Gå til innhold

Er menn mer lidenskapelig opptatt av hobbyene sine enn kvinner?

Gjest Helen Parr

Anbefalte innlegg

Jeg blir EKSTREMT opptatt av mine hobbyer, men interessen kan gå litt opp og ned etter en liten stund. Jeg får rett og slett dilla på ting, og går jeg lei, får jeg dilla på noe annet istedenfor :) Tror det er sunt å interessere seg for og oppdage litt nye ting.

Jeg tror menn kan bruke hobbyen som en slags hverdagsflukt, i større grad enn det kvinner gjør. Vi damer bare blir frustrerte fruer med alkoholproblemer istedenfor ;) Kanskje vi skal ta lærdom av gutta og bli flinkere til å ha hobbyer, hahaha...

Min største hobby over den siste tida er dansing, og det er fordi jeg klarer å konsentrere meg 100% om det uten å tenke på noe annet. Det er sjelden jeg klarer om andre ting. Å gjøre matteøvinger kanskje... eller å se en veldig spennende tv-serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min omgangskrets er det sånn at guttene kan dyrke seg selv og hobbyene sine fordi de har tid til det. Når vi kommer hjem fra jobb, begynner jeg å lage middag, rydde, vaske, vaske klær o.l, mens han "trenger" ikke gøre noe annet enn å spille dataspill til han skal legge seg. Sånn er det i de aller fleste forholdene jeg kjenner til også.

Jeg har selvfølgelig prøvd iherdig å få han til å bidra med noe han også, men det ser ikke ut til at øynene er oppe for noe som er så uinteressant som å ikke pleie seg selv. Han støvsuger på lørdager, da. :ler:

Jeg har jo disse hestene, da, som jeg har hatt som hobby siden jeg var liten, men det er dessverre ikke alltid like gøy når jeg må skynde meg i stallen for å rekke alt annet jeg må gjøre..

Endret av Zaphireh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg er litt enig i denne påstanden, men selvfølgelig finnes det unntak.

Jeg hadde masse hobbyer da jeg var liten og det har vel de fleste siden man ikke har noe ansvar for andre ting.

Da jeg begynte å bli eldre var det å henge med andre og å være sosial som var tingen og satt ikke særlig alene lenger.

Da jeg var yngre malte jeg, tegnet, spilte gitar og puslet med ting ganske ofte helt alene.

Så sluttet jeg etterhvert med dette og fikk det ikke helt til lenger.

Nå har jeg bodd med kjæresten min i 2 år og han er musiker.

Han lager musikk (på pc) og bruker endel tid på dette og spill.

Begynte å føle at jeg satt mye å ventet på at han skulle bli ferdige med sine ting og jeg kjedet meg hvis jeg var hjemme.

Så begynte jeg å tenke at kanskje jeg også skulle prøve å engasjere meg i noe jeg kunne bli oppslukt av, ting jeg likte å gjøre før og ting jeg har tenkt på å gjøre men aldri har fått gjort.

Jeg kjøpte meg et skikkelig kamera, for det hadde jeg ønsket meg lenge og begynte å ta bilder.

Har begynt å male med oljemaling, noe jeg har snakket mye om å prøve, skrive, og spille mer gitar.

Plutselig hadde jeg også hobbyer, og tar meg selv i å tenke at YES nå skal jeg gjøre det i stedet for å bli lei meg for at kjæresten ikke bryuker mer tid på meg.

med nye hobbyer føler jeg ikke for å være like mye sammen med han :fnise:

Vi jenter tar nok på oss mye ansvar av det vi mener er viktig som feks hjemmet, og det tar jo litt tid, mens samboeren min feks ikke hadde enset det en tanke hvis det ikke hadde vært for meg.

Men han liker jo å ha det pent rundt seg når det er det, så han hjelper meg med det jeg ber han om.

Spesielt hvis forholdet er seriøst og man en gang skal ha barn, så må jo ting i huset være på stell og da er det ikke rettferdig at vi skal gjøre mest.

Dette argumentet brukte jeg på han og han var enig, så han har begynt å prioritere husarbeid mer.

Vil ikke ha en lat mann som bare tenker på seg selv når vi får familie, noe vi ønsker.

Han har nok skjønt etterhvert at han ikke bare kan tenke på det han har lyst til å gjøre uten å ta hensyn til meg, også har jeg vist mer hensyn til at han vil ha tid til sine hobbyer, og heller fått meg hobbyer selv.

Der har vi lært noe av hverandre og det er jo det vi burde gjøre, vi har jo masse ting å lære av hverandre, mann og kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutter og menn er mye flinkere enn oss flickor til å leke tror jeg.

peter pan-effekten som aldri helt slipper taket.

kanskje vi er for alvorlige og seriøse? eller mener at det er å kaste bort tid? eller at vi får himla dårlig samvittighet av å bruke timer på nboe som vi elsker å gjøre da vi 'burde' ha gjort noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Eg trur absolutt det. Og eg trur også at det er fordi det er meir akseptert at dei er litt enspora. Menn får til dømes ikkje slengt "dårleg far" etter seg når dei som tobarnsfedrer begynner å trene til maraton - men det får ei dame... Gutar som er oppslukte av hobbyen sin blir oppmuntra, jenter får høyre at dei er enspora...

Jenter og kvinner er opptatt av relasjoner. Menn synes det er tull og mas og ber kvinner om å fokusere på "det som er viktig": det vil si: det menn til enhver tid mener er viktig. :jepp:

I den grad det stemmer, heller jeg mot disse forklaringene.

Ut fra personlige erfaringer, er det tilfeldig hvilket kjønn det er og lidenskap for hobbyen. Men så består min omgangskrets for det meste av barnløse. Blant par med små barn, ser jeg ikke bort i fra at menn syns det er mer greit enn kvinner å dyrke sine interesser med stor lidenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at problemstillingen har sammenheng med at man ikke ser en del av hobbyene mange kvinner har som "seriøse" nok. Shopping, cafebesøk, venninner, og tv-serier blir sett på som generell tidsfordriv uten "innhold", mens mekke på bil og jakt er ting som krever kunnskap, penger, og mye tid i spesifikke omgivelser.

Men der vil jeg sette spørsmålstegn ved om ikke disse "kvinnelige" aktivitetene også kan beregnes som fullverdige hobbyer, og om ikke kvinner kan være like lidenskapelig opptatt av dette som menn er av bilen eller jakt.

De kan sikkert beregnes som hobbyer, fordi alle kvinner absolutt ikke er interessert i de ting ;) Så det er ikke noe aktiviteter som alle kvinner gjør eller liker (jeg er ikke noe fan av shopping eller endeløse cafebesøk eller teite tv-serier), dermed kan de antas som hobbyer for de enklete.

Om de da er litt overfladiske hobbyer, er litt annen sak (venninner er da nødvendigvis ikke overfladisk aktivitet), men som oftest krever de penger og en viss type 'kunnskap' ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også litt problemer med å se det slik, men innser at det kan være fordi jeg selv er en av de jentene som prioriterer hobbyene mine så mye at det i stor grad har resultert i at jeg ikke har tid til kjærste, ihvertfall må han helst tåle at jeg bruker mye tid på hobbyene mine og gjerne ta del i dem, eller ihvertfall en av dem.

Ser likevel at de av oss som er slik, kanskje ikke er i flertall blant kvinner... så måtte tenke litt nå gitt. :)

Når det gjelder typiske mannsinteresser, som sport, bil, jakt etc, så er jo sport noe de gjerne ser på i stor grad, selvsagt i tillegg til å trene noe selv, men fotball f.eks er jo en stor hobby for mange, da spiller de kanskje selv en gang i uka eller så, også ser de på alt av kamper hjemme eller hos kompiser. Dette er altså en hobby som i stor grad kan tilfredsstilles i hjemmet, uten å måtte dra vekk fra familie.

Bil litt samme.

Jakt er jo en fin hobby det og, men det er jo ikke jaktsesong hele tiden, så den er jo veldig sesongbetont, da kan man gi alt i en kort periode, og resten av året er det ikke like mye å gjøre med den, annet en selvsagt å snakke om det og drømme og planlegge neste sesong.

"kvinnehobbyer" kan ögså være slik, ta strikking, håndarbeid etc. Mange kvinner bruker da like mye tid på slikt, som menn bruker på sine hobbyer. Om de SNAKKER like mye om det med andre kvinner vet jeg ikke, men de bruker nok like mye tid på det innbiller jeg meg.

Hestejenter bruker også mye tid, men det krever utetid, og vil kreve en mann/kjærste som liker en aktiv dame som er mye borte på ettermiddager og helger.

Selv har jeg to hovedhobbyer; dans og maling, begge krever endel tid, både i og utenfor hjemmet, og jeg kan bruke myyyyyye tid på det og mye penger og ferier. Snakke om det kan jeg i det uendelige, men prøver å begrense det til de som har like interesser.

Kurser og skole tar tid, utenfor hjemmet, så ca tre faste dager i uka + ett par dager til med trening og maling i alle helger jeg har mulighet..

Jeg kan snakke lidenskapelig og lenge om mine hobbyer, men jeg gidder ikke å gjøre det hvis folk ikke er interessert. Finner jeg derimot noen med samme interesser kan det gå ut i de små nattetimer før vi er ferdig. Har hatt mange slike diskusjoner med en god venninne ang. fantasy!

sånn har jeg det og.

Det kan det vel være mye sant i. Mens jeg var singel, lot jeg heller huset gro ned, enn å miste dyrebar hobby-tid. Er det høysesong, så er det høysesong. Støvsuge og handle kan man gjøre senere, og mat får man jo tak i over alt.

Jeg utsetter nok også husarbeid om jeg må sette det oppimot tid til hobbyer... så her kan det også gro igjen, men sørger for å få besøk sånn med jevne mellomrom, slik at jeg MÅ gå over leiligheten.. :fnise:

Til dere damer/jenter som ikke har noen hobbyer:

Hva vil dere at gutter skal prate med dere om?

Jeg kjenner flere søte og koselige jenter, men sliter noen ganger å prate med de.

vel, jeg har ikke bare hobbyer, vil faktisk kalle hobbyene mine for lidenskaper, men hadde du kunnet prate med meg om det av den grunn da?

Har man ikke annet å prate med folk om en hobbyene, så hadde jeg slitt, da jeg har fleste venner som IKKE interesserer seg særlig for mine hobbyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Jakt er jo en fin hobby det og, men det er jo ikke jaktsesong hele tiden, så den er jo veldig sesongbetont, da kan man gi alt i en kort periode, og resten av året er det ikke like mye å gjøre med den, annet en selvsagt å snakke om det og drømme og planlegge neste sesong.

Tro meg, aline, for den lidenskapelige jeger er det alltids noe man kan jakte på, selvom høysesongen er om høsten.

Rypejakta varer til 28/29. februar, så kan man gå løs på bever, gaupe (for den som vil det), enkelte fugler er det jaktsesong på hele året, osv. osv.

Jeg skjønner hva du mener, men det er ikke helt riktig at det bare er en liten del av året man kan jakte.

Og når det ikke er jaktsesong, må man jo skyte for å holde egenskapene vedlike, må vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trekker gjerne tilbake det med jakt, de jeg kjenner som har jakt som hobby, er stort sett bare på jakt to ganger i året, elgjakta (som jo varierer, men de holder seg til det området de bor i) og rypejakt, men der også tar de bare en runde i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
trekker gjerne tilbake det med jakt, de jeg kjenner som har jakt som hobby, er stort sett bare på jakt to ganger i året, elgjakta (som jo varierer, men de holder seg til det området de bor i) og rypejakt, men der også tar de bare en runde i året.

Jeg skjønte hva du mente, aline :) og for de aller fleste er det nok slik du beskriver.

Jeg ville bare frem til at det er muligheter for de som er hardt rammet.

Finnes det vaksine mot slikt, tror du? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at når noen er hardt rammet, så holder det ikke med vaksinering. Hva med et tolv-trinnsprogram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønte hva du mente, aline :) og for de aller fleste er det nok slik du beskriver.

:fnise: er nok lite å gjøre med de som benytter seg av alle ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. Som noen nevnte tidligere i tråden tror jeg mannfolk er flinkere til å prioritere hobbyen sin foran andre gjøremål, fordi kvinner føler at de "må" vaske hus o.l (dette blir jo generaliseringer selvfølgelig ). Mange kvinner er lidenskapelig opptatt av mote, sminke feks, men det blir av menn ikke sett på som likeverdig med å være opptatt av å bygge modellfly eller se på fotball.

Før jeg flyttet hjemmefra hadde jeg mange hobbyer, nå som jeg har mann, barn, studier og jobb har jeg ikke drevet med noe slikt de siste par årene - tiden strekker rett og slett ikke til. Et av nyttårsforsettene for 2008 er å ta opp igjen ting jeg egentlig elsker å drive med, og å prøve nye ting.

Det er viktig å kunne gjøre noe som man gjør kun fordi man har lyst - ikke fordi man må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er også slik .. menn er ofte mye mer lidenskaplig opptatt av hobbyene sine ..

Mannen min har sport som hobby og øverste interesse .. han sparker fotball selv, har trent ungene i fotball, går på alle hjemmekampene i ishockey og på neste alle hjemmekampene i fotball .. Har årskort med fast plass ..

Han kunne gått rett til topps i enhver spørrekonkurranse som dreier seg om sport, men spesielt fotball og ishockey ... han vet hver en overgang, hvem som tenker på å kjøpe hvem, hvor mange poeng det laget trenger for å nå dit, eller hvor mange mål det laget må slå det laget med for å gå forbi, osv ..

Mens jeg .. vinterstid har jeg vel så godt som ingen hobbyer .. jeg føler at hverdagen sluker tiden min - og resten tar Kvinneguiden seg av :ler:

Men denne helgen har jeg satt som deadline for sløvheten min .. Jeg skal starte et nytt og mer sporty liv .. Gå lange turer med hunden istedet for å ta korteste rute hver kveld, jeg skal begynne å bli flinkere til å være med mannen på kamper når han spør meg ..

Hos oss er forskjellen at han for det første faktisk er L I D E N S K A P L I G oppdatt av idrett. Dessuten er han overhodet ikke interessert i PC - den bruker han kun til nettbank - og da låner han min .. PC er egentlig noe dritt som sluker masse tid som burde brukes på andre og mye mer fornuftlige gjøremål ..

Men jeg ser fram til våren .. da skal jeg starte hagearbeidet mitt igjen .. for det er min lidenskap. Kunne sluttet å jobbe på dagen om jeg kunne fått drevet med hagearbeid i stedet ..

Nei, det blir siste helg med Kvinneguiden for mitt vedkommende .. Skal være fornuftig og bruke kveldene til sying, strikking, lesing og turgåing istedet .. For å ikke snakke om besøke gamle venninner .. skjemmes når jeg tenker på hvor sjelden jeg orker kontakte noen lenger .. Nei, jeg ser jo selvsagt at PC`` ene er til god hjelp i det daglige når det gjelder forskjellige gjøremål .. men den er sannelig noe dritt også - noe som er med på å dra folk bort fra andre hobbyer og mer fornuftige gjøremål .. Ihvertfall sånne svake sjeler som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mange gode og reflekterte svar. Interessant spørsmål. Jeg tror nok generelt menn er mer lidenskapelig oppslukt. Min kjære og jeg har en relativt "smal" hobby som vi heldigvis har sammen, og som krever en del kunnskap og penger (hvis man vil.) Han kan 100 x så mye som meg, og bruker 100x så mye penger som meg på dette, men han påstår at jeg er like følelesmessig engasjert...det er jo snilt av ham, for jeg vil gjerne være en dame med en hobby...

Men i tillegg vil jeg jo spre meg på andre områder+ gjøre plikt-ting. Det kan nok også være en fordel å være interessert i flere ting når man skal smalltalke med nye mennesker, siden min hovedhobby er såpass smal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...