Kalorina Skrevet 7. desember 2007 #21 Skrevet 7. desember 2007 Nå setter du saker på spissen syns jeg! -er det ikke slik man skaper en interessant diskusjon her inne da?
Billebill Skrevet 7. desember 2007 #22 Skrevet 7. desember 2007 Amming anbefales av WHO til minst 2 år så læreren din høres en smule uopplyst ut... Riktig - på verdensbasis. I land der underernæring f.eks. er et stort problem, anbefales det at barna ammes lenge. I Norge er det slettes ingen grunn til å amme barna lenger enn til de er et år gamle. Også på siden av saken, så jeg går nu
Gjest Frk Åberg Skrevet 7. desember 2007 #23 Skrevet 7. desember 2007 (endret) Ok, nå har ikke jeg nevnt amming med et ord. Men jeg føler meg helt sikker på at selv om man ikke er helt A4 så vet man vel forskjellen på et seksuelt overgrep og ikke? Ja, selvsagt har noen en skjult agenda - men da vet de det. Det er det jeg mener. Håper det er det du også mener for å kalle det et seksuelt overgrep å amme lenger enn det hadde passet deg er i beste fall svært frekt! Jeg ville ikke ammet en treåring, men jeg tenker ikke at det er et overgrep om andre gjør det. Om en mor ammer sitt 7 år gamle barn, ja da begynner jeg å lure. Jeg tror også at kvinnelige overgripere i større grad utnytter noe som i utgangspunktet er en omsorgssituasjon, og at det ofte kan se mer uskyldig ut, selv om det ikke er det (vaske nøyere enn nødvendig, vaske et alt for stort barn osv, i tillegg til enda mer alvorlige overgrep). At Kalorina da forsøker å diskutere hva som er grensene, syns jeg ikke er helt urimelig. Jeg tror det fleste oppegående mennesker har en følelse av hva som er riktig og galt. Men jeg forstår samtidig at enkelte (kanskje særlig menn) kan bli paranoide. Et barn kan forøvrig være utsatt for et overgrep selv om det ikke stritter i mot, og til og med oppsøker kontakten. Endret 7. desember 2007 av Frk Åberg
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #24 Skrevet 7. desember 2007 Hva er det kvinnelgie overgripere egentlig gjør da? Hvis mødre misbruker både sønner og døtre, har mødrene samleie med sønnene sine/onanerer dem da? Og hvordan misbruker en mor datteren sin? Ved å bruke dildoer da liksom? Forstår ikke hvordan slikt er mulig! Jeg blir skikkelig rystet over å lese dette... Håper alle sønner og døtre som har blitt misbrukt av mødre står frem! Det er da på høy tid at uskikkelige mødre straffes for sine besynderlige handlinger. Slikt gjør man bare ikke mot sine barn! Grøss og gru.
Gjest Frk Åberg Skrevet 7. desember 2007 #25 Skrevet 7. desember 2007 (endret) Seksuelle overgrep er mye mer enn voldtekt med samleie. All berøring mellom barn og foreldre, med seksuell betoning kan vel kalles overgrep. Sånn sett er det ikke noe i veien for at kvinner skal være overgripere. De trenger mao. ikke bruke dildo for å gjøre (psykisk) skade på sine barn. Endret 7. desember 2007 av Frk Åberg
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #26 Skrevet 7. desember 2007 Seksuelle overgrep er mye mer enn voldtekt med samleie. All berøring mellom barn og foreldre, med seksuell betoning kan vel kalles overgrep. Sånn sett er det ikke noe i veien for at kvinner skal være overgripere. De trenger mao. ikke bruke dildo for å gjøre (psykisk) skade på sine barn. Så alt det henvises til her er psykisk? Eller stryker mødrene over kroppene til barna og at det er incest? Hva er poenget med å ta på sine barn, kan de ikke bare ta på sine menn i stedet?
Gjest Frk Åberg Skrevet 7. desember 2007 #27 Skrevet 7. desember 2007 Så alt det henvises til her er psykisk? Eller stryker mødrene over kroppene til barna og at det er incest? Hva er poenget med å ta på sine barn, kan de ikke bare ta på sine menn i stedet? Det jeg mente er at barnet i høyeste grad kan ta alvorlig skade av overgrep, selv om de ikke får fysiske skader, slik man noen ganger leser om (små barn som får underlivene sine ødelagt osv.). Det virker som mange tror at seksuelle overgrep kun handler om grove voldtekter, og at man kan se en overgriper på lang avstand. Sannheten er nok heller at overgripere og overgrep kommer i alle former.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #28 Skrevet 7. desember 2007 Det jeg mente er at barnet i høyeste grad kan ta alvorlig skade av overgrep, selv om de ikke får fysiske skader, slik man noen ganger leser om (små barn som får underlivene sine ødelagt osv.). Det virker som mange tror at seksuelle overgrep kun handler om grove voldtekter, og at man kan se en overgriper på lang avstand. Sannheten er nok heller at overgripere og overgrep kommer i alle former. Det var et vagt og lite konkret svar! Spørsmålet er: hva nøyaktig er det slike overgripende mødre gjør med sine døtre og sønner? Du og ingen andre har svart.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #29 Skrevet 7. desember 2007 Hvordan i all verden motvirker man noe sånt? Hjelper det å å prøve å påvirke folks holdninger eller er det bare frykten for å bli tatt som kan spille inn?
Gjest Emera Skrevet 8. desember 2007 #30 Skrevet 8. desember 2007 Det var et vagt og lite konkret svar! Spørsmålet er: hva nøyaktig er det slike overgripende mødre gjør med sine døtre og sønner? Du og ingen andre har svart. Jeg vet ikke hvor detaljert du ønsker det her. Se under, så bør du kunne tenke deg fram til hva overgripede kvinner gjør. Det er egentlig ikke så stor forskjell på hva menn gjør. Straffeloven skiller mellom utuktig adferd (for eksempel at overgriper viser sitt kjønnsorgan og onanerer), utuktig adferd i form av seksuelt betont berøring (for eksempel at overgriper tar på barnets kjønnsorgan eller får barnet til å ta på seg selv) - og utuktig omgang, dvs. samleie eller forsøk på samleie.
Gjest Emera Skrevet 8. desember 2007 #31 Skrevet 8. desember 2007 Hvordan i all verden motvirker man noe sånt? Hjelper det å å prøve å påvirke folks holdninger eller er det bare frykten for å bli tatt som kan spille inn? Seksuelle overgrep mot barn er et av de største tabuer vi har i samfunnet. Hemmelighold og trusler er forutsetningene for at dette får fortsette. Med andre ord, dette temaet må snakkes om. Og da mener jeg først og fremst saklig informasjon, ikke skandaleoppslag med skrekkelige detaljer i tabloidpressen. Når dette blir et tema det er livsfarlig å snakke om, da tror jeg mange overgrep kan hindres, og ikke minst stanses fordi teskelen for å skrike ut blir lavere. Foreløpig er det dessverre ennå slik at et barn som ligger i dobbeltsengen mellom sine foreldre kan bli misbrukt av en forelder mens den andre ligger stilltiende og vet det. Fordi det er så tabu, blir ingenting sagt.
Julianne Skrevet 8. desember 2007 #32 Skrevet 8. desember 2007 Er dette virkelig et problem å definere? Det tror ikke jeg. Jeg føler meg helt sikker på at de med hodet skrudd på riktig vei forstår selv når man skal slutte med ting, spørre om ting er greit etc. Mulig jeg er naiv men jeg er ikke i tvil. Sånn tenker jeg og. Å kose og være nær barnet sitt er en bra ting (så lenge barnet syns det er hyggelig og ikke påtrengende, selvsagt) og har ingen ting med overgrep eller seksualitet å gjøre. Hvis man ikke er ute etter seksuell tilfredsstillelse og har et snev av antenner vet man godt hvor grensene går. Og jeg tenker at grensene går begge veier, at man som foreldre også kan få sette grenser over hvor nær man selv er komfortabel med. For eksempel; barn som stadig vekk klyper mamma i puppene for moro skyld. Det er noe jeg aldri hadde funnet meg i, og jeg tenker at det er viktig at også foreldre viser at de har sine intimgrenser.
Julianne Skrevet 8. desember 2007 #33 Skrevet 8. desember 2007 Det jeg mente er at barnet i høyeste grad kan ta alvorlig skade av overgrep, selv om de ikke får fysiske skader, slik man noen ganger leser om (små barn som får underlivene sine ødelagt osv.). Det virker som mange tror at seksuelle overgrep kun handler om grove voldtekter, og at man kan se en overgriper på lang avstand. Sannheten er nok heller at overgripere og overgrep kommer i alle former. Også veldig enig i dette. Overgrep mot barn skjer som regel av nære personer og veldig ofte er det snakk om ekstremt innviklede følelser hos barnet. De som forgriper seg mot barn bruker ofte ikke vold, barnet kan føle følelser som lyst eller at det er godt, barnet og overgriperen kan ofte ha gode og fine relasjoner på andre områder, og barnet kan ofte føle at de svikter personen ved å si fra. Og nettopp denne kompleksiteten tenker jeg at gjør det ekstra ille for de barna som utsettes for det.
sEnsAtion Skrevet 9. desember 2007 #34 Skrevet 9. desember 2007 Det har alltid vært like mange kvinnelige overgripere som mannlige. Kvinnene har fått lov til å holde på i et mørketall fordi samfunnet har nektet å akseptere at snille og fredlige kvinner kan gjøre det samme som stygge og slemme menn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå