Gå til innhold

Bilhold

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Emmelina

Hei og god påske

Litt frustrert i dag ja.

Min bedre halvdel harfunnet ut at vi ikke trenger bil.

Eh og jeg skjønner ikke at det går ann å klare seg uten bil.

:evil: Fo å si det så har han mest intekt , skal på skole til neste år. Ønsker da å spare de pengene. Han er økonom så han tror han er ekspert på all type økonomi. :hoho:

Jeg har mindre enn han , men ikek nok til bil akkurat i dag. Og bilen "forsvant" i går. Vi hadde leasingbil.

Håper på svar om fordeler og ulemper med ikke å ha bil .

Ha en fin dag jenter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Små lysende sjødyr

Det spørs hvor du bor. Hvis du bor i byen så finnes det som regel nok annet kollektiv transport at du greier deg fint uten bil. Jeg har bil og bor i Oslo. Bruker den kun til å besøke mamma i Asker og andre litt lengre turer. Jeg syns det er håpløs å bruke bil i byen.

Men jeg skjønner hva du mener. Jeg elsker å ha bil. Det gir deg en viss frihet.

Men tro meg, du blir fort vant til å ikke ha bil.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica_ikke innlogget

Du sparer utrolig mye penger på å ikke ha bil, tenk på:

*verditap (kommer selvfølgelig an på hvilken modell/type det er)

*bensin/diesel

*forsikring

*veiavgift

*bompenger

*service/reparasjoner

*vask/olje/vindusspylervæske/frostvæske osv

Du kan kjøre mye taxi for å pengene du sparer. Tar du buss til vanlig og leier bil de helgene du skal på tur, blir det sikkert mindre penger enn å eie selv... Hvis dere i tillegg blir flinkere til å sykle/gå sparer dere masse penger.

Nå vet jeg ikke hva slags økonomi dere har, men en leasingbil koster en del, og skjønner godt at det kan bli vanskelig når han skal begynne å studeer. Det trenger en ikke å være økonom for å forstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmelina

Hei og takker for svar 8)

Men .. jada *ler* likte ikke det ene svaret.flirer her.. men jeg trengte det svaret. Takker selvfølgelig :-)

Jeg har to barn som skal hentes og bringes noen ganger i mnd. Samtidig som jeg føler meg selvfølgelig låst :-/ uten bil.

Vi bor sånn at bussen går rett forbi gatedøren min. :-? jada.. jeg kan både gå og sykle til sentrum. Tar10 min å sykle og 20 å gå siden jeg harså korte ben.

Men ønsker flere svar kvinner. Leste akkurat i KK en manns innlegg om at nå vardet slutt å kalle kvinner for jenteretter20 .. så det så :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg er avhengig av bilen min! Kan ikke tenke meg å leve uten bil! Nå bor jeg riktignok sånn til at kollektivtransport ikke er et aktuelt alternativ og sykkel/gange er heller ikke noe som hadde fungert sånn jeg ser det.

Det er selvsagt kostbart med bil - men jeg for min del syns det er verdt hver eneste krone! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg føler med deg der. Jeg har heller ikke bil fortiden og føler meg hjelpeløs. Jeg kommer til å skaffe meg bil så fort jeg får råd. Det er dyrt med bil,MEN skal du holde på med buss og taxi for å komme deg dit du skal så blir også det dyrt.

Jeg håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hulderjenta

En ulempe: Plutselige ENORME utlegg: Hatt bilen på EU-kontroll for noen uker siden, MASSE å fikse.... Nå rett før påske, da lønningen kom hadde jeg endelig råd til å fikse den. 6000 kr...... WOOOSJ vekk... :frustrert: Og jeg har ikke akkurat 6000 kr å hive ut vinduet sånn uten videre, så denne måneden SLITER vi med økonomien.... Kjøpte bilen for et halvt år siden. Brukt ca 10.000 i reparasjoner siden det...

Men jeg ELSKER bilen!!!!!!! Den gjør hverdagen så utrolig mye lettere, og så mye mer spontan. Her hvor vi bor går det to busser i timen på dagtid, og bare en buss i timen på ettermiddagene og helgene, så livet måtte planleges så voldsomt før, og ting tok så enormt med tid. Nå bruker jeg for eksempel 7 minutter til jobben, mot 45 min og to busser før!!

Så I :hjerte: MY CAR (tross alt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmelina

heisann

Ja.. jeg er avhengig av bilen. Det er det ingen tvil om. Men det skal gå ann å ikke ha bil en periode.

Så når jeg har spart i noen mnd. så skal jeg kjøpe en bil.

:hoho: Det er det ingen tvil om.

Men lurer på om "slitet" i hue egentlig kommer av at mannen bare byttet inn bilen uten å ta hensyn tli mitt behov. Begynner kanskje å se hva som betyr for han å skjære gjennom.At hans behov er de viktigste. Mine kommmer langt ned og så lenge han harhovedinntekten så er det vel måten han føler han kan gjøre det på .

Vet ikke om jeg kan akseptere denne måten å løse konflikter på .

Knaksje dte ikke handler om bilen i det hele tatt tenkte jeg på i natt.

Vi har 28000 kr til sammen utbetalt i mnd.

minimal husleie.. ett stort hus for 4000. så er det jo de vanlige utgiftene som strøm og mat.. Vi leier dette huset så vedlikehold er det ikke noe av .Eieren betaler det vi vil gjøre med huset.+ at oppvarminga går på eieren. oljefyr.

jaja.. derkom det visst mer frustrasjon.'

dere skjønner jo at vi sliter her da..

Ha en fin skjærtorsdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil ja. Han burde sagt i fra til deg, mener nå jeg. Har dere ikke råd til en "hit og dit-bil" (så en annonse for fiesta på text-tv side 554 Tv2, som ble kalt hit og dit bil, ikke akkurat drømmebilen men...) - en billig til fem - ti tusen kroner?

Da koster ansvarsforsikring og årsavgift ca 500 i måneden. Cirka tusen, til femtenhundre greier seg til vedlikehold, mindre om det ikke ryker for mange deler, on dere kjenner noen som skrur, eller gjør det selv, - kan få tak i brukte billige deler på bilopphuggern, de sender via post. Yrkesskolen er også billig på timeprisen.

Kjøpte en gang en gammel haug til 7000. Hadde den i tre år, kjørte en del. Brukte tretusen på vedlikehold. Da jeg vraket den, var vrakpanten 6500, så jeg betalte i praksis kun 500 kroner for bilen.

Ikke kjøp en 1.1 eller 1,3 liters motor på en gammel bil, helst 1,8 eller større motor. De går mye lengre.

Og ikke kjøp en bil ferdig omregistrert - det betyr i praksis at de som selger har kjøpt katta i sekken og vil selge den videre...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge HAN faktisk tjener pengene, og HAN trenger å spare dem til studier neste år, så må nesten HAN få velge om han vil ha bil eller ikke. Dersom han ikke vil ha bil må han få lov til det. Dersom du vil ha bil må du avgjøre om du har råd til å skaffe deg det, og eventuelt om du ønsker å prioritere så mye penger til det som det faktisk koster. Bil er dyrt, kanskje du egentlig vil prioritere å bruke dem på andre ting? Eller kanskje det å ha bil er så viktig for deg at du vil prioritere å bruke mye penger på det selv om det betyr at du får dårligere råd ellers.

Dersom du forventer at han skal betale for en bil fordi du føler deg avhengig av den, så bør du kanskje tenke igjennom om det er noe som skurrer i forholdet. Tror nok jeg hadde blitt rimelig sur dersom partneren forventa noe sånnt av meg. Dersom han likevel velger å ta hensyn til dine behov og betale for en bil han ikke er interessert i å ha, så er det en stor bonus, du skal være veldig taknemlig, og det er i alle fall ikke noe du kan forvente eller forlange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmelina

Åisann

Her det jo flere svarda..

Jeg tjener penger jeg også da bare for å ha sagt det.

Men han tjener mer .. :-? Ja.. jeg er nok urimelig..

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sett opp et budsjett. Så ser dere hva dere vil få råd til. Men en ny bil eller leasing er dyrt.

Sett opp budsjettet etter forventet inntekt når han studerer. Bil er dyrt, men på en måte blir man fri - og går kanskje ikke like ofte på byen osv, men reiser på hytta i stedet. Så det kan gå opp i opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Han burde sagt i fra til deg...

Jeg tjener mer enn sambo, men kan ikke tenke meg å gjøre kutt i verken det ene eller det andre uten å drøfte det først.

Men det er forståelig at han må si opp leasingavtalen når han nå skal begynne å studere... men han sa vel i fra kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest onyx, ikke innlogget

Vi har ikke bil og det fungerer greit igrunnen. Ønsker meg selvfølgelig bilen gang iblant, men ser faktisk at det ikke lønner seg for oss å ha en bil siden den faktisk nesten ikke ville bli brukt. Til jobb tar jeg bussen for parkering i byen ville vært et mareritt + dyrt. Sambo jobber 3 min unna , så han går. Ellers unner vi oss taxi ved behov, eller vi låner hans foreldres bil. Fungerer faktisk greit og vi sparer MYE penger. Bilen koster jo selv om den ikke brukes. :o

Vil du ha bil, så kjøp en selv.Men tror det vil være lurt å faktisk prøve å regne ut hvor mye det koster å kjøpe og eie en bil i forhold til taxi/buss/leiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

I dette langstrakte landet hvor folk bor langt unna familiene sine, så er det faktisk veldig vanskelig å leve uten bil. Det blir ikke bedre når det koster en liten formue å reise med fly, og uansett så finnes det jo ikke flyruter igjen snart.

Uten bilen stopper norge, heter det, og nettopp dette er jo temmelig paradoksalt med at det skal være så vanvittig dyrt å eie og kjøpe bil. Det er tydelig at norge styres fra Oslo.

Å ha bil kan koste en aldri så liten formue, og det finnes alt for mange som kjøper bil uten å tenke seg om. Det trenger ikke være så dyrt som mange gjør det, det trenger ikke engang være risikofylt.

Følger du service og tar vare på din egen bil, samtidig som du kjører nogenlunde vettugt, så sal ikke en eu-kontroll være noe uoverkommelig affære. Lar du derimot bilen skure og gå uten å skifte slitedeler, så har du bare deg selv å takke.

Jeg vet om mange nye biler som er i langt værre forfatning enn min gamle 87 mod.

Hva skal du tenke på når du kjøper en bil? Først skal du sette ned noen enkle punkter;

- hva trenger du bilen til? (hvor stor må den være?)

- hvor mye kan den koste?

- skal du ha den lenge?

- trenger du en bil du fort kan bli kvitt?

- føler jeg meg sikker i denne bilen?

Selv lever jeg etter den regelen at jeg aldri kan få for stor bil, kun for liten (dette er jo litt spissformulert, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener).

Jeg er bilentusiast, dermed koster det gjerne litt mer for meg å ha bil, siden jeg legger hobbybudsjettet i tillegg til de nødvendige utgiftene. Hadde det ikke vært slik, så kunne jeg kjøpt både 50% billigere og hatt billigere deler.

Å være uten bil koster også en hel del, tenk på hva du faktisk betaler for drosje, buss, tog, fly. Tenk på hva du betaler for å ikke ha mulighet til å dukke opp til den tid det måtte ønskes, hvor du vil. Bil er frihet, men til syvende og sist en mulighets-økonomi mange ikke regner inn.

Hvis du trenger å ta i betrakting at du kanskje må kunne selge bilen på en ukes varsel, så bør du tenke på disse linjene her;

Dropp alle tanker om biler under 100.000,- Slike biler får du sjeldent noe igjen for. Klart, en bil som kun koster 10.000,- er sjeldent noe du taper på, men alikevel.

Dropp biler med for små motorer, 2. og 3. håndsverdien på dem er veldig små. Det er disse bilene folk kjøper sist.

Dropp alle tyske og en del japanske merker. Norge er oversvømt av brukte Audier, BMW, MB, Opel, etc etc. Er du sikker på at din bil går først?

Tyske biler har uansett en utrolig slett kvalitet, deleprisene er rekordhøye og det er som oftest dyrt å ha den å verksted.

Mine beste råd i klassen rundt 100.000,- er

- Volvo 940 Stv 93-95. Utrolig billige deler, grei forsikring, masse plass og sikkerhet.

- Mazda 626 2.0 eller 2.5 92-94. Billig å eie, slitesterk og prisen står dønn stille nå. 2.5 er beste kjøpet. Ikke så kjedelig som alle skal ha det til, heller. Ligg langt unna 1.8, denne motoren er mer sorg enn godt er.

- Mazda 323 1.8. Liten og grei, billige deler, sånn all around. Fin i byen, og rimelig å eie. God plass for sin størrelse.

Hyundai Sonata 97-98. Kjedelig i manges øyne, men en utrolig økonomisk affære uten at det koster plass eller for mye penger. Vær oppmerksom på mandagsbiler.

Ellers kan man jo kjøpe en veteranbil. 30 år gamle biler har faktisk ingen årsavgift,ingen registreringsavgift og forsikring er stort sett en utrolig rimelig affære. Bare sørg for å ta vare på den, her har du kanskje en ny hobby?

Akkurat idag er jeg uten bil, enten er de ukjørbare eller i nordnorge. Det er helt forferdelig, og det koster meg mye mer kroner enn å ha dem. Å leve utenfor Bergen uten bil er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veteranbil er tingen. Ingen årsavgift og veteranbilklubben har forhandlet fram gunstige betingelser for forsikring.

Men du må være litt obs. før du trenger deler, gjerne, og samle deler fra bilopphuggeren, eller bestille derfra. Forøvrig finnes det klubber for forskjellige biltyper, og de har gjerne deleverksted/utsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Emmelina

hei alle sammen

Vil bare takke dere for mange tilbakemeldinger og svar.

jeg harvært på sykehus så jeg harikek fått svart før nå.

men syns det er en fin måte å lufte problemstillinger på denne måten.

Og veldig bra å få så mange svar :-) :lol:

Ha en flott helg alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

I dette langstrakte land hvor folk bor langt fra familiene sine, og ikke har råd til å fly, selv om det går flyruter, så går det utmerket godt å elve uten bil, så lenge man ikke har barn som blir irritable når de er lei da.

Det går nemlig busser OVERALT i dette landet, langdistansebusser til de mest absurde små plasser. slik reiser jeg og min elskede, for vi har ikek bil. Slik besøker vi våre familier. Til jobb er det buss, eller å gå da for ham som skal bytte jobb til en plass svært nært hjemme.

Han har ikke lappen engang, og penger til bil, dyr eller billig, har vi ikke. Har ikke penger til en bil ti 5000 engang, og bensin, forsikring etc kan vi bare glemme. Bompenger i tillegg, så er det snart billigere å ta bussen (månedskort selvsagt) selv om bussen er DYR!

Men du nenver unger. Ja, dette med "utkjøring" et par ganger i måenden tenker jeg ikke på, for hvor nødvednig det er med bil der, det aner jeg ikke (avstadn, buss-muligheter, hentemuligheter etc) Men, jeg kan nok tenke meg at vi skaffer en bil før vi får en baby, for å si det sånn (nå skal vi ha hund før det da etter planen, og hund på bussene rundt i landet er ikke så lett, så da kommer det nok en bil. Leiebil til slike anledninger an muligens lønne seg uansett....

Vel, jeg ville bare si at fra mitt synspunkt kan man meget godt leve uten bil, om man bor i en by. Men, deres liv, det er DERES liv, og detaljene der kjenner bare DERE, så dette må DERE snakke sammen om. Om han ikke vil prioritere en bil, og du ikke har råd til det (og dere har separat økonomi) så er det vel ikke så mye du kan gjøre, men snakk unasett om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...