Gå til innhold

hvor mange penger?


Arwen

Hvor mye skal vi gi?  

  1. 1. Hvor mye skal vi gi?

    • 200-250
      4
    • 250-300
      5
    • 300-350
      4
    • 350-400
      1
    • 400-
      12


Anbefalte innlegg

Fetteren til sambo konfirmerer seg i mai og vi er bedt på middag. Hvor mye penger er det "vanlig" å gi? Har ikke vært i konfirmasjon siden min lillesøster konfirmerte seg for 5 år siden, så aner virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Fetter til sambo?

Da synes jeg 1000,- var mye.

Han får jo også gave av sine tanter og onkler. :roll:

500,- synes jeg er passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt 400 ca vi siden han får av moren og faren til sambo også.. 1000 har vi ikke råd til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes slike anledninger er et pengejag uten like.

Men siden dere begge tross alt er invitert på middag, er 500 absolutt en grei gave. Siden du synes dere ikke har råd til mer; og det "bare" er en fetter av sambo, så er det mer enn greit. Spørs også hvor nær fetteren/hans nærmeste familie er din sambo/dere begge. Og det spørs hvor mange andre dere må gi gaver på ca samme pengesum i nærmeste tid.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ser de ca to ganger i året og kjenner (takk og pris :ler: ) ingen fler som skal konfirmere seg nå. Derimot skal vi i bryllup i slutten av mai også, det er derfor vi ikke har råd til mer en 500. Husker når jeg ble konfirmert fikk jeg ikke 500 av tantene mine en gang, leeeenge siden det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kr. 500,- er absolutt nok!!! D trenger du IKKE bekymre deg om...Har vært borti såpass mange anledninger hvor d gis pengegaver, at d VET jeg...Men uansett beløpets størrelse; man gir etter evne, mer kan ingen forlange....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi det lommeboken din absolutt kan tåle. Man finner mye fint/pent/spesielt/betydningsfullt uten å loppe seg. Synes ikke det går an å sette en absolutt grense. Annet enn da den som gjelder for ens egen lommebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Syns 400 er nok å gi, siden det "bare" er snakk om en fetter. Virker jo ikke som om dette er noen dere har nær og hyppig kontakt med, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes fire hundre er meeer enn nok, det skal da ikke være slik at man hele tide må heve den nedre grensen til det ugjenkjennelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke innlogget Vega

Fire hundre er nok. Siden de nesten ikke ses, burde det faktisk holde med par hundre. Men dere skal kanskje i selskap, da ... er det vel greit med fire. Tohundre i dag, er jo ikke så mye akkurat ... men en liten oppmerksomhet. (Her kommer det an på lommeboka, synes man skal gi etter evne).

Må huske på at det er konfirmasjon, det er mange som gir. Til sammen blir det mye hvis slekta er stor. Det er ikke alle som kommer i selskapet heller. Vet om konfirmasjoner der det sendes ut innbydelser i øst og vest til slekt. De som bor langt unna kommer jo ikke på grunn av den lange, dyre reisa. Men en liten gave (penger) kommer jo... og det er greit det. Synes jeg. Forøvrig lot jeg være å be hele den enorme slekta, de vi har lite kontakt med unnlot jeg å be i min sønns konfirmasjon. Synes det ble litt vel innlysende at det egentlig var "tiggerbrev" og ikke invitasjon, siden de likevel ikke ville kommet. (Lang vei, lite kontakt.) Men det er en annen historie. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du må gi femhundre. Har vært i konfirmasjoner hvor gjester med god råd har gitt en hundrelapp eller gavekort på cd. synes det er kjipt, konfirmasjon er litt mer enn en vanlig bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp - konfirmasjon er et slags første skritt inn i voksenverden.

Hvilket vil si at en klem eller et godt ønske burde være like mye verd for konfirmanten som penger :ler:

Slik er det jo ikke, men jeg syns ikke 500 er noe minimumsbeløp for konfirmanter man ikke kjenner. Jeg syns man skal gi det man syns man har råd til, og de som spør her har jo ikke mye penger.

Min samboer og jeg skal i konfirmasjon snart, og selv om vi har råd, skal vi jammen ikke svi av tusenlapper!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du må gi femhundre. Har vært i konfirmasjoner hvor gjester med god råd har gitt en hundrelapp eller gavekort på cd. synes det er kjipt' date=' konfirmasjon er litt mer enn en vanlig bursdag.[/quote']

Men vi har jo ikke god råd... har akkurat kjpøt oss leilighet og jeg er student..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Vet du, Arwen22: det er ikke nødvendig å gi så mye penger. Gi det dere føler er passende i forhold til lommeboka og det forholdet dere har til denne gutten. En gave er en gave, og ingen kommer til å si "se hvor lite de gav da"...

Nå har du fått noen pekepinner på hva brukerne her syns er OK å gi, spør noen i familien din hva de syns, snakk med sambo hva dere kan ha råd til - og gi utifra det.

Dagen betyr forhåpentligvis litt mer for denne gutten og hans familie enn akkurat størrelsen på pengegavene...

Ikke bekymre deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke gi mer enn dere har råd til! Dere kan jo gi en gave i stedet for penger også - konfirmanten får sikkert pengegaver fra de fleste likevel. Hva med å gi en kortholder til bankkort (fås hos gullsmeden fra under hundre kroner) og legge i en tohundrelapp eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi får nok gi etter evne vi, selv om noen kanskje synes vi er gniene :wink: Blir nok å bruke mellom 300 og 400 kroner. Det synes jeg er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når jeg ble konfirmert fikk jeg 500 kr av de fleste gjestene som gav meg penger.

I de konfirmasjonene jeg har vært i har jeg også gitt 500 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...