Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #1 Skrevet 1. desember 2007 Vi liker godt navnet Marcus og vil gjerne ha et mellom navn. Er jammen ikke lett å finne noe som klinger bra til navnet. Eneste vi har kommet på som passer er Marcus Andre. Har dere andre forslag så kom gjerne med det
Gjest imli Skrevet 1. desember 2007 #2 Skrevet 1. desember 2007 Passer vel bedre på graviditetsforumet. Men begge navnene du legger fram er fornavn, ikke mellomnavn.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #3 Skrevet 1. desember 2007 He he kanskje du syns det ja, kjenner mange som har andre til mellomnavn jeg.
Gjest imli Skrevet 1. desember 2007 #4 Skrevet 1. desember 2007 He he kanskje du syns det ja, kjenner mange som har andre til mellomnavn jeg. Nei, de er fornavn. Forklarte meg kanskje litt dårlig. Men mellomnavn er ewtternavn - altså når man har to etternavn. Da er det første etternavnet mellomnavnet og det andre etternavnet. Har man flere fornavn heter det bare første og andre fornavn. Kverulerer litt på dette, er så mange som bruker begrepa feil!
Gjest FFem Skrevet 1. desember 2007 #5 Skrevet 1. desember 2007 Nei, de er fornavn. Forklarte meg kanskje litt dårlig. Men mellomnavn er ewtternavn - altså når man har to etternavn. Da er det første etternavnet mellomnavnet og det andre etternavnet. Har man flere fornavn heter det bare første og andre fornavn. Kverulerer litt på dette, er så mange som bruker begrepa feil! Er det så farlig da. Du skjønte utmerket godt hva TS mente eller? De fleste som har tre eller fler navn, omtaler navnene mellom det første og det siste som mellomnavn. Og de fleste av oss har ingen problemer med å forstå hva som menes. TS: Det første jeg tenkte på var Alexander.
Gjest Frysepulver Skrevet 1. desember 2007 #6 Skrevet 1. desember 2007 (endret) , Endret 29. desember 2007 av -Gia-
Gjest imli Skrevet 1. desember 2007 #7 Skrevet 1. desember 2007 Det gjelder jo kun dersom barnet har to etternavn uten bindestrek. Jeg heter f. eks. Else Margrete Hansen Larsen, Da er Else Margrete fornavn, Hansen mellomnavn og Larsen etternavn. Heter man Marcus André Olsen er Marcus fornavn, André mellomnavn og Olsen etternavn. Heter man Georg Feydt-Bonneville er Georg fornavn, man har ikke noe mellomnavn og Feydt-Bonneville er etternavnet. Hehe, skjønte jo hva ts mente men kan ikke la vær å kverulere videre, for etter hva jeg har blitt informert om er navn som er klassifiserte som fornavn alltid fornavn og aldri mellomnavn, selv om man bare har et etternavn. Synes før øvrig Markus er finest alene. Så slipper man å kverulere på noe som helst
Gjest Frysepulver Skrevet 1. desember 2007 #8 Skrevet 1. desember 2007 (endret) . Endret 29. desember 2007 av -Gia-
Gjest Frysepulver Skrevet 1. desember 2007 #9 Skrevet 1. desember 2007 (endret) . Endret 29. desember 2007 av -Gia-
Gjest imli Skrevet 1. desember 2007 #10 Skrevet 1. desember 2007 Da er du feilinformert. Jeg het tidligere Else Margrete Iversen, da var Else fornavn, Margrete mellomnavn og Iversen etternavn. Dette står i navneendringsattesten min og alle de navneendringsattestene jeg ser i jobbsammenheng. Iflg alle registreringsgreier jeg har vært borti er det spesifisert at mellomnavn kun er betegnelse på etternavn. Jeg synes også det virker litt rart at samme navnet kan kalles både fornavn og mellomnavn. Mulig det er forskjellig praksis overalt men...
Gjest Blondie65 Skrevet 1. desember 2007 #11 Skrevet 1. desember 2007 Nei, de er fornavn. Forklarte meg kanskje litt dårlig. Men mellomnavn er ewtternavn - altså når man har to etternavn. Da er det første etternavnet mellomnavnet og det andre etternavnet. Har man flere fornavn heter det bare første og andre fornavn. Kverulerer litt på dette, er så mange som bruker begrepa feil! Du tar feil. Jeg har bare et etternavn - og mellomnavn som også kan brukes som fornavn. Det med etternavn som mellomnavn er en trend som har kommet mye senere.
Gjest TS Skrevet 1. desember 2007 #12 Skrevet 1. desember 2007 Noen som skjønner hva jeg mener hvertfall. Vi skal ha 2 navn, det syns vi er finest.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. desember 2007 #13 Skrevet 1. desember 2007 Gosj. Jeg tok feil. Beklager. (Her har det skjedd en endring i definisjonen de senere år).
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #14 Skrevet 1. desember 2007 Vi liker godt navnet Marcus og vil gjerne ha et mellom navn. Er jammen ikke lett å finne noe som klinger bra til navnet. Eneste vi har kommet på som passer er Marcus Andre. Har dere andre forslag så kom gjerne med det hvem ved sine fulle fem velger å kalle ungen andre til mellomnavn. ... jeeesp....men smaken er vel som baken.....delt... derfor fins det faktisk mennesker med uhyre orbitrære navn som lever rundt omkring.... kan jo endre fra MArcus til Kim så blir det KIM Andre... får ikke noe styggere...
Titta Skrevet 1. desember 2007 #15 Skrevet 1. desember 2007 Jeg liker navnet Marcus veldig godt, men synes egentlig det er finest alene. Jeg synes både Marcus Elias og Marcus Tobias klinger bra, men ville aldri brukt det selv.
Gjest imli Skrevet 1. desember 2007 #16 Skrevet 1. desember 2007 Gosj. Jeg tok feil. Beklager. (Her har det skjedd en endring i definisjonen de senere år). Det har nok skjedd en definisjonsending ja. I andre land, feks England, heter jo bare det første fornavnet fornavn og resten er mellomnavn. Kan ha litt med at Norge har andre tradisjoner på dette med fornavn - det er mindre vanlig å ha flere fornavn i Norge enn i mange andre land. Bare i feks Sverige er det jo vanlig å ha to-tre fornavn. Til ts så synes jeg det er få navn som går til Marcus siden det er så langt. Alternativt går det kanskje an å ha et kortere navn først, og så Marcus som andrenavn? Kjenner en gutt som heter Ole Marcus og en som heter Lars Marcus... Det passer jo fint sammen og man kan bruke begge navna i det daglige. Det mener i alle fall jeg må være et poeng om man velger å ha to fornavn, synes ikke det er vits i å ha to fornavn når man bare bruker et av dem.
brumma* Skrevet 1. desember 2007 #17 Skrevet 1. desember 2007 Jeg er ikke så fan av dobbeltnavn, så jeg synes Marcus gjør seg best alene. Kan forresten ikke komme på noen navn som klinger bra med Marcus heller... (André er for meg et typisk navn nr. 2 som mange slenger på. Synes det har litt 80-tallsvibber jeg...)
Gjest Blondie65 Skrevet 1. desember 2007 #18 Skrevet 1. desember 2007 Til ts så synes jeg det er få navn som går til Marcus siden det er så langt. Alternativt går det kanskje an å ha et kortere navn først, og så Marcus som andrenavn? Kjenner en gutt som heter Ole Marcus og en som heter Lars Marcus... Det passer jo fint sammen og man kan bruke begge navna i det daglige. Det mener i alle fall jeg må være et poeng om man velger å ha to fornavn, synes ikke det er vits i å ha to fornavn når man bare bruker et av dem. Jeg liker verken Marcus eller Andre, men liker den kombinasjonen langt bedre enn dine her. Det er mange som blir oppkalt etter besteforeldrene sine med ekstra fornavn som ikke er ment å bruke i det daglige. Og så er det slik at enkelte får ekstra fornavn fordi det første fornavnet er svært vanlig. Anne eller Jan f.eks. og så velger barnet selv om de vil bruke ekstra navnet. Jeg bruker ikke mitt.
momo Skrevet 1. desember 2007 #19 Skrevet 1. desember 2007 Marcus er ett veldig fint navn, sønnen våres heter det. Synes det er finest alene, men skulle jeg hatt mellomnavn ville jeg nok brukt Marcus Leander.
Gjest Gjest_Tutta_* Skrevet 1. desember 2007 #20 Skrevet 1. desember 2007 Etter å ha lest om Markus Simonsen i Klaus Hagerups bøker (bøkene er forresten svært fornøyelige) så utgikk Markus på lista.. Han blir kalt Marken. Huff.. Jeg hadde to guttenavn som var SIKRE på min liste: Markus og Mikkel.. Men marken og DusteMikkel ble litt for mye for oss foreldre. I know, jeg er fæl nå.. men jeg måtte bare. Marcus Johan Marcus Hellik Karl Marcus Marcus Christoffer Marcus Severin
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå