt om hvor store lån de som har lånt (og som hadde egenkapital) fikk. Har BSU-konto, men det er ikke anbefalt å bruke av den før jeg er 34. Banken har sagt at de vil gi meg lån til beste rente og de vil låne meg 700 000. Men det kommer man ikke langt med her. For 800 000 får man en liten leilighet med kjøkken i stua og et soverom. Ikke akkurat noen gode oppvekstvilkår for en pjokk. Jeg er ikke kresen på bolig, altså.Men kjøper jeg vil jeg helst bo der i mange år. Er viktig at man trives også.

Og nå føler jeg meg nesten håpløs og på etterskudd i livet. Den ene budrunden etter den andre går ifra meg, for jeg er sjanseløs mot de som får mye større lån. Jeg trodde at man kom langt med 150 000, men man gjør visst ikke det. Mister rent både mot og motivasjon. Er derfor jeg lurer litt på hvor mye egenkapital (og evt lån) andre har. Prøver på en måte å få opp motivasjonen.

Hvis du ikke har hatt bolig før, tilbyr bankene førstehjemslån der du får låne inntil 100% til bankens beste rente. Tror kanskje det betinger at du har BSU-konto, men det er jo kun fordeler ved å ha BSU, så hvis du ikke har det fra før er det bare å opprette.

Jeg hadde ca 100.000 i egenkapital og et studielån på ca 220.000 da jeg kom meg inn på boligmarkedet.

Saksbehandler i banken din bør jo se på hva du klarer å betale i husleie, og at du samtidig har klart å spare deg opp en del penger, når han/hun setter en max-sum for hva du kan låne.

Ta kontakt med banken din og be om en samtale med en kunderådgiver så finner dere ut hva du kan låne. Dermed vet du mer om hvilken bolig du kan se etter også.

Skrevet

Hvor gamle var dere når dere kjøpte bolig for første gang,da? :sjenert:

Skrevet

En kollega av meg kjøpte for første gang i fjor, hun og datteren hennes uten ei krone i egenkapital. Men hun hadde da søkt og fått noe støtte fra kommunene, jeg vet ikke hva det heter, men er vel noe etableringsstøtte en kan søke om. Hun har søkt flere ganger på dette men fått avslag alle gangene helt til i fjor, da var det hennes tur. Siden jeg ikke er til noe hjelp med å si hva det heter så kan du jo undersøke om det finnes noe hjelp å få via kommunen.

Lykke til!

P.s jeg må bare legge til at jeg er i samme situasjon som deg, men jeg har riktignok sambo så jeg håper jo vi klarer å få kjøpt noe innen 2-3 år. For oss har det vært arbidsledighet tidligere som har ødelagt og en del andre ting, det har tidvis vært tøft økonomisk og jeg skjønner det du sier at du føler deg på etterskudd i livet. Men, jeg har bare akeptert at sånn er situasjonene nå, men at vår tid kommer den også. Nå er vi heldigvis på rette veien når det gjelder jobb og økonomi!

Skrevet
Jeg hadde egenkapital på ca 100.000, men også et studielån på ca 300.000 da jeg kjøpte leilighet med samboer i sommer. Han hadde ingen egenkapital, og samlet lån på ca 200.000 (studie + bil).

Vi har samlet inntekt på over ca 850.000 kr/år, og pga min utdannelse og jobb fikk vi ekstra gode betingelser.

Så dere har totalt et lån på nesten fire ganger samlet inntekt OG kjøpte på topp - noe som sannsynligvis vil bety at dere om et par år vil ha mer i lån enn leiligheten deres er verdt. Med andre ord ikke et eksempel til etterfølgelse.

Skrevet (endret)
Så dere har totalt et lån på nesten fire ganger samlet inntekt OG kjøpte på topp - noe som sannsynligvis vil bety at dere om et par år vil ha mer i lån enn leiligheten deres er verdt. Med andre ord ikke et eksempel til etterfølgelse.

Nå aner du vel egentlig ingenting om hva slags bolig vi har kjøpt, hvor den ligger, og hva slags jobber vi har, og hva vi vet om vår inntekt i årene som kommer (noe som vi vet ganske mye om selv), men nei, jeg vil absolutt ikke anbefale det til personer som ikke vet at de har råd til å sitte på boligen i mange år fremover.

Og btw, imponerende at du kan spå boligmarkedet fremover :)

Endret av Bokormen
Skrevet
Nå aner du vel egentlig ingenting om hva slags bolig vi har kjøpt, hvor den ligger, og hva slags jobber vi har, og hva vi vet om vår inntekt i årene som kommer (noe som vi vet ganske mye om selv), men nei, jeg vil absolutt ikke anbefale det til personer som ikke vet at de har råd til å sitte på boligen i mange år fremover.

Det handler ikke om å spå, men å tolke klare indikatorer. Man "spår" ikke at en kokosnøtt som stopper etter den kastes opp i været vil falle i bakken, det er naturlover som forårsaker dette.

Skrevet
Det handler ikke om å spå, men å tolke klare indikatorer. Man "spår" ikke at en kokosnøtt som stopper etter den kastes opp i været vil falle i bakken, det er naturlover som forårsaker dette.

Vel, nå er det jo sagt at boligmarkede skal stagnere og falle i flere år, men ja, jeg tror også at det skjer nå. Men jeg tror absolutt ikke at det gjelder alle boliger.

Skrevet
Vel, nå er det jo sagt at boligmarkede skal stagnere og falle i flere år, men ja, jeg tror også at det skjer nå. Men jeg tror absolutt ikke at det gjelder alle boliger.

Du tror også at det skjer nå - javel. Da er det ganske logisk å spørre hvorfor i all verden du kjøpte leilighet i sommer.

Gjest antigartner
Skrevet

Med risiko for å starte en megakrangel her; hvis jeg hadde vært trådstarter (noe jeg ikke er), ville jeg blitt mer nedbrutt enn motivert av det svaret der...

Dette bar vel mer preg av selvskryt ift egen økonomi, karriere og framtidsutsikter. Hvis jeg har misforstått Bokormen helt, er det bare å beklage, men innlegget virket i alle fall ikke motiverende på meg som leser.

• Liker 1
Skrevet
Med risiko for å starte en megakrangel her; hvis jeg hadde vært trådstarter (noe jeg ikke er), ville jeg blitt mer nedbrutt enn motivert av det svaret der...

Dette bar vel mer preg av selvskryt ift egen økonomi, karriere og framtidsutsikter. Hvis jeg har misforstått Bokormen helt, er det bare å beklage, men innlegget virket i alle fall ikke motiverende på meg som leser.

Neida, er ingen som krangler her :) Selv om det ikke er motiverende, så synes jeg at det er litt interessant å se hvordan andre innretter seg i livet sitt. Alle teller.

Personlig skulle jeg ønske jeg var mer modig. Banken kunne faktisk gi meg opptil 750 000 i lån, men jeg har også 120 000 i studielån og har levd sinnsykt trangt i mange år. Også jeg tror renten går opp. Derfor er jeg i tvil på om jeg tør å låne så mye. Prøver nå å hente opp motivasjon på både spareplanet og andre plan. Forøvrig var det mange gode tips her. Tips jeg kommer til å undersøke litt nærmere :jepp:

Skrevet (endret)

Ja , spesielt i så mye som flere år frem i tid . :fnise:

edit : endret flere år fra 4 år .

Endret av Væren75
Skrevet

Første gang vi kjøpte bolig :

Vi hadde 100 000 i EK , var 23+27 år gamle og kjøpte leilighet til 780 000 , 80 kvm på Byåsen i Trondheim .

Var så heldig å ha foreldre som kunne kausjonere for resten inntil 80 % grensa , tror rentenivået var på litt høyere enn idag ca 7-8 % eller noe deromkring .

Skrevet

Jeg og samboer har kjøpt en leilighet på 47kvm. Da var jeg 20år og han 21år. Jeg hadde ingen egenkapital, men heller ingen lån. Han hadde 100.000kr i egenkapital, men også 100.000kr i lån.

Vi betalte 1,2 mill for leiligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...